Zaagsel of Stro?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Zaagsel of Stro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-04 19:21

Wat is handiger, goedkoper, beter etc etc, zaagsel of stro?

Moeders en veulen van 2 maanden oud staan in 1 stal.
De stal wordt dagelijks uitgemest, en flink ook want ze maken er een zootje van.
De vloer is kaal beton.
En dat wordt nu wel wat glad ook, iig zondag gleed de merrie maar ook ik bijna onderuit.

Voor het gezicht moet het netjes en schoon zijn ivm bezoekers.
We hebben maar een kleine mestopslag: kleine containers die 2 keer per week worden opgehaald.

Pennymeisje van 36 jaar, jaja echt waar! En als bonus een serieuze amazone van 7 jaar :')


Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 20:12

Stro is goedkoper dan zaagsel. Maar je zult dan even moeten kijken hoeveel balen stro je per week gebruikt. Je kan dan een keer een baal zaagsel proberen en kijken wat beter gaat. Als je zelf thuis opslag zou hebben dan verteert stro beter en heb je dus voor zaagsel meer opslag nodig.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 20:14

Stro is goedkoper en beter voor je paard. Een paard moet de hele dag wat te knabbelen kunnen hebben als hij wil.
Mijn shetje heeft een tijdje op zaagsel gestaan maar die kreeg last van zijn maag doordat hij niets te knabbelen had Boos!


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 20:16

Ook ik ben een voorstander van stro. Goedkoper, handiger en idd beter voor je paard. Vooral omdat je veel paarden hebt die aan het zaagsel gaan eten.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30608
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 20:17

Voor mij stro, en geen zaagsel. Ze zijn er lekker mee bezig, beetje spelen en knabbelen.
Ook is het vaak goedkoper. Ik heb er een flinke laag in, en voor het gezicht staat hij altijd schoon. Elke dag de mest eruit, en de hele natte plekken, en een paar plakjes stro erbij.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 20:26

Ik ga voor zaagsel en dan bedoel ik dus houtkrullen. Veel minder stofgevoelig voor een COPD-paarden en je hebt er minder afval van.
Ik mest dagelijks de stallen uit en de natte plekken worden 1x p/week verwijderd.
Ik kombinatie met vochtdoorlatende rubber matten gebruik ik voor 2 paarden (dus 2 stallen) wekelijks 1 baal zaagsel.

Merries met veulens hebben altijd sneller een natte stal, dat heeft met de lactatie te maken. Misschien is het is dat geval handig als je een laag zaagsel/houtkrullen onder het stro doet.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 20:30

Stro, want dat hebben we zo in huis en hoeven we weinig voor te betalen (alleen maar vrachtkosten) en het is met extra messen gesneden dus is het heel fijn goed. Je kunt het niet op de mestvork nemen, dan valt het al uit elkaar! En voor een aantal 'veel-plassende-merries' hebben we dat hele fijne 'koe' zaagsel onder de stro!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 20:30

Ik vind houtkrullen ook veel fijner.
De paarden staan wel de hele dag op de wei, ook in de winter, dus voor het knabbelen hoeft het niet.

ik vind het veel droger en schoner en makkelijker mesten.

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 20:42

Stro! Een paard heeft wat nodig om te doen en stro is ook goed voor de darmen, dit 'hartige' voer (ik weet niet hoe ik het moet noemen) is echt goed voor de darmen en hebben ze eigenlijk nodig.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 20:47

Dat is precies de reden waarom ik dus geen stro heb, die van mij krijgen er koliek van.

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 21:15

Ja, daar moet je inderdaad wel voorzichtig mee zijn. Mijn verzorgpaard mag vanwege bepaalde buikproblemen ook niet op stro staan. Maar als zulke problemen zijn uitgesloten, zou ik een paard zeker op stro zetten, omdat het dan juist erg goed en nodig voor 'm is. En anders kan je het aanvullen met bijvoorbeeld kuil.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 21:15

mijn paard stond voorheen op stro, maar hij at alles op wat ie niet onder pieste. nu staat hij alweer lange tijd op krullen en dit bevalt me op het moment heel erg goed en is voor mij niet erg duur, wij hebben namelijk zand wat veel vocht op kan nemen als onderlaag en geen beton (mag niet maar gebeurt dus wel) daar over heen heb ik in het begin 2 pakken krullen gegooit en nu gaat er eens in de 3 weken 2 pakken bij, ik doe er expres 2 pakken in omdat ik dan meer opname heb en de bovenlaag langer mee gaat.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 21:35

Bij mij staan ze allemaal op zaagsel. Hebben we minder afval van, we hebben nl geen grote mesthoop. Elke week, of een keer ind etwee weken wordt het weggehaald. Het nadeel vamn zaagsel is dat het (terpentijn????) bevat, wat de witte lijn van de hoeven oplost. Het is dus ietsjes minder voor de hoeven. Voor de rest alleen maar voordelen, het neemt meer op, en het is heel belangrijk; stofvrij. Ik mest elke dag uit, dan haal ikd edrollen en natte plekken weg. Ik heb (nog) geen rubber matten, maar voor stallen van 4 bij 4 gebruik ik 1 baal per week (beetje afhankelijk van paard tot paard) Ik strooi elke dag een plak sto erbij, zodat ze toch wat te knabbelen hebben (behalve de hoestende paarden dan)
Het grote voordeel is ook dat je in de hand hebt wat je paard eet, nu weet je bijv zeker dat ze niet de halve stal leeggegeten hebben.

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 21:41

Normaal gesproken heb ik ook liever stro. Maar sinds mijn paard op boxrust staat is dat echt geen doen! Hij vreet binnen 2 uur zn hele stal leeg, incl stront. Heb toen houtkrullen geprobeerd, maar daar maakte hij helemaal een zooitje van. Nu staat hij al een paar maanden op vlas, dat gaat prima! Wordt niet zo plakkerig als krullen en is erg makkelijk schoon te houden. Is idd wel duurder als stro, maar als hij weer naar buiten mag gaat ik weer over!
Omdat ik nu vlasbalen in grotere aantallen koop, gaat mn andere paard voorlopig ook op vlas.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 01:15

Stro is in principe beter voor je paard. Zoals de meeste mensen al melden kan een paard lekker bezig zijn door te knabbelen. Dit is van groot belang om stalondeugden tegen te gaan. Als je je paard op zaagsel hebt staan kun je dus beter meer hooi / kuil of ander ruwvoer voeren.
Het probleem stro-eten is ook een gevolg van een tekort aan ander ruwvoer! (oke, niet bij alle paarden is dat het geval, maar wel bij de meeste) Paarden mogen in principe de gehele dag over hooi beschikken.
Zaagsel is natuurlijk een groot voordeel bij paarden met een allergie, maar dat is ook het enige voordeel, vind ik persoonlijk. Verder schijnt het zo te zijn dat je bij zaagsel ook eerder kans hebt op hoefzweren.

Kijk dus naar je paard en de mogelijkheden die je hebt op je stal m.b.t. de verstrekking van ruwvoer. En...er zijn ook nog andere bodembedekkers dan stro / zaagsel!

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 08:59

Ze staan nu overigens op stro en het verbruik is een halve baal stro per dag.
Qua knabbelen zouden ze wel wat mogen, maar ze worden al snel tonnetje rond.
Gaan de gehele dag de weide op, alleen savonds snachts binnen wegens mogenlijk vandalisme.

En wat zou dan een goede andere optie zijn voor bodembedekking?

- goedkoop in mestafvoer
- schoon voor het oog
- goed vochtopnemend
- minder verbruik

Qua kosten mag het natuurlijk altijd minder, maar gezondheid en welzijn staat voorop, maar er wordt nu ook gewoon veel stro verspild naar mijn idee.

Pennymeisje van 36 jaar, jaja echt waar! En als bonus een serieuze amazone van 7 jaar :')

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 09:11

bij ons staan ze allemaal op zaagsel.. (houtkrullen).. is makkelijk te mesten.. en ze krijgen genoeg hooi om zich niet te vervelen.. verder staan ze vaak de hele dag in de wei.. dus.. volgens mij hebben ze allemaal wel voor en na delen.. je moet gewoon kijken wat jou het beste lijkt.. Haha!

euhm.. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 09:20

Ik had ze altijd op houtkrullen staan maar sinds een paar maanden ben ik overgestapt op vlas.
Wij gebruiken de mest nl. voor ons eigen land en vlas is een stuk minder zuur dan zaagesel en composteerd veel sneller.
Ik ben niet zo weg van stro omdat je veel lastiger uitmest en een veel grotere mesthoop geeft.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 09:38

Per pak mag stro dan wel goedkoper zijn. Maar ik vraag me af of dat in de werkelijkheid ook zo uitpakt.

In principe staan ze bij ons altijd op zaagsel. Dat neemt meer vocht op, de stal is makkelijker schoon te houden en ze eten het niet. (tenminste normaalgesproken toch niet). Ook beter om de ammoniaklucht een beetje weg te houden.

Stro, dat wordt binnen no time hartstikke vies dus moet ik er meer uithalen en vaker een pak bijgooien. Bovendien eten die van ons het stro gewoon op (meer risico op koliek). En weer een nieuwe pak erbij. Ik vraag me dus af of stro dan echt goedkoper is.

Mijn mening is zo wel duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 09:44

Bij mij staan ze op stro. Ten eerste het is goedkoper en ik ben er tevreden over. Ze hebben ook iets te knabbelen, niet dat ze hier continu op stal staan, in tegedeel zelfs. Maar als het slecht weer is en ze staan binnen hoeven ze zich niet te vervelen. Verder mest het bij mij ook makkelijk uit, kortom ik ben er tevreden over. Moet trouwens eerlijk toegeven dat ik nog nooit wat anders geprobeerd heb...

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 10:21

hier een groot voorstander van stro....

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

siccootje
Berichten: 1205
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 10:24

hey ik heb zelf stro, maar ik hoef ook niet uit te mesten. Als je zelf moet uitmesten is het handigst om zaagsel te nemen. Maar volgends mij is dat wel duurder. Groetjes

Sicco, de liefste!

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 11:02

Mijn paard staat op zaagsel omdat hij van teveel stro koliek krijgt.
Hij krijgt voldoende kuilgras - de zaagselpaarden krijgen veel meer omdat ze verder niets te knabbelen hebben en hij krijgt 's ochtends 2 plakjes stro om op te knagen.

Zaagsel neemt meer vocht open blijft netter vind ik dan de meeste stro stallen bij ons.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 11:05

Maar zaagsel laten afvoeren is toch weer duurder?

Welcome to my world of make believe, check your reality at the door.
Within my wishes and my wildest dreams, if I could be anything,
well baby, I‘d be yours

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 11:07

Volgens mij wel ja. Stro kan naar de champignon telers, maar zaagsel niet. Bij ons mag er per 10 stro boxen 1 zaagselbox door de mest heen gemengd worden. Als het er meer worden accepteert de champignon teler het niet meer.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, Armani1985, Esta_negra, hagelslag en 151 bezoekers