Poten of benen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Poten of benen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-04 09:24

...waar komt dat vandáán. Wie is daar ooit mee begonnen en waarom?
Nu niet zeggen dat een paard een edel dier ís. Nee, ik wil graag weten waar het zijn oorzaak heeft, dus wie, wanneer, waarom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 09:33

Ik denk dat 'edel dier' toch echt de enigste verklaring is vor het feit dat een paard 'benen' heeft. Knipoog

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 09:52

Geen idee. Dennis heeft 9 van de 10 keer poten omdat hij zo lomp is Tong uitsteken. Anders wil ik het nog wel eens pootjes of beentjes noemen.

Ik denk net als Sammm dat het komt omdat een paard een 'edel dier' is.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 09:56

volgens mij is hier laatst een topic overgeweest waarin een paar mogelijke verklaringen gegeven werden...

de zoekmachine al geprobeerd?

Met zoeken op 'edel dier' is dit één van de eerste hits: [VMR] waarom is een paard een edel dier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 09:57

het was toch zo omdat paarden de mens eeuwenlang gediend en hebben en het nog steeds doen, dat ze zogenaamd daarom van "adel" waren? Of zit ik nu weer helemal fout?

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 10:11

Volgens mij is er geen andere verklaring doordat het een edel dier is. Een edel dier heeft benen. Waarom is een dier een edel dier? Ik heb mijn laten vertellen dat een paard een edel dier is, omdat het transpieren net zo als bij de mens via de huid gaat. Andere dieren doen dat via de tong.
Wat een rare topic eigelijk? Verward

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-04 10:12

Het 'dienen' is onzin; het paard is zo'n beetje de laatste in de rij van gedomesticeerde dieren en wat karakter betreft is een ezel aanmerkelijk 'nobeler', haast een filosoof vergeleken met het heethoofd paard.

Stel dat de subjectieve flutreden inderdaad de 'edelheid' van het paard zou zijn, dan nóg is mijn vraag wie daar mee begonnen is, wanneer en waarom....

Ik kan wel een verhaal bij elkaar krijgen dat dateert uit de romantiek, maar het blijft vaag; ik wil feíten, een jaartal, een náám van de schuldige!
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat het héél ver teruggaat en alleen maar tijdens de romantiek gepopulariseerd is. Een vermoeden is echter niet genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 10:16

tja ik weet het echt niet ..ik dach dat ik dat laatst opgevangen had..domesticeren gebeurt natuurlijkk door het dier zelf..hij veranderd zou dat er dan ook mee te maken kunnen hebben?

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-04 10:32

Luckey schreef:
..domesticeren gebeurt natuurlijkk door het dier zelf..hij veranderd zou dat er dan ook mee te maken kunnen hebben?

Verward

Domesticeren: tot huisdier maken. 'Máken'....

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 10:33

Bruun heeft gewoon poten hoor Haha!
'Vroegah' waren het alleen families van adel die paarden bezaten. Daar komt het (volgens mij) vandaan.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 10:37

als ze lief is heeft ze benen, maar als ze met haar lompe POTEN op mijn tenen gaat staan........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 10:53

stef schreef:
als ze lief is heeft ze benen, maar als ze met haar lompe POTEN op mijn tenen gaat staan........


Idd, hier hetzelfde verhaal. Meestal heb ik het toch wel over benen, hetzelfde geld voor hoofd (bijv. Spike gaf me een kopstoot ipv hoofdstoot Knipoog ). Maar als hij met zijn ijzers op mijn voet staat te dansen heb ik wél over poten.

fybro_rulez

Berichten: 203
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: Maaseik (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 10:55

een paard is een edel dier omdat hij vroeger in de middelleeuwen de mensen altijd heeft rondgedragen en geholpen. en ook vroeger hadden de meesten rijken mensen paarden,dus de adele mensen.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 11:00

Yaar"]
[quote="stef schreef:
als ze lief is heeft ze benen, maar als ze met haar lompe POTEN op mijn tenen gaat staan........


Idd, hier hetzelfde verhaal. Meestal heb ik het toch wel over benen, hetzelfde geld voor hoofd (bijv. Spike gaf me een kopstoot ipv hoofdstoot Knipoog ). Maar als hij met zijn ijzers op mijn voet staat te dansen heb ik wél over poten.
[/quote]

Zeker niet alleen over poten maar over gvd lompe poten Schijnheilig.
Idd, Dennis heeft dat ook. Lomp zijn=poten. Lief zijn=beentjes.
Gister had hij een lompe kop doordat hij vol op mijn neus stootte, maar meestal heeft hij een hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 11:05

Tess gaf me altijd een kopstoot tegen mijn kont aan, hoop dat ze het bij jou niet doet! Ik kon er altijd wel om lachen, maar had daarna wel een blauwe plek Tong uitsteken

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 12:46

Ik heb geen idee waar het vandaan komt.
Heb idd ook het verhaal gehoort over dat ze zo hard werkten voor de mensen en dat ze daarom edel gedoopt werden.

Het zal wel, als Par op mijn tenen staat of struikelt heeft ze poten, als ze me een kopstoot geeft heeft ze een kop.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 12:51

Ik heb ergens gelezen dat het komt uit de riddertijd. Een ridder was een edelman, en het paard diende de ridder. Daardoor was het paard ook edel.

Btw, mijn paarden hebben ook gewoon een kop, maar dat komt omdat in ons dialect ook iedereen gewoon een kop heeft. In het Hollands heeft ie wel een hoofd.
Poten heeft hij alleen als ie lomp is, maar ik heb zelf ook poten als ik lomp ben Haha! . Voor de rest heeft hij wel benen (ik ook Haha! ).