na 13de jaar geen veulens meer voor merries.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

na 13de jaar geen veulens meer voor merries.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 17:35

Vandaag kwam de dierenarts bij ons op stal, voor 2 dingen. Het laatste was het scannen van een merrie die gedekt moet worden en dat was de laatste keer verworpen, en 1 eileider zit verstopt dus daar moest naar gekeken worden. Toen kwam het dus te sprake(door de DA) dat een merrie eigenlijk na haar 13de niet meer gedekt zou moeten worden. Ongeacht eerdere veulens of niet. Ikzelf (en anderen die daar bij stonden) vonden dat wel erg vroeg. Maar jullie mening graag Haha!.
Dat 't voor een eerste veulen wat laat is is wel te begrijpen, maar 't gaat dus echt om merries die 13jaar of ouder zijn en al wel eerdere veulens hebben gehad. Die zouden vanaf hun 13de met pensioen moeten...

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:38

Zei hij ook waarom niet? Zeker ivm mogelijke afwijkingen enzo...

Zolang een merrie gezond is en drachtig wordt is er toch niks aan de hand?
Ik vind het onzin!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 17:42

't was een zij, voornamelijk vanwege de conditie van 't paard. 't zou te veel eisen.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:59

Wat een muts zeg, die dierenarts...

Sorry hoor, maar als het lichaam van de merrie het niet meer aankan wordt ze echt niet meer drachtig. Grapje van moeder natuur!
Mogen ze volgens jouw dierenarts dan ook niet meer hoog in de sport lopen na hun 13de?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 18:05

HOe verklaar je dan dat merries tot op hoge leeftijd nog gezond en gelukkig veulentjes ter wereld brengen?

Of stopt zij zelf ook met 30 met het krijgen van kinderen?

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 18:05

dat vind ik nogal onzin! Tot een jaar of 20 gaat vaak prima. Als de merrie het niet meer aan kan, dan is het wel aan de merrie te zien, en meestal verwerpt de merrie dan de vrucht.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 18:18

Missouri schreef:
Mogen ze volgens jouw dierenarts dan ook niet meer hoog in de sport lopen na hun 13de?

Dat is eigenlijk niet ter sprake gekomen, een andere persoon vertelde wel dat zij nog een merrie hebben gekend die 26 was en nog een veulen had gekregen. En daar reageerde op met dat 't toch erg gevaarlijk en waarschijnlijk veel geluk was.

Nah verder niet meer echt op ingegaan. het zou veel complicaties mee brengen, te zwaar voor de merrie, enz. Mijn merrie gaat dus naar het dekstation waar de hengst staat.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 18:30

DeesDeBest schreef:
't was een zij, voornamelijk vanwege de conditie van 't paard. 't zou te veel eisen.

Ik geloof geen bal van het verhaal.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 18:38

carola schreef:
dat vind ik nogal onzin! Tot een jaar of 20 gaat vaak prima. Als de merrie het niet meer aan kan, dan is het wel aan de merrie te zien, en meestal verwerpt de merrie dan de vrucht.


Of de merrie voldraagt haar veulen, en gaat dood bij de geboorte. Gewoon uit zwakheid. Dat kan ook. Dat is in ieder geval de moeder van mijn paard gebeurd. En dan zit je opeens met een moederloos veulen. 13 jaar lijkt mij wat vroeg, maar ik ben het er wel mee eens dat sommige mensen wel heel lang doorfokken met een oudere merrie.
Laatst bijgewerkt door Anya op 05-04-04 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 18:43

Volgens die theorie hadden we drie jaar voordat ze haar beste veulen kreeg op moeten houden met de stammoeder van onze stal..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 18:44

De pennydierenarts Haha!
Vind het pure onzin, ken erg veel merrie's die ook na hun 13e in goede gezondheid veulens krijgen.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 18:46

Ilindra schreef:
De pennydierenarts Haha!


*LOL*

Ben het er dus ook niet mee eens Knipoog

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 20:08

Het moet ook niet gekker worden Knipoog
Is het pennyvirus nu ook al toegeslagen op de faculteit diergeneeskunde Verward Clown

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 20:14

Leuk, een dierenarts die een 13-jarig paard oud vindt... 13 jaar voor een eerste veulen vind ik iets te laat, maar als ze al een of meerdere veulen heeft gehad zie ik echt het probleem niet op die leeftijd...

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 20:21

ceasario"]
[quote="DeesDeBest schreef:
't was een zij, voornamelijk vanwege de conditie van 't paard. 't zou te veel eisen.

Ik geloof geen bal van het verhaal.
[/quote]
Bedoel je dat ik zit te liegen of dat de DA uit d'r duim zit te zuigen? Verward

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 20:21

Nou ik heb het tegendeel van wat die arts beweert in de praktijk mee mogen maken. Bij de fokker waar ik altijd kwam, hebben de merries altijd tot op hoge leeftijd zonder problemen geveulend .

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 20:31

Ik denk dat Ceasario bedoelt dat hij de mening van de DA niet deelt, DeesDeBest Lachen
Persoonlijk vind ik het ook onzin, niet de leeftijd maar de gezondheid en conditie van de merrie zijn van belang. Dat de twee niet los van elkaar staan begrijp ik ook wel, de kans dat een oudere merrie in een mindere conditie verkeert is natuurlijk groter dan bij een jonge merrie, maar om te stellen dat een carriere als fokmerrie na het dertiende jaar ophoud vind ik te ver gaan.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 20:55

Was het echt in het algemeen en niet over een specifieke merrie?

Kan het me niet voorstellen eigenlijk, of die dierenarts heeft zelf alleen conditieloze merrie op stal staan.
Zolang ze gezond zijn en fit kan het prima en de meeste merries zijn dan nog in de bloei van hun leven.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 21:03

Het ging écht over merrie's in het algemeen, en verder heeft zij zelf (naar ik dacht) geen paarden.

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 21:24

Hmmm vreemd zeg. Morgen komt bij ons de dierenarts (om te scannen Hyper! ) ik zal hem eens vragen wat hij ervan vindt... Het is namelijk ook erg belangrijk voor onze merrie -of we er wel of niet een veulen uit gaan fokken-
Het gekke is dat ik meestal vindt dat een merrie er juist ontiegelijk van opknapt als ze een veulen krijgt! Okee de dracht en de bevalling zijn lichamelijk wel zwaar, maar zo'n hormonenboost doet een paard wel goed! Heb je weleens gezien hoe gezond en welvarend zwangere vrouwen eruit zien Knipoog

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 21:28

Nou, vorig jaar was ze veel heter,oplettenderd met rijden, net als of er een paar jaar van d'r afgevallen waren.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 21:36

Ja, Anya, daar heb je wel gelijk in. Maar is het niet gewoon een kwestie van goed en realistisch naar je paard kijken? Sommige merries van 13 jaar zou ik het niet meer aan durven te doen om nog te laten dekken. En sommige merries van 25 kunnen gerust nog een veulen krijgen.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 22:00

Hmm, bij ons op stal is er een drachtig van het 17e veulen. En deze merrie is ietsie ouder dan 13. Lachen

Jee, dan waren al die goede paarden niet meer geboren uit deze merrie.
Beetje onzinnig.

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 22:07

durf het dan bijna niet meer te zeggen, maar mijn vroeger NF pony was 29 toen ze haar laatste veulen kreeg Bloos!

Marguerita
Berichten: 39
Geregistreerd: 02-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 22:41

Ik heb een keer ergens gelezen (als ik het nog kan vinden dan zal ik wel zeggen waar), dat de best presterende volbloed renpaarden geboren waren bij een 8-13 jarige merrie. Was moe jonger of ouder, dan presteerden de nakomelingen beduidend minder, zelfs bij identieke vaders.

Ga nu zoeken waar ik dat ook maar weer vandaan had.