als hengstenhouder de merrie afwijzen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

als hengstenhouder de merrie afwijzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 22:29

Vanmiddag een kleine discussie gehad met iemand.
Stel je wilt je merrie laten dekken door hengst A. En die merrie past om verschillende redenen niet bij de hengst (slecht papieren, te oud, te moeilijk, geen papieren, noem maar op)
Zou een hengstenhouder een merrie durven of weten jullie van zo'n geval dat een merrie geweigerd is voor die hengst.
Want een hengst moet toch ook afstammelingen laten zien, en als die uit slechte moeders komen, dan is dat nadelig voor de hengst.
Mag een hengstenhouder het eigenlijk wel? Zou jij 't als hengstenhouder doen of ga je gewoon voor 't geld?

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 23:03

Als het een echt niet passende combinatie is, dek ik de merrie niet en adviseer ik om een beter passende hengst te vinden. Ik heb zelf een New Forest hengst en daar dek ik alleen rijpony's mee. Ik maak geen verschil qua ras of wel/geen papieren. Maar ik dek bv. geen fjorden, tinkers, friezen, haflingers, etc.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 00:21

Tja... als ik een fjord o.i.d. was weet ik zo net nog niet of ik wel door een ponymens gedekt zou willen worden Haha!

Verder... voor het geld gaan is maar net hoe je het bekijkt. Alleen dekgeld of toekomstige waarde van de hengst. Beide gaat over geld. Lijkt me in elk geval erg situatie-afhankelijk. Leeftijd hengst, ras, stamboek etc.
Wanneer het te voorzien is dat een jonge hengst op een bepaalde termijn verplicht is om afstammelingen te tonen kan ik me bij het weigeren wel iets voorstellen. Tenminste, wanneer het om rasfokkerij gaat, anders maakt dat ook weer weinig uit. Zonder papieren komt een eventueel veulen dan toch niet in beeld.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 11:29

Maar mag je 't ook als hengstenhouder doen? Ik heb er nl. nog nooit van gehoord dat er een merrie geweigerd is.
Andersoms wel, een hoop hengsten worden geweigerd voor een merrie. Slecht 1 redt 't *LOL*
@ponymens En waarom zet je geen NF op een Fjord, die combi ken volgens mij nog wel redelijk..? Op een fries te begrijpen.
heb je ooit zo'n verzoek gehad, btw?

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:31

Wij hebben een soortgelijk situatie gehad. Kas werd niet echt geweigerd, maar de fokker had het liever niet. Omdat de hengst dus niet bij de merrie zou passen (of andersom Tong uitsteken )
Dus stelde hij een andere hengst voor. Daar is ze toen ook door gedekt. Een mooi veuelen. Het jaar daarop toch door de andere hengst laten dekken. Ook een mooi veulen.

Ze is dus niet echt geweigerd, maar de hengstenhouder was niet blij met de keuze en wilde het echt liever niet.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:43

Ik heb vorig jaar en ook dit jaar al wel enkele merries geweigerd voor mijn hengst.
De hengst heb ik niet om er geld mee te verdienen en zit dan ook niet te wachten op merries van andere rassen.
Als hij merries van anderen gaat dekken, zijn dat uitsluitend welsh cob merries.
Ik heb liever geen "reclame" voor de hengst d.m.v. veulens dan verkeerde "reclame" als hij appaloosa merries, haflingers of welk ander ras dan ook dekt.
Ik ken ook hengstenhouders die hun hengst alles laten dekken wat maar 2 gaten heeft. Voor hen gaat het wel puur om het geld...

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:49

Was dat niet zo bij sperma van Carthago, Donnerhall en Rubinstein dat er zwaar geselecteerd werd?
Volgens mij is dat volkomen legaal als een hengstenhouder dit doet en waarom niet vraag ik me dan af. Als je hengst goede merries dekt heb je een betere kans op goede nakomelingen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:50

Bij ons ik het stamboek zitten mensen met bijv. amerikaantjes die enkel amerikanen daarmee gedekt willen hebben, en geen shetlanders bijv. (of ze nou papier hebben of niet)

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:54

Ik zou voor Dennis geen merries weigeren. Maar ik zou misschien wel adviseren een andere hengst te nemen. Willen die mensen toch perce Dennis is dat hun keuze.

Ik weet dat Dennis leuk door fokt. Hij heeft uit een zeer matige merrie(zonder papier, met krome benen) 2 hele leuke veulens gefokt(hij was voor die merrie gekocht, mocht er 1x op en zou gecastreerd worden, Dennis werd goedgekeurd en greep per ongeluk een 2e keer zijn kans). Dit jaar word het eerste veulen uit een andere merrie verwacht(heeft al 2 andere merries gedekt maar die hebben beide hun veulen verworpen).

Omdat Dennis NMPRS papier heeft zou hij op NSPS, NMPRS en papierloze merries gezet kunnen worden en het veulen krijgt nog steeds papier(NMPRS papier, in het geval van een papierloze merrie met 1 ouder op papier).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:55

Uit mijn hoofd zeg ik dat de eigenaren van Contango de merrie ook eerst beoordelen voor je hem kan gebruiken.

Was het met Contender ook niet zo Verward

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:00

DeesDeBest schreef:
Maar mag je 't ook als hengstenhouder doen? Ik heb er nl. nog nooit van gehoord dat er een merrie geweigerd is.
Andersoms wel, een hoop hengsten worden geweigerd voor een merrie. Slecht 1 redt 't *LOL*
@ponymens En waarom zet je geen NF op een Fjord, die combi ken volgens mij nog wel redelijk..? Op een fries te begrijpen.
heb je ooit zo'n verzoek gehad, btw?


Ik heb wel eens een verzoek voor een Fjord en Tinker gehad, beiden met de reden dat ze graag meer een rijpony wilden fokken. Ik vind als je iets anders als je merrie wilt, dan moet je ze niet dekken. De fjord was trouwens (volgens de eigenaar) model en reserve kampioen geweest, waarom zou die dan niet met een goede fjord dekken. Heb een tijdje met dat meisje aan de telefoon gezeten en uiteindelijk heeft ze besloten toch met een "modernere" fjord te dekken.

Het is niet zo dat ik het minderwaardig vind om deze rassen te dekken maar zie gewoon het nut van deze kruisingen niet in en denk dat er beter passende hengsten voor zijn, als je wat meer rijpony/paard wilt kan je ook binnen het ras gaan zoeken, alleen op deze manier kan je de uiteindelijk sport-fjord/tinker/fries fokken.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:06

Ik wil met mijn NF hengsten best fjorden of haflingers dekken, hebben we wel eens eerder gedaan en dat pakte best goed uit

Ik zou niet zo snel moeilijk doen met onze hengsten, als iemand zijn merrie wil dekken kan dat, ook al zou het helemaal niet kunnen passen, maar dat is altijd afwachten vind ik.

phillip
Berichten: 50
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: boutersem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 21:19

DeesDeBest schreef:
Vanmiddag een kleine discussie gehad met iemand.
Stel je wilt je merrie laten dekken door hengst A. En die merrie past om verschillende redenen niet bij de hengst (slecht papieren, te oud, te moeilijk, geen papieren, noem maar op)
Zou een hengstenhouder een merrie durven of weten jullie van zo'n geval dat een merrie geweigerd is voor die hengst.
Want een hengst moet toch ook afstammelingen laten zien, en als die uit slechte moeders komen, dan is dat nadelig voor de hengst.
Mag een hengstenhouder het eigenlijk wel? Zou jij 't als hengstenhouder doen of ga je gewoon voor 't geld?

een hengstenhouder mag dat wel in princiepe niet want asl je betaalt om te laten dekken moet dat kunnen ind ik maar de hengstenhouder beslist nog altijd of het mag of niet