Pony laten dekken of veulen kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Pony laten dekken of veulen kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-01 21:41

In medisch staat al een vraag over CEM van mij.
Vorig jaar juli is bij mijn shet deze besmetting geconstateerd en behandeld.
Nu wil ik haar laten dekken in het voorjaar. Ik heb al contact gehad met mijn vee-arts, zij adviseert eerst een baarmoederonderzoek om te checken of er geen spoortjes van CEM meer in zitten.
Buiten dat dit een vrij prijzig onderzoek is, vraag ik me af hoe ingrijpend het is voor je pony!

Tweede vraag: wel onderzoek en evt eigen veulen of geen onderzoek en een shetveulen kopen????????

Dit laatste indien het onderzoek (te) ingrijpend zou zijn voor de pony.......
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 21:57

Eerlijk gezegd zou ik een veulen kopen.
Het onderzoek is ws toch belastend voor de merrie, je moet nog maar kijken of ze drachtig wordt en of de dracht goed verloopt.
Ook vind ik dat je met een eigengefokt veulen altijd maar moet afwachten wat er uit komt. Geslacht en kleur kun je niet afdwingen. Daarbij komt dat je een veulen kunt uitzoeken wat precies naar je zin is, terwijl ze vaak voor zulke lage prijzen van de hand gaan dat je er niet voor had kunnen fokken.

Aan de andere kant is het ook wel eens leuk om een dracht en geboorte mee te maken, maar voor mij zou de keus erg makkelijk zijn. Ik zou een veulen kopen.

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 22:23

Volgend jaar in ieder geval een veulentje?!! leuk!!
ik zou denk ik toch proberen om isabeau te laten dekken als dat kan tenminste. op mn oude stal werden alle merries ieder jaar gedekt en ik vond het altijd geweldig om het van de eerste tot de laatste dag mee te maken!! je bent er zelf bij als het ter wereld komt en je kan het helemaal zelf opvoeden en er een band mee opbouwen van kleins af aan...
mij lijkt dat echt geweldig!!! Lovers

zita

Berichten: 754
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 18:54

ik zou het onderzoek laten doen, het is toch wel leuk een nakomeling van je pony te hebben