4 jarige snapt het niet!! HELP

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
omarc

Berichten: 98
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: in de buurt van Barneveld

4 jarige snapt het niet!! HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-04 10:08

Mijn 4 jarige is nog vrij slap, hij wordt wel steeds sterker. Maar wat t probleem is, hij snapt (of wil snappen) de hulpen niet.

Als ik been geef, gaat hij niet naar voren, als ik hem een tik geef geeft hij een bok, geef ik hem een heeeele harde lel, dan gaat hij wel naar voren en snapt hij het ineens wel. Probleem is, dat dit iedere dag opnieuw erin moet brengen en dat is niet zo fijn rijden! Het is niet zo dat hij sloom is, maar hij wil het gewoon niet snappen.?! Dit is voornamelijk in de binnenbak, buiten loopt hij veel beter! Binnen wil hij helemaal niet graag lopen, in de buitenbak juist weer heel hard! maar hij is dus echt niet voor het been en ik krijg het er ook niet in. Heb meerdere paarden aangereden, maar bij deze wil het niet lukken!! Wie weet raad??


Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 10:23

Wat zegt je lesgeefster hiervan?
Dat is de enige persoon die je kan helpen, zij ziet je paard/pony lopen en kan precies de goede aanwijzingen op het goede moment geven.
Suc6 !!

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 10:26

Ik ben het met Smurf eens.
Het is vanachter de computer niet te beoordelen waarom je paard zo slecht aan de hulpen is.
Je klinkt alsof je wel consequent bent, dus moet er iets anders zijn waarom je paard niet reageert zoals je zou verwachten en dat kan alleen iemand met verstand van zaken die het ziet gebeuren beoordelen.

Navragen is beter dan afvragen.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 10:27

het klinkt mij meer in de ogen als puberteit.
Ik zou heel concequent blijven, niet 5 minuten lang aansporen en dan nog eens een tik geven, maar 2 keer hulpen geven met je kuiten en als hij niet meteen reageert, een flinke tik, geeft hij bok, weer een tik. net zolang tot ie niet meer bokt.
verder geduld hebben Lachen
Je zou misschien ook je stem tijdelijk kunnen gebruiken, juist omdat ie nog zo jong is. Ik neem aan dat ie dat wel weet van het longeren.

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 10:31

Zoals hier boven ook al genoemd, consequent blijven, geduld hebben en les nemen... (is hij wel goed beleerd??)

Let love shine so bright

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 10:36

idd met smurf eens! Ga eens met je instructeur om de tafel zitten en bekijk wat de juiste oplossing is voor jou en je paard/pony. Als je geen les hebt, dan zou ik er vlug een ervaren iemand bij halen voordat je een ontzettende * * * bok krijgt die niet meer fijn te rijden is. Nou is het voor ons (zoals jasmijn alzei) heel moeilijk te oordelen over wat er met je paardje aan de hand is vanuit hier. Wij kunnen hem immers niet zien lopen en weten de totale achtergrond van het dier niet. Ik hoop dat je eruit gaat komen.

Succes in ieder geval, en bedenk metr profesionele hulp ben je alvast een stapje verder Knipoog

In my head I`m so ugly, but that`s oke because so are you!

3 jarige ruin Future x Farmer ..... Super paardje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 13:08

Consequent en duidelijk zijn.
Elke keer dat je drijft

Dus niet met droogstappen denken, nu hoeft het niet meer, nee vol houden, elke keer, elke keer dat je drijft van het begin tot je afstapt.

mopper met je stem als hij het niet doet, plus die flinke tik.
let op dat als hij naar voren gaat, je hem niet perongeluk tegen houd met je hand, want dan snapt hij het uiteraard niet meer.
ook als hij een keer op je tik in de galop schiet, of te hard wegdraaft, dat is ook goed.
vang hem dan rustig op, zonder boos te worden. (zeg niet dat je dat doet, maar ff ter verduidelijking)
Hij reageerde immers met naar voren gaan, de fijn afstemming komt later wel weer.
gebruik ook meteen een belonende stem als hij aandraaft, geef hem er een aai bij als je dat kan.
want zo leert hij het verschil tussen wat je graag wel en niet wilt.


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 21:00

Het komt op mij over dat je klemt bij het geven van een voorwaartse hulp. Veel mensen doen dat, zelfs zo dat ze zich zelf uit het zadel drukken.
Blijft goed zitten en kantel je heup licht naar voren en je boven lichaams iets naar achteren. Dan geef je je been hulp met enkel je onderbeen of knie. Je bovenbeen blijft ontspannen tegen het paard aan liggen.

Spanning in je eigen bovenlichaam kan ook al een reden zijn waarom je paard niet wil of niet kan reageren.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 00:51

Precies josien!
Dit herken ik heel erg in mijn paard..Als ze niet reageerd op mijn hulp,kijk ik eerst naar mezelf..Bijna altijd zit ik zelf niet goed..Kantel ik mijn heupen en doe mijn schouders naar achter,hoef ik haast niets meer te doen,of ze gaat al..
Ook dit zou een oorzaak kunnen zijn.

legata

Berichten: 47
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 09:38

Een paard moet vanaf het begin leren lopen. Als ie niet op aansporen reageert, direct een flinke tik geven. Elke keer weer. Als hij loopt maar aan het sloffen is, aansporen. Geen reactie levert een flinke tik op. Pas op dat je niet alleen nog op de zweep gaat rijden. Die moet je als correctie middel gebruiken en niet als basis.

legata

Berichten: 47
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 09:40

Ter aanvulling: je kunt beter 1 keer tien keer zo hard slaan als tien keer kleine tikjes. Het moet altijd duidelijk zijn voor een paard waarom een straf wordt gegeven. Anders wordt die onzeker, en dat komt niemand ten goede. Een dier houdt nooit minder van je als je hem een straf geeft, als je duidelijk en consequent bent.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 09:58

Dit schreef ik eerder en zou voor jou ook goed moeten kunnen werken. Betekend even een stapje terug doen, maar je zult er veel voordeel aan hebben "on the long run" !

QQQQ schreef:
Scherp maken aan het been betekend dat het paard goed genoeg op je let om sneller EN om langzamer te gaan.
Tijdens een manegeles, waar iedereen "hetzelfde" moet doen is het wat moeilijk om er specifiek op te oefenen. Met eigen paard kan je het volgende proberen:

Maak overgangen stap - halt -stap. Gebruik hiervoor geen teugel en alleen zeer licht been.
Terugnemen: maak je naar boven en onderen toe lang (haal eens diep adem, borst naar voren, schouders naar achteren en gebruik je buikspieren om die houding vast te houden (zodat je wel door kan ademen!). Duw je benen iets naar beneden-achter uit). Vertraag de beweging van je paard door je eigen buikbeweging tegen te gaan.
Vooruit: hou je kuiten letterlijk van het paard af (moet hier niet trager op worden!). Leg ze vervolgens heel zachtjes aan (klopJE). Geen reactie, dan een kloP. Geen reactie: dan zweep (zie verderop). Krijg je nu een reactie op de actie van je zweep, dan belonen en de hele sequentie nogmaals proberen. Uiteindelijk moet het paard net zo 'electrisch' reageren op het klopJE als ie in het begin op de zweep deed ('schrik'reactie). Consequentie is belangrijk: Altijd de hele sequentie afwerken en na het krijgen van een reactie de benen stil houden. Bij terugval weer benen af, dan weer klopJE etc. Het kuiten af maakt het verschil tussen niet en wel vragen groter en je kan het op een gegevenmoment als 'waarschuwing' inbouwen (dan zal het paard meer gaan werken als je je kuit even snel van het paard AF brengt)

Bij geen reactie op een tikje: Ga op zoek naar iets waar ie WEL op reageerd. Tot mijn verbazing reageerde verschillende "zweepdove" paarden wel heel goed op het zwiepgeluid van de zweep. Neem hiervoor de zweep andersom (dus recht omhoog, boven het paard). Om attentie te vragen even kort in de lucht zwiepen. Probeer maar eens! (wel voorzichtig, wees bedacht op eventuele over-reacties!). Enne, kijk uit voor de andere paarden, die zouden er wel eens op kunnen reageren, dus het liefst oefenen in een rustige hoek van de bak en mensen even waarschuwen.

Succes ermee!


Begin altijd bij de laagste versnelling: halt - stap overgang dus.
De zweep kan je ook aan de zijkant 'zwiepen' zonder je paard te raken of vervelend in z'n mond te zitten.
Door het been af - been aan te doen, weet je zeker dat je paard je been heeft opgemerkt en kan je 'm ook echt bewust erop "aanspreken" als ie niet reageert.
Bij sommige paarden werkt dit direct fantastisch, anderen werkt het wat meer geleidelijk aan, maar de (consequente) volhouder wint!

Succes.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 10:10

Wat ik mis in de antwoorden: laat eens iemand meelopen! Die kan zeer ondersteunend werken. Evt. laat je die persoon met zweep meelopen, niet om te slaan, maar om aan te tikken. En leer stemcommando´s aan, dat is veel relaxter voor een paard. Een jong paard vind het vaak eng en moeilijk om een roofdier (de ruiter) op zijn rug te hebben. Je zult veel moeten belonen en zoeken naar de dingen die wel goed gaan.

Succes ermee.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 10:11

Antheman schreef:
Wat ik mis in de antwoorden: laat eens iemand meelopen! Die kan zeer ondersteunend werken. Evt. laat je die persoon met zweep meelopen, niet om te slaan, maar om aan te tikken. En leer stemcommando´s aan, dat is veel relaxter voor een paard. Een jong paard vind het vaak eng en moeilijk om een roofdier (de ruiter) op zijn rug te hebben. Je zult veel moeten belonen en zoeken naar de dingen die wel goed gaan.

Succes ermee.


Moet je wel iemand hebben die weet wat ie doet, anders zit is straks op een hoef te kauwen....

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 10:42

Stemhulpen zijn heel belangrijk. Een paard kan niet gelijk begrijpen wat beenhulpen zijn. Je moet ze combineren met de stemhulp en dat later gaan minderen.
En vooral veel belonen als het goed gaat.
In deze fase is het vooral heel belangrijk dat hij voorwaarts gaat. Het nageeflijke en neerwaartse komt nog wel. Ga hem dus niet tegenhouden van voren. Rijdt desnoods wat met een langere teugel. Hou overigens wel contact met de mond.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers