Ander zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Ander zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-01 21:06

Ik heb zelf dus een wintec dressuur zadeltje erop liggen. Ik dacht altijd dat dat fijner was voor de rug omdat het dus lichter was. Vandaag had ik privé les, en ik mocht het zadel van mijn instructrice lenen. Een super mooi lederen dressuurzadel, wat dus wel véél zwaarder was. (merkte ik wel met het erop leggen.. phoe phoe *LOL* ) onder dit zadel bleef ze veel beter bij me en liep ze echt veel beter. Ik ben zelf nou ook niet echt de zwaarste, dus misschien is het licht meisje + licht zadel > rennen Verward en licht meisje + zwaar zadel = beter lopen? Verward *LOL*
ik zit er dus over te denken om een lederen zadel te kopen..
wat denken jullie?

zita

Berichten: 754
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 21:09

ik voel het verschil bij Kyra niet zo.... maar ja, als een zwaarder zadel helpt gewoon doen toch??

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 21:13

Ja, dat zou ik ook doen als ik jou was Naat.
Misschien krijg je dan meer vooruitgang!
Gr.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 21:17

Poeh zeg... het ZOU natuurlijk kunnen wat je zegt. Ik heb zelf net mijn ijsco-zadel verkocht omdat ik het ernstige vermoeden had dat mijn paardje daardoor last had van zijn rug.
Andere zadels ZELF proberen geeft vaak de beste conclusie of het wat is of niet. Luister lekker naar je eigen gevoel, dat helpt het best in je zadelkeuze. Het kan best zijn dat jouw Wintec een wat smallere kamer heeft dan het zadel van je instructrice waardoor er wat meer druk op delen van de rug ontstaat waar het niet moet ontstaan etc. Soms zegt gewicht van een zadel -zoals je al gemerkt hebt- geen bal Sigaar

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 11:24

Zou best kunnen.

(sorry oneliner)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 11:57

Het gewicht van het zadel zal hierin niet hebben meegespeeld,
die paar kilootjes hebben heus niet zo'n groots effect.
Wanneer dat wel zo was ben je goedkoper uit als je gewoon van die fitnesgordeltjes koopt bij een sportzaak met wat lood erin.

Het kan wel zo zijn dat jouw eigen zadel toch niet zo ligt als het hoort en als ik mocht kiezen tussen leer of die kunststofbende wist ik het wel! Bloos Haha!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 11:59

Ander zadel is niet perse nodig als je zeker weet dat je Wintec goed past!
Je kunt zakken vol geld uitgeven als je wilt Haha!
Maar een ding blijft overeind staan en dat is dat het zadel moet passen.
Kijk anders een terug over de topics die hier al over zijn geweest....

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 12:01

Ik zou zeggen, niet doen. Het ligt heus niet aan het zadel(mits dit goed past uiteraard), dat je pony zo rennerig is. Zet er voor de verandering eens een echt goede ruiter op, bv je instructrice en je zult zien wat een verschil dat kan zijn. Dit soort dingen liggen altijd aan de ruiter en nooit aan je materiaal(jammer voor de ruitersportzaken).

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 12:08

Ik sluit me bij Sjuimpje aan, het gewicht heeft denk ik niet zoveel invloed. De pasvorm is des te belangrijker. Wat was de reden dat je instructrice er een ander zadel op wou hebben???
Ik heb zelf meerdere zadels, een wintec voor het springen, een leren (zwaarder) dressuurzadel en een loeizwaar westernzadel. Verschil in het rijden merk ik niet, wat betreft het gewicht dan he.

Laat er anders eens iemand na kijken die er veel verstand van heeft.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 17:25

Ik heb een paar maanden geleden ook een ander zadel gekocht. Laiser ging er meteen beter van lopen en ik zat beter op mijn paard. Ik voelde ook veel meer. Misschien dat je houding anders is met het lederen zadel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 20:33

Tess schreef:
Ik zou zeggen, niet doen. Het ligt heus niet aan het zadel(mits dit goed past uiteraard), dat je pony zo rennerig is. Zet er voor de verandering eens een echt goede ruiter op, bv je instructrice en je zult zien wat een verschil dat kan zijn. Dit soort dingen liggen altijd aan de ruiter en
nooit aan je materiaal(jammer voor de ruitersportzaken).



Nou Tess, een heleboel problemen komen wel degelijk door hetgeen je op je paard legt of eraan hangt. Slecht passende zadels en hoofdstellen kunnen enorme problemen veroorzaken bij je paard omdat het pijn doet.

Vooral een goed passend zadel kan wonderen doen.
Het blijft natuurlijk wel van belang om netjes te rijden, maar dat lukt alleen als je goed passende spullen hebt.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 20:42

Lovely"]
[quote="Tess schreef:
Ik zou zeggen, niet doen. Het ligt heus niet aan het zadel(mits dit goed past uiteraard), dat je pony zo rennerig is. Zet er voor de verandering eens een echt goede ruiter op, bv je instructrice en je zult zien wat een verschil dat kan zijn. Dit soort dingen liggen altijd aan de ruiter en
nooit aan je materiaal(jammer voor de ruitersportzaken).



Nou Tess, een heleboel problemen komen wel degelijk door hetgeen je op je paard legt of eraan hangt. Slecht passende zadels en hoofdstellen kunnen enorme problemen veroorzaken bij je paard omdat het pijn doet.

Vooral een goed passend zadel kan wonderen doen.
Het blijft natuurlijk wel van belang om netjes te rijden, maar dat lukt alleen als je goed passende spullen hebt.
[/quote]

uhm, lovely, tess had er dan ook bijgezet 'mits het goed past uiteraard'.. Schijnheilig

ik denk zelf dat het gewicht van het zadel niet uitmaakt, maar als je zelf lekkerder in een zadel zit, kan je beter rijden en loopt je pony ook beter!
lijkt mij logisch Schijnheilig