hals strekken oefenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Alja

Berichten: 25519
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

hals strekken oefenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-04 13:28

wat zijn goede manieren op je paard te leren hals strekken???
heb al verschillende manieren geprobeerd maar krijg het niet echt aan zijn verstand Haha!

ONDERSCHRIFTLOOS


laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 13:32

Voor correct halsstrekken heb je een goede aanleuning nodig. Als die er is hoef je niet meer te doen dan teugel geven zodat je paard de teugels volgt naar beneden.

Als het halsstrekken zo niet lukt zit er waarschijnlijk wat niet goed in de aanleuning.

Pluutje

Berichten: 5621
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 14:18

Wat is precies het probleem? strekt hij gewoon zijn hals niet??

Daar zijn wel wat trucjes voor, bijv. doen alsof je de teugels weer opmaat gaat nemen dan willen de meeste paarden nog snel even naar beneden. Rijdt je hem wel eens laag ingesteld? Kan ook helpen, als hij gewend is om op momenten wat lager ingesteld te worden, vanuit daar is het makkelijker hals te strekken.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 14:40

Mijn paard had daar ook heel veel moeite mee. Nu rijd ik hem helemaal nagevelijk tot hij echt helemaal onspannen is, dan geef ik een klein beetje meer teugel en doet hij meestal wel z'n hoofd naar beneden. Als hij het dan ook maar een heel klein beetje doet heel goed belonen, met je stem, want als je hem helemaal over z'n hals gaat aaien is dat kleine stukje halsstrekken al weer weg.
Doet hij het niet goed, dan begin ik gewoon weer overnieuw met nagevelijk rijden enzo, maar ik starf hem dan niet. Mijn paard had het toen heel snel door.

loez

Berichten: 11062
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 17:09

mijn instructrice zegt je handen wijdopen doen beetje spelen en dan ontspannen vooral in de draf met lange teugels is het makkelijk te oefenen vind ik!!

[o]

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 17:48

Wat is je probleem dan bij het halsstrekken?
Kun je hem wel laag en rond instellen Alja? Als je hem namelijk wel laag en rond in kunt stellen, dan zou je vandaar uit de hals steeds meer kunnen laten zakken en door voorwaarts neerwaarts te rijden de neus er steeds een beetje meer uitrijden.

Als ik een paard ontspannen heb lopen en hij nagevelijk is, dan wil hij bijna altijd mijn hand wel volgen. Is een paard nerveus dan wil hij wel eens ergens onderweg misbruik maken van de langere teugels om de aanleuning te verbreken, en kan ik opnieuw beginnen. Is een paard erg tegen de hand en niet ontspannen dan zal het je hand niet volgen of juist de kop in de lucht steken. Andere paarden trekken juist met een ruk de teugel uit je handen (naar beneden of naar voren)...

Ben benieuwd hoe jouw paard dan doet...


YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 19:38

Het paard heeft ZZ licht gelopen, die zou het toch moeten kunnen, of..... Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 19:41

hij wel.. Lachen

er is idd bij jullie als combi nog gewoon wat mis met de aanleuning.
En denk erop aanleuning begint van achter, dus ook met halstrekken niet te veel aan de voorkant denken.

Als het paad lekker van achter naar voor naar de hand toe loopt, dan volgt hij je hand wel.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 21:19

Heb een bijrijdster met hetzelfde probleem, ze ontspant haar hand niet snel genoeg waardoor het paard elke keer een tikje in de mond krijgt op het moment dat ie wil gaan zakken. Op den duur denkt het paard dan: "doe het lekker zelf, ik doe niet meer mee". Bij mij strekt ie nog steeds voor een 9, )bijrijdster jaloers..... Dit is nou typisch een gevalletje van "fingerspitzen" gevoel....

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 08:32

joyce B schreef:
Wat is je probleem dan bij het halsstrekken?
Kun je hem wel laag en rond instellen Alja? Als je hem namelijk wel laag en rond in kunt stellen, dan zou je vandaar uit de hals steeds meer kunnen laten zakken en door voorwaarts neerwaarts te rijden de neus er steeds een beetje meer uitrijden.

Als ik een paard ontspannen heb lopen en hij nagevelijk is, dan wil hij bijna altijd mijn hand wel volgen. Is een paard nerveus dan wil hij wel eens ergens onderweg misbruik maken van de langere teugels om de aanleuning te verbreken, en kan ik opnieuw beginnen. Is een paard erg tegen de hand en niet ontspannen dan zal het je hand niet volgen of juist de kop in de lucht steken. Andere paarden trekken juist met een ruk de teugel uit je handen (naar beneden of naar voren)...

Ben benieuwd hoe jouw paard dan doet...


Klopt. Als mijn paard eens niet lekker door de hals wil lopen dan gaat ze echt niet halsstrekken. Ik ga er dan ook niet op door oefenen. Eerst lekker laag en diep nageeflijk, en dan doet ze het wel gewoon.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 09:03

Als goede aanleuning mist, zal het halsstrekken ook zeker niet lukken.
Als je paard lekker nageeflijk loopt is het enige wat je hoeft te doen is met je handen toestaan. Handen iets openen en wat meer teugel geven. Dan zal het paard je hand volgen naar beneden. Is dat niet zo, had je valse aanleuning.
Ik gebruik het altijd als controle. Wil het paard mijn handen nog volgen naar beneden, of steekt hij zijn neus weg als ik toesta?

Waar veel mensen een inschattingsfout over maken is toch wel het niveau van het paard. Je paard kan wel Z2 zijn, maar dat betekent niet direct dat jij dat ook bent. Als ik op Bonfire ga zitten wil ook niet meteen zeggen dat ik er een piaffe uit kan rijden, alleen omdat hij het wel kan???

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:02

En sommige paarden lopen van zichzelf graag bovenin en zijn moeilijker in het laten zakken van de hals...

Alja

Berichten: 25519
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 11:10

toevallig gaat dit niet over mijn zz licht paard, yvonne!!!!!!!!!!!!!
als je in mijn profiel kijkt kun je zien dat ik meerdere heb maar ja zo ben je niet!!!!!!

ONDERSCHRIFTLOOS

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:16

Als een paar niet wil/ kan halsstrekken is dit een aanleuningsprobleem. Een paard dat correct van achter naar voren wordt gereden, wil vaak de teugels wel meenemen. Niet ieder paard doet dat even ver.

Een 'trucje' is om op een volte 10 m even erg veel stelling te vragen. Daarbij erom denken dat ze niet uitzwaaien en aan het been houden. Na deze korte stelling teugel en been meegeven. Dan weer veel stelling vragen, etc etc

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 17:38

alja schreef:
toevallig gaat dit niet over mijn zz licht paard, yvonne!!!!!!!!!!!!!
als je in mijn profiel kijkt kun je zien dat ik meerdere heb maar ja zo ben je niet!!!!!!


Nou ja ipv op mij te reageren, reageer dan ff op de reacties van de anderen! Iedereen geeft tips, maar je (lijkt) er niks mee te doen!

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 17:27

Ik heb(had) ook een paard wat graag met het neusje omhoog loopt. Ik leer mijn paarden om op de druk van de teugels na te geven/het hoofd te laten zakken. als beloning valt de druk weg, dan breng ik dus mijn hand naar voren. Mijn 2 paarden kunnen allebei op commando met het neusje over de grond lopen, ook de "sterrekijker". Dus: handen laag, druk op de teugels, als het hoofdje zakt, loslaten.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 17:54

Nou alja reageert nog niet erg, ja via PB noemt ze me een schaap maar verder.... Lips are sealed

Pluutje

Berichten: 5621
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 09:56

Wat hebben jullie toch tegen elkaar zeg...??jezus! Ik zal daar verder niet op ingaan maar kunnen jullie dat niet een keer gewoon onderling uitvechten?

Ik vind dat stelling dat een ZZ licht paard goed kan halsstrekken wel erg apart. En bovendien is het voor die van Alja ook wel weer een tijdje geleden dat hij ZZ licht heeft gelopen (hij is daarna nog door een ander meisje uitgebracht in de L). Mijn pony heeft Z2 gelopen maar kan ook niet goed halsstrekken. Ik had hetzelfde probleem als zijn vorige eigenaresse(die dus Z2 met hem reed). Het probleem is nu grotendeels opgelost maar het is niet zo dat hij nu ineens halsstrekt voor een 9...

Alja is de laatste dagen geloof ik zoizo weinig online geweest, misschien dat ze daarom niet zoveel reageert.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 10:00

Pluutje schreef:
Wat hebben jullie toch tegen elkaar zeg...??jezus!


Das een lang verhaal!

Gradus06
Berichten: 286
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: vlagtwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 10:21

Wat soms ook wil helpen is:

Het paard naar rechts om laten kijken dan naar links dit in een zeer rustige beweging met een beetje druk op de teugel en dan net zolang dat ze de neiging heeft om te gaan zakken en dan heel duidelijk toegeven met je hand en belonen.

Dit alles eerst uit stilstand dan vanuit stap dan draf enz.

Alja

Berichten: 25519
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-04 15:00

bedankt allemaal!

ONDERSCHRIFTLOOS


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers