opvoeding jonge henst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

opvoeding jonge henst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 22:32

Hoi,
M'n hengst begint te klieren happen en zo, en als je niet uitkijkt ligt er een poot of half paard in je nek.
Hij is bijna twee.

Hoe zou ik daar het best mee om kunnen gaan, negeren, of heel boos worden, of op een andere manier hem opvoeden.


Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 22:40

Afstraffen...maar liever nog voorkomen dat het gebeurd door hem in een kudde met andere hengsten/ruinen te zetten die hem opvoeden.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 22:41

Inscharen (dus wat Ineke zei, in een kudde met jonge hengsten zetten). Nu gaat hij jouw als speelkameraadje zien en dat is niet de bedoeling.

Je suis Charlie.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 22:43

aaaarch.......... waarom heb je een hengst? Wat doe je met een hengst? waarom staat je hengst niet op het land zoals het hoort met hengsten?

Wij kunnen paarden niet opvoeden, wij leren ze kunstjes........ alleen andere paarden kunnen paarden opvoeden..........

zucht

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 22:56

zou het ook bij een stel dragtige merrie's kunnen.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 22:58

santerra schreef:
zou het ook bij een stel dragtige merrie's kunnen.

Absoluut! Geen betere opvoeding voor een jonge hengst dan een stel drachtige merries!

Wel zeker weten dat ze al drachtig zijn voordat hij er bij gaat natuurlijk Tong uitsteken Haha!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 23:01

Waarom zou je een hengst niet kunnen opvoeden? Die van mij (welliswaar een shet, maar het is een hengst) staat inmiddels ook 2 jaar aan huis. Hij zou afgelopen jaar ingeschaard worden maar helaas werdt ie ziek en kon het feest niet doorgaan. En al zeg ik het zelf, hij is keurig opgevoed. Loopt netjes mee aan de hand, de kleinste kindertjes kan je er (bij wijze van spreken!) mee weg sturen (zal dit dus nooit doen voor iemand eroverheen valt). Hij heeft zijn hele leven dat ie hier staat bij Polly gestaan en hij is nu Katinka aan het opvoeden. Als het weer mooi wordt gaan ze weer het land in met z'n 3en en laat ik hem met rust. In de winter staat ie de hele dag in de uitloop en dagelijks minimaal een uur los in de bak en heel af en toe pak ik hem eens om een rondje te wandelen en in de zomer doet ie niks.
Je moet alleen wel weten waar je mee bezig bent, met elk paard en met elk jong dier, maar zeker een hengst.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 23:05

een jong paard hoort zo wie zo op het land met soortgenoten, maar als hij ook in de hand komt is opvoeding wel zo belangrijk lijkt me.

opvoeding zie ik als een manier van 'omgaan met', een paard moet zowel met paarden als met mensen om kunnen gaan. dat lijkt me iig vrij nuttig, kunstjes wil ik dat niet noemen, een kunstje klinkt niet echt als een nuttig iets Knipoog

*****

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 07:55

santerra schreef:
zou het ook bij een stel dragtige merrie's kunnen.



Prima bij een stel drachtige merries..........

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 07:57

Polly schreef:
Waarom zou je een hengst niet kunnen opvoeden? Die van mij (welliswaar een shet, maar het is een hengst) staat inmiddels ook 2 jaar aan huis. Hij zou afgelopen jaar ingeschaard worden maar helaas werdt ie ziek en kon het feest niet doorgaan. En al zeg ik het zelf, hij is keurig opgevoed. Loopt netjes mee aan de hand, de kleinste kindertjes kan je er (bij wijze van spreken!) mee weg sturen (zal dit dus nooit doen voor iemand eroverheen valt). Hij heeft zijn hele leven dat ie hier staat bij Polly gestaan en hij is nu Katinka aan het opvoeden. Als het weer mooi wordt gaan ze weer het land in met z'n 3en en laat ik hem met rust. In de winter staat ie de hele dag in de uitloop en dagelijks minimaal een uur los in de bak en heel af en toe pak ik hem eens om een rondje te wandelen en in de zomer doet ie niks.
Je moet alleen wel weten waar je mee bezig bent, met elk paard en met elk jong dier, maar zeker een hengst.



meelopen aan de hand is een kunstje is geen opvoeding, opvoeding is grenzen kennen en dat kunnen wij een paard eigenlijk niet leren. Je hebt altijd uitzonderingen zeker waar. Maar als ik denk aan een Hengst dan denk ik aan een paardenhengst niet aan een shet die je nou eenmaal anders aanpakt dan een paard.......... (vandaar dat er ook zoveel strontvervelende shets zijn Haha! )

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 09:15

Tja, ik wilde Charly ook het liefst gewo0n op een stal hebben dat ik zelf gewo0n elke dag naar hem toe kon enzo.. ( wel zolang het kon op het land ho0r ) Maar gezien ik nu eigenlijk geen andere keus heb en het beter voor hem is, heb ik toch besloten hem naar een "opfok" te doen. Het is niet echt een opfok, maar hij staat dr iig heel de zomer met hengsten buiten op t land.. 's winters wel op stal, maar gaat die wel de bak in met die hengstjes Lachen!! Denk dat dat tog het beste voor je paard is. Hoewel ik er zelf altijd tegen was, heb ik nu toch de stap genomen, en blij dat ik het gedaan heb, want wie weet wat voor verwende pony ik later had gehad, of inderdaad dat hij ineens in me nek staat.!! ( Als die dat ooit doe.. hoop t niet vo0r m..!! Douw hem persoonlijk onder de grond hahaha Haha!:D )

*\o/* Perun's Noorse Boskatten ; www.peruns.nl *\o/*

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 10:36

Polly schreef:
Waarom zou je een hengst niet kunnen opvoeden?


Jouw hengst heeft contact met andere paarden, maar meestal, als je een hengst hebt, mag hij niet meer bij de anderen (want er zouden weleens veulentjes van kunnen komen)
Ik weet nu even niet hoe oud Katinka is, maar realiseer je wel dat een jaarling merrie al hengstig kan worden, en gedekt kan worden. En een jaarling is beslist nog niet klaar voor een veulen.

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:52

gijsenkim schreef:
aaaarch.......... waarom heb je een hengst? Wat doe je met een hengst? waarom staat je hengst niet op het land zoals het hoort met hengsten?

Wij kunnen paarden niet opvoeden, wij leren ze kunstjes........ alleen andere paarden kunnen paarden opvoeden..........

zucht


sorry hoor, maar TUURLIJK kna je je paard opvoeden. En jij bepaalt hier dus even van afstand of zij het waard is om een hengst e hebben en dat allee hensgten op het land horen Verward . Slaat echt nergens op, sorry. ik krijg binnenkort waarschijnlijk ook een 3 jarige hengst en die ga je toch ook niet ergens in een kudde zetten en er niet naar omkijken? HIj is drie jaar in een hengstenkoppel geweest en prima opgevoed.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:02

Hey Fellor,

jouw hengst heeft 3 jaar op het land gestaan met andere paarden... Dát is hoe "we" graag zien dat een paard opgroeit. Ze worden dan opgevoed door andere paarden.

Na die 3 jaar is het de beurt aan de mensen-opvoeding en komen de meeste paarden van het land om kunstjes te leren Knipoog

Gijsenkim bedoelt dan ook (denk ik) dat deze jonge (bijna 2) hengst van Santerra eerst een poosje in de kudde gaat om op te groeien en paardentaal te leren en daarna terug komt naar stal om verder te leren...


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Poosje81
Berichten: 21188
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:06

Mijn hengst heeft altijd bij ons op de pensionstal gestaan. Tot hij 1 jaar was liep hij gewoon in de groep, toen werd hij apart gezet met een hele oude ruin die hem opvoedde en daar kwamen vlot wat andere jonge hengsten bij. Met 2 jaar heeft hij dekkingen gedaan en kon niet meer met andere mannelijke dieren en heeft hij de rest van de zomer bij mijn drachtige merries gestaan. Nu is hij 3, loopt voorlopig alleen op het land en heeft alleen de neiging om zijn wei te verdedigen. Ook wil hij maar al te graag het mannelijk volk wat bij zijn merries in de wei staan zien te pakken.
In de hand is hij makkelijk, niet aggressief, tot het sullige aan toe. Wel moet je altijd blijven opletten en vooral nu zijn hormonen weer beginnen op te spelen. Ik ben altijd erg consequent en streng geweest en dit werkt gewoon. Bijten heeft hij nooit geprobeerd, gericht naar mij slaan ook niet. Maar andere mensen kan hij flink in de maling nemen door bijvoorbeeld een jas vast te pakken en niet los te laten. Een combinatie van ondeugd en dominantie die makkelijk af te straffen valt.
Ik denk dat de opvoeding van een hengst de combinatie is van andere paard en de mens die er mee werkt.

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:32

Chubby schreef:
Hey Fellor,

jouw hengst heeft 3 jaar op het land gestaan met andere paarden... Dát is hoe "we" graag zien dat een paard opgroeit. Ze worden dan opgevoed door andere paarden.

Na die 3 jaar is het de beurt aan de mensen-opvoeding en komen de meeste paarden van het land om kunstjes te leren Knipoog

Gijsenkim bedoelt dan ook (denk ik) dat deze jonge (bijna 2) hengst van Santerra eerst een poosje in de kudde gaat om op te groeien en paardentaal te leren en daarna terug komt naar stal om verder te leren...


dan mistte ik even wat Bloos . Ik heb niks gezegd.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:36

santerra schreef:
Hoe zou ik daar het best mee om kunnen gaan, negeren, of heel boos worden, of op een andere manier hem opvoeden.

Of je brengt hem naar de kliniek...

In de omgang met hengsten moet je stevig in je schoenen staan, dat lijtk hier niet het geval te zijn dus kan je voor jouw eigen veiligheid, en die van anderen, beter geen hengst houden.

Als zijn balletjes er af zijn kan je hem mooi nog de hele zomer op de wei gooien, wordt hij fysiek èn mentaal sterk van.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:59

Kan me alleen maar helemaal aansluiten bij Sjuim

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 13:31

Leonoor schreef:
.
Ik denk dat de opvoeding van een hengst de combinatie is van andere paard en de mens die er mee werkt.



precies en haal je een ingredient weg dan smaakt de pap niet meer Haha!


ennuh senks chubby das precies wat ik bedoelde......... enuh Fellor...... Knipoog

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 23:06

Bedankt voor al jullie reacties !

Hij is zijn grenzen aan het verkennen, ook bij de andere paarden, hij loopt bij een merrie en die ging laatst rollen, en toen rende hij naar haar toe en liet zich boven op haar ploffen, ik heb haar reactie daarop niet kunnen zien. En zo heeft hij wel meer.
Hij heeft tot z'n 1,5 tussen de ander paarden gelopen, maar toen hij hengstverschijnselen kreeg is hij apart met een merrie gezet.
De rest staat aan de andere kant van het draad, en met het voorjaar wordt de een naar de ander hengstig, dus dan willen z'n hormonen wel !
Dat is normaal.

Ik denk dat ik hem, tot zij gedekt zijn, maar uit het zicht zet samen met die merrie en een drachtige merrie.

Ben benieuwd naar verdere reacties !

Poosje81
Berichten: 21188
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 00:41

Dat hij zijn grenzen gaat verkennen is logisch.... Andere paarden zullen hem wel aanpakken. Maar jij zal het gedrag wat hij naar jou vertoont absoluut niet mogen tolereren. Het wordt namelijk alleen maar erger naar mate hij ouder wordt, het voorjaar verder vordert en zijn hormonen soms de overhand nemen. Mijn hengst weet exact wanneer het 'speel'tijd en werktijd is. Rotzooien doet hij maar in de wei met anderen, niet met mij.
Ik eis letterlijk van hem dat hij constant in de gaten houd waar ik ben, wat ik doe en wat ik van hem vraag. Hij is er allang achter dat hij dit maar beter kan doen, omdat anders voor hem de lol er ook af is. Natuurlijk probeert hij wel eens, maar daar is het een paard voor. Ongewenst gedrag straf ik bij voorkeur 1 malig zodusdanig af dat hij het niet meer in zijn hoofd haalt. Het juiste gedrag wordt beloond.
Houd er overigens rekening mee dat hij op latere leeftijd drachtige merries die zijn bevrucht door een andere hengst zou kunnen verstoten.

Mijn advies is dan dus ook simpel: laat de merries hem maar vertellen hoe hij zich dient te gedragen in hun gezelschap, en jij hem wat je van hem verwacht in jouw gezelschap. En consequentie is daarbij het sleutelwoord!

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 09:59

Leonoor"]
In de hand is hij makkelijk, niet aggressief, tot het sullige aan toe. Wel moet je altijd blijven opletten en vooral nu zijn hormonen weer beginnen op te spelen.
[/quote]

Heel goed, onthou dat JIJ altijd in de gaten moet houden waar hij mee bezig is, draai hem je rug niet toe...

[quote="Leonoor schreef:
Ik eis letterlijk van hem dat hij constant in de gaten houd waar ik ben, wat ik doe en wat ik van hem vraag. Hij is er allang achter dat hij dit maar beter kan doen, omdat anders voor hem de lol er ook af is. Natuurlijk probeert hij wel eens, maar daar is het een paard voor.


Natuurlijk moet hij zijn aandacht bij jouw houden, maar JIJ moet kijken wat HIJ doet. En dat uitproberen....tja, dat gaat zolang goed, totdat dat uitproberen eens vreselijk uit de hand gaat lopen en jij op dat moment net wat minder stevig in je schoenen staat. Met alle gevolgend van dien.

Een artikel van Pat Parelli over het omgaan met hengsten, en de mogelijke gevolgen van dien (en ook hij heeft het over hengsten die aan de hand normaal zo sullig doen) http://www.parelli.com/literature/artic ... llions.htm

Je suis Charlie.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 11:53

Een hengst, hoe braaf ook, kan je nooit vertrouwen. Op het moment dat jij even je aandacht verslapt dat zijn de momenten waarop hun wachten hoor......... echt waar

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 11:57

Een hengst is een potentiele moordenaar.

En onthoudt : good stallions make great geldings.

Je suis Charlie.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 13:27

gijsenkim schreef:
Een hengst, hoe braaf ook, kan je nooit vertrouwen. Op het moment dat jij even je aandacht verslapt dat zijn de momenten waarop hun wachten hoor......... echt waar


Idd, daar kan ik over mee praten. Voor mij nooit meer een hengst!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _joy_c_, GrapeshotBot, IASCrawler, karinmanon, lovelance, Mallow, mvdende en 150 bezoekers