vragen over stal+ drachtige merrie.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

vragen over stal+ drachtige merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-04 14:22

hallo,

mijn merrie krijgt nu bijna een veulen en nu heb ik nog een vraag.

Ze staat in een wei van ong. 80 vierkante meter, afgezet met hekwerk, er staat ook een boom zodat er schaduw is.

In de wei is ook haar schuilstal van 7 bij 5 meter deze bestaat uit:
-al 2 bestaande muren van de varkensstal en een huisje. De twee muren beschermen haar tegen de wind want de komt meestal van die richting.
-En een laag muurtje waar ze overheen kan kijken.
-De vierde kant is open en is een ongeveer 10 meter lange uitloop van haar stal. De breedte van deze uitloop is 5 meter.
-In haar stal heeft ze stro, water, hooi, liksteen, speelbal.

Ben ik nog iets vergeten?

Nu mijn tweede vraag,
Marit is een haflinger die zelfs in de regen buiten staat. Het veulen zou volgens de DA al afgelopen weekend moeten komen maar is er nog steeds niet.
En aangezien het deze dagen blijft regenen, is het dan een optie om haar 6 uurtjes in de wei te laten en snachts in de stal( met uitloop te zetten?
Want als ze in haar stal staat, kan ze ook naar buiten maar blijft ze wel onder het afdak.

Wat te doen?

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 16:07

Het komt vaak voor dat paarden later werpen dat de uitgerekende werpdatum, niks bijzonders dus, iedereen heeft zn eigen ideeen en theorieen over de juiste plek bij het werpen, mijn idee geef je paard voldoende ruimte waar ze zich niet in kan verwonden/beschadigen, waar ze droog kan liggen tijkdens het werpen en waar het voor het pasgeboren veulen veilig is, bv geen badkuip op de grond waar deze in kan verzuipen of dikke brei van modder waar deze in kan stikken en amper kan lopen.

Wij laten onze pony's (is natuurlijk wel een verschil met een paard) buiten werpen in een afgezet stukje weide, samen met een andere pony(waar ze natuurlijk goed mee overweg kan) erbij, dit voor het breken van de vliezen (extra stimulans).

Een paard kiest vaak zelf de beste plek uit om te werpen en waar ze zich kan afzonderen, maar een stal van 7 keer 5 is lekker ruim dus dat moet op zich goed kunnen lijkt mij.

Staat je paard bij huis? dan kun je natuurlijk vaak gaan kijken, spannend hoor komende dagen, veel succes en laat ff weten wat het geworden is en of alles goed gaat.

Cheese! Cheese! Cheese!

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-04 18:39

oke dank je,

Ze staat niet aan huis, maar niet ver van me vandaan.

Ik ben erg benieuwd.