dikke kaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
esley

Berichten: 136
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Rhenen

dikke kaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 20:09

hallo,
mijn haflinger van 7 haalde ik gister uit het land met echt hele dikke kaken, het zat echt vol met vocht. toen ik haar halster af deed had ze er nog steed een afdruk van zo dik was het geworden.
vanmiddag toen ik kwam waren haar kaken minder dik alleen nu was het onder haar onder lip weer dik!!!! weet iemand waar door dat kan komen?
kan het soms iets met eiwitten te maken hebben? hier is ze namelijk er gevoelig voor
groetjes

Titsie
Berichten: 1163
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 20:44

bij ons had er ook een dat, hat van de DA een spuit tegen ontstekingen gehad en de volgede dag was het helemaal weg. succes!

mariska18
Berichten: 252
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 22:54

Ik weet niet of ze altijd op het land staat of alleen s'zomers. Als ze pas op het land staan zouden het idd eiwitten kunnen zijn, door het groene gras.
Ff de DA bellen denk ik maar.

esley

Berichten: 136
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-04 10:00

ze staat altijd op het land en ze gaat rond 16.00 altijd naar stal

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 13:41

kan ook een reactie zijn op een bepaald kruid wat ze gegeten heeft wat in het land staat.

Hiepschj

Berichten: 159
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 14:37

Ik ben het helemaal met Ellepel eens. Het lijkt alsof je paard een krijd/grassoort heeft gegeten waar hij allergisch op reageert. Misschien is het wel een andere stof waar hij op reageert. Loop eens door de wei en zoek eens naar rare stoffen/kruidjes enz

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 21:08

ik weet niet of het gras heel kort is waar ze nu op staat?
Mijn merrie heeft ook de kaken vaak dik amar dit blijkt na een bezoekje van de dierensarts opgezette luchtzakken te zijn.
Het paard knijpt vaak met de kaken om het korte gras te pakken waardoor deze opzetten.
Dus als het gras heel kort is moeten ze heel veel moeite doen om dit te pakken.
Meestal zakt het weer af als ze op stal staan en hooi hebben gegeten en dit is dus niet erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 21:21

Mijn paarden hebben dit ook heel vaak. Nadat ze even op stal hebben gestaan verdwijnt het vanzelf weer. Mij is ook altijd verteld dat het opgezette luchtzakken zijn. Kan absoluut geen kwaad.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 21:38

als het de luchtzakken zijn dan smeer ik het altijd in met azijn tegen te zwelling.

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 16:36

mijn paard heeft het ook gehad,na vele da bezoekjes en dus een heleboel geld lichter liet ik gewoon zijn beloop gaan, gaat dus allemaal vanzelf over, duurt een dag of 2 en is niet schadelijk, is ws een overgevoeligheid voor een bepaald soort kruid.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 21:19

weet nu wat het is, is dikke speekselklieren.
als ze net in nieuw kort gras staan dan moeten ze meer moeite doen om het korte gras eraf te bijten.
daardoor krijg je die dikke klieren.
bij mij pony zakt het altijd vrij snel af.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 21:45

Idd luchtzakken door het eten van kort gras of allergie.
Die van mij heeft allergie en staat dus nog op de paddock terwijl de andere paarden al lekker op de wei staan. Op deze wei staat meer onkruid dan gras en voor op van die kruiden reageert hij heel sterk.
Gelukkig staat het het betreffende kruid niet op de zomerwei en daar kan hij straks zonder problemen op.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 22:03

Fayette had laatst ook zoiets dergelijks. Aan beide kanten op de hoeken van de kaken (zeg maar daar waar het scharniert Haha!) helemaal opgezet. Mijn eerste gedachte was: droes Bloos! maar dit kon het niet zijn omdat Fayette dit als veulen als eens had gehad. Ik besloot het een dag aan te zien maar de dag erna was het al weer helemaal weg getrokken.
Wat het was? Geen idee maar dat van die luchtzakken vind ik achteraf gezien best wel logisch klinken

damai

Berichten: 91
Geregistreerd: 18-04-04
Woonplaats: Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 08:36

Komt idd van het korte gras. Ze moeten nl veel moete doen om dit te pakken, maar omdat dit nieuw en dus lekker gras is, doen ze er graag moeite voor. Overbelaste speekselklieren, wel vervelend want je kan dan beter niet rijden omdat het inbuigen van de kaak niet lukt en zelfs zeer kan doen.

carlinsky

Berichten: 142
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 09:40

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik kreeg van mijn paardentandarts de tip om 1 x in de week ± 20 druppels rode jodium door het drinkwater te doen. Dit zou de speekselklieren weer tot rust brengen. Bij mijn paard heeft het geholpen! Die rode jodium moet je wel bij de apotheker halen (als het nog te krijgen is daar). Niet betadine!
Succes OK dan!

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 19:04

nou de mijne had het ook op heel lang gras hoor!!!!!juist zodra ze overgeweid werden op vers gras , dan kreeg hij het, misschien omdat ie dan meer aan het eten was??????overbelaste luchtzakjes....nu heeft ie het niet meer......

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 21:42

jodium is toch heel schadelijk voor de schildklier?