Instructeur hamert door op nagevelijkheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Instructeur hamert door op nagevelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 21:21

Ik heb nu 2 x keer les gehad met mijn verzorgpony in de paardrijles, maar wat mij opvalt is dat hij alleen maar praat over nagevelijkheid.

Is dit normaal of niet? Het gaat echt de hele les door.


Ineke2

Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 21:27

Het is wel de bedoeling dat je pony nagevelijk gaat lopen ja, maar het is belangrijker dat je instructeur zegt HOE je dat voor elkaar krijgt en je daarbij helpt dan dat ie de hele maar zeurt dat je pony niet nagevelijk loopt. Of bedoel je het niet zo?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 21:40

Ineke2 schreef:
Het is wel de bedoeling dat je pony nagevelijk gaat lopen ja, maar het is belangrijker dat je instructeur zegt HOE je dat voor elkaar krijgt en je daarbij helpt dan dat ie de hele maar zeurt dat je pony niet nagevelijk loopt. Of bedoel je het niet zo?


Nah hij heeft hele lange verhalen of nagevelijkheid en hij zegt ook telkens dat mijn verzorgpony (drachtig hafje) niet geschikt is voor dressuur enzo. En dan neemt hij als vergelijking dus Anky.

Ik heb het idee dat hij wat meer aanwijzingen moet geven en wat minder moet praten Knipoog

Ineke2

Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 21:41

Hmm als ik dat zo hoor zou ik maar eens opzoek gaan naar een andere instructeur...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 22:02

jah inderdaad,
misschien houdt jou instructeur zich echt met het hoge dressuur bezig en vind hij dat jij dat moet doen ofzow,
mijn tip : maak duidelijk wat je precies wilt,beter rijden of de in de grand prix komen..
veranderd het niet zal ik eens op zoek gaan naar een andere instructeur..

Karaat_the_newforest op Instagram


Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 22:11

Ik vind het raar dat hij zegt dat jou paard niet geschikt is voor dressuur. Dat is toch niet zijn zaak. Als jij denkt dat je paard het wel kan en daarom les gaat nemen moet hij jouw daarmee helpen, zou ik zo denken.
Hij kan beter vertellen hoe je je paard nagevelijk kan rijden dan dat hij alleen maar zegt dat het moet.

Ik kreeg eerst ook les van iemand die alleen maar zei wat ik fout deed, maar nooit hoe het wel moet. Nu heb ik van iemand anders les die wel alles heel goed uitlegt en het rijden gaat meteen een stuk beter.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 22:14

Hmmm... ik vind het niet netjes van je instructeur om denigrerend over jou en je paard te praten. Je zou juist gestimuleerd moeten worden door hem. Het is roeien met de riemen die je hebt en daar moet je van kunnen genieten Knipoog

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 22:20

Rare man hoor, niet iedereen is Anky en niet iedereen hefet de behoefte dat te worden.

Heb je hem uitlegt wat jij wilt bereiken met je haf?
Anders wordt het misschien weleens tijd een goed gesprek met die man aan te gaan.

En anders zou ik lekker een instructreur zoeken die jullie wel begrijpt, uitlegt hoe jouw haf het beste kan lopen en dus niet zo zwart/wit kijkt.

Alleen maar schreeuwen dat een dier nageefelijk moet lopen kan iedereen, uitleggen hoe en wat helaas niet.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131980
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 22:37

Toevallig heb ik het vanavond nog met een lesklant over Anky gehad.
Dat het een leuk streven is om zo te kunnen rijden en je paard zo aan het lopen te hebben, maar dat we voorlopig even ons eigen plan moeten trekken Knipoog

Nageeflijkheid is erg belangrijk, daar heeft je instructeur in mijn ogen zeker gelijk in.
Maar belangrijker nog is dat hij je duidelijk uitlegt welke hulpen je moet geven om het gewenste resultaat te bereiken.
Elk paard (tenzij het een lichamelijk niet in orde is) is in staat om nageeflijk te lopen.
Bij het ene paard gaat het makkelijker dan bij het andere, maar het is een bereikbaar ideaal.

Ik vind het nogal storend dat je instructeur zulk denigrerend commentaar geeft, sterker nog: ik vind het ronduit onbeschoft.
Je betaalt ervoor om op jouw niveau les te krijgen, en daar heb je dan ook recht op.
Als hij dat niet wil of kan, dan denk ik dat je er goed aan doet om iemand te zoeken die je wel echt wil helpen om jezelf en je paard beter voor elkaar te krijgen.
Als je telkens te horen krijgt dat je fout bezig bent (zonder advies te krijgen hoe het dan wel moet) en dat je paard ongeschikt is, gaat het plezier er snel af.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 23:42

Citaat:
en hij zegt ook telkens dat mijn verzorgpony (drachtig hafje) niet geschikt is voor dressuur enzo. En dan neemt hij als vergelijking dus Anky


Pfff als we iedereen zouden moeten vergelijken met Anky dan waren er maar verdomd weinig mensen die zouden rijden. Beetje vage instructeur heej die dat zegt. Logisch dat hij nageeflijkheid nastreeft, maar om zoiets te zeggen over jouw superhaffie?! Nogal onbeschofd.

En al helemaal dat ie zegt dat ze niet geschikt is voor dressuur... pffff, denk dat al het paardrijden om dressuurrijden gaat of dat nou op een hoger of lager niveau is dat maakt niet uit.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 09:24

ik heb ook zo'n instructeur gehad op de manege. Was de eerste die daar aangenomen werd met allemaal hoog aangeschreven diploma's Knipoog . De hele les zat ie alleen maar over 'aan de teugel' te zeuren. Hij wilde alleen een krulletje van voren zien en de hele achterkant van het paard daar werd niet aan gedacht...
Die man is na een paar maanden ontslagen bij ons op de manege... waar ik erg blij om was, want ik ga geen 10 euro per uur betalen om te leren hoe ik moet plukken en trekken aan de teugels Verward
Daarna kreeg ik een veel betere instructrice, van dezelfde school trouwens Schijnheilig

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 09:32

op welk paard je ook rijdt, de instructeur zal je proberen te leren dat het paard zich moet ontspannen en actief stapt (de achterhand gebruikt) en zzich lang maakt/uistrekt (en dus nageeft)
Daar moet je wel steeds mee bezig zijn, maar je hoeft niet verwachten dat ie dat de tweede les al kan.
het ene paard kan het wel makkelijker dan de andere, ik heb ook een vrij brede haflinger, en die doet het nu gemakkelijk(na een halfjaar les), en een pony met arabisch bloed in mijn lesgroepje heeft er veel moeite mee.
Nou ja ik vind het de basis, maar als je vind dat je drachtige haf dat niet hoeft te doen, kun je beter stoppen met lessen en het weer oppakken als jullie verder willen leren.

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 11:33

Ryanne schreef:
Nah hij heeft hele lange verhalen of nagevelijkheid en hij zegt ook telkens dat mijn verzorgpony (drachtig hafje) niet geschikt is voor dressuur enzo. En dan neemt hij als vergelijking dus Anky.


Nageeflijkheid is zeker heel erg belangrijk, maar ik heb zo'n idee dat deze instructeur niet zo geschikt is voor jou (pony). Hij moet natuurlijk wel respecteren dat jij een Haflinger hebt en geen tweede Salinero!

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 11:40

Onzin! Mijn haflinger is ook verkocht omdat er geen wedstrijden mee te rijden zouden zijn! Dikke bullshit als je het mij vraagt, het heeft lang geduurd, maar hij loopt echt wel netjes nageeflijk enzo. Ik zie mezelf binnenkort echt wel een wedstrijd met hem rijden! Ik vind het inderdaad heel raar dat je instructeur zulke vergelijkingen durft te maken... je zegt zelf dat ze ook nog drachtig is, wat het allemaal nog even moeilijker maakt... Ik vind dat je er gewoon iets van moet zeggen. Je instructeur moet rekening houden met je paard en met jou!

Der Ellmauer Dancing Queen

gilian
Berichten: 303
Geregistreerd: 06-12-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 11:46

ik denk dat nageeflijk rijden toch wel belangrijk is, omdat je dan meer je paard onder controle heb en dat jullie allebei dan ontspannen zijn, meer je pony natuurlijk, ligt eraan hoe jij het doet.

Voor altijd in mijn hart

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 11:51

gilian schreef:
ik denk dat nageeflijk rijden toch wel belangrijk is, omdat je dan meer je paard onder controle heb en dat jullie allebei dan ontspannen zijn


ben ik het ook wel mee eens.
maar je intructeur hoort niet natuurlijk zo pats boem te zeggen dat je pony niet geschikt is voor de dressuur, dan ga jij al heen met een onzeker gevoel,en hij hoort natuurlijk aanwijzingen te geven op jou niveau en geen anky erbij halen,wnat dat is nog een heel eind weg.
succes

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 12:38

Mijn vorige instructeur hamerde hier ook zo op. Ik deed dit dan ook braf tot iemand tegen me zei, je moet op 4 benen gaan lopen en niet 2 benen met een krulletje. Ik ben toen gewoon gaan rijden, tempo erin, allevier die benen vooruit. En toen hij beter aan het been werd en zelf rond liep ben ik met behulp van mijn nieuwe instructeur nagefelijk en terug gaan rijden. Ik was zelf vroeger ook in de veronderderstelling dat ik het goed deed, ik had immer les.

Succes ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 16:26

Mja ik denk gewoon niet dat het helemaal klikt...

Hij geeft wel goeie tips enzo, maar hij praat naar mijn weten gewoon te veel over het nageven. Wat Boomerang zegt, eerst zorgen dat ze op 4 benen gaat lopen, dan komt de rest wel...maar daar heeft hij het dus niet over.

Charmaine
Berichten: 1413
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 23:12

Een halinger geen wedstrijden?? Verward Moet je eens bij ons op de halingerdag komen kijken, er rijden er genoeg in de Z1 en Z2 dressuur hoor! Zowel kids als volwassenen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: noviceh en 132 bezoekers