Bijrijder troubles

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Bijrijder troubles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-01 23:51

Al een tijdje heb ik een bijrijder, wat op zich heel erg goed gaat. Ze is altijd bereid om wat met mijn paard te doen, één telefoontje en het is geregeld, is erg gek met mijn paard en het rijden gaat ook hartstikke goed. Geen probleem zou je zeggen.... Tot ik van een mede stalgenoot hoorde dat er nogal overdreven hard gewerkt werd, veel galopwerk wat in mijn ogen dus helemaal niet nodig was. Ik heb het er met haar over gehad en schrok erg van mijn confrontatie, zeker omdat er verder geen kwaad in desbetreffende persoon zit. Ik wil gewoon dat als ik er niet ben dat mijn paard gewoon gereden wordt en geen rare fratsen, daar wil ik op kunnen vertrouwen. Het leek na de confrontatie ook beter te gaan, tot zover ik dat kon 'zien' want ik ben er natuurlijk niet bij als ze rijdt.

Nou zag ik haar gisteren op een paard van een ander rijden, wat viel me op: 20 minuten lang draf-galop-draf-galop etc. Helemaal niet één keertje stappen tussendoor! Dat is dus absoluut niet de bedoeling van mijn paard, van niet één paard lijkt mij. Ik zat er dus erg over na te denken of ik wederom de confrontatie aan zal gaan met wat mij opviel en of dat dus ook zo met mijn paard gaat!! Het moeilijke is gewoon dat ik er niet bij ben en niet van plan ben om andere mensen te vragenom het 'in de gaten' te houden....

Wat vinden jullie?

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje


Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 00:49

ik zou een iemand in vertrouwen nemen en vragen haar in de gaten te houden!
Of een keer een middag komen als ze rijdt (undercover, diep verscholen... }> ) en dan hou je er in de gaten!

Ik weet niet hoeveel verstand ze er van heeft, maar misschien weet ze het niet goed... of misschien moet de confrontatie aangaan en dan een keer erna controleren!

Maareh, kijk ook naar je paardje, kan je paardje het aan? Je doet het toch voor je paardje? (lijkt mij?)

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 00:55

Ik heb ook zoiets aan de hand gehad. Mijn (ex-)verzorgster nam -achter mijn rug om- springlessen met mijn paard -wat daar destijds helemaal nog niet klaar voor was- terwijl ik duidelijk had gezegd dat ik dat niet wilde. Op dat moment lag ik in het ziekenhuis en dat gaf haar klaarblijkelijk een 'vrijbrief'. Ik heb toen ook aan een aantal mensen van stal gevraagd een oogje in het zeil te houden. Wat dus resulteerde in het feit dat ze nu de EX-verzorgster is!

Als eerste is het natuurlijk al niet goed dat je je bijrijder niet voor de volle 100% (kan) vertouwt(en), wat imo wel noodzakelijk is. Je vertrouwt haar toch je hele hebben en houwen toe.
Ik zou in jouw geval ook (een goed te vertrouwen persoon, niet iemand die bv een hekel heeft aan jouw bijrijder....., maar eentje met een eerlijke mening....) iemand vragen op te letten als jij er niet bent.
Mocht het weer gebeuren, op aanspreken en de laatste waarschuwing. Luistert ze nog niet, gewoon over.....Gaat ze maar opnieuw zoeken!

Succes!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 02:13

Ik begrijp zulke bijrijders niet he? Ik wil mezelf niet op de borst kloppen, maar als de eigenaresse van Nena iets niet wilt of juist wil, dan hou ik me daaraan. Zij is de eigenaresse en ik ben al hartstikke blij dat ik 2 keer per week met haar meisje mag werken. Zulke figuren geven bijrijders een hele slechte naam Misselijk Ik weet wel dat ik je nu geen oplossing biedt, maar ik kon het niet laten om te reageren

gr. Ziggy

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 10:59

Rijd die jongen van de manege haar dan niet meer? Dat ging toch ook goed? Tja, ik zou toch een keer gewoon even gaan kijken als ze het niet verwacht. Ze hoeft dat helemaal niet te zien of te weten. Daar gaat het niet om. Jij wilt gewoon weten hoe zij rijd op jou paard als ze voor zichzelf rijd. Ook een betrouwbaar iemand vragen kan, maar diegene ziet het natuurlijk niet door jou ogen. Het eerlijkst is om gewoon zelf eens te kijken zonder dat zij dat merkt. Dan zie je misschien dat het wel meevalt, of desnoods kan je haar dan vertellen dat je laatst een keertje even langskwam op de manege en dat het je opviel dat.... en dat je liever hebt dat... Vul maar in! Als je dat op een vriendelijke manier (dus eerst even afkoelen en rustig nadenken Haha! ) zegt, dan komt het vast goed als ze alles inderdad goed bedoelt. (wat je zelf eigenlijk al denkt) Knipoog

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 11:37

nou dat 20 minuten draf galop darf galop valt mee ligt natuurlijk wel aan de conditie van je paard mijn instructrice trant haar paarden ook wel eens zolang draf galop ik ook wel als ik les heb. maar dan vindt je ingaloperen ook fout zeker??


(bedoel dit niet banketstaaf(kijk ook naar mijn onderschrift))

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 13:50

Gaan kijken zou ik zeker doen, maar doe het aub niet stiekem. Tja, je kunt wel onopvallend doen, maar je echt gaan verbergen enzo of ergens (waar dit mogelijk is) stiekem meegluren.. nee doe dat niet...

Stel.. ze heeft eerder wel naar je geluisterd (wat jij dus niet zeker weet) ze rijdt nu op een goede manier.. dan ben raak haar waarschijnlijk ook kwijt doordat je zo stiekem doet. (eigen ervaring).

Veel succes er verder mee. Knipoog


Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Bijrijder troubles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 16:32

Naz schreef:
Nou zag ik haar gisteren op een paard van een ander rijden, wat viel me op: 20 minuten lang draf-galop-draf-galop etc. Helemaal niet één keertje stappen tussendoor! Dat is dus absoluut niet de bedoeling van mijn paard, van niet één paard lijkt mij.

Wat vinden jullie?


Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook zo lang achter elkaar rijd. Ik vind het dus helemaal niet overdreven. Mijn paard heeft er ook totaal geen problemen mee, waarschijnlijk een goede conditie.
Meestal stap ik 10 minuten los, dan draaf ik 10 minuten en daarna galoppeer ik 10 minuten waarna ik dan ga stappen.
Is toch niet overdreven of wel?

Jan.Renkens
Berichten: 2
Geregistreerd: 22-12-01

Bijrijder troubles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 17:13

Je paard moet wel een slechte conditie hebben als hij dat niet aankan.
Ons paardje is 22 jaar oud en kan zelfs met gemak 20 min
draven / galopperen.

Maar het is natuurlijk aan jou hoe er met je paard moet worden
omgegaan.

Waarom praat je er niet eens over met je bijrijdster ?
Schaam je niet om je mening te zeggen.
Het voor je houden heeft geen zin, dat bevordert alleen
nog maar meer de onenigheid.

Suc6, Jan

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 17:15

fitz, je hebt volgens mij helemaal gelijk!
als je paard goed is losgereden (wel belangrijk!) is het toch niet erg op 20 minuten niet te stappen? kijk, 20 minuten alleen maar galop vindt ik ok teveel, maar afgewisseld met draf moet het toch kunnen?
ik rij mijn paard ook vaak zo
natuurlijk wel afhankelijk van de conditie, leeftijd en lichamelijke gesteldheid van je paard!

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 18:41

sja als jij niet wilt dat je bijrijdster zoveel galoppeerd en draaft dan heeft zij zich eraan te houden.

Ookal vind ik 20 zonder te stappen helemaal niet zo lang, ik rijd meestal een uur waarvan ik alleen 5 tot 10 minuten instap en 10 minuten uitstap en alles daartussen is draf en galop, en ja af en toe een klein stukje stap.
maar dat ligt natuurlijk ook aan de conditie van je paard.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-01 19:07

Die 20 minuten was dus wat ik GEZIEN heb met een ander paard. Kan ook langer geweest zijn. Daarbij heb ik een paard met een verleden (lang kreupel geweest etc.). En het is gewoon MIJN paard, ook kan kan ie het wel aan, als ik het niet wil, gebeurt het gewoon niet. Daar wil ik op kunnen vertrouwen.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

mesa57

Berichten: 49
Geregistreerd: 22-12-01
Woonplaats: Utrecht (prov)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 22:59

Als je haar niet wilt vertrouwen, dan kun je haar ook niet vertrouwen.
Uitgangspunt moet zijn dat je gelooft dat ze doet wat je vraagt.
Het feit dat ze schrok wil niet zeggen dat ze niet doet wat je vraagt.
En het feit dat ze het met een ander paard wel doet ook niet,
dan nog kan ze zich keurig aan jouw regels houden.

Ik heb een eigen paardje waarop ik rustig 20 minuten draaf en galoppeer
nadat het fantsoenlijk losgewerkt is (in stap). Ik zou dus hetzelfde doen
bij een ander paard. Lijkt me vrij normaal.

Maar. als JIJ haar niet vertrouwd, is er geen basis om goede
afspraken te maken. Als je haar wilt houden, zul JIJ moeten
aangeven hoe dat vertrouwen hersteld kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 01:30

20 minuutje draven en galopperen vind ik niets bijzonders hoor. Een gezond getraind paard moet dat zonder drupje zweet uit kunnen lopen. Ik rij meestal een klein uur waarbij ik 5 minuutjes losstap en 15 minuutjes uistap. De overige 40 minuten wordt en bijna alleen gedraafd en gegaloppeerd. Ik galoppeer zeker wel 10 minuten aan een stuk door.

Maar ik begrijp uit jou verhaal dat jou paard lichamelijk niet helemaal in orde is en dit daarom dus niet aan kan. Misschien moet je je bijrijdster eens wijzen op de verantwoordelijkheid die ze heeft naar je paard. Als ze genoeg verantwoordelijkheidsgevoel heeft zal ze begrijpen dat ze onredelijke dingen van je paard verlangt. Maar misschien ziet zij het toch heel anders. Dan is het beter afscheid van elkaar tenemen.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 11:58

z
Laatst bijgewerkt door janna op 22-04-22 06:50, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 12:37

Hmmm ik vroeg me ook af of het heel erg is om 20 minuten lang te draven en galopperen. Dat is toch helemaal niet zo lang? Dat lijktt mij wel meevallen als je paard gewoon een uurtje per dag loopt. Tenzij je paard een slechte conditie heeft natuurlijk. Ik ben ook weleens lang bezig met de overgang naar de galop te rijden als een pony telkens verkeerd aanspringt. Maar goed daar ging het niet om. Als jij niet wilt dat je verzorgster het doet denk ik dat je idd een ander moet vragen een oogje in het zijl te houden of haar er nog eens op aanspreken.

julke

Berichten: 283
Geregistreerd: 29-04-01
Woonplaats: roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 21:56

ik vind dat je ten alle tijden op je bijrijder moet kunnen vertrouwen, en als dat niet zo is, jammer dan!!!
Even los van het feit of jouw paard die 20 minuten aankan of niet, je bijrijder moet gewoon doen met jouw paard wat jij wilt, als jij niet wilt dat ze zo lang galoppeerd of draaft is dat jouw zaak, en heeft zij zich daar maar aan te houden toch!
Ik heb ook ooit een meisje gehad wat onze haf. verzorgde, ze hoefde er niets voor te betalen, en mocht eigenlijk alles met hem doen, gewoon alsof het haar eigen paard was dus. Heb haar alleen verboden met hem naar buiten te gaan (hiermee bedoel ik dus de weg op), omdat ze niet heel veel rijervaring had, en ik gewoon het risico niet wilde nemen dat er wat zou gebeuren in het verkeer, zowel met haar als met onze haf.
Tot onze grote verbazing kwam een kennis haar een keer tegen op straat in de buurt van de stal, en midden op de weg. Haar erop aangesproken dat dit dus niet mocht, en dat we dat absoluut niet wilden hebben!!! oke, ze zou het nooit meer doen Huilen , tijdje later kwam kennis haar tegen, schrik niet, in de stad, en wjer, was hoorden we later ook nog eens de klater opgegaan. Jammer voor haar, maar ze hoefde dus niet meer te komen!!!
Ik vind als iemand gebruik mag maken van je paard, ze er toch zo mee moeten omspringen als jij dat wilt, dat vind ik een kwestie van respekt, fatsoen en vertrouwen. Het is immers niet je eigen dier, maar het dier van een ander en die ander heeft dan ook de volle verantwoording ervoor, en mag ook opdraaien voor alle onkosten die er zijn, het minste wat je mag verlangen is dan toch zeker dat ze met het dier omgaan in de lijn die jij hebt uitgestippeld., en anders, alleen in goed en duidelijk overleg.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bonnielau, midori en 103 bezoekers