Voeren van wit brood

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Voeren van wit brood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 12:35

Wat vinden jullie van het voeren van wit brood (en brood in het algemeen?)

Op de stal waar Rinkja staat voeren ze dagelijks hele broden.
Omdat ik dit liever niet heb, heb ik dat een paar keer duidelijk aangegeven. Maar ze blijven het voeren. Uiteraard niet met verkeerde bedoelingen, want in hun ogen kan het niet zoveel kwaad.

Rinkja schrokt nogal, en is koliekgevoelig, dus ik ben bang dat het deegballen gaat vormen in haar darmen, wat dus verstopping kan veroorzaken. Vooral wit brood, waar ook nog eens geen voedingswaarde inzit.

Wanneer ik er iets over zeg, lijkt dat alleen maar irritatie te geven.
Dit vind ik moeilijk, want ik vind het verder een superstal!

Hoe kan ik dit nu het beste oplossen?


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 12:37

Af en toe brood op z'n tijd is niks mis mee, maar dan wel gedroogd! (dag(en) op de verwarming ofzo)
Hele zachte broden wil ik er niet in hebben!
Qua voer is het niet zo verkeerd, maar inderdaad het risico op koliek.

Misschien valt er iets te regelen met het brood laten drogen? Zijn het echt hele broden of sneetjes?

Nulla tenaci invia est via

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 12:38

Als je het brood laat drogen *bv op de verwarming* kan het weinig kwaad.
Wit brood zeker *tenminste ik heb begrepen dat hier eerder deegballen van komen*

Als ze dit niet doen is het nog altijd jouw paard en jij wilt dat niet hebben.
Simpel dan toch?

Je kan een kist met iets anders neerzetten *wortel, appel what ever* zodat jouw paardje iets anders krijgt als de andere brood krijgen.

Als het een superstal is begrijpen ze jouw standpunt ook, als je het zelf niet prettig vind om er over te beginnen kan je de VA bellen, je verhaal uitleggen en dan met een ondersteunende terug komen bij de stal eigenaren.
Dan kunnen ze er eigenlijk niet omheen, en meestal nemen ze het dan sneller aan dan als je het zelf zegt *vraag me niet waarom*

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 12:40

Het zijn hele broden en in de meeste gevallen vers. Soms wordt het wel een beetje gedroogd, door de witte broden uit de zakken in een bak te doen, maar dan nog droogt het maar langzaam, en wordt het nog vrij vers gevoerd. Het bruine brood komt altijd gewoon uit de zak, en is dus bijna altijd vers.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 12:40

Sily neemt me de woorden uit de mond!
Zou het als extra hint misschien helpen om een bordje "niet voeren" op de stal te hangen?
Vervelend hoor, ik wil het zelf overigens ook niet bij mijn paard.


Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 12:43

Ik heb een papier op haar boxdeur gehangen waarop stond dat ze geen wit brood mag hebben.

Maar de andere 3 paarden op stal willen het bijna niet eten, alleen Rinkja, want die alles. Knipoog En ze moeten het toch kwijt.
(Ze kopen voor een klein prijsje 100 broden, en dan hebben ze van alles gemengd)

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 12:44

Dan maar irritatie, jij geeft aan dat je paard koliek gevoelig is en de deegballen kan elk willekeuring paard last van krijgen.

Zeker als het nog zo vers is zou ik het ook niet doen...niemand bij ons op stal trouwens.

Mijn paardje krijgt vanavond stokbrood wat al tijden aan het drogen is op de verwarming Haha!

Maar zoals jij het beschrijft klintk het gewoon erg riskant....als ze dan wat lekekrs aan je paard willen geven *mijn paard neemt brood zonder wat dan ook neti eens aan, verwend krengetje* kan je misschien wat bricks kopen zodat ze daar een kwartje van bij je paard kunnen gooien.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 12:45

Lindy schreef:
Ik heb een papier op haar boxdeur gehangen waarop stond dat ze geen wit brood mag hebben.

Maar de andere 3 paarden op stal willen het bijna niet eten, alleen Rinkja, want die alles. Knipoog En ze moeten het toch kwijt.
(Ze kopen voor een klein prijsje 100 broden, en dan hebben ze van alles gemengd)


Nog 1 reactie dan Knipoog
Dan snap ik sowieso niet waarom ze het kopen..als de rest het niet graag eten en jouw paard mag het niet..zie ik er helemaal het nut niet van in.
Kunnen ze net zo goed 5 broden in de week halen en die aan de overige 3 voeren.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 12:46

die van mij krijgen het al zolang als ik ze heb elke dag een paar sneetjes. Dat is dan witbrood van een dag of meer oud. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad.........

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 12:46

10 jaar geleden had ik een verzorg-veulen (lees: Shet), zij is gestikt in een 'bal' van het wittebrood.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 12:47

Ze kunnen voor een kleine prijs dus veel brood kopen (alleen is dat gemengd, dus zit er ook een wit deel bij, zelf hadden ze ook liever alleen bruin gehad) en als ze dat voeren hoeven ze wat minder hooi/kuil en bix. En ze geloven dat het gezond is.

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 12:47

het voeren van brood kan opzich geen kwaad MITS het maar oud brood is. Je zou kunnen vragen of ze bij jou paard het brood open kunnen maken (net zoals een fricandel speciaal) en daar af en toe wat olie in te gooien.
Bij ons krijgen ze ook weleens brood (wit, bruin, stokbrood, mueslibollen) maar dan krijgen ze die dag wel minder biks.

falabellatje
Berichten: 166
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Ergens op een stro baal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:10

wit brood kleeft nog al snel en vormt al gauw deegballen idd, een tijd geleden was er ook een paard ziek van geworden! ik zal er eens duidelijk op stal over hebben dat je het gewoon niet wilt! het is immers jouw paard en jij beslist hier over


Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 07:35

Het brood is vers, alleen de laatste dagen van de week is het een beetje oud geworden, maar dan nog niet 'krakend'.
Dat met de olie is geen optie, het moet gewoon zo gevoerd worden.

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 08:07

ik zou gewoon met de mensen gaan praten en uitleggen wat jou probleem is,als hun het beste voor jou paard willen moeten ze wel stoppen.Of je moet zoals al is gezegd een kist met hard brood neer zetten of peen en appels bev. veel succes verder.

Sommige roddels zijn te mooi om er geen realiteit van te maken

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 08:11

Gewoon uitleggen dat als ze persee brood willen voeren dat ze dan oud bruinbrood moeten geven........

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 18:21

Ja, Gijsenkim, dat heb ik al meerdere keren gezegd, maar dat heeft geen effect. Nogmaals, het zijn geen kwade bedoelingen, maar zij zien het kwaad er niet zo van in, en vinden dat de pensionpaarden gewoon aan hun voerschema mee moeten doen zeg maar.
Maar ik heb het liefst dat Rinkja helemaal geen brood krijgt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 18:24

misschien moet je dan maar eens boos worden. OF heel groot met krijt op je deur schrijven dat ze ABSOLUUT GEEN BROOD mag Haha! Haha!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 18:27

bij mij op stal dumpt de plaatstelijke bakker het brood dat over is, dat wordt in stukken gebroken en in speciekuipen te droge gelegd voor de koeien.

Ik voer Morrie regelmatig een "koeien-broodje", vindt ie heerlijk, laat ie z'n andere voer voor staan!

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 18:28

Lindy ik ken het, echt supervervelend zoiets... :/
Ik zou het ze gewoon nog eens zeggen, het is jou paard dus? Verward
[**] krijgt alleen oud (gedroogd) brood en bijna altijd bruin...

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 20:22

Hee Lindy
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje l*llig dat je dit zo op bokt plaatst. Ik ben inderdaad met je eens dat het jou paard is en dat er dan geen wit brood moet worden gevoerd, maar jij zegt nu wel fijn dat Rinkja koliek kan krijgen van wit brood, maar uiteindelijk word er al bijna 2 jaar dagelijks brood gevoerd en heeft Rinkja er nog nooit wat aan overgehouden. >;)
En je zegt het vaak genoeg tegen mij, maar misschien helpt het meer als je een keer duidelijk tegen mn ouders bent. Ik zeg het ook vaak genoeg tegen ze, ook dat het jou paard is en jij daar dus over te zeggen hebt wat ie binnenkrijgt.
En daar gaat het eigenlijk ook niet om, maar jij doet soms net alsof het pure vergif is, terwijl er nog nooit wat gebeurd is... (Bovendien wil je altijd dat rink zo weinig mogelijk krijgt omdat ze snel dik word, dan is dit brood een geschikte optie, zit niks in en ze heeft toch wat te knabbelen...)
Btw, het zijn hele broden, maar wel in stukken gesneden en zoals ik al tegen je zei, Rinkja krijgt hoofdzakelijk bruin brood (een half brood per voerbeurt) en alleen s ochtends een paar stukjes wit brood. Dat je nou helemaal geen brood meer wil voeren is ook nieuw voor mij Scheve mond

En nogmaals, beetje l*llig dit zo op bokt te zetten, ik had eerlijk gezegd gedacht dat je iets volwassener was...

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 17:28

Probeer het allemaal een beetje netjes te houden hier.

_Roos_
Berichten: 456
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 18:15

Ik geef afentoe brood maar gene wit en oud bruin brood en je moet natuurlijk ook opassen dat het niet beschimmeld is.

nutiagek

Berichten: 2059
Geregistreerd: 15-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 20:31

Ik geef best vaak brood meestal met 3 eetlepels zonnebloem olie erdoorheen(omdat ik er nooit bij ben als ze gevoert wordt en ze toch zonnebloem olie moet krijgen)
Wit en bruin brood wel oud!

Bokkende Fjordenrijder #2
Hobbelende Vosjes Pester #18
Vrijheidsdressuurprater #25

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 20:40

Waarom is het banketstaaf dat ze het op bokt zet? Sorry hoor, maar zo te horen heeft ze al heel vaak gezegd dat ze het niet wil hebben. Het is haar paard en jou ouders gaan er vrolijk mee door met dat brood voeren. Kan me voorstellen dat ze het een beetje zat wordt en haar mening erover vraagt op bokt.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 118 bezoekers