Hoezo schapenwollen onderlegger?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Hoezo schapenwollen onderlegger?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 16:28

Bijna iedereen rijdt met een onderlegger.
Nu las ik dat een schapenwol onderlegger of equitex goed zou zijn voor de doorbloeding en beter warmte afvoert.

Ik zie tegenwoordig iedereen met een echte wolletjes rijden, maar wat heeft dat voor nut als je toch eerst het schabrak en daarna pas het wolletjes op zijn rug leg?
En kun je dan gewoon eerst de onderlegger en dan het schabrak opleggen of krijgt hij dan weer last van de randen?
Laatst bijgewerkt door essie79 op 07-04-04 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 16:36

het is meer mode, hoor. Dat is de voornaamste reden dat iedereen er zowat mee rijdt. Als je eerst de onderlegger erop legt (wat ook eigenlijk zo hoort) lijkt mij dat 't meer kriebelt. Eerst schabrak en dan de onderlegger heeft weinig tot geen effect. Gewoon mode dus.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 17:08

Volgens mij maakt het wat drukverdeling betreft niet zo heel veel uit of je er een shabrak onder of op legt. Met een shabrak eronder zal het iets minder zijn.
Warmte-afvoer wel, daarvoor moet de onderlegger echt onder het shabrak liggen

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 17:38

ik legde hem altijdopmijn shabrak omdat mijn zadelniet 100% paste..
nu wordtie alleenmaar gebruikt bij het springe.. om zo toch iets meer de klappenop te vangen van de sprong
maar het is wel steeds vaker eenm odeverschijnsel.. datvervolgens je zadel er helemaal verkeerd van kan gaan staan(zoals bij mij) da vergeten sommige mensen wel eens..
je kan de onderlegger er ook goed onderleggen als hij last heeft van zijn schoft(zoals bij mij) dan kan de huis weer tot rust komen.. een shabrak schuurt danteveel

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 18:07

Ik heb hem al 5 jaar, zolang ik m'n paard heb.. Ik gebruikte hem regelmatig zonder sjabrak. Als ik een sjabrak eronder deed, lag eerst het sjabrak en dan het wolletje op z'n rug. Of de een of andere manier loopt hij hier beter mee dan zonder wolletje. Misschien een keer proberen om eerst het wolletje te doen en dan het sjabrak, dat heb ik nog nooit geprobeerd.

Ann

Berichten: 13246
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 18:18

Ik gebruik een hele schapenvachtsjabrak omdat mijn paard dat prettiger vind en niet omdat het mode is, ik gebruik hem dan ook zonder extra katoenen sjabrak eronder.