springen zonder ijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luck
Berichten: 14
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Varsseveld

springen zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-04 13:06

hallo allemaal! Lachen ik heb eventjes een vraagje. ik wil binnenkort eindelijk een keertje proberen een wedstrijd te springen met mn pony, maar ze heeft geen ijzers. aangezien ze zichzelf altijd nogal opfokt (ze hou heel erg van springen ) weet ik niet of dit dus welzo verstandig is Scheve mond . is er iemand die ook wedstrijden springt en geen ijzers heeft? en kan iemand mij vertellen wat ik het beste kan doen? Verward

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 13:27

ik heb 5 jaar lang met Tobias gesprongen zonder ijzers(en ben Z springen(pony's)(nu M paarden)
daarvoor 4,5 jaar met mijn vorige(was ik M mee)
maar dat verschilt per pony natuurlijk, ik moet Tobias wel goed aan het been houden, maar het is voor mij te doen, zelfs M crossen is geen probleem
Paard wat ik nu rijd, moet gewoon op ijzers, anders is het waardeloos!

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 13:42

Ik zou het niet doen zonder ijzers. Vooral als het beetje vochtig is glijd je snel weg.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 13:45

hangt van het terrein af, is het een zandterrein, dan is het meestal geen probleem, tenzij het klei is, en nat is
maar op (lang) gras is het al snel erg glad zonder ijzers ( met kalkoenen !)
beter zonder ijzers als met ijzers zonder kalkoenen, dat dan weer wel.

maar als het gewoon een niet al te harde zandbak is waar je moet springen, hoef je echt voor dat ene concoursje geen ijzers te nemen hoor !

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 14:03

Het ligt er denk ik ook aan hoe je wend enzo... Als je scherp draait gata ie natuurlijk eerder op zn plaat dan als je gewoon netjes je bochtjes maakt Lachen

Zelf zou ik het risico niet nemen zonder ijzers te rijden maar k rijd dressuur.... Maar voor dat ene concoursjehoef je nou ook weer niet hem rond om op ijzers te zetten Lachen

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 15:00

Ik heb Umar tot het M gesprongen. Hij heeft twaalf en een half jaar bij ons gestaan en nooit ijzers gehad (wegens prima hoeven). Op nat terrein in de barrage was het wel eens oppassen geblazen, maar het ging altijd prima!

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 18:50

Met Tjody spring ik ook zonder ijzers, alleen wel altijd in een bak, liever niet op gras. En al is het op gras, dan moet dat wel krukdroog zijn en rij ik grote bochten enzo. Tjo is zelf ook nogal voorzichtig op gras, en ook als de bodem in een rijbak slecht is trouwens.

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 19:55

Ik zou het risico niet nemen, je zal echt niet de eerste zijn die op zn snufferd gaat omdat je geen ijzers hebt!!
Liever een paar euro extra voor ijzers, dan een pony met een gebroken been...

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 09:35

Ik ga ook springen zonder ijzers...
een B parcourtje is zeker wel te doen.. hoger ook nog wel hoor,
tis inderdaad beter geen ijzers dan ijzers zonder stiften..
dus doe ik er gewoon nix onder

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 09:40

Als het in een zandbak gebeurt kan het wel zonder ijzers, op gras zou ik het risico niet nemen!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 10:25

Mijn zusje haar pony kreeg ook pas in het M ijzers onder Was niet eens omdat het niet ging zonder, maar omdat we toen vrij veel langs de weg reden met die pony Knipoog
Crossen ging ook prima zonder.

Als het nat is kun je er een beetje rekening mee houden door niet te krap te wenden, maar verder hebben ze zonder ijzers nog aardig wat grip hoor.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 11:29

Ik heb vroeger mijn huurpony gestart zonder ijzers tot en met het L springen. Ging heel goed hoewel het me wel een keer een winstpunt heeft gescheeld toen het glad was en we bijna onderuit gingen (gevolg: een balk)

IJzers was toen geen optie, daar hadden we helemaal geen geld voor.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:14

Sommige springruiters rijden ook zo raar in de barrages... Als ik gewoon beheerst en dressuurmatig mijn barrages uitreed was er niets aan de hand. Op den duur heb je zo`n band met zo`n dier dat hij kan wenden op de vierkante centimeter, zonder gescheur en getrek (want dat veroorzaakt veel valpartijen; het uit balans scheuren van een paard).

Sinds ik een proefschrift las over springen met ijzers en hoe dit de natuurlijke veerkracht van de paardenhoef benadeelt, heb ik besloten Umar helemaal niet te laten beslaan. Hij sprong netjes zijn parcoursen uit, ook op nat terrein in het M. Echt waardeloos terrein reed ik alleen supervoorzichtig uit; dan maar geen kwalificatie voor de prijsuitreiking. Maar bij onze huidige paarden zou ik wel ijzers met noppen willen. Het zijn gewoon andere typen.

Sedaru

Berichten: 539
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 21:05

ijzers met stiften is natuurlijk altijd het beste..
Maar zonder ijzers gaat prima, maar zeker extra voorzichtig rijden in wendingen en op vochtig gras. Maarja das logisch...
Mijn pony springt met alleen voor ijzers in het Z, dus het gaat best.

katinkaaa

Berichten: 560
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 21:22

ik rij ook zonder ijzers en bij mij gaat t prima alleen op een beetje vochtige ondegrond moet je wel voorzichtig zijn maar ja dat is wel logisch

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 22:08

Op vochtig gras zou ik niet zonder ijzers met stiften willen springen. Ik heb het wel eens gedaan, maar voelde mijn paard zelfs in ruime beheerste bochten nog wat glijden.
Ook voel ik dat ze veel zekerder loopt wanneer ze meer grip heeft door die stiften.

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 22:26

ligt aan het terrein waar je op moet springen en aan de vorm van je pony/paard z'n hoef. bij m'n vorige pony heb ik nooit met ijzers gesprongen omdat de hoefsmit zei dat het weinig zin zou hebben omdat hij al zoveel grip had. terwijl bij mijn nieuwe voel ik 'm bijna uitglijden zonder ijzers