"Ja-knikker"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

"Ja-knikker"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 07:47

Kelvin houd zijn hoofd niet bepaals stil in de draf, hij knikt ja, zwaait met zijn hoofd op en neer. Hierdoor lijkt het alsof ik hem iedere keer een ruk in zijn mond geef, wat dus niet zo is... Scheve mond Er komt de hele tijd een boogje in de teugels, en vervolgens krijgt hij een ruk in zijn mond omdat hij zijn aanleuning kwijt is en omhoog komt met het hoofd (en ik mijn handen dus redelijk stil hou).

En nee, hij is inderdaad niet 100% voor het been...

Is dit alleen maar met voorwaarts rijden op te lossen? Of zijn er ook andere mogelijkheden?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 08:18

Meegaan met je handen, teugels op spanning houden zodat er geen boogje in de teugels kan ontstaan en je constant contact hebt met de mond, je handen niet vastzetten. Ieder paard beweegt iets met zijn hoofd als hij loopt of draaft.

Hiepschj

Berichten: 159
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 08:45

In principe is het een aanleuningsprobleem. Waarschijnlijk kan je instructeur je daar beter mee helpen. Hij ziet je en kan op de juiste momenten aanwijzingen geven. Heb je nog geen instructeur? Ik heb een hele goede, wil je het adres? Ze zit in Venlo, maar geeft ook les in Swalmen, ze komt ook vast naar Roermond.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 09:08

Pervinco schreef:
,
En nee, hij is inderdaad niet 100% voor het been...

Is dit alleen maar met voorwaarts rijden op te lossen? Of zijn er ook andere mogelijkheden?


Je geeft zelf eigenlijk al de oorzaak van het probleem. Je paard is niet goed voor het been. Wanneer je paard niet aan het been is kan je nooit je paard met je been naar de hand toe rijden. Hier moet je dus aan gaan werken. Door reactie te vragen op je been. één keer been geven. en wanneer je geen reactie krijgt meteen met zweepje erbij..
Hij moet heel scherp worden.

Wanneer je dat voor elkaar heb en je voorwaarts gaat rijden. Je paard daarbij goed rechthoudt en aan het been hebt kan je de energie die je er van achter insteekt aan de voorkant op gaan vangen. En dan heb je als het goed is je aanleuningsprobleem voor een gedeelte opgelost.

Probeer wel of je ergens instructie vandaan kan halen. Dit kan nooit kwaad....

Groetjes joyce

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 09:21

Ik had een instructrice die uit Velden komt, maar daar werd eigenlijk enkel aan ontspanning gewerk. Mijn houding, en het voorwaarts gaan van Kelvin, was in haar ogen (nog) niet belangrijk. Als Kelvin zijn rug losliet hoefde ik ook niet bij te drijven als ie begon te slenteren, hij was dan nl ontspannen...

Heb 2 keer les gehad op een knol waarbij mijn zit al een stuk verbeterd is...

Sinds afgelopen maandag rij ik mee in de clubles, alleen dus een recreantenles... Instructrice kletst meer dan dat ze lesgeeft, en de les die ze geeft, geeft ze aan 1 persoon... Hopelijk is degene waarmee ze de lessen afwisseld wat meer betrokken Schijnheilig Maar zij beweert dus ook dat ik teveel met mijn handen beweeg en hem daarom in de mond ruk. Wat ik dus niet doe, vind ik. Volgens haar heeft ieder paard zijn hoofd van nature volkomen stil in de draf... Wat dus volgens Cassicy niet waar is (en volgens mij ook niet, heb nog nooit een paar zijn hoofd stil zien houden...).

Het probleem zou dus al ver opgelost zijn als ik hem wat meer aan het been krijg... Maar dan vraag ik me zomaar even af... Nav Cassidy's opmerking, het meegaan met de handen. Als ik met hem meega zodat er danwel geen boogje in de teugels komt, danwel niet ineens erg veel spanning erop komt, duikt ie meteen op zijn voorhand... Dan heb ik in één keer een compleet paard in mijn handen, en Kelvin loopt ergens met zijn neus op de grond... Is dit ook verleden tijd als ik hem voor het been heb?

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 09:22

Hiepschj schreef:
Ik heb een hele goede, wil je het adres? Ze zit in Venlo, maar geeft ook les in Swalmen, ze komt ook vast naar Roermond.


Info is altijd welkom Lachen Denk niet dat ik het geld er voor heb (als ik zie wat dat meisje uit Velden kost... Ziek) maar info is nooit weg... Mag ook via pb Knipoog

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:05

Pervinco schreef:
Ik had een instructrice die uit Velden komt, maar daar werd eigenlijk enkel aan ontspanning gewerk. Mijn houding, en het voorwaarts gaan van Kelvin, was in haar ogen (nog) niet belangrijk. Als Kelvin zijn rug losliet hoefde ik ook niet bij te drijven als ie begon te slenteren, hij was dan nl ontspannen...


Ik hoop dat je met deze instructie gestopt bent? Een paard wat slentert moet je juist voorwaarts drijven. Ja, hij loopt misschien wel ontspannen ja, dat wel. Als ik languit op de bank lig ben ik toch ook ontspannen, maar bereik ik er iets mee? Een paard moet vanuit de ontspanning aanspannen en actief lopen.

Plus - paardrijden is een geheel. Je kan het een niet los van het andere zien. Als je paard wat actiever wordt en wat meer aan het werk gaat zal je zien dat het al stukken beter gaat.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:06

Pervinco schreef:
danwel niet ineens erg veel spanning erop komt, duikt ie meteen op zijn voorhand... Dan heb ik in één keer een compleet paard in mijn handen, en Kelvin loopt ergens met zijn neus op de grond... Is dit ook verleden tijd als ik hem voor het been heb?


Hij trekt dan de teugels uit je handen. Op dat moment moet je een weerstandbiedende hand hebben. Je hand vasthouden, tot hij nageeft. Op het moment dat hij nageeft (en dat hoeft maar een fractie te zijn) laat jij los alsof je je hand hebt verbrand aan de teugel. Daarna pak je hem weer op, zoekt de weerstand weer op, weer druk houden, geeft hij na, laat je weer los. Maar dat nageven betekend niet dat hij op je handen mag gaan hangen of de teugels uit je handen mag trekkken. Iig mag er op geen enkel moment een boog in je teugel komen te staan.

Bij dit alles moet je paard wel voorwaarts zijn. Draaf flink door, hou je hand vast, en bij ontspanning in de kaak laat je los (en dat betekend geen meters teugel geven maar 5 cm naar voren.

Dit is de western manier zoals ik het heb geleerd....en ik heb ook van dressuurruiters gehoord dat ze dit zo oppakken.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:16

Klopt. 'Wij' werken ook met de weerstand biedende hand. Als het paard nageeft - geef ik na.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 13:55

gyzmo"]
[quote="Pervinco schreef:
Ik had een instructrice die uit Velden komt, maar daar werd eigenlijk enkel aan ontspanning gewerk. Mijn houding, en het voorwaarts gaan van Kelvin, was in haar ogen (nog) niet belangrijk. Als Kelvin zijn rug losliet hoefde ik ook niet bij te drijven als ie begon te slenteren, hij was dan nl ontspannen...


Ik hoop dat je met deze instructie gestopt bent?
[/quote]

Vandaar had ik ook een instructrice Knipoog Ben sinds ik op "mijn" Belg rij en leskrijg van iemand anders (oa) pijnlijk hard met mijn neus op de feiten gedrukt mbt houding en ontspanning...

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:56

Dan ben je iig al een eind op de goede weg! Haha!

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:35

het is idd zo dat een paard in alle gangen het hoofd beweegt, dat is ook logisch, jij vangt toch zelf ook de schokken op door met je lichaam mee te bewegen als je loopt? Bij de manegepony's die ik vroeger (heeeel vroeger Knipoog) reed merkte je het vooral in stap heel goed, bij dolly merk ik het vooral in galop, vooral toen ik haar net was zwiepte ze heel erg in de gelop met haar hoofd.

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:34

Dat hebben paarden ook vaan als ze zenuwachtig en/of gespannen zijn. Als dat bij je paard zo is kan je proberen ontspanning op te zoeken. Verder gewoon goed soepel zijn met je handen, gewoon meebewegen enzo. Ik weet niet of je bijv. aan wedstrijden meedoet en het daarom wil oplossen, maar anders kan je het misschien gewoon laten...

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 23:24

Ik wil het absoluut niet laten zitten, buiten het feit dat ik in het najaar wil starten en het absoluut geen paard is om bosritten ed mee te maken (en ik dus gedwongen ben in de bak te rijden) rijd het absoluut niet prettig... Hij krijgt een ruk in zijn mond, maar ik ook door mijn lijf...

Hij is idd wat gespannen, alhoewel dat de laatste tijd erg snel voorbij is. Maar als Kelvin gespannen is dan heb ik totaal geen aanleuning... En dit speelt dus alleen op het moment dat hij mijn hand gaat zoeken.