vastzetten enkel en paardrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
briallen

Berichten: 149
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: omgeving rotterdam

vastzetten enkel en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-04 12:47

Wie kent mensen die paardrijden en hun enkel vast hebben laten zetten.
Ik doel op het vastzetten van het bovenste spronggewricht.

Ik ben benieuwd naar hun ervaringen.
Ik ga zelf dit jaar onder het mes en heb geen idee hoe het daarna zal gaan met het paardrijden.

bedankt voor jullie reacties!

Briallen


Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 13:12

Bij mij wilden ze ook mijn enkel vastzetten. Ik heb het toen niet gedaan, juist omdat ik bang was dat een heleboel dingen niet meer zo makkelijk gingen.

Misschien dat ik het ooit nog laat doen, maar dan moet ik idd eerst weten wat er allemaal verandert.

Bijna klaar met mijn opleiding!!!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 13:13

Ik heb geen idee, maar wat zegt de dokter hierover?

briallen

Berichten: 149
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: omgeving rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-04 19:20

De arts kan geen info geven vanwegen het feit dat hij geen ervaring heeft met mensen die paardrijden.

Ik weet dat ik minimaal 5 maanden niet kan rijden en mogelijk langer.
( maar dat hoop ik natuurlijk niet)

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 20:17

Waarom wordt een enkel eigenlijk vast gezet? Overbewegelijke gewrichten?

briallen

Berichten: 149
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: omgeving rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-04 20:46

I.v.m. hele slechte conditie van het bot met als gevolg heel veel pijn.

Mijn grens is bereikt, ik wil van de pijn af.
Pijnstillers doen hun werk niet meer.

Zonder cru over te willen komen, het gaat mij dus niet om de beslissing wel of niet mijn voet vast te laten zetten.

Ik zou graag willen weten wat de mogelijkheden daarna zijn, en waar je tegen aan loopt.
Misschien is het voor mij wel handig om beugels met vering aan te schaffen.

Ik heb daar echter geen ervaring mee, bovendien is het een dure grap en als het geen zin heeft vindt ik het zonde van het geld.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 21:30

briallen schreef:
Zonder cru over te willen komen, het gaat mij dus niet om de beslissing wel of niet mijn voet vast te laten zetten.


Het was ook puur interesse hoor Knipoog
Ik hoop dat iemand je hier beter mee kan helpen en dat het allemaal goed gaat straks!

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 09:26

Mijn orthopeet zei dat er zelfs mensen waren die nog voetballen en hardlopen.

Bijna klaar met mijn opleiding!!!

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 12:32

Ik ken het verder niet, maar als je even logisch nadenkt....
Puur praktisch: ik denk dat het zo goed als onmogelijk is om nog leren laarzen te dragen waar geen ritsen in zitten. Je kunt dan immers die bocht niet meer maken om er in te komen.

Ook zul je denk ik een stukje "vering" missen dat je normaal gesproken hebt door je hak uit te drukken. Er zijn wel speciale beugels met vering. GPG heten die geloof ik.

Nulla tenaci invia est via

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:23

Wordt je enkel trouwens vastgezet op een manier dat je alleen niet meer naar links en recht kan bewegen? (dat wilden ze bij mij doen) Of gaan ze je hele enkel vastzetten, dus dat je ook niet meer op en neer kan bewegen? Dat is wel een heel verschil.

Bijna klaar met mijn opleiding!!!

Karlijntje

Berichten: 63
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:30

ik zal het niet weten.....!:(

briallen

Berichten: 149
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: omgeving rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 17:31

De voet wordt in 90 graden vastgezet. Het afwikkelen is dus niet meer mogelijk.

Denk inderdaad dat ik problemen ga krijgen met het veren.
Laarzen met een rits heb ik al en ik stap op met een krukje omdat ik er anders niet op kom.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 10:17

heb je ook niet aan de mogelijkheid gedacht dat het rijden naderhand misschien béter zou kunnen gaan? als het gaat om reakties van het lichaam tijdens het rijden kan pijn, zelfs hoe miniem ook, nog eerder tot een verkrampte/inkorrekte houding leiden dan een fysieke beperking zónder pijn.
als ik van mijn enkels tot en met mijn rug alles langsga, is er nog bitter weinig waar niets verkeerd mee is. en dat leidt vaak tot frustratie, omdat mijn houding op het paard ook alleen maar slechter wordt ipv. beter. maar plezier aan het rijden hebben kan daarom wel nog hoor!
heb trouwens ook EZ-ride beugels, met een verend kussentje, en die zitten echt makkelijk.


Marijke

Berichten: 516
Geregistreerd: 16-02-01
Woonplaats: Bommelerwaard (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 10:37

Heb met vastzetten van de enkel geen ervaring, dus daar kan ik je helaas niet over informeren.

Wel heb ik vlak na kerst mijn enkelbanden afgescheurd en niet zo'n beetje ook, het duurde drie weken voor ik überhaupt ingetaped kon worden.

Afijn ik blijf nu na fysio en enkele maanden tape toch en permanente beperking houden in de flexabiliteit van het enkelgewricht en de mate waarin ik mijn voet kan overstekken zeg maar.

Ik heb ook rijlaarzen met ritsen (petries) maar die ritsen beginnen of stoppen zo'n 10 to 12 cm boven de hak. Ik kan pas sinds van de week met heel veel pijn en moeite en wrikken de beweging maken om daar in te schieten. Het is mijn rechtervoet en veren om op te stappen gaat dus helemaal niet, ben dus ook gedoemd tot opstappen met een krukje, maar gelukkig blijft mijn paardenbeest goed stil staan dus dat is verder geen probleem.

Het lijkt me een vrij moeilijke keuze voor je heel veel sterkte ermee!

*tok, tok, tok* Rare jongens die romeinen...????(Obelix)

briallen

Berichten: 149
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: omgeving rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 19:23

Ik ben niet echt bang voor het niet meer kunnen rijden.

Het zal anders zijn omdat je meer beperkingen hebt dan nu.
Ik heb les in intergrated riding en merk dat ik best wel goed en ontspannen op mijn paard zit, ondanks de beperkingen met het lopen die ik nu heb.

Wat mij eigenlijk het meest bezig houdt , is dat het zo "breekbaar" overkomt. Het bovenste spronggewricht wordt vastgezet met 2 schroeven en daar moet zich dan bot om gaan vormen.
Je gaat wel 3 maanden in het gips, maar toch.

Ik hoop echt iemand te vinden die mij daar meer over kan vertellen!

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 19:33

briallen schreef:
Ik ben niet echt bang voor het niet meer kunnen rijden.

Het zal anders zijn omdat je meer beperkingen hebt dan nu.
Ik heb les in intergrated riding en merk dat ik best wel goed en ontspannen op mijn paard zit, ondanks de beperkingen met het lopen die ik nu heb.

Wat mij eigenlijk het meest bezig houdt , is dat het zo "breekbaar" overkomt. Het bovenste spronggewricht wordt vastgezet met 2 schroeven en daar moet zich dan bot om gaan vormen.
Je gaat wel 3 maanden in het gips, maar toch.

Ik hoop echt iemand te vinden die mij daar meer over kan vertellen!


als het goed is mag dit juist helemaal niet breekbaar zijn! bij het vastzetten van een gewricht wordt er niet enkel bot óm het gewricht, maar ook ín het gewricht gevormd. de gewrichtsvlakken worden ook helemaal in deze aktie betrokken, en in principe krijg je zo een muurvast geheel!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dennis, GrapeshotBot, jazzejam, judithM, Karintich, OmgiliBot, plutolover, Rose94, Rubio, Unicorn79 en 83 bezoekers

cron