Opslag paardenmest

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Opslag paardenmest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-01 19:57

Wie kan me vertellen hoe het wettelijk precies zit met de opslag van paardenmest.
Ik weet dat paardenmest niet onder de mestwet valt. Betekent dit nu ook dat het uitgereden mag worden, op b.v. een leeg stuk maisland, op dit moment ?
De millieuwetten zijn weer een ander verhaal heb ik begrepen. Is het b.v. nu wel of niet toegestaan om een mesthoop te maken buiten en moet deze aan voorwaarden voldoen ?
Hoe slaan jullie de mest op ? waar gaat deze naar toe, hoevaak en zijn er kosten aan verbonden ?


ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 20:43

Volgens de stalbaas moet mest opgeslagen zijn op een waterdichte ondergrond, met afvoer op het riool. Het mag niet zichtbaar zijn vanaf de openbare weg en er is, dacht ik, vastgesteld hoe vaak het opgehaald moet worden.
Het maakt natuurlijk uit of je een bedrijf bent, zoals onze stal of dat je particulier bezig bent.
ABAB is hier in het zuiden een hele grote organisatie, ontstaan vanuit de NCB (Noord Brabantse Christelijke Boerenbond) en die zich bezig houd met advies en begeleiding van de agrarische sector hier in het zuiden. Mogelijk hebben zij een adekwaad antwoord op jou vragen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 21:47

wij mogen niet opslaan van de gemeente, ruim 7 jaar geleden door iemand bij ons in de gemeente bepaald, of dit wettelijk is hebben wij nooit nagegaan. Dit omdat dat voor ons niet aan de orde is.
Wij hebben een grote tandamasser kiepaanhanger, daar legen we de kruiwagens op en 2x in de week kunnen we dit bij een boer brengen (die overigens wel een officiele mestopslag heeft)
Hier hoeven wij niets voor te betalen, maar verplicht ons wel tot hooi en stro afname. Voor ons dus een prima oplossing.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 21:57

Hmm, dat probleem ga ik denk ook nog krijgen. Maurik valt toch ook onder gemeente Buren Geral???
Moet ik me dus ook maar eens in gaan verdiepen Haha!

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 22:49

Bertus Het ministerie van Landbouw heeft per onderwerp een aanspreekpunt op het departement benoemd. Deze aanspreekpunten worden op de website van de PVE (www,pve,nl) gepubliceerd.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.


PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 23:17

Wettelijk gezien moet een de mestopvang er zo uitzien:

Een betonnenbak of plaat van gewapend beton, afgedekt met een zeil of afdekplaat. Er mag geen hemelwater in de bak komen Verward
Er mag geen vocht, gier of mest uit de bak in de bodem komen of in een sloot komen. De bak of plaat moet dus waterdicht zijn.

Wij hebben dit 4 jaar geleden, toen wij hierheen gingen verhuizen, uitgezocht en info over gevraagd. We hebben nu een betonnenbak van 5.40 x 2.22 x 1.60. Deze wordt 1 x per maand geleegd door Fa. Kroon uit Waarland. De kosten van zo'n bak is fl. 5000,-- exl. plaatsen. Frusty Kosten van het legen is per 1-1-2002 fl. 125,-- per keer. Verward

Zorg dat je mestplaat of bak aan de milieu-eisen voldoet. Je komt echt in de problemen als je controle krijgt. Vaak wordt er door de milieupolitie of door het waterschap per vliegtuig of helikopter gecontroleerd.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-01 00:08

Phia, in jullie bak, zoals je die beschrijft mag je vlg. mij inderdaad alle soorten mest opslaan.
Ik zou nou juist graag eens willen weten of al deze regels nu ook echt wel gelden voor paardenmest. Ik heb hier zo mijn twijfels, omdat paarden nog steeds niet onder de mestwet vallen, en voor de mestwet gelden weer heel andere regels als voor millieu.

Ik heb begin dit jaar bezoek gehad van iemand van de millieupolitie (inderdaad aan de hand van een foto). Het was overigens iemand van de gewone politie die dit er toevallig bij had in zijn portefeuille. Blij was hij er niet mee merkte ik Haha!
Ik heb de opdracht gekregen om binnen een ruime termijn een vloeistofdichte plaat aan te leggen (opstaande randen niet nodig wat millieregels betreft !), en ondertussen de boel af te dekken i.v.m. hemelwater Verward
Dat er op zo'n plaat dan sappen af en naast lekken was geen probleem, althans zo vertelde hij dat. Dat hier dan weer andere wetten voor zouden kunnen zijn was niet zijn "pakkie an". (Mestwet ??? maar daar valt paardenmest nu juist weer niet onder)
Een discussie aangaan omdat dan de situatie alleen maar verslechtert had weinig nut, omdat ik merkte dat hij het eigenlijk met mij eens was. Maar ja.. hij was alleen de boodschapper en niet de bedenker, en daar had hij wel gelijk ik natuurlijk.

Ik kreeg hier ook ruim de tijd voor, en normaal was het geen probleem geweest ook. Vervolgens: MKZ... en ik mocht geen mest vervoeren. Normaal wordt die in het voorjaar op maisland gereden van de buurman. Maar ja, toen het weer mocht stond de mais manshoog op het land en krijg het er dan maar eens onder Haha! Haha!

Nu kan het weer wel trouwens, en vlg. het loonwerkbedrijf is het ook geen probleem omdat paardenmest niet onder de mestwet valt. De buurman wil het wel graag op het land, maar is wat huiveriger. Bovendien is het de laatste tijd weer te nat Knipoog

Het valt me op dat diverse instanties die er direkt mee te maken hebben het eigenlijk ook niet allemaal precies weten. Het verschil zit hem naar mijn mening in mestwet contra millieuwetgeving. Oftewel, de linkerhand weet niet wat de rechterhand doet !
Zodra de plaat er was hoefde niet meer afgedekt te worden !

Zodra je de zaken uitvoert aan de hand van de mening van het eerste beste ambtenaartje, loopt dit vaak flink in de papieren; niet in de laatste plaats omdat zo iemand zich natuurlijk geen buil wil vallen en dan maar het zekere voor het onzekere neemt in zijn uitlatingen.

Kortom, ik wil graag heel precies weten wat mijn rechten en plichten zijn ten aanzien van opslag van met name paardenmest.

Ik heb laatst eens een heel artikel gelezen in "In De Strengen" hierover, maar dit ging alleen maar over hoe het in de mestwet geregeld is, en dit hadden ze dan "vertaald" naar paarden. Met aantallen en zo.. wanneer wel en wannier niet aangifteplichtig.
In de wetenschap dat paardenmest niet onder de mestwet valt, komt ook zo'n artikel in een heel ander daglicht te staan.

Bertus

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 01:52

Wat phia beschrijft is correct en ik kan jullie vertellen dat er voorlopig geen minas en andere strengere regels op paardenmest komen, bron min van lnv zelf. Gr gabrycha Haha!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-01 02:28

gabrycha schreef:
Wat phia beschrijft is correct en ik kan jullie vertellen dat er voorlopig geen minas en andere strengere regels op paardenmest komen, bron min van lnv zelf. Gr gabrycha Haha!


Ja inderdaad correct, maar dat schreef ik al. Maar dan wel voor kippen, koeien en varkens enz. o.a. mestwet dus. Maar voor paarden ?

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 10:21

Nou bij die boer waar ik sta heeft hij gewoon een mest hoop langs het maisveld gemaakt, zo langs de rand liggen allemaal hoopjes, dat wil die boer gaan uitrijden (zodra het maisveld geen zwemparadijs is)
Vanaf de weg zie je het niet liggen (vanaf het dorp, ligt het ver van de weg en er staat riet tussen... vanaf de A2 is het te ver weg dus kan je niet zien! Trouwens dat stro bestaat zowat alleeen uit stro en mest, want onder de sal zit eeen bepaald systeem zodat de plas in de gierput terecht komt ofzoiets,....

Maar dat zou dus fout zijn?
Verward

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 14:26

De milieuwetgeving is vaak per gebied anders. Woon je in een bosrijke omgeving dan mag je een x aantal paarden hebben. Kom je daar boven, dan moet je een vergunning aanvragen voor meerdere paarden.

Hier in Noord-Holland en de gemeente Wester-Koggenland is heel streng op milieugebied. Zij hamerde op de vloeistofdichte bak of een plaat met opstaande randen. Er mocht absoluut geen vocht uit de mesthoop in het oppervlakte water komen. Wij wonen in een zeer waterrijk gebied. In onze mestput mag alle soorten mest in.
Vraag aan je gemeente wat hun eisen zijn.

De minaswet komt er heus wel voor de paardenmest. Dus als je nu al zorgt voor een goede mestopslag, dan ben je iig goed bezig en heb je geen last van ambtenaren en mileupolitie, als ze ineens ook de paardenmest in die wet planten.

Je kan beter goed investeren in een goede opslag dan straks een flinke boete betalen n een bekeuring krijgen.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 03:10

DIE MINAS KOMT NIET VOOR PAARDEN !
Mijn vader werkt voor het ministerie van landbouw natuurbeheer en visserij!!!!!
Is dat soms geen betrouwbare bron, hij zit zelf op het kantoor waar ze over die zooi en belachelijke regeltjes hebben nagedacht, tenminste als je het nadenken noemt. Voor dat jullie mij massaal gaan aanvallen mijn vader heeft niets te maken met mestwetgeving alleen als een ambtenaar een deur verder zich buigt over minas kan ik je zeggen dat dat wel een heeeeel betrouwbare bron is niet? Dus als iemand blijft volhouden dat hij er wel komt tsja dan weet ik het ook niet.
Conclusie het komt er voorlopig niet! ja want zeg nooit nooit Knipoog

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 03:25

Yep... ik wil graag bevestigen dat die mestplaats voor paarden moet bestaan uit een betonnen plaat en dat hij overdekt moet zijn. 10 jaar geleden is de milieu-inspecteur bij het huis van mijn ouders langsgeweest toen zij een paardenstal wilden bouwen. Volgens hem moest dit volgens de milieuwet gebeuren. Ik moet alleen wel zeggen dat het geen 500o gulden koste om het te laten maken. 1000 piek was ruim voldoende... een betonnen plaat en een stenen muurtje en wat golfplaten op een ijzeren constructie en het voldeed volgens de normen... Op zich valt het dus nogal mee!

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-01 03:49

bedankt voor de reacties o.a. phia, gabrycha en maarten. beetje laat nu maar ik kom er zeker onhoudelijk op terug.
Even kort dan.. kan het niet laten Haha!
Phia.. alles wat je schrijft klopt helemaal, maar je zegt het zelf al: geldt voor alle soorten mest ...; bovendien voeg je iets toe waar ik nog niet aan gedacht had: gemeetebeleid, maar ..uhh nee nu maar even niet haha
Gabrycha .. tnx .. en inderdaad je weet maar nooit in de toekomst, dat klopt
Maarten .. Tien jaar geleden; er is inmiddels veel veranderd wat je er ook van denken moet. Anno 2001 heb ik dus ook iemand op bezoek gehad die er niks van wist, met nog minder eisen dan die jij noemt. Maar wat is wijsheid.

Eigenlijk hebben we nu dus al: Millieuwetgeving, Mestwet (Minas), Gemeentebeleid, en de Praktijk. En vaak stroken die dus niet met elkaar.

Een gemeente kan dus niet maar zo een eigen beleid uitstippelen dat in strijd is met een of andere wet. We wonen tenslotte wel met zijn allen in Nederland.

Ik draaf al weer door haha... tot later


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 bezoekers

cron