speklapjes bakken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

speklapjes bakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 16:41

Ik heb vanmiddag bij het boodschappen doen een paar biologische speklapjes meegenomen om mijn hubbie mee te verwennen Vingers aflikken .

Speklapjes herinner in me nog uit mijn vroege jeugd . Ik was altijd ijverig de reepjes vlees er tussenuit aan het snijden en weigerde de zompige drillerige witte stukjes op te eten. Echt een gruwel vond ik het. Nu heb ik me laten vertellen dat een lekkerre speklap helemaal geen zompige witte stukjes kent. Maar goed, hoe maak ik nu een lekker speklapje klaar?

En kan ik dit vlees ook in stukjes snijden en uitbakken om ergens doorheen te doen? Of kan dat alleen met onbijtspek?

Wie heeft er nog leuke en niet al te moeilijke recepten voor deze gewezen vegetarier Haha!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 16:50

Ik gebruik speklapjes in een babi pangang recept... dus speklapjes kruiden, in reepjes snijden, lekker knapperig bakken... dan sausje maken en het vlees er in. Ik Lovers speklapjes... vind de troep (gespetter) die ze maken alleen wat minder... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 09:33

Gewoon lekker knapperig bakken, d'r horen inderdaad geen zompige stukjes in te zitten, dan zijn ze gewoon nog niet lang genoeg gebakken Haha!

Je kunt ze ook onder de grill leggen, dat is een stuk minder vet en errrrreg lekker! Met van die gele speklapjeskruiden erop!

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 10:35

ik doe er altijd peper, zout, flink veel kerrie en orientaalse kruiden (c1000) op.
dan gewoon bakken, heerlijk!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 13:40

Jaaaa, gele speklapjeskruiden, lekker Vingers aflikken
Je kunt de speklapjes even op hoog vuur aanbakken.
Daarna het vuur wat lager zetten zodat ze goed gaar worden.
Dan nog even afbakken op hoog vuur, zodat ze mooi bruin en knapperig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 17:57

Maar kan ik ze ook in stukjes snijden om ze uit te bakken en door een salade te doen? Dan kan ik dat spekvet weer gebruiken voor door de nasi of zo.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 22:57

Ik bak ze altijd aan en laat ze dan een tijdje sudderen. Maar dan heb je zompige stukjes Haha!
Als je ze iets sneller bakt, dan worden ze krokant. Ik zou ze niet uitbakken en door de salade doen, dat lijkt me niks

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 21:02

Speklapjes gaan bij ons altijd in de oven! Dan worden ze heerlijk krokant! En geen zompige stukjes! Bovendien druipt het vet er dan een beetje uit. (aleen moet je daarna wel je oven schoonmaken, want die zit onder het spekvet).
En op de barbeque zijn ze ook errug lekker!
Die gaan er bij ons als een van de eersten op en blijven heel lang liggen, tot ze helemaal knapperig zijn, lekker hoor!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 23:26

Mijn moeder heeft ze wel eens bij ons binnen op de grill gedaan, dat was geen succes.
De speklapjes waren lekker hoor, heerlijk krokant...
Maar je kon nauwelijks zien wat er op je bord lag, zo blauw stond de hele kamer Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 23:44

Ik zal dan maar eens vertellen hoe ik gevaren ben met de speklapjes zaterdag.

Ik had donderdag het vlees direct in de vriezer gedaan omdat ik niet wist wanneer ik er wat mee zou gaan doen. Zaterdag besloot ik maar eens te kokkerellen geinspireerd door jullie tips.

Omdat alles bevroren was heb ik de speklapjes eerst 30 minuten op de ontdooistand van de magnetron gezet..... Juist..........dat was erg lang. De speklapjes dreven in een laag vet en waren al behoorlijk uitgebakken. Het vet heb ik gebruikt als basis voor de witte saus obv bloem. Met boullionblokjes, peper [korrels uit de molen] en zout heb ik die op smaak gemaakt. De speklapjes heb ik nog maar even in de gril gezet, 10 minuutjes.

Jullie raden het al, ze waren meer dan krokant Haha!. Ik heb ze af laten koelen en verbrokkeld, gemengd met peper en zout. Vervolgens heb ik prei, broccoli en een bak kastanje champignons in de wok gedaan met een klein beetje kerry poeder, en de witte saus en verbrokkelde spekjes door de spagetti gegooid.

Ik heb er niet van gegeten. Die spek-smaak zat te veel in de witte saus *blech echt ranzig*. Maar mijn hubbie heeft er echt van zitten genieten.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 09:15

Als je spekkies wilt uitbakken om bijv. door de sla te doen, dan kun je het best van die reepjes uit het koelvak halen (volgens mij zuurkoolspekjes).
Verder snijd ik altijd de zwoerd eraf en die bak ik los erbij, omdat ik de zwoerd lekker vind en mijn vriendlief niet. Dan gaan er gele speklapjeskruiden van Silvo overheen en op een heet vuur bak ik de lapjes krokant.
Even uit laten lekken op een keukenpapiertje en smullen maar.

Tip van Flip mbt spetteren: bij de Blokker, Hema etc. verkopen ze spatdeksels!