Bijrijdster ouder dan mijzelf, probleem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Bijrijdster ouder dan mijzelf, probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-01 21:27

Sorry mensen, wéér een bijrijdervraag!
Vanaf januari begint de ellende, dan heb ik nauwelijks meer tijd voor mijn paard. Tot nu toe had ik nog steeds niemand gevonden die geschikt was voor mijn paard, maar laatst sprak ik een leuk huisvrouwtje die wel interesse had. Eén van de kinderen was al het huis uit, de ander zit nog op de middelbare school, ze heeft dus aardig wat tijd. Ze kan (volgens horen en zeggen) leuk rijden en heeft een fijn karakter. Maar iets waar ik de hele tijd aan moet denken is het grote leeftijdsverschil. Zij is in de 40 ik 20. Normaal gesproken voor mij geen enkel probleem, maar dit is wel een vreemd soort van 'machtsverhouding'. Ik zal haar toch het één en ander moeten uitleggen hoe mijn paard getraind wordt, de verzorging etc. Ik moet er niet aan denken dat er ooit eens onenigheid ontstaat, sta ik daar als 'gup' iemand van 40 de les te lezen. Ik zou mijzelf ook niet prettig voelen als iemand van 8 mij zegt hoe ik iets moet doen. Misschien ligt dit struikelpunt wel alleen bij mij hoor, wie weet heeft zij daar geen problemen mee. Hoe kijken jullie hier tegen aan?



ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 21:47

Nou en? Ik heb al jaren een vrouw als bijrijdster die tien jaar ouder is. Ik zie leeftijd niet zozeer als een probleem. Het is veel belangrijker dat ze een beetje dezelfde opvattingen heeft als jij, maar ook dat jij welliswaar de baas bent, maar het vertrouwen hebt dat ze in kritieke momenten beslissingen kan nemen, zonder vooraf jou toestemming te hebben. Dit kan alleen maar als je vertrouwen in elkaar hebt.
Mijn bijrijdster heeft ook wel eens de dierenarts laten komen, terwijl dat achteraf niet echt nodig was geweest, dit zijn dingen die gebeuren. We hebben hier achteraf over gesproken, zij heeft haar excuus aangeboden en ik heb gezegt dat ik het jammer vond, maar het als risico heb aanvaard. Ten slotte doe je zelf ook wel eens van die dingen. Ik heb er ook nog steeds vertrouwen in datr ze dit soort dingen alleen maar doet als ze daar echt aanleiding in ziet.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

mesa57

Berichten: 49
Geregistreerd: 22-12-01
Woonplaats: Utrecht (prov)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 22:17

Mijn baas is ook jonger dan ik.
Geeft toch niks ?

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 22:17

ik zou het wel doen ... maar ik begrijp jou reactie
ik zou ook zoiets wezen beetje denken bangig dat ze jou paard een beetje toe gaat eigenen en denken dat ze zelf dingen goed weet en ook heus wel goed zal bedoelen maar een ouder persoon komt voor jou ook wel anders over die weten toch wel meer en sommige denken dat ze meer weten..dat is even iets wat in me gedachten rond zweeft..
maar verder een prima idee ik zou het wel doen eerst eens lekker op laten rijden en kijken hoe ze in de omgang is met het paard.
ga anders eens kijken hoe ze op een ander paard rijd(byv als ze op een manege rijd)
ik zou het zeker proberen het zou toch helemaal geweldig zijn een vrouw met een lief karakter en iemand die je goed kan vertrouwen en de verandwoording goed opzich kan nemen!
dan kun je ook met een gerust hart aan het werk..of je andere bezigheden zonder aan dingen te denken!!

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

mesa57

Berichten: 49
Geregistreerd: 22-12-01
Woonplaats: Utrecht (prov)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 22:20

marfiek schreef:
ik zou het zeker proberen het zou toch helemaal geweldig zijn een vrouw met een lief karakter en iemand die je goed kan vertrouwen en de verandwoording goed opzich kan nemen!
dan kun je ook met een gerust hart aan het werk..of je andere bezigheden zonder aan dingen te denken!!

Juist ja, jonge mensen hebben vaak nog wat anders aan de kop .... Lips are sealed

Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 01:07

ik ben ook een heel stuk ouder dan de eigenaresse van Nena, maar we gaan gewoon met elkaar om, zij is heel blij met mij en ik ben heel blij met haar en Nena. Ik zie haar echt niet als een "snotneus", nee ik heb eigenlijk niet eens in de gaten dat ik ouder ben.

gr. Ziggy

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 01:33

Je zit een beetje op de grens Mirte; tussen 8 en 20 zit een wereld van verschil. Tussen 20 en 40 is dit verschil echt al een stuk kleiner !
Na nog een paar jaar is het verschil helemaal weg.
Het hoeft in elk geval geen probleem te zijn dunkt me. En wat nou "les lezen". Gewoon als volwassen mensen met elkaar omgaan moet altijd lukken, zodra er wederzijds maar respect is voor elkaars mening. En dat heeft in steeds minder wordende mate met leeftijd te maken.

Stel je maar eens voor: 5 jaar ouder of jonger bij iemand van 12. Ondenkbaar toch om gelijkwaardig mee om te gaan ?
Maar zodra dezefde persoon 40 is .....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 08:53

Ik zie het probleem niet. Ik geen ook les aan mensen die jaaaaaren ouder zijn dan ik, maar ik voel me nooit een 'gup' die wat uitlegt aan iemand die het veel beter weet. Anders zouden ze niet bij me lessen.
En als die vrouw niet op jouw paard (dus op jouw manier) zou willen rijden, dan deed ze dat ook niet.
Gewoon proberen. Juist fijn, een ouder iemand met verantwoordelijkheidsgevoel!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-01 10:32

Dank jullie wel allemaal!
Ik ga haar zeker bellen om te kijken in hoeverre het matched tussen die beiden. Inderdaad, het leeftijdsverschil wordt naarmate ik ouder word steeds kleiner. Maar ik blijf het toch nog een beetje een raar idee vinden, iemand zo oud als mijn vader voor mijn paard laten zorgen.. Misschien dat mijn introverte karakter daar ook z'n parten in speelt. Maar voor mijn paard zou dit een stuk beter zijn, hij is het belangrijkste. Van die jone onverantwoordelijk meiden die alleen maar willen rijden heb ik genoeg.

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 12:07

Ik kan me voorstellen dat je het een raar idee vind maar ik vind het wel vergelijkbaar met hoe het in een manegeles gaat. Vaak zijn (bij mij op de manege althans) de instructrices heel jong (in de 20 ofzo) en dus veel jonger dan hun leerlingen als ze aan volwassenen lessgeven. Toch luisteren die perfectr naar haar en doen hun best haar instructie op te volgen gewoon omdat zij er meer verstand van heeft. Dus misschien klinkt dit een beetje gek maar kan je niet in leeftijd maar in ervaring (iig met jouw paard) een beetje boven haar staan?

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 22:27

Het heeft denk ik meer met karakter dan met leeftijd te maken. Als jij zelf wat introvert en/of snel overbluft bent, dan moet je niet iemand hebben die heel dominant en bazig doet... Dan krijg je geheid prolemen. Als je gewoon gelijkwaardig met elkaar kunt praten (ik ben bevriend met iemand die heel wat jaren ouder is, maar dat gaat ook gelijkwaardig) dan gaat het wel goed! Ik zou gewoon kijken of het klikt!

Ik sta voor de klas, die kinderen zijn ook jaren jonger, maar ik voel me echt niet zoveel ouder of beter hoor! Ik kan op gelijk niveau met ze praten en neem ze echt wel serieus. Alleen is er op school natuurlijk uiteindelijk wel een machtsverschil Knipoog Daarmee wil ik zeggen dat zij jou ook heel goed serieus zou kunnen nemen, zonder zich beter of ouder of wat dan ook te voelen!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 09:12

Ik denk niet dat het een probleem is. Als je elkaar maar ruimte gunt en als zij ook haar ideeën mag uiten *LOL* maar dat is een recht voor iedere bijrijder *LOL* . Het is beter als je met meer naar een paard kijkt, dan heb je ook eens de standpunten van een ander en dat kan soms een heldere kijk geven *LOL* . En iemand van 40 is in elk geval wel te vetrouwen *LOL* (zal minder zeggen 'ik heb vandaag geen zin om er naar toe te gaan' ofzo).

leonietjuh

Berichten: 11
Geregistreerd: 15-09-01
Woonplaats: hengelowwww

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 16:06

whaaa hehe Verward

**ik vind ut zow fijn om leonie te zijn**


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dartel, DenieesB, Saartjuh_b en 30 bezoekers