ík weet niet meer wat ik moet doen!!!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

ík weet niet meer wat ik moet doen!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-04 15:58

Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Verward
hallo.

ik heb een pony het is ene eigenzinnige pony maar wel super lief.
ik heb haar 1.5 jaar geleden gekregen en ik heb er al een hele sterke band mee opgebouwt .
maar omdat ze zo eigenzinnig is is ze ook super sterk en slim, en eigenlijk ben ik niet slim genoeg.
nou heb ik van ina beuving les en dat gaat super goed en ook nog een x spring les en dat is ook geen probleem .
maar ik krijg haar gewoon bijna niet naar beneden ze is zo sterk allemaal voltes rijden en los rijden ik rij niet te hard met de hand maar het lukt me gewoon niet ze pakt vast aan rechts en ik kan me de kracht daarvoor gewoon niet opbrengen .WAT MOET IK DOEN?
ik weet het gewoon niet meer de ene dag loopt ze gewoon super en de andere dag moet ik het opgeven omdat ik niet genoeg kracht en het me niet luk Huilen Huilen t.
nou rijd ze namelijk super op de wedstrijd want dat vind ze gewelig!!!
maar soms krijg ik haar er gewoon niet doorheen weet iemand wat ik moet doen.
logeren doe ik ook vaak misschien dat ik dat vaker moet doen .
ik weet het niet meer!!!!!

goetjes ellen

marciano----->m1 +11 --->>> 4 de op de nederlandse !!! L springen+2..
ixion------->B +7 mijn topperss


Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 16:34

Waarom zoveel smilies? 1is ook duidelijk hoor.. en trouwens, je rijd een paard niet met kracht aan de teugel. Dat meer aan de teugel trekken dan rijden..

Haley - 19 mei 2013

Esmée - 29 juli 2016

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 16:39

Met kracht ga je het sowieso niet redden, jij zal nooit tegen haar op kunnen boksen.
Dus moet je wat anders verzinnen, heeft je instructrice geen tips voor thuis?

Par heeft ook een tijdje gehad dat ze het bit vastpakte, als tip kreeg ik linkds een kneepje, rechts een kneepje en los, omdat zij niets meer had om vast te pakken was het leuke er snel vanaf en doet ze het dus *bijna* niet meer.

Als ze vastpakt zou ik geen kracht gebruiken maar gewoon een ander trucje, op het moment dat ze beetpakt lekker voorwaarts drijven en de teugels loslaten *ontspannen dus niet in 1 keer losgooien zoals ondergetekende Knipoog *

Concentreer je niet teveel op naar benede laten lopen, dat komt vanzelf wel als ze ontspannen, aan het been en voorwaarts is en natuurlijk het bit loslaat Knipoog

Succes.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

jorel
Berichten: 13
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: krimpen aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 17:03

hallo!!

Als je paard het bit vastpakt, is het belangrijk dat je niet terug gaat trekken! Natuurlijk veel figuren rijden dat hij lekker los wordt. Als je goed je been er aan houdt, kan je paard het bit niet vastpakken en als hij daardoor harder gaat lopen moet je gaan tegenzitten!! Als hij echt niet reageert geef hem dan met 1 hand een lange ophouding (wel je andere hand ontspannen) en daar een trap bij geven. Hij moet weten dat jij de baas ben!

veel succes!

en vooral doorgaan en niet opgegeven! Het gaat je vast en zeker lukken! *LOL*

groetjes jorel

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 17:17

Probeer haar eens een heel klein stukje te laten halsstrekken, als ze dan loskomt, kan je van daaruit verder werken.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-04 18:16

hoi.
bedankt bvoor jullie reacies ik ga zobizo bbezig met dta ze op mijn been moet reageren en ja het halsstrekken wil ze toch niet dus dat gaat lastig en ze wil alles zien maar ik zal er aan werken!!!!!
sorry van die smeiliies

groetjes ellen

marciano----->m1 +11 --->>> 4 de op de nederlandse !!! L springen+2..
ixion------->B +7 mijn topperss

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 18:30

Is je paard alert voor het been? Als je je teugels oppakt begint ze dan gelijk met rechts vastpakken?
Als ik het zo lees vraag ik me af of je wel weet hoe je paard nagefelijk moet rijden..
Je doet het zowiezo niet met kracht! Dat win je namelijk toch niet.
Rij eerst lekker warm en neem je teugels lichtjes op maat. Vraag dan een beetje aan der. Niet trekken maar een lichte ophouding maken en hou je been lichtjes tegen het paard. Zodra ze wat lager komt ontspanning en belonen. Rij veel figuren en maak veel overgangen...
Als je iets meer wil pak dan je teugels wat op. en weer rustig vragen en blijf bezig met je paard figuren rijden enz... Concetreer je niet enkel op het hoofd. Als je er teveel op gefocust bent lukt het niet. Je paard moet een ontspanning vinden en jij ook.. Dus doe eens een stukje middendraf en weer terug. Dus alert houden...
Ik weet niet wat je rijd, maar als je kan wijken is het mooi. Maak je paard rond om je been.
Zo kan je bezig zijn met je paard en zal er een ontspanning ontstaan. Je kan steeds meer en zo bouw je het op...
Veel succes en blijf lessen dat kan nooit kwaad..

loonie
Berichten: 660
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: zo.Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-04 18:33

hoi,.

erg bedankt voor je bericht ja ze begint al aan het begin ik ga l2 starten maar zoals ik al had gezegt is ze op wedatrijden wel nagevelijk.
ik wete wel heo ik haar nagevelijk moet rijden dat is het proleem niet het lukt allen niet echt op die manier dus ik vroeg mem af of er ok andere manieren waren maar ik zla het proberen ze kan super wijken dat is geen probleem.

bedankt.

xxxxies ellen

marciano----->m1 +11 --->>> 4 de op de nederlandse !!! L springen+2..
ixion------->B +7 mijn topperss

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 18:39

Ze heeft wel reactie op je binnen benen aan allebei de kanten dus... Dat is enkel maar mooi... Buig soms overdreven wat in en zoek dan ontspanning. Je zal zien dat ze het niet wil of extreem omlaag zal zakken. Als ze omlaag zakt is mooi... Dan belonen en overgang maken naar stap zodra ze in stap is stapje opzij en weer aandraven. Probeer er niet vast te pakken en zo bezig blijven...
Ze kan op de wedstrijd wel nagefelijk zijn maar pakt ze dan ook niet de ene kant meer als de andere kant vast?

Dit is altijd moeilijk...
Succes ermee..


Margriet7

Berichten: 780
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 18:57

Megantjuh schreef:
Waarom zoveel smilies? 1is ook duidelijk hoor.. en trouwens, je rijd een paard niet met kracht aan de teugel. Dat meer aan de teugel trekken dan rijden..

ze zecht toch niet dat ze hem aan de teugel trekt Verward !!! waarschijnlijk trekt hij en met paarden heb je wel kracht nodig! anders zou een kleuter toch ook paard kunnen rijden! ze begint een topic om geholpen te worden hoor, niet om kritiek te krijgen Scheve mond

I used to have money, now I have a horse..:+:

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 14:41

Het is moeilijk op te maken uit je verhaal hoe je rijdt....dus ik geef maar wat tips.
Handen goed dicht... (duim erop en handen rechtop) , voltes rijden en met je binnenbeen aandrijven en je buitenbeen erbij zodra ze over je schouder probeert weg te lopen. Binnenteugel iets losser dan buitenteugel (wel aanleuning) Zodra ze haar hoofd naar beneden doet doe je je hand naar voren(als beloning) daarna goed doordrijven.

Rytm

Berichten: 4868
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 16:44

Grietje"]
[quote="Megantjuh schreef:
Waarom zoveel smilies? 1is ook duidelijk hoor.. en trouwens, je rijd een paard niet met kracht aan de teugel. Dat meer aan de teugel trekken dan rijden..

ze zecht toch niet dat ze hem aan de teugel trekt Verward !!! waarschijnlijk trekt hij en met paarden heb je wel kracht nodig! anders zou een kleuter toch ook paard kunnen rijden! ze begint een topic om geholpen te worden hoor, niet om kritiek te krijgen Scheve mond
[/quote]

Het kan wel dat haar paard trekt maar als hij niets heeft om aan te trekken is de lol er inderdaad snel af.
Als jij sterk wordt in je handen zal een paard er veel sneller in gaan hangen.
En met terugtrekken win je het niet, een paard is altijd sterker.
Als je paard op de goede manier aan de teugel loopt heb je juist het gevoel dat je niets meer in je handen hebt (maar wel contact houdt natuurlijk) omdat je paard voor 100% op z'n eigen benen gaat lopen.

Maar ik weet dat het moeilijk is, heb precies hetzelfde probleem met mijn paard.
Hij houdt op links onwijs vast en ik ben zelf ook geneigd om terug te trekken.
Wat mij helpt is zonder beugels rijden omdat mn zit dan beter is (k zit veeeel te ver naar voren) en als ik dieper zit ontspant hij beter.

DeeSjah

Berichten: 506
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 17:07

mij paardje wou ook nooit naar beneden enz. maar toen heb ik het (op advies instuctrice) met een stoot geprobeerd. Gaat nu echt super goed en ik ben nu aan het proberen hem wat onspannender te laten lopen zodat ie ook vanzelf omlaag gaat, en het gaat super goed! over een tijdje kan het zonder stoot ook nog wel is gaan lukken!

Lovers ....... NiCkY ....... Lovers

Margriet7

Berichten: 780
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 14:37

maaitjuh"]
[quote="Grietje"][quote="Megantjuh schreef:
Waarom zoveel smilies? 1is ook duidelijk hoor.. en trouwens, je rijd een paard niet met kracht aan de teugel. Dat meer aan de teugel trekken dan rijden..

ze zecht toch niet dat ze hem aan de teugel trekt Verward !!! waarschijnlijk trekt hij en met paarden heb je wel kracht nodig! anders zou een kleuter toch ook paard kunnen rijden! ze begint een topic om geholpen te worden hoor, niet om kritiek te krijgen Scheve mond
[/quote]

Het kan wel dat haar paard trekt maar als hij niets heeft om aan te trekken is de lol er inderdaad snel af.
Als jij sterk wordt in je handen zal een paard er veel sneller in gaan hangen.
En met terugtrekken win je het niet, een paard is altijd sterker.
Als je paard op de goede manier aan de teugel loopt heb je juist het gevoel dat je niets meer in je handen hebt (maar wel contact houdt natuurlijk) omdat je paard voor 100% op z'n eigen benen gaat lopen.

Maar ik weet dat het moeilijk is, heb precies hetzelfde probleem met mijn paard.
Hij houdt op links onwijs vast en ik ben zelf ook geneigd om terug te trekken.
Wat mij helpt is zonder beugels rijden omdat mn zit dan beter is (k zit veeeel te ver naar voren) en als ik dieper zit ontspant hij beter.
[/quote]

mee eens!!! Haha!

I used to have money, now I have a horse..:+:

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 17:21

DeeSjah schreef:
mij paardje wou ook nooit naar beneden enz. maar toen heb ik het (op advies instuctrice) met een stoot geprobeerd. Gaat nu echt super goed en ik ben nu aan het proberen hem wat onspannender te laten lopen zodat ie ook vanzelf omlaag gaat, en het gaat super goed! over een tijdje kan het zonder stoot ook nog wel is gaan lukken!


Dat heb ik ook gedaan, met een vaste martingaal.
De bedoeling was dat ik na die les zelf nog een tijdje met deze hulpteugel zou blijven rijden. Maar ik heb hem nadien geen een keer meer eraan hoeven te zetten, zo nageeflijk was ze.

Wie vrij wil zijn als een adelaar, moet wel zijn vleugels durven uit te slaan.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 06:55

Hoe kan het dat je met een paard die tegen de hand is L2 start........ das echt voor mij een raadsel. Jij moet werken aan lossigheid, eerst bij jezelf dan bij je paard. Loslaten die voorkant, een rustige aanleunig zonder dat je verstrakt, danpas zal je paard loslaten en kan je aan nageeflijkheid werken.

Hayley
Berichten: 444
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: De Bilt en af en toe Amsterdam :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 14:28

Misschien moet je je juist niet zo concentreren op dat dat hoofd naar beneden is. Doe even een stapje terug en concentreer je eerst op de rest (aan het been, halsstrekken etc), dan komt die nageeflijkheid vanzelf wel. Je moet je ook niet blind staren op dat ze aan de teugel loopt, nageeflijkheid moet het resultaat zijn van dat de rest in orde is.
Vraag je instructrice iig om hulp...

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 16:59

Megantjuh schreef:
Waarom zoveel smilies? 1is ook duidelijk hoor.. en trouwens, je rijd een paard niet met kracht aan de teugel. Dat meer aan de teugel trekken dan rijden..


Over die smilies: precies wat ik dacht en over die kracht wilde ik ook schrijven. Als je het met kracht wilt doen, doe dan een slof om, maar dan ben je dóm bezig...

Hallo??

clavecimbel
Berichten: 127
Geregistreerd: 03-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:03

met kracht redt je het echt niet. daar wordt het alleen maar erger van. Veel slangenvlotes rijden en achten dat wil ook helpen. Als je een volte rijd kun je die ook kleiner gaan maken dat wil ook nog wel eens helpen. En natuurlijk heel veel been. JE moet zelf proberen te blijven ontspannen in je armen en je handen als je dit niet doet dan word het alleen maar erger.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 11:11

Niemand hier op bokt heeft volgens mij kracht genoeg om een paard naar beneden te trekken. Want je weegt zelf misschien hooguit 120 kilo, een paard kan zijn hele gewicht erin hangen en die is echt wel zwaarder dan 120 kilo.

Een kleuter kan best op een paard rijden, want hoe minder je trekt en vraagt, hoe makkelijker het paard vaak is. Want pas als je ze aan het werk zet, aan de spiertjes komt en grenzen gaat verleggen, dan pas gaat een paard uitvluchten zoeken.

Dus leer je paard eerst op het been te reageren. Hand sluiten, been, als het paard naar beneden gaat dan open je de hand en vul je het aan met been, gaat dat niet, dan ga je niet gelijk weer aan de teugel trekken, maar je begint weer opnieuw. Je moet het paard hierin begleiden en op den duur sneller worden, hem voor zijn, voelen wat het paard gaat doen. Daarvoor heb je ruitergevoel nodig. Daarom moet je een combinatie worden en geen 2 losse eenheden.

Dus naar de hand toe rijden en niet met de hand naar het been toewerken.

Overgangen rijden, los zien te krijgen, niet alleen voltes maar allerlei figuren rijden, verzin ze desnoods zelf. Pas als de overgangen lekker met gevoel gaan, dus lekker los door het lichaam kan je het paard ook langere stukken zo gaan rijden.

Succes.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-04 14:09

Ben het helemaal met Gijsenkim en Kleintje eens: Je hebt geen kracht nodig om een paard te rijden, voor krachttraining moet je naar de sportschool!

Laat je zadel eens goed nakijken, als ie direct als je erop stapt begint, zou het kunnen dat dat pijn doet en ie z'n rug wegdrukt.
Als dat in orde is: Laat die voorkant los. Leer hem om terug te komen in tempo (stap-halt) op je zit: Maak je lang, "zwaar" en adem uit. Daarop moet ie stil willen staan. Een beetje helpen met de teugel mag, maar niet te veel en kort vragen en dan direct weer los! Ook de hoek van de bak instappen kan in het begin helpen, dan hoef je niet zoveel teugel te gebruiken.
Als dat werkt, vlak voor het halthouden klein beetje been bij geven en wegstappen. Als je dit herhaalt zal het hoofd omlaag gaan komen en kan je langzaam wat meer contact met de mond zoeken.
Ditzelfde herhalen in alle gangen!

Succes!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers