Als je weet dat je je paard moet verkopen.....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Als je weet dat je je paard moet verkopen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-01 23:30

Ja als je dat weet..
en na 4 maanden al gehecht bent aan je paard.

Ookal heb ik eht de af gelopen 2 weken uitgesteld ik zal er zelf toch ooit aan moeten geloven dat mijn lieve pony moet weg doen...
Sinds dat ik gevallen ben vertrouw ik dat hem voor geen ene fluit..
na een moeilijke peride ging het beter mij (en mn rug) en met mijn paard..
Ik ben ook pas begonnen met rijden en t ging tot op een zekere hoogte goed... Al wou ik er nooit op en moest er bijna op getrapt worden...
Maar nu heeft hij anderhalve week geleden mijn vriendin af gegooid..
en niet zoals hij bij mij deed... (gewoon de hele tijd etteren) maar op een totaal onverwachts moment (ze had hem juist in de ontspanning gereden) en zij viel er ook af..
Sindsdien weet ik het eigenlijk al... (en vooral toen een goede vriendin zei 'je vertrouwt hem niet.. wordt het niet eens tijd om na te denken hem weg te doen') het vertrouwen komt toch niet terug...
het vertrouwen in mijn paard...
In de omgang gaat het geweldig maar als ik eerlijk ben met mijzelf.. ik heb geen paard gehad om er leuk mee te longeren of te verzorgen...
Ik heb een paard gehad om beter en vaker te gaan rijden.
Maar het is zo'n moeilijk paard met zoveel gebruiksaanwijzingen...

En ik ben zo bang dat als ik hem verkoop dat hetzelfde gebeurd als met Kaminka van Mieke... of zoiets...
Het is een heel gevoelig paard en niet iedereen heeft daar het geduld voor...
Ik kan hem ook ruilen bij de handelaar maar ik vertrouw aar niet van Keriem was heel anders toen ik hem kreeg als toen ik hem bij haar reed en tzelfde met Reus van Monique.
Het kan toeval zijn maar misschien ook niet.

Ik snap niet dat ik er nie op durf, vroeger had ik het zo gedaan....

En nu...
ruilen... verkopen...

Ik weet t ff nie meer...

Sharda

mesa57

Berichten: 49
Geregistreerd: 22-12-01
Woonplaats: Utrecht (prov)

Als je weet dat je je paard moet verkopen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 23:49

miseryfox schreef:
Ja als je dat weet..
en na 4 maanden al gehecht bent aan je paard.

Natuurlijk raak je gehecht aan je paardje.
Daar heeft iedereen last van.
Maar tenzij je een oneindig budget hebt, neem ik
aan dat het toch de bedoeling is om er op te rijden.
Ik ken mensen die gewoon een nieuwe ernaast nemen en
de andere maar laten staan omdat ze het erg vinden
om afscheid te nemen. Maar ook dat is niet goed voor
het paardje.

Het is niet alleen voor jullie, maar ook voor het paardje het
beste dat hij een eigenaar krijgt die goed met hem/haar kan
omgaan en haar traint om zich te gedragen.
Je kunt het natuurlijk zelf proberen, maar in mijn
ogen moet je dan wel veel ervaring hebben en zeker
geen angst om er op te stappen.
Dus, zoek een fijn tehuis voor jullie lieveling, dan
daar jullie alletwee beter van.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 23:55

wow wat verschrikkelijk moeilijke beslissing.
maarja je hebt je paard om plezier mee te hebben en niet om je nek mee te breken. als ik jouw was zou ik gewoon een goed ander baasje voor hem zoeken er zijn genoeg mensen met meer 'eigen' paard ervaring die hem ook een goed huis kunnen bieden. veel succes met deze beslissing en je moet toch maar weer wat vaker komen bokken want kippenhok is niet meer t zelfde zonder jou

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 13:33

Moeilijk...
Ik heb met Joop de meest rottige tijden meegemaakt. Niet omdat ik bang was, maar omdat IEDEREEN zei dat t geen paard was voor mij. Nu zeggen ze niks meer, en soms zegt iemand dat we toch wel erg goed bij elkaar passen. Ik heb besloten hem NOOIT weg te doen. Zo'n leuk/lief/geweldig/tof/etc beest vind ik toch niet meer. En ik denk zelfs dat ik t niet eens zou willen. Er zijn zat leuke lieve enzovoorts paarden, maar als ik Joop weg moet doen en dan opnieuw moet gaan zoeken.... dan heb ik liever een goudvis.
Voltrack is erbij gekomen, en dat is heel anders. Die is heel erg lief en leuk en aardig, en na een flinke tijd snap ik nu ook hoe hij in elkaar steekt. Maar Joop is Joop, en dat blijft. Je moet je goed realiseren dat paardrijden nooit rozengeur en manenschijn is. Het is leuk, het is aardig, maar reken maar dat om elke hoek 10 dipjes schuilen. Als je bang bent is dat niet direct een reden om ermee te kappen. Hoe vaak heb ik wel niet op Voltrack gezeten terwijl het angstzweet over mijn rug stroomde? Toen hij dan echt wat uithaalde werd ik zo kwaad dat hij t nooit meer deed. Op Joop heb ik nooit met blubberknieën enzo gezeten, dat kwam ook omdat ik absoluut neit bang was. Hij was compleet gek, maar ik was niet bang. Angst kun je overwinnen, daar moet je wel de tijd voornemen. Je angsten uit de weg gaan is volgens mij niet echt slim, maar als het te erg wordt (en dat kun je zelf alleen maar inschatten), dan moet je wel een knoop of wat doorhakken.
Als je een beslissing neemt dan moet je je heel goed realiseren dat je er geen spijt van mag gaan krijgen. Zoals Robbie Williams dat zei: No Regrets, They Only Hurt. Spijt is erger dan angst. Als het niet gaat, dan gaat het niet en dan moet je dat ook onder ogen zien, dat is heus geen schande! Je moet je ook niet door je emotie's laten leiden. Hou je hem omdat je bang bent dat hij slecht terecht komt of omdat je het nog serieus wilt proberen? Er zijn echt zat goede tehuizen, en verhalen dat het niet goed gaat met een paard zijn er altijd, en die zullen er altijd blijven. Neem een besluit en hou je daar ook aan. Het is geen schande om op je beslissing terug te komen, maar je moet er wel achter staan op t moment dat je m neemt!

Succes!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 19:27

Ik zou de moeilijke beslissing om afstand te doen van een paard pas nemen als ik voor mezelf weet dat ik inderdaad alles, maar dan ook alles zou hebben geprobeerd. Verander het voer, zoek professionele hulp, geef het paard ter correctie uit handen, als het je zelf niet lukt. Heel veel paarden hebben als ze verhuisd zijn en in andere handen komen of een andere stal zien in het begin altijd een periode van uitproberen. Heel vaak zijn ze geintimideerd en komen ze pas na een paar maanden los als ze zich thuisvoelen. Daar moet je doorheen. Gebeurt er in deze periode iets waardoor je je vertrouwen in het dier verliest zul je weer helemaal opnieuw moeten beginnen. Niet alleen bij het dier maar ook bij jezelf. Dat is een periode waar je doorheen moet. En daar ga je voor, of je laat het erbij zitten, doet hem weg en probeert het met een ander paard. Maar er zal altijd een periode komen waar je doorheen zult moeten.

Ik zou in ieder geval hulp zoeken. En soms is inderdaad de enige weg die er overblijft dat jullie allebei een kant uit moeten, en een ander baasje misschien beter is voor je paard. Want je moet plezier beleven aan je paard, daar heb je hem voor. En als je er geen plezier meer aan beleeft dat is er wat mis.

Maar nogmaals, probeer alles, zodat je met een goed geweten kunt zeggen: het ging gewoon niet anders...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 23-12-01 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-01 21:07

ik heb al eerder gezegd dat ik hem weg zou doen maar heb er na veel praten toch van af gezien..
mijn vriendin die normaal moeilijk opvoedbare paarden rijdt zou em daarme ehelpen maar die is er dus ook af gevallen en heeft nu weer last van haar knie dus die kan er verlopig ook niet op..
ik neem me ook voor op er gewoon op te zitten en niet zeuren maar als er maar t mist of geringste gebeurd zit ik al helemaal te shaken om t paard...
en daar komt er nog eens bij dat ik na 4 maanden nog steeds best wel veel last van mn rug heb..
dus elke keer als ik maar iets doe of te lang zit of sta word ik er aan herrinerd wat dar paard mij aan heeft gedaan (klinkt dramatisch maar tis wel zo)

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 21:15

Wat jammer zeg, dat het allemaal zo gelopen is. Het is heel begrijpelijk dat je je in 4 maanden tijd erg bent gaan hechten aan een paard. Daar is niet zoveel tijd voor nodig hoor.

Verder heb kan ik er ook helemaal in mee gaan dat je zegt, dat je je paard niet voor dat doel gekocht hebt, wat je nu met hem doet. (longeren en verzorgen) Dus dat er iets moet gebeuren is duidelijk.

Als je toch echt graag met dit paard verder wil en je bent bereid om er veel tijd en geld in te investeren, dan zou je profesionele hulp erbij moeten zoeken. Iemand die jouw paard profesioneel kan trainen en jouw kan helpen weer vertrouwen in je paard te krijgen. Maar dat gaat veel tijd en geld kosten. Natuurlijk is het hartstikke aardig van je vriendin dat zij jouw wilde helpen, maar zo te horen heb je aan haar hulp in dit geval niet voldoende.

Tja en wat betreft het inruilen bij die handelaar, ik kan me voorstellen dat je daar weinig vertrouwen in hebt, zou ik ook niet hebben. Ik ken het verhaal van Monique namelijk ook wel. Een paard verkopen waar je zelf niet op durft te rijden, is ook niet makkelijk.

Moeilijk hoor. Maar ik kan niet in jouw portemonaie en agenda kijken. Wees eerlijk tegenover jezelf en het paard. Veel succes.