pezen..ik vraag het toch maar ff opnieuw

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
scallie

Berichten: 168
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: belgiƫ

pezen..ik vraag het toch maar ff opnieuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 13:04

Mijn paard is "hersteld" verklaard van een gaatje in de oppervlakkige buigpees.

We zijn heel traag terug wat aan het longeren en vorige week heb ik voor de eerste keer 10 minuutjes in de bak gereden.

Resultaat:been blijft mooi dun.

Maar, zo nu en dan gaat ze eens goed uit haar dak te gaan in de weide of in piste. Na zo een freak-moment is haar been ter hoogte van die pees warm en een beetje dik?

Hoe zijn jullie ervaringern hiermee, is dit normaal na een peesblessure?
Dit wil ws ook zeggen dat ik heel voorzichtig moet opbouwen.

Veel aan de hand buiten stappen is niet echt een optie want ze is heel oncontroleerbaar buiten, en als ze haar oude stal ruikt wordt ze helemaal onrustig. (wij zijn ook verhuisd).

In de bak is ze heel braaf. Is stappen op een hard zandpad ook goed, daar is het wel rustig.

Binnenkort ga ik wel terug buitenritten maken, maar dan moet ze eerst haar energie toch kwijt. Minder voederen is absoluut geen optie want daar wordt ze graat mager en nog nerveuzer van.

Dus graag zoveel mogelijk reakties.....

tx!!!

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 13:12

voer je ook biks? vervang dat dan door hooi. en iets vaker minder voeren helpt vaak ook wel.
lijkt me wel dat als de pees reageert door warm en dik te zijn, dat dan de blessure weer opspeeld, heel voorzichtig aan doen en heel langzaam alles weer gaan opbouwen..

HocusTivoli

Berichten: 960
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 17:08

Ik heb mijn paard in het begin absoluut niet losgegooid of op de wei. Ik heb heel langzaam opgebouwd onder het zadel. Gewoon steeds een minuutje langer. Verder ben ik op het harde blijven stappen om de pees sterk te houden. Pas toen hij weer helemaal opgebouwd was durfde ik het aan om hem weer een keer los te gooien.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 18:38

Niet minder voeren, maar minder energierijk voeren. Dus een standaard brok, ipv. sportbrok, geen haver, enz.
Maar een echt energiek paard krijg je nooit enorm kalm. Het karakter is ook met voer niet te veranderen.

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 18:43

Hallo, dat het warm is na het werk kan wel een jaar duren en is vrij normaal. Let wel op met dikker worden, dat kan er inderdaad op duiden dat het te zwaar belast wordt. Gewoon na het werk even afkoelen met koud water of ijs, werkte bij mijn paard altijd het beste. Koelgel is ook goed.

scallie

Berichten: 168
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 08:32

echt dik wordt het been niet, ik voel alleen een plaatselijke zwelling soms die ook warm is.

en Kimmie had jouw paardje dan ook een peesblessure gehad, en werd dan alleen het betreffende been warm??

Alvast bedankt voor jullie reakties

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 23:17

Wat je is kan proberen, heb ik een zeer goede ervaring mee, is na het werk magneetbandages omdoen. Wij hadden een pony die afgeschreven was , omdat de pezen niet in orde waren. Beide achterbenen had ze een aandoening aan de pezen en ze kon amper lopen. We zijn toen begonnen met Bioflow, een magneetbandage, en binnen een paar dagen kon ze weer ruimere passen maken. Nu 1 1/2 jaar later loopt ze weer een aantal uur in de les mee, en heeft ze een aantal keer meegelopen in het showteam en zie je er niks aan . In het begin geloofde ik er niet in, maar het heeft voor onze pony dus wel gewerkt. OK dan!
Magneetbandages zorgen voor een goede doorbloeding, als je meer wil weten kun je mij altijd een pbtje sturen. Succes met je paard

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 15:27

Ben het helemaal eens met Kimmie, mijn paard kreeg zelfs nog langer dan een jaar na zn peesblessure, nadat ik een lange rit maakte, een iets warmere pees en vaak was het dan de ochtend erop een beetje dikker. Maar dat was weer helemaal weg als ik hem 'smiddags uit de wei haalde.
Heeft erg lang geduurd voordat dat minder werd.
Verder zou ik idd het voer in de gaten houden. Meer hooi en minder brok heeft bij mij ook goed gewerkt!
En op een hard zandpad stappen is zowiezo beter dan in de bak.
Veel succes!