Na 2 jaar nog steeds staken...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sambooo
Berichten: 132
Geregistreerd: 06-04-04

Na 2 jaar nog steeds staken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-04 10:16

Mijn paard (5 jaar) is nu 2 jaar onder het zadel, maar staakt nog steeds. Ik heb haar zelf ingereden en dat ging echt heel goed. Toen heb ik les genomen, maar hoe meer ik van haar vroeg (niet veel, gewoon overgangen en simpele figuren), hoe moeilijker ze ging doen. Eerst begon ze te steigeren, toen heb ik een professionele ruiter om hulp gevraagd. Die heeft haar een paar keer gereden, maar dat werd niet beter. Toen heb ik haar laten onderzoeken door de dierenarts, maar ze was prima in orde. Ondertussen weer gaan rijden, maar nog steeds niet geweldig. Toen heb ik een paranormaal genezeres bij haar gehad. Hielp ook niet. Weer verder rijden. Ene keer gaat het goed, andere keer is het weer knudde! Ze verzint ook steeds heftiger manieren om me eraf te krijgen, wat haar overigens nog maar één keer is gelukt (vorige week au!). Ze gaat nu bokken en heel hard rennen, dan stilstaan, bokken en ondertussen pirouetjes draaien. Echt niet prettig!!! Ik vraag me af of iemand weet hoe dit kan. Ik laat haar binnenkort toch maar weer eens nakijken door de dierenarts (misschien toch iets met haar rug ofzo?) Of zou het gewoon staken zijn... Help!

Hayley
Berichten: 444
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: De Bilt en af en toe Amsterdam :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 11:11

Misschien zou je haar een periode iets minder moeten bevragen. Ik zeg niet dat je haar overvraagd maar het kan zijn dat ze gewoon geen lol meer heeft in het werk. Ga bijvoorbeeld is een buitenritje maken (als je daar de mogelijkheid voor hebt) of zet haar los en laat haar s lekker uitrazen. Daarna zou je dr bijv. weer rustig(!) op kunnen pakken. Eerst gewoon zonder iets te vragen. Ik heb het idee dat het misschien ook een beetje een vertrouwenskwestie is, die je weer moet opbouwen. Doe het daarom rustig aan.

Dit is alleen advies hoor, ik kan het natuurlijk vanachter de com niet precies inschatten.
Iig heel veel suc6!

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 11:12

dat is lastig om zo te zeggen, jij kent het karakter beter van de ponny/paard dan wie dan maar ook. Misschien is het wel een beetje een boefje?!?! Misschien verveeld ze zich de meeste tijd en is dat haar uitlaat klep? Misschien heeft ze last van wervels? Spieren? Heb je al geprobeert haar voor het rijden t longeren? Of los te laten?
Hoe vaak per week rij je op dr? Ook buiten? En zit het zadel helemaal goed? Wat voor bit heb je in? Neemt ze een loopje met je, ben jij niet dominant genoeg? (dat ze je daarom steeds "test"?!?!?) In wat voor omgeving staat ze?
Nou, dat is nog al veel, maar je hebt volgens mij ook al veel geprobeert.... Ik hoop dat je er toch uitkomt, want zo is het niet ideaal natuurlijk, succes, en we willen je graag helpen, indien mogelijk!
Groetjes!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 11:49

Amadeo schreef:
Neemt ze een loopje met je, ben jij niet dominant genoeg?


Het is meestal OF pijn, OF bovenstaande.

Aangezien je de optie pijn al hebt uitgesloten...

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 11:55

Heb je les? Een goede instructeur/trice kun je wel op je paard laten rijden! Ik heb het ook wel eens gedaan toen Syta zo vervelend was, en dat deed echt wonderen Haha!

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 12:33

Ze heeft toch ook al een professionele ruiter om hulp gevraagd?

Sambooo
Berichten: 132
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-04 12:37

Ik heb haar vorig jaar een rustperiode gegeven van 4 maanden in de zomer. In de herfst ben ik weer begonnen, maar na een paar keer flikte ze het weer. Het banketstaaf is ook dat ze verder echt superlief is. Je kan onder haar doorkruipen, op de poetsplaats kan je er zo bovenop gaan zitten en met longeren kan ik haar alles laten doen, tot galopwissels en wijken aan toe, maar o wee als je echt gaat rijden... Maar ik maak vanmiddag een afspraak bij de DA, toch even kijken naar haar rug en mond... En misschien helpt het idd om een goede instructrice haar te laten rijden. In ieder geval bedankt voor de tips!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 12:46

Hele stomme vraag, maar HOE rij je haar? Rij je haar met in je achterhoofd de gedachte "ik wil wedstrijden starten binnen niet al te lange tijd"of rij je haar puur voor je lol.
Ik rij nu ongeveer 3 maanden een staker. Niemand die er eigenlijk meer opdurfde omdat hij nogal achterlijk deed wanneer hij geen zin had. Ongeveer elke keer als erop gereden werd verzon hij wel iets. Hij stond ineens op de rem en vloog bokkend alle kanten op. Het liefst richting uitgang van de bak. Dit werd alleen maar erger. Uiteindelijk durfde ze niet meer en stond ie maar stil. Toen ben ik met hem begonnen. De eerste keer werd ik voor de zekerheid aan de longeerlijn geklikt. Hij was "maar"1.77m groot en hij stond al een tijdje stil + staakgedrag is geen goede combi.. De eerste keer vloog hij meteen bokkend weg. Ik was er net op tijd bij om hem met m'n sporen zo gigantisch voorwaarts te trappen (op dat moment gaat mijn veiligheid voor). Vlak erna probeerde hij het nog een keer, mijn reactie was weer hetzelfde, flink voorwaarts tot hij zelf in galop aansprong. Dit is de enige keer dat hij bij mij gestaakt heeft. De eerste periode reed ik hem alleen voorwaarts. Ook al reed ik een half uur alleen op de hoefslag, ik dacht alleen maar voorwaarts. Het probleem van hem ws dat hij ook nog heel hoog met z'n hoofd liep en zeer gespannen was. Elke stap was ik erg blij mee, hij liep immers hiervoor niet, hij staakte alleen. Ik rij hem nu 3 maanden en kan je het verschil op foto's laten zien van toen en nu. Ik ben inmiddels zo ver dat ik ben begonnen met kleine stukjes zijgangen en hij doet het allemaal nog steeds zonder te staken!
Als je precies wilt weten hoe ik het gedaan heb moet je maar even pbén...

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 21:21

Hmm dat lijkt mijn paard vroeger wel. Zo lief en aardig totdat je wat van haar vroeg en dat vooral met rijden.

Ik kan dan ook zeggen haal er zo snel mogelijk iemand er bij. Bij mij is het hard aan gekomen zodat ik een week niet lopen staan liggen enz kon. Nou dan bedenk je je wel voordat je er weer opstapt. Daarbij werd hij aan de hand en in de wei ook gevaarlijk.

Mijn oplossing was NH.
Vraag niet te veel zoveel dat ze aan kan. En ga dan kleine stapjes vooruit. Kleine stapjes dus alles in kleine stukjes hakken b.v. aandraven. Eerst enkel enkele stapjes sukkel draf en daarna de tempo verhogen naar gewoon aandraven.

Luister naar je paard. Hij zegt dat jij het verkeerd doet. Jij moet er achterkomen wat je verkeerd doet.