een ontzettend sloom jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
freaky

Berichten: 638
Geregistreerd: 15-03-04

een ontzettend sloom jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-04 18:52

Sinds ik mijn 2/5 jarige ruin heb laten castreren drie maanden terug is hij zo ontzettend sloom, je moet het bijna vooruit duwen op het erf. Zijn vacht ziet er glanzend uit en hij eet goed. Af en toe wil hij nog wel eens een sprintje trekken en aan de longe hoef ik hem niet vooruit te jagen....maar toch hij heeft niet de energie en levendigheid die denk ik een jong paard moet hebben.

hij is ontwomd en heeft net een vitamine shot gekregen

Misschien hebben jullie een idee??

groetjes...

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:54

Misschien verbrand jou paardje meer dan dat ie aan voer binnen krijgt en hij heeft hij niet de energie om te doen wat jij van hem vraagt?
Temperaturen is altijd goed daar kun je soms ook wat info uit halen.
Ja en als het zo blijft raad ik je aan de dierenarts eens te raadplegen.

wildwestwill

Berichten: 433
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Rijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 12:06

Misschien geen leuk antwoord maar mijn vorige pony heb ik 9 jaar gehad en was als 2/5 jarige ook LUI en na 9 jaar nog niet vooruit te branden maar hij was wel heel lief daarom zolang geduld mee gehad

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 12:54

helaas zit het idd vaak in de aard van het beestje, een psychisch probleem kan ook wel, maar dat uit zich vaak in meerdere dingen en aangezien je een 2,5 jarige nog niet rijd, lijkt me dat ook stug
ooit worden paarden nl 'depressief' van het rijden !

paarden die al lui waren en ook nog eens gecastreerd worden , kunnen vaak nog slomer worden

wat voor n bloed is het??

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 13:26

en het dier heeft geen ontstekingen?

3 maanden kan ook nog te kort zijn om geheel te herstellen na een castratie,het ligt hoe hij gecastreerd is.sommige doen er langer over om zich echt weer lekker te voelen...
goed voeren en even de tijd gunnen.

freaky

Berichten: 638
Geregistreerd: 15-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 19:40

de dierenarst is er bij geweest en hij is kern gezond. Sinds de dierenarts er bij is geweest is hij gelukkig weer fit en erg druk, waarschijnlijk had het toch nog te maken met de castratie.

Het is een nairobi x elberton x le val blanc

Voor de castratie was hij ontzettend druk en tierig en daarna niet meer.
Ik doe er bijna niets mee dus daar kan het niet aan gelegen hebben.
Hij staat op 4 1/5 kilo biks per dag, lijkt me wel voldoende.

Bedankt voor jullie reacties.

Groetjes

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 20:00

4.5 kg biks lijkt me vrij veel, je kan ook teveel krachtvoer voeren

WHOOPY

Berichten: 919
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Lilayi, Zambia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 09:46

astridh schreef:
4.5 kg biks lijkt me vrij veel, je kan ook teveel krachtvoer voeren

Lijkt me inderdaad wel heeeeel erg veel voor een pony, zeker daar hij gezien zijn leeftijd waarschijnlijk nog niet echt "aan het werk" is. Die van mij is 5 jaar en wordt per dag 1 tot 2 uur gereden. Hij staat op 1,5 kilo biks per dag en is absoluut niet sloom (en ook echt niet te mager Haha! )

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 08:38

Onze bijna 3 jarige merrie krijgt 5 kilo voer per dag en een halve muslie dit heeft zij echt nodig ze is al geen vette.

freaky

Berichten: 638
Geregistreerd: 15-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-04 20:49

Het is geen pony, hij is nu al 1.65. Hij krijgt nu expres meer bix omdat hij af was gevallen en het echt nodig had.

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 20:59

Is hij niet aan het groeien, mijn jonge paard stak zoveel energie in zijn groeien dat hij echt niet meer vooruit te branden was. En daar kan je echt niet tegenaan voeren hoor. Als hij mager wordt kun je beter je ruwvoer wat verhogen, want te veel biks is ook niet goed. Mijn paard (zelfde hoogte) krijgt per dag 2,5 kg biks. En wat zemelen en maismeel (kun je trouwens ook eens proberen om hem wat voller te houden, maismeel) En die is niet moe te krijgen, beetje het tegenovergestelde dus.
Maar het kannatuurlijk ook zo zijn dat hij niet zozeer sloom is, omdat hij wel aan de longe wil lopen, maar dat hij gewoon niet snel genoeg aan het been is. Aangezien het nog een jong paard is en hij nog veel moet leren, dan zou je het rijtechnisch kunnen oplossen.

In ieder geval succes

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 01:05

astridh schreef:
4.5 kg biks lijkt me vrij veel, je kan ook teveel krachtvoer voeren


lijkt me in dit geval niet, anders was hij wel knettergek geworden in plaats van sloom.

ik voer dezelfde kwantiteit onderhoudsbrok aan de 2 jarige ruin van mijn vriendin plus al het hooi dat hij op kan. hij is vrolijk, ziet er goed uit en er zit geen gram vet op. schijnt het dus allemaal nodig te hebben.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 10:20

Jackie schreef
Citaat:
astridh schreef:
4.5 kg biks lijkt me vrij veel, je kan ook teveel krachtvoer voeren


lijkt me in dit geval niet, anders was hij wel knettergek geworden in plaats van sloom.


Als ze echt veel teveel krachtvoer krijgen worden ze er wel degelijk sloom van, dan hangen ze al tegen bevangenheid aan.

Ik heb het met mijn tinker gehad, eerst werd ie helemaal fris en daarna juist heel erg sloom en duf.

Ook hij was tijdens groeispurten slomer dan normaal. Nu is hij ruim 5 en langzaamaan begint hij zichzelf weer te worden.