Wat voor trainingsschema 3-jarige?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Wat voor trainingsschema 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 12:08

Hoi!

Mijn 3-jarige ruin is nu 3 weken onder het zadel en ik ben heel voorzichtig met hem aan het opbouwen. Op het moment rijd ik 2/3 keer in de week een kwartiertje in de bak met veel stappen. Op zaterdag een buitenrit van zo'n 30 minuten. Verder longeer ik hem 1/2 keer of werk met de lange leidsels over balkjes verder heeft hij 2 dagen vrij.
Ik ben nu heel benieuwd hoe anderen het aanpakken en wat ze ervan vinden wat ik nu doe.
Mijn paard is trouwens voor zijn leeftijd erg volwassen en gespierd en al erg recht voor een jong paard.(Ik weet dat hij nog zeker niet uitgegroeid is...)
Alvast bedankt voor jullie reacties!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:58

Persoonlijk zou ik een driejarige maar 2/3 keer een kwartiertje tot 20 minuten wat laten werken..Voor de rest lekker vrij en in de weide laten lopen...Zelfs mijn vierjarige (bijna 5) rijdt ik nog niet dagelijks..(maar zij is dan geestelijk nog niet volwassen Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 13:11

Ik rij een 3 jarige 2 to 3 keer in de week, 15 tot 20 min.
Soms wissel ik 1 van de keren rijden in voor longeren.

verder staan ze bij mij op het land.
Dus eigenlijk hetzelfde als bovenstaande bokker Lachen

als ze 4 zijn rij ik 3 keer in de week 20/30 min.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 14:22

Mijn 3 jarige is ook 3 weken onder het zadel nu. Ze is ergens anders ingereden, daar werd ze iedere dag even gepakt. Ze is nu een weekje terug en ik heb zelf een beetje bedacht hoe ik het rijden wil gaan doen.
Ik wil haar nu 2 a 3 keer in de week rijden. Als ik alleen ben op stal dan wil ik in de bak rijden. Zo'n 15 a 20 minuten. Hangt er vanaf hoe ze het doet. Als ze braaf is gewoon kort, als ze vervelend is door tot ze braaf is.
Als er een stalgenootje is die naar buiten gaat wil ik max 1 keer in de week met Veerle mee. Buitenrit is veel minder belastend voor haar omdat dat alleen maar lange stukken rechtuit stappen zijn (door het bos). Maar alleen wil ik nog niet met haar naar buiten. Waar ze ingereden is deden ze dit (gelukkig) wel. Maar ik heb nog wat te weinig vertrouwen om alleen met haar naar buiten te gaan en dat voelt ze direct (Ervaring Haha! ).
Dan wil ik haar 1 keer in de week longeren, loswerken, of vrijheidsdressuur doen. Zo ben ik 3 a 4 keer in de week bezig met haar. Ze staat overigens verder op de wei (hele jaar door, wintermaanden wel snachts op stal). Ze kan dus groeien, spelen en alles.
Moet ook wel zeggen dat mijn merrie erg volwassen is, en heb ook advies gevraagt aan mijn veearts of ze toe was aan het inrijden ed. Hij zei dat ze dat al gemakkelijk aan kon. Toen hij een nieuwe veearts bij zijn praktijk had en zij langs kwam kon ze niet geloven dat veerle nog zo jong was, en dat ze nog niet onder het zadel was doordat ze zo'n flinke meid is.
Toch doe ik lekker rustig aan met haar. Liever te voorzichtig, want ik wil haar graag nog 30 jaar bij me houden ipv 3 Knipoog

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 14:51

Net als bovenstaande 2/3 per week een minuut of 20.
Als ik naar jouw schema kijk zou ik die 2x longeren weg laten en eventueel een keer rijden inwisselen voor longeren.

Aukie

Berichten: 1165
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 12:34

Ik longeer 1x in de week. Verder is het allemaal wel ongeveer hetzelfde...
Ik vind het nog wel moeilijk om aan te voelen hoeveel ik hem het beste kan belasten om conditie op te bouwen en spieren te gaan kweken... Ik ben supervoorzichtig op het moment en hij zweet niet als ik hem heb gereden. Is dat nou goed of niet?

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 12:46

Par werd de eerste tijd ook maar 2 a 3 keer in de week bereden, 20 minuten per keer en veel stappen.
Daarbij 1 keer in de week longeren, lekker wandelen en de wei in.

Ondertussen is ze 8 maandne onder het zadel en wordt zo/n 5 keer in de week een half uur gereden, soms meer, soms minder.

Hangt van haar en van mezelf af.

Karlijntje

Berichten: 63
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:35

om de dag rijden....of 3 keer per week en dan 20 minuutjes ofzo.....ligt ook aan de conditie!:D:P

boomer
Berichten: 148
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 18:53

Ik denk dat je goed naar je paardje moet luisteren. Mijn haf is ook 3 jaar (weet niet zeker, heb hem gekocht zonder papieren.) en is al zeer volwassen. Zorg voor veel afwisseling en hou het leuk voor hem. Het ene paard kan meer aan dan het andere. Max kan echt heel veel en verwerkt het ook nog eens heel goed.