Probleem met vangen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Probleem met vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-01 18:38

1 van mijn stalgenootjes heeft een probleem met het vangen van haar pony.
Het paard staat al met een halster buiten en zijzelf kan 'm redelijk goed te pakken krijgen. ze doet dit met brokjes.
Hier ben ik persoonlijk niet zo'n voorstander van maar goed.

vandaag echter moest dit paardje naar een andere wei.
Ik wilde dit zonder brokjes komen en ik kreeg 'm dus niet te pakken. of ja ik kan 'm aaien en als ik het halster vast wil pakken (heel rustig) rukt ie zich keihard vast zodra ie merkt dat ik 'm vastheb. Tijd om er een touw aan te klikken is er niet.
Probleem werd het pas met de 2 paarden waar hij bij in staat. deze weten inmiddels als het vrendje gepajt wordt zij brokjes krijgen toegeworpen.
Paard A was gewoon woest dat hij niets van mij kreeg en liep bijna over mij heen. Ik joeg 'm weg met het touw.
Toen hij nog geen brok kreeg sloeg ie regelmatig naar me.
Paard B hield het bij om me heen draaien en boos kijken.
Kortom deze paarden (ook pension) worden kwaad als ze geen brok krijgen.
ruim een uur later toch maar brok erbij gehaald. helaas niet gelukt.
alle paarden dan maar uit het land gehaald en het paard toen te pakken gekregen.
3 kwartier later stond ie eindelijk in het weiland waar hij hoorde te staan.
maar wel nadat ie 2 keer los gebroken was en we 'm weer met brok moesten pakken ofja de 2de keer is niet meer gelukt dus hij staat nu nogsteeds in het weiland met een halstertouw aan zijn halster.
Dit paard is nu ook aardig verwend aan het worden en hapt met regelmaat naar mijn vingers of in mijn kleding.

prutsmuts moet dus wat aan gedaan worden. dat het paard door de eigenaar zelf op deze manier verpest wordt is haar zaak maar andermans paarden worden ook de dupe.
De eigenaar kennende is dat zeker haar bedoeling niet maar wat nu want ik ben ook ideeloos over hoe het nu verder moet. De brokjes manier leek de oplossing maar is dat dus niet blijkt nu.
Hebben jullie nog ideeen?Paard is verder echt heel braaf in de omgang maar dat vangen Frusty

Wilona

Berichten: 3115
Geregistreerd: 06-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 18:45

Nou praat er eens met die eigenaar over, zodat ze die paarden geen brokjes meer geeft????

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Probleem met vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 18:49

Ik hoop dat ik het goed zeg en ik het goed begrepen heb. Ik heb sinds kort freestyle cursus en daar heb ik geleerd dat als een paard niet wil komen dat je hem dan juist van je weg moet jagen en hij moet blijven lopen, draven net zolang tot hij zijn hoofd lager doet en zijn mond gaat likken. Dan keer je je rug naar hem toe en dan zul je zien dat hij naar je toe komt. Omdat jij nu de leider bent. Ik hoop dat ik het op de cursus goed begrepen heb en dat ik het duidelijk hebt uitgelegd. Als ik het fout heb verbeter me dan alsjeblieft Haha!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-01 18:59

jep dat heb ik ook geprobeerd vanmiddag en dat leek te helpen maar zodra je dan het halster wil vastpakken trekt ie zich met een noodgang los.Hij doet ook niet gemeen ofzo daarom is het zo vreemd zal vast in het verleden bij vorige eigenaren ofzo wat naars gebeurd zijn

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 19:05

Of hij heeft de associatie: Als ik word gepakt dan moet ik werken, brokjes eten wil ik wel maar werken niet.

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 19:08

tja de pony is nog niet zo oud dat ie al gereden word. op zich is het inderdaad een hele lieve pony, alleen dat lostrekken inderdaad. ik lag bijna in de blub door hem.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 19:21

nou het gaat dus om mij en mowgli...

Niemand snapt wat er met die pony aan de hand is. Als je hem eenmaal hebt is hij echt de perfecte pony, doet ie alles voor je, maar dat vangen....

in het begin toen kwamen die andere 2 paarden steeds naar me toe en achter me aan lopen. Mowgli is erg onderdanig en als die andere paarden in de buurt komen is hij weg. dus ik heb op een gegeven moment idd brokjes op de grond gelegd zodat die andere paarden weg bleven en zo kon ik mowgli meestal pakken.

het rare is ook dat ik hem de ene dag gewoon kan pakken en dat het de andere dag weer helemaal mis is. De laatste tijd ging het goed, maar sinds vroige week gaat het weer fout..hoewel gister kon ik hem zo pakken

ik snap het echt niet. Ik doe geen vervelende dingen met hem, ga 1 of 2 keer in de week een stukje met hem wandelen, ik forceer niets ofzo.

Ik ga morgen de hele dag oefenen om hem in de wei te kunnen vangen op een goede manier, zodat hij vertrouwen krijgt. En alleen wandelen in de wei en hem er niet uithalen.

Ik kan het echt niet begrijpen. Het is niet zo dat ik hem verwen, want ik geef hem alleen brokken als ik hem te pakken heb als beloning en verder krijgt hij nooit wat uit mn hand. Gister heb ik hem zelfs zonder wat te geven meegenomen.
Het was ook zeker de bedoeling om dat af te gaan bouwen en te stoppen met voeren want ik weet dat paarden daar vervelend van worden.
Het is denk ik ook goed om het te gaan oefenen als andere mensen hem wil pakken of meenemen, want bij mij gaat het redelijk, maar bij andere mensen is het weer heel slecht.

Ik denk dat ik er best wel uitkom met Mowgli, het heeft alleen veel tijd nodig en geduld

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 19:24

De theorie die Lein beschrijft is de paardnfluistraar manier... Je jaagt je paard rustig op (dus niet bang maken, maar gewoon, aan het lopen houden) totdat hij laat merken ontzag voor je te hebben en dan keer je hem de rug toe, want dan wil hij contact, hij voelt zich onderdanig....
Hij ziet je dan echt als baas en zal dan ook meer naar je "opkijken!"

Bij Toscar is het zo, dat ik gewoon de wei inloop en hij gewoon blijft staan, ben ik 5 meter bij hem vandaan dan komt hij rustig naarme toegelopen, en wil hij wel mee, om hem dan te belonen krijgt hij altijd een beloning (snee brood, koekje.....) Bij hem saat een shetje, die altijd aandacht wil en het helemaal niet euk vind dat ik Toscar meeneem (is haar vriendje en anders staat ze alleen (en tos staat niet alleen in de schuur!) dus gaat ze altijd voor me lopen, in de weg staan, toscar vervelen.... Toscar laat vaak een stuk brood vallen (voor haar? Verward ) dus dat shetje gapt dat dan snel.... Heel irritant dat beestje....
Maargoed, dat was al zo vanaf het begin, Toscar is niet veranderd....
Haha!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-01 20:00

pluimpje van gerdien dat ze zegt dat het om haar gaat Lovers
Het is idd allemaal zo vreemd gelukkig lukt het gerdien zelf al wel heel best maar een vreemd iemand dus niet hij vertrouwd gerdien dus gelukkig al wel.

Toch blijft het lastig wat als hij een keertje uitbreekt?

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 20:09

kan je niet het touw om zn nek leggen en hem dus niet vastmaken aan t halster, gewoon van t halster afblijven hij voelt geen druk of wat dan ook op zn hoofd. of gewoon oefenen hem niet vangen maar lekker alleen kroelen met hem los. als hij wegloopt loopt hij weg. niets aan doen. lok hem weer bij je (loop hem op dat moment niet achterna, dan voelt hij zich de leidinggevende).
het stomme is dat je hiervoor veel tijd moet nemen, maar bij gerdien doet hij het enja waarom zou een vreemde tijd in een paard steken dat niet van hem is.

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 20:15

probleem op deze stal is dat de paarden nog weleens van wei wisselen. en dus ook als de eigenaar van de pony niet altijd aanwezig is. dus frans of een ander moet hem dan ook mee kunnen nemen.


inderdaad knap van gerdien, maar zoasl ze al zei. morgen gaan we oefenen. en inderdaad beginnen met alleen maar knuffelen enz.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 20:43

Over dat op de "paarden fluister" manier vangen, daar zou ik niet aan beginnen als je daar geen ervaring mee hebt. Je kunt een paard nl. niet voor de gek houden. Als je die manier probeert maar tegelijkertijd met de gedachte "nou ja, ik probeer het maar, zal toch wel niet lukken" dan krijg je hem nooit. Bovendien heeft dit paard toch al van je gewonnen en het zal even duren voordat de rollen weer omgedraaid zijn zoals ze horen te zijn.

Het kan ook best heel goed mogelijk zijn dat ie een soort tik heeft. Bv. dat ie gewoon in paniek raakt als iemand hem zo kort (bij het halster) vasthoudt. Een beetje vergelijkbaar met claustrofobie. Hij kan geen kant op want er zit een mens aan zijn hoofd vast Haha! Dit soort paarden willen graag dat je uit hun "ruimte" blijft. Die ruimte kan 50 cm. zijn, maar ook een meter. Als je een paard leidt, houd hem dan ook niet te kort onder de kin vast, maar houd een klein boogje in het touw. Ga hem dus ook niet vooruit sleueren maar blijf naast de schouder en laat hem uitzichzelf bewegen.

Wat je kunt overwegen is om een klein stukje touw aan het halster te laten hangen, zo`n 25 cm. lang ongeveer. Als je nou aan het einde van het touw een ring hebt dan kun je daar het halstertouw aan klikken ipv. direct onder kin.

Verder weet je waarschijnlijk niet precies wat er met jouw paard gebeurt is (je hebt hem toch van een handelaar?). Mischien heeft ie wel iedere keer op zijn donder gehad als ie zich niet liet pakken, of mischien werd ie alleen maar gepakt voor de veearts ofzo.
Ik denk idd dat het ook een kwestie van tijd zal worden. Ik zou in ieder geval wel stoppen met het geven van brokjes. Op deze manier ben je hem eigenlijk aan het paaien en de enige reden dat ie komt is voor de brokjes. Zo kun je een heel verwend (en gevaarlijk!) paard krijgen. Natuurlijk mag je hem wel aftentoe wat lekkers geven maar leer hem niet dat tegenover alles wat ie voor je doet wat lekkers staat.

Succes ermee!

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 20:52

tja op zich hadden we hem erg lang vast. dus niet vlak bij het halster.
maar de pony is ook als de dood voor de zweep of alleen al het uiteinde van het touw in je linkerhand.
ik hoop dat hij het via mijn gekroel met mijn pony (die wel ontzettend makkelijk is) gaat begrijpen dat het niet eng is. ik bedoel dus dat ie ziet dat Quint dus niet bang is enz. en dat mowgli dan ook steeds dichterbij durft te komen.

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 21:11

Ik ken het!! Ik had zelf ook een probleem met het vangen van mijn paardje. Als ik ze dan gevangen had was ze zo mak als een lammetje. Dat was het probleem niet. En iemand had het hier al over opjagen. Dat deed ik dus ook, maar die knol was veel sneller dan ik en ik was al gauw buiten adem. Dat was ik dus gauw zat!! Ik ben weer naar huis gelopen, heb de honden uit de kennel gehaald en heb ze achter m'n paardje aangestuurt. En zodra ze stopte, riep ik de honden terug. Ik liep dan naar haar toe en als ze dan weer wegliep stuurde ik de honden er gewoon weer achteraan. Dat heb ik een aantal keren zo moeten doen. Op een gegeven moment was ze zo bekaf dat ze bleef staan en dat ik ze kon pakken. Na dat hele gebeuren is het een hele poos goed gegaan, want zij had het wel gezien met die honden en had ze liever niet achter haar aan rennen. Zo heb ik het dus opgelost. En ik heb, voordat ik dit deed met de honden, van alles geprobeerd. Niets hielp en dit wel. En ze deed het alleen als ze ook maar enig idee had dat ze aan het werk moest. Als ik gewoon de wei inliep om haar eens te aaien ofzo, dan bleef ze gewoon staan. Ze is denk liever lui dan moe *LOL* Tegenwoordig zet ik haar de avond van tevoren al in een smaller stuk wat we speciaal afgezet hebben voor de paarden. Het scheelt mij en haar een hoop ergernis. Veel geluk met het vinden van de juiste oplossing...
groetjes.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 16:52

Ik heb wel enig ervaring met freestyle. Ik heb ook al eens een half uur tot 3 kwartier achter hem aan gelopen (opgejaagd) zonder resultaat. Een nadeel ook dat de weilanden ook zo gigantisch groot zijn.

Ik heb weer wat ontdekt. Hij loopt naar me toe en gaat me besnuffelen als ik me klein maak en op mn hurken ga zitten. Dan kan ik hem ook bij zn halster pakken en meenemen. Gister heb ik dat heel vaak gedaan en weer losgelaten.
Aan het eind van de dag kon ik hem zo pakken

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 20:46

Je hebt jezelf heel passief gemaakt door op je hurken te gaan zitten en daarmee nodig je hem uit om bij je te komen. EIgenlijk doe je het heel goed. Het is waarschijnlijk ook al genoeg als je jezelf helemaal ontspant (schouders laten zakken, navel naar binnen trekken, handen voor je navel, knieen ontspannen en diep uitademen).

Succes

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 22:35

Nou, Shaienne, gelukkig maar dat je nu een manier hebt gevonden om hem zonder brokjes te vangen!
Je paard is duidelijk verwend, evenals die andere paarden die Nimber beschrijft. Door je paard met voer te lokken, plaats je jezelf qua rangorde in een lagere positie dan hem. Hij ziet je dan, oneerbiedig gezegd, als wandelende voerzak. Is een paard hier eenmaal in bevestigd, dan kan het altijd een probleem blijven, al ben je voortaan nog zo consequent (ik weet het uit ervaring met mijn eigen merrie). De meeste mensen weten dit ook wel, maar in de praktijk kiezen ze dan toch weer voor de weg van de minste weerstand. Of ze denken dat ze zo de liefde van hun paard kunnen kopen. Mooi niet dus. Een paard zal je alleen respecteren als jij de leider bent. Ook als het een onderdanig en onzeker paard is: bij de kuddeleider is het immers veilig.

Ik wil hier niet mee zeggen dat jij niet goed met je paard omgaat, want uit je reactie blijkt dat je er wel degelijk goed over nadenkt! En het is natuurlijk erg frustrerend als je paard steeds wegloopt. Maar ik denk dat je jezelf best wat duidelijker als leider mag profileren. Verdrijven (freestyle) is een goeie methode daarvoor, maar dat kun je beter in een afgesloten paddock of buitenbak doen, want in een weiland heeft het paard veel teveel mogelijkheden om je te ontlopen, en dan heeft opjagen weinig zin.

Een meer praktische tip: als je je eenmaal naast je paard staat, en hij loopt niet weg, probeer dan niet meteen het touw aan het halster te knippen, maar kriebel hem eerst wat op zijn rug en schoft. Ga daarbij erg dicht bij hem staan, en kijk hem niet aan (geen oogcontact). Dan geleidelijk naar zijn hoofd, daar ook kriebelen, en dan rustig zijn halser vastpakken. Vervolgens nog even zo blijven staan, en dan pas als hij ontspannen is, het touw aan het halster klikken.

Succes, je bent in ieder geval op de goeie weg.