Stoeterijen Anglo-arabieren ?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Stoeterijen Anglo-arabieren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 20:10

Zijn die er ? in Ned/Belgie/Duitsland ?

Ik ben op zoek naar een paard (veulen) erbij ! Liefts had ik een volbloed arabier, maar vanwege mijn lengte (en de gok die je neemt qua uitgroeien als je een veulen koopt) ben ik zeer geinteresseerd in Anglo-arabieren (the best of both worlds!)

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 20:14

Er zijn bij het NRPS slechts 2 dekhengsten van dit ras. In NEderland komen ze niet veel voor helaas.

Ik heb ook gezocht, en het NRPS mail gestuurd. Ik zoek het antwoord even op dan plaats ik die hier zo, oke?

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 20:16

Uw zoektocht naar de Anglo-Arabier zal niet gemakkelijk zijn, want het is een feit dat er gewoon maar heel weinig van zijn. Met hetzelfde probleem heeft het NRPS ook te kampen. Het NRPS is in Nederland de officiele vertegenwoordiger en van de Anglo-Arabier, en keurt Anglo's in aparte rubrieken op de merrie- en hengstenkeurigen, maar daar zijn de laatste jaren maar heel weinig deelnemers voor. Ik weet niet of u het NRPS-Nieuws ontvangt, toevallig hebben we in oktober een pagina tekst gepubliceerd van een mevrouw die net als u geinteresseerd is in Anglo's en er ook een paar heeft. Zij schrijft dat ze contacten onderhoudt met Anglo-fokkers in Frankrijk en de USA. Misschien wilt u eens contact opnemen met haar, het mail adres is [pb me voor dit adres]

Ook kan ik melden dat er hoogst waarschijnlijk in januari een Poolse Anglo-Arabier naar Nederland komt die dan door het NRPS goedgekeurd zou gaan worden en hier ter dekking komt te staan. Dat zal na de Hengsten Showdag op 24 januari duidelijk zijn.

Met vriendelijke groeten
namens het NRPS
Sandra Nieuwendijk
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 18-03-04 21:16, in het totaal 3 keer bewerkt

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 20:18

Oja, de Anglo arbaische dekhengsten in Nl zijn:

Santo Amigo AA en Figaro AA. Op de site van de NRPS http://www.nrps.nl kun je hier meer info over vinden.

Beetje je vraag beantwoord nu?

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-04 21:07

Ja ! hartstikke bedankt voor de moeite! ik zal die mevrouw zeker emailen! Gek eigenlijk, dat het ras hier niet de moeite waard gevonden wordt, moet ik dan in Frankrijk gaan zoeken (taal probleem !) die fransen gebruiken AA toch veel in de sport ?

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:13

Ja in Frankrijk, Engeland, USA en Canada hebben ze ze heel veel. Het lijkt mij ook een heel fijne combi! Als ik er financieel klaar voor ben wil ik ook graag dit ras aanschaffen Het BWP voert ik geloof ook AA bloed.

Heb je het email adres genoteerd? Ik wilde namelijk graag om privacyredenen het email adres uit mn bericht halen. Wel zo fijn voor diegene misschien. Had het je beter kunnen pben maarja toen stond het er al Lachen

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:20

Belgie en Frankrijk he... Of zelf fokken, is misschien nog wel makkelijker. Als ik er ooit eentje wil dan word het een lang weekend richting het zuiden om wat stoeterijen te bezoeken denk ik.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:32

laten we daar dan een boktmeeting van maken Haha! voor de AA geinteresseerder onder ons...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:56

Gezellig
Maar ik heb een AA in gedachte voor als ik ooit echt een paardje voor de (endurance) sport wil, en dat kan hoe dan ook niet in de komende 5 jaar ivm studie. Daarna ga ik hopelijk met dit soort dingen aan de slag...

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 23:30

Ik wil wel mee doen hoewel mijn interesse voornamelijk ligt bij het arabische paard, draag ik ook mijn hartje toe aan de anglo.
Polen fokt vandaag de dag nmog hele fijne brave anglos met een mooi uiterlijk, vaak combinatie met franse Arlequin bloed met eigen arabisch bloed, vaak van de hengst El paso. Een zoon van Europejeck, zoon van el paso, is verhuurd naar duitsland voor verdedeling. Ze zijn er wel echter in Polen en Duitsland Lachen

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 23:32

voor mij hetzelfde... Aankomende jaren ga ik ook nog de scholiere/student uithangen, waardoor ik financieel er nog niet aan toe ben Lachen Maar ben al lekker om me heen aan het kijken.

Endurance trekt mij ook, en daar lijkt me het een heel leuk rasje voor

*droomt verder* Knipoog

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-04 20:42

Zeg...medereizigers...zit hier ook iemand die goed frans spreekt ? ik wil van de zomer wel een tripje die kant op wagen voor het goede doel Schijnheilig maar ik zal niet ver komen met mijn schoolfrans (ten eerste al niet om de stoeterijen te ZOEKEN op internet Clown )

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 22:56

Een weekendje richting Oost-Duitsland en Polen of een keer richting Frankrijk rijden Knipoog

Ik zie vooral graag Anglo's met wat Arlequin bloed erin
(of een Anglo/hoog in het bloed staande merrie zoeken waar je zelf een hengst bij uit mag zoeken, heb je als het meezit volgend jaar een leuk veulen *LOL* )

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 23:24

Nou ik leer eerst Spaans, en als ik dat onder de knie heb begin ik aan Frans. Dus met een jaar of 6 moet dat goed gaan komen. Komt precies uit met de planning dan Lachen

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 16:57

ArwenLune schreef:
Nou ik leer eerst Spaans, en als ik dat onder de knie heb begin ik aan Frans. Dus met een jaar of 6 moet dat goed gaan komen. Komt precies uit met de planning dan Lachen


kun je geen spoedcursus doen...speciaal voor mij Haha!

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 17:02

gomir schreef:
Een weekendje richting Oost-Duitsland en Polen of een keer richting Frankrijk rijden Knipoog

Ik zie vooral graag Anglo's met wat Arlequin bloed erin
(of een Anglo/hoog in het bloed staande merrie zoeken waar je zelf een hengst bij uit mag zoeken, heb je als het meezit volgend jaar een leuk veulen *LOL* )


Ik had 2 dergelijke merries gevonden (via bokt) helaas zijn/worden ze verkocht. Ik heb de merrie waarvan ik het meest in het veulen was geinteresseerd aangeboden gekregen (Russisch gefokt net als Mist) maar ik heb geen tijd/ruimte voor 2 paarden erbij op dit moment!. Ik heb die persoon wel verteld dat mocht de merrie verkocht worden dat ze mijn gegevens door mag geven aan de kopers ivm met het veulen.

Gomir, ken jij namen van stoeterijen in oost-duitsland ?

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 01:11

Niet echt Ben niet zo heel erg thuis in de anglo's Maar ik weet wel dat er in die richting wel het een en ander te vinden is
Misschien kunnen ze je bij het NRPS wat meer info geven Verward Die zullen toch ook wel weten wat er buiten Nederland gebeurd Verward (en anders misschien bij VDL, die wisten Emetyt ook te vinden Knipoog )

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 15:35

ik weet een volbloed arabierenstoeterij

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 16:17

Ik denk dat het haalbaarder is om een fijne Arabische merrie te zoeken en er een EV op te zetten. Maarja, dan zit je ook met het risico van dracht en opfok, terwijl het misschien niet je ideale paard word... Toch maar een weekje richting Frankrijk dan...

menespride

Berichten: 178
Geregistreerd: 18-07-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 16:57


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 22:47

hey goede link, dank je.

Ik ben dan ook weer zo moeilijk dat het perse een F1 kruising moet zijn...

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 22:50

Hallo, vroeger (17 jaar terug) had ik mijn eerste pony bij de kossack(goed geschreven?) stoeterij in de Beemster vandaan. Dit was een anglo arabier. Misschien handelen ze hier nog steeds in? hij kwam oorspronkelijk uit Rusland vandaan, via hun dus.

menespride

Berichten: 178
Geregistreerd: 18-07-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 09:00

Zij fokt alleen met oude bloedlijnen en is de laatste in Nederland die ze nog bewust fokt.

Echte Anglo-Arabieren zijn heel schaars, want de meeste doen rechtstreekse kruizingen ( engels x arabier).

Misschien moet je eens bij haar gaan kijken. Alleen kan het pas in juli.
Ze is veel weg. Voor haar paarden en honden. Ik weet dat ze in juli thuis is want dan moet haar paard bevallen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:25

Zo'n rechtstreekse kruising (F1) is vaak bikkelhard, daarom heeft dat mijn voorkeur. En de Franse Anglo's zijn vaak weer wat zwaarder, echt springers en dresuuurpaarden...

menespride

Berichten: 178
Geregistreerd: 18-07-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 09:47

Die kruizing die jij wilt geeft veel problemen, qua karakter, bouw enz.
Omdat deze paarden helemaal niet op mekaar lijken. Het zijn allebei heet hoofden omdat engels volbloeden vaak alleen maar gebuikt word voor op de renbaan. Arabieren daar in tegen worden vaak heet als ze gaan werken.( op uit zonderingen na) Als je al met Anglo's fokt en je heb al lijnen dan is het karakter vaak al rustiger. Ziemaar in Polen, Frankrijk enz. Een rechtstreeks kruizing moet je altijd maar afwachten of het ook qua bouw goed is. En of als je er mee door fokt ook een goed gebouwde blijft op nakomelijngen. Goede Anglo-Arabieren fokken is nog niet zo gemakkelijk als je denkt. Ik bestudeer al meer als 10 jaar Anglo's in binnen en buitenland en ben nog steeds niet uitgestudeerd. Een goede Anglo fokken voor sport, uiterlijk, hoogte en karakter is niet zo gemakkelijk.