Konijn zwanger, hoelang nog?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Konijn zwanger, hoelang nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-08 10:33

Omdat 1 van mijn konijnen overleden is heb ik een nieuw voedstertje gehaald via een advertentie bij de supermarkt. De mensen waar ik haar haalde waren duidelijk onbekend met konijnen en hadden na een aantal maanden besloten dat ze ze dus weer kwijt wilden. Ze hadden een ram en een voedster uit hetzelfde nest van afgelopen zomer zijn. De ram was niet gecastreerd. Ik vermoed dat dat ook de reden is dat hij weg moest want hij sproeit vreselijk en als je niet weet wat dat is en hoe je het kan oplossen dan baal je natuurlijk van zo'n stinkkonijn in je huis. Ik heb de ram trouwens ook meegenomen en kijk even aan of mijn oude konijn hem na castratie wil accepteren.
Ik heb beide dieren direct uit elkaar gehaald en de voedster met succes gekoppeld aan mijn oude beest. Echter toen ze gisteren op haar zij lag en ik haar aaide voelde ik duidelijk bobbels in haarbuik. Ik neem dus aan dat ze pups krijgt van haar broer.
Weet iemand vanaf welk stadium je pups kunt voelen?
Dan weet ik tenminste wanneer ik haar apart moet gaan zetten. Ik wil haar niet te vroeg afzonderen, maar al zeker niet te laat.
Ik weet wel hoe lang konijnen dragen e.d, dus zit niet echt te wachten op liefbedoelde tips over inteelt en waarschuwingen dat ze te jong is want dat weet ik zelf ook wel. Ik hoop dat iemand specifiek bovenstaande vraag kan beantwoorden.
Alvast heel erg bedankt.


miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Re: Konijn zwanger, hoelang nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:00

konijnen dragen 4 weken ongeveer. op internet staat een hoop informatie. ik hoop dat je haar broer snel laat casteren

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Konijn zwanger, hoelang nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-08 12:23

Er staat vooral veel informatie op internet over de zoog periode. Over het schatten van draagtijd kan ik niets vinden. Nu zie ik net wel dat je pups vanaf 2 weken kunt palperen (voelen). Aangezien ik niet echt mijn best hoefde te doen ga ik er maar van uit dat ze in week 3 zit of zo.
Het zou me verbazen als dit goed afloopt en ze de pups niet doodbijt, zo kort na een verhuizing.
Ik heb inmiddels mijn reiskoffer gevuld met stro en ze heeft zich dat al toegeeigend.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: Konijn zwanger, hoelang nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:23

Ik zelf kan de jongen pas ongeveer 1 week van te voren voelen. Tenzij het heel veel jongen zijn dan soms 2 weken van te voren. Maar zeker als je al bobbels ziet/voelt denk ik dat het niet keilang gaat duren.

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Konijn zwanger, hoelang nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-08 16:39

Dank je wel Faniek. Ik ga haar dan toch maar al een eigen hok geven (heb ik vanmiddag inmiddels gefabriceerd) met uitloop naar de zelf uitgekozen stek in de reiskoffer zodat ze ook echt een soort hol heeft. Ze is een stoer vrouwtje met weinig angst dus ik hoop dat alles goed afloopt. Maar een beetje zorgen maak ik me wel.

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Konijn zwanger, hoelang nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:43

Kan ik me voorstellen. Ik ben heel benieuwd hoe het afloopt, laat je het even weten?

Ik heb ooit een soortgelijk geval aan de hand gehad met een konijn dat gedekt werd door haar eigen vader (was het konijn van de buurman en hij had het hok niet goed dichtgedaan). Alle pups zijn gezond, op 1 na, die heeft het niet gered.

Succes ermee!


If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Konijn zwanger, hoelang nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-08 10:10

Inmiddels is ze begonnen met het bouwen van een nest. Ze heeft nu vrije vrije uitloop door het huis. Ze wilde namelijk geen eigen hok, maar wilde ook geen nest bij mijn andere konijn. Aangezien ze veel kleiner is dan de ander heb ik een stukje gaas uit de deur geknipt en kan ze nu vrij heen en weer lopen tussen het hok (slaap, eten) en haar transportbakje in de keuken. Ze wilde perse in de keuken een plekje hebben. We hebben toen het transportbakje in de keuken gezet en de ingang verkleind. Ze heeft dat direct als goede plek geaccepteerd. Nu loopt ze als een idioot heen en weer te slepen met hooi en stro die ze uit het hok haalt en naar de keuken brengt.

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Konijn zwanger, hoelang nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-08 12:49

Ze zijn geboren. Konijn zat net enorm te piepen in haar kamertje en een half uur later kwam ze terug naar het gewone hok om te eten en te drinken (veel te drinken). Ik heb door de opening gespiekt zonder iets te verstoren of aan te raken en zie er in ieder geval 3 , die ook bewegen.

christel1976

Berichten: 199
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Someren Heide

Re: Konijn zwanger, hoelang nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:51

Sizzle schreef:
Ze zijn geboren. Konijn zat net enorm te piepen in haar kamertje en een half uur later kwam ze terug naar het gewone hok om te eten en te drinken (veel te drinken). Ik heb door de opening gespiekt zonder iets te verstoren of aan te raken en zie er in ieder geval 3 , die ook bewegen.


Oohh wat leuk zeg, laat je snel een foto achter;)

20 maart 2002 - 16 mei 2007, volcano, you're my star in heaven.

Allejandro
Berichten: 18537
Geregistreerd: 21-09-03

Re: Konijn zwanger, hoelang nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:56

wat leuk zeg, hopen dat het goedkomt..!

Mama van C. (06-2011) & E. (01-2013) & L. (03-2015)

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Konijn zwanger, hoelang nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-08 12:58

Ze lijkt een goede moeder. Het haastig gemaakte nestje ziet er keurig uit en ze heeft ze zo te zien (lastig te zien in het half donker) netjes drooggemaakt.
De eerste week bemoei ik me er absoluut niet mee ivm afstoten dus een foto komt dus misschien daarna.

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Konijn zwanger, hoelang nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:08

Proficiat!


If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Konijn zwanger, hoelang nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:25

Ik ben benieuwd! Wat zijn het voor konijnen?

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Konijn zwanger, hoelang nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-08 13:30

Het zijn vuinisbakjes. Het vermoeden is een kruising tussen een nederlands hangoor dwerg x pool of kleurdwerg.
Ppa lijkt op de hangoor dwerg maar dan zonder hangoren en mama lijkt op een kleurdwerg maar dan in wild-kleur. De babies zijn dikke inteelt: broer x zus. In vermoed dat ze dan ook wild-kleur worden.

Boyzone

Berichten: 621
Geregistreerd: 11-05-06
Woonplaats: Houten

Re: Konijn zwanger, hoelang nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:30

Gefeliciteerd met je kleine konijntjes...

welmoedz

Berichten: 1567
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: Konijn zwanger, hoelang nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:31

hmm jammer dat het van haar broer is.. je hebt nu natuurlijk wel inteelt. hopelijk zijn het toch sterke konijntjes!
veel plezier er nog mee Ja

:)


kimmysan
Berichten: 1632
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Achterhoek

Re: Konijn zwanger, hoelang nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:33

Veel plezier ermee... Houd je ze??
Ook ben ik benieuwt naar een foto Knipoog

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Konijn zwanger, hoelang nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-08 13:34

kimmysan schreef:
Veel plezier ermee... Houd je ze??


Nee.

raylaatje
Berichten: 631
Geregistreerd: 28-03-07

Re: Konijn zwanger, hoelang nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:48

wel even het nest controleren!!
als er dode jongen tussenzitten moeten die eruit anders koelt die de andere jongen af.
even door de mest van ma en dan voelen(alleen aanraken is al genoeg)
verder moet mammie zoveel eten krijgen als ze op kan anders maakt ze niet genoeg melk aan.
anders kun je ok nog op een konijnenforum plaatsen dan krijg je vast nog wel wat tips!(bijv. www.konijnenforum.nl / www.bunnybunch.nl )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: tanec_meisje en 166 bezoekers