voorwaarts-neerwaarts rijden. Zin of onzin?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

voorwaarts-neerwaarts rijden. Zin of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 10:13

Voorwaarts-neerwaarts/ lang en laag rijden.
Wat is je mening hierover, vind je dit nodig in de training, pas je dit zelf toe en op wat voor manier?

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 10:23

Goh...wat origineel Schijnheilig

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 10:24

Misschien kan je beter even de zoekenfunctie gebruiken, want er is pas geleden nog een topic over VWNW geweest bij RT.... Haha!

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 10:27

vwnw is de controle of je paard wel vanuit het been naar je hand toe loopt.
verder een goede oefening voor de ontspanning.
En ja, ik pas het altijd toe.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 10:41

Ik ben tot nu toe nog geen geval tegen gekomen waarbij vwnw niet goed zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 10:44

Als het doet zonder goed achterbeen gebruik en je paard als een duikboot op de voorhand stort Lachen

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 10:47

Daar ben ik het mee eens Haha!

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 10:56

heel fijn om je paard mee los te rijden en door het lijf te laten lopen, goed ter ontspanning tussendoor...
Wat mij opvalt dat ik van mijn instructrice het tempo niet te hoog mag leggen (wel actief, maar niet te snel) zodat de achterbenen de pasgrootte bepalen en het paard in balans blijft lopen. Juist doordat je het paard over het tempo rijdt, vallen ze op de voorhand. En inderdaad of je paard je hand nog steeds blijft volgen (vooral na stukjes met meer druk)


Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 12:40

Nadhir schreef:
Misschien kan je beter even de zoekenfunctie gebruiken, want er is pas geleden nog een topic over VWNW geweest bij RT.... Haha!


Oke, ik zie dat er al een topic over is geweest. Dat wist ik niet.
Dus i.d.d. erg origineel ben ik.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 16:55

runningkawa"]
vwnw is de controle of je paard wel vanuit het been naar je hand toe loopt.
verder een goede oefening voor de ontspanning.
En ja, ik pas het altijd toe.
[/quote]

[quote="lydiia schreef:
Ik ben tot nu toe nog geen geval tegen gekomen waarbij vwnw niet goed zou zijn

OK dan!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 16:58

Ben ook wel een vwnw voorstander.........

Vue
Berichten: 8851
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 17:13

voorwaarts neer waarts. ik ben helemaal voor, omdat dit van het paard zelf komt, en hij dus niet aan de teugel getrokkenwordt. het paard op een soepele manier naar het bit toerijden, en dan het paard verder de druk laten geven ziet er ook fijn uit. mijn menig.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 17:47

runningkawa schreef:
Als het doet zonder goed achterbeen gebruik en je paard als een duikboot op de voorhand stort Lachen


Maar dan is het toch ook geen voorwaarts/neerwaarts Verward Haha!

Naar mijn mening is VWNW iets wat altijd goed voor elkaar moet zijn. Dit is toch het begin van de basis lijkt me...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 17:50

Antoinette er zijn nog steeds een hoop mensen die voorwaards met snelheid associeren......... Haha! Haha!

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 18:17

gijsenkim schreef:
Antoinette er zijn nog steeds een hoop mensen die voorwaards met snelheid associeren......... Haha! Haha!


En idem met verzameling "ja... heel langzaam gaan draven" *zucht* Haha!

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 18:52

gijsenkim schreef:
Antoinette er zijn nog steeds een hoop mensen die voorwaards met snelheid associeren......... Haha! Haha!

Leuk dat je dat inbrengt.
Ik geloof dat Enerst van Loon hier in Nederland zeer actief is geweest met het promoten van het VWNW rijden.
Ik heb een aantal mensen gesproken die in de jaren '70 lange tijd les van hem hebben gehad. Zij vertelden dat de paarden op instructie van Van Loon, in een enorm hoog tempo gereden werden.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 21:31

Als dat zo is, dan is dat tegenstrijdig met wat ik van zowel mijn instructrice als mijn instructeur te horen krijg... Door in heel hoog tempo te laten lopen, kan het paard de achterhand niet altijd voldoende meer onderbrengen waardoor het uit balans raakt en op de voorhand valt... Dat lijkt me toch niet de bedoeling? Ik moet juist zo "klein" draven als nodig is, om op vier benen te lopen in balans, ook bij voorwaarts neerwaarts... Door klein te laten draven, maar wel actief, is het de bedoeling dat ze snel blijft in het achterbeen en meer afdruk krijgt/beter gaat dragen... (DAn gebruik ik even de termen die zij gebruiken hoor...)

Iemand die dat hoge tempo van van Loon uit kan leggen?

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 21:35

Volgens mij heeft een bepaalde jury hier in de buurt ook daar zijn lessen gevolgd dan... Daar krijg je hoge punten voor de snelste tijd Haha!

(als hij het zien kan, da's alleen het voorste stukje van de ring, achterin kan je zo'n beetje alles doen, dat ziet ie toch niet)

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 21:39

Ik ben zelfs door mijn instructrice verplicht om minstens de eerste vijf minuten in VWNW te rijden met mijn paard. Volgens haar gaat Evita daardoor mits het correct gedaan worden haar bovenhalsspieren gebruiken en haar rug ontspannen. En ik kan niet zeggen dat het niets afdoet, ze loopt altijd heel lekker als ik de teugels na de 'opwarming' opneem en op het einde moet ik het laatste rondje ook in VWNW rijden, als ik dan de teugels lat vieren gaat ze al lekker met haar neusje naar beneden en dan voel ik ook dat ze lekker ontspannen loopt. Terwijl als ik dadelijk met opgenomen teugel zal beginnen ze steevast de hele trukendoos uitprobeert op mij dwars te liggen. Ik vind het tempo wel niet echt ontzettend hoog, maar ik moet toch wel vrij actief draven.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 06:28

joyce B schreef:
Door in heel hoog tempo te laten lopen, kan het paard de achterhand niet altijd voldoende meer onderbrengen waardoor het uit balans raakt en op de voorhand valt... Dat lijkt me toch niet de bedoeling? Ik moet juist zo "klein" draven als nodig is, om op vier benen te lopen in balans, ook bij voorwaarts neerwaarts... Door klein te laten draven, maar wel actief, is het de bedoeling dat ze snel blijft in het achterbeen en meer afdruk krijgt/beter gaat dragen... (DAn gebruik ik even de termen die zij gebruiken hoor...)

Iemand die dat hoge tempo van van Loon uit kan leggen?

Klein draven is absoluut niet VWNW zoals Van Loon het bedoelde. Hoog tempo moest om je paard actief naar de hand toe te rijden. In een hoog tempo voorkom je dat je paard scheef wordt. VWNW rijden is bedoeld om je paard los en actief te maken. Verzameling vraag je pas in een later stadium, niet tijdens het loswerken.
Wat jij leert is weer een combinatie van verschillende visies maar mag geen vwnw genoemd worden.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 09:40

VWNW is voor mij de basis, bij al mijn paarden

She's my lady Lovers

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 09:53

Voorwaarts-neerwaarts is een goede basis. De rug komt losser, paard gaat zijn rug gebruiken.

Ik heb heel lang een paard met rugklachen voorwaarts-neerwaarts gereden en zijn klachten zijn nu haast verdwenen. Hij gebruikte zijn rug gewoon verkeerd.
Nu ben ik bezig met hem hoger in te stellen en van voren om hoog te laten komen maar aan het einde van de les sluit ik áltijd af met een 10 minuten voorwaarts-neerwaarts draven om aftesluiten met een ontspannend stukje.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-04 10:44

xKatleentjex schreef:
Ik ben zelfs door mijn instructrice verplicht om minstens de eerste vijf minuten in VWNW te rijden met mijn paard. Volgens haar gaat Evita daardoor mits het correct gedaan worden haar bovenhalsspieren gebruiken en haar rug ontspannen. En ik kan niet zeggen dat het niets afdoet, ze loopt altijd heel lekker als ik de teugels na de 'opwarming' opneem en op het einde moet ik het laatste rondje ook in VWNW rijden, als ik dan de teugels lat vieren gaat ze al lekker met haar neusje naar beneden en dan voel ik ook dat ze lekker ontspannen loopt. Terwijl als ik dadelijk met opgenomen teugel zal beginnen ze steevast de hele trukendoos uitprobeert op mij dwars te liggen. Ik vind het tempo wel niet echt ontzettend hoog, maar ik moet toch wel vrij actief draven.


En hoe begin je dan, ga je dan in alle gangen eerst vw-nw rijden of alleen instappen in deze houding?

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 10:53

ja ik begin in alle gangen eerst in Vwnwhouding. Eerst instappen, wat losmaken en actief, dan draven in vwnw, dan even wat aan de lange teugel laten stappen en dan een klein galopje in vwnw, en dan raap ik de teugels pas op.
Ik zie juist dat ik daar minstens de eerste vijf minuten heb geschreven, denk dat ik die tijdslimiet toch wel vaak overschrijdt dan als ik er zo over nadenk Haha!

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 16:19

Jippie"]
[quote="joyce B schreef:
Door in heel hoog tempo te laten lopen, kan het paard de achterhand niet altijd voldoende meer onderbrengen waardoor het uit balans raakt en op de voorhand valt... Dat lijkt me toch niet de bedoeling? Ik moet juist zo "klein" draven als nodig is, om op vier benen te lopen in balans, ook bij voorwaarts neerwaarts... Door klein te laten draven, maar wel actief, is het de bedoeling dat ze snel blijft in het achterbeen en meer afdruk krijgt/beter gaat dragen... (DAn gebruik ik even de termen die zij gebruiken hoor...)

Iemand die dat hoge tempo van van Loon uit kan leggen?

Klein draven is absoluut niet VWNW zoals Van Loon het bedoelde. Hoog tempo moest om je paard actief naar de hand toe te rijden. In een hoog tempo voorkom je dat je paard scheef wordt. VWNW rijden is bedoeld om je paard los en actief te maken. Verzameling vraag je pas in een later stadium, niet tijdens het loswerken.
Wat jij leert is weer een combinatie van verschillende visies maar mag geen vwnw genoemd worden.
[/quote]

ok, dus als ik het goed begrijp: zolang ik het tempo heel vlot houd en in lage halshouding ontspannen naar mijn hand laat lopen, dan is het wel voorwaarts neerwaarts, en zodra ik haar meer ga verzamelen of in elk geval meer bij me houd om te voorkomen dat ze op de voorhand kukelt omdat haar achterhand dat hoge tempo niet bij kan houden en ze daardoor ook niet in balans loopt (nog steeds naar mijn hand toerijdend en laag in hals houding, maar dan minder bodem nemend en op mijn zit bij me houdend) is het iets anders wat nog geen naam heeft... Haha!

(taaltechnisch erg zwakke zin Knipoog ) Klopt het zo?

Bedankt voor de uitleg!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers