problemen met vechtende pony met spierpijn..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karma_oud
Berichten: 3
Geregistreerd: 05-04-04

problemen met vechtende pony met spierpijn..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 16:37

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. ik heb anderhalf jaar geleden een 8-jarige pony gekocht. met deze pony is nooit echt dressuur gereden, maar vooral veel in het bos. Ik weet niet precies wat de vorige eigenaar heeft gedaan, maar ze heeft een hele sterke onderhals ontwikkeld, en ook haar achterhand heeft ze nooit geleerd te activeren. Nu rijd ik dus al anderhalf jaar met haar en we zijn zeker een stuk verder gekomen. ik zit nu in de L2 maar dat levert nogal wat problemen op. de onderhals is al een stuk minder sterk en ze loopt al veel minder op de voorhand. ik heb nu ongeveer een half jaar een andere instructrice, en zij zegt dat het er zeker bij mijn pony wel inzit, maar dat het een tijd duurt voordat ze echt goed opgericht en soepel zal lopen. Ik ben haar dus nu een half jaar echt goed aan het trainen maar ik vind dat het heel lang duurt. Ze protesteert nog steeds heel veel en elke keer dat ik rij is het een gevecht. eerst heeft ze een paar maanden heel erg met haar hoofd geschud en kwam ze echt heel ver omhoog. nu is ze zo zwaar dat ze mij bijna uit het zadel trekt. ik weet dat ik dit met mijn benen weer omhoog moet rijden maar dat is heel zwaar. het lijkt wel of ze steeds iets nieuws verzint om die spieren niet te voelen. mijn instructrice kan ook niet echt meer een oorzaak bedenken waarom ze maar niet los wil laten en maar steeds blijft vechten. soms loopt ze er even helemaal goed doorheen maar daarna maakt ze zich weer helemaal strak. ik weet het even echt niet meer...ik weet dat ze het in zich heeft, maar zal het er nog ooit uit kunnen komen? en is er een kans dat ze misschien ergens last van heeft? Is het logisch dat het zo'n tijd duurt en dat ze nog steeds geen goeie houding heeft?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 16:46

Misschien weet ze dat ze een edel dier is en wil ze dat je uit haar mond blijft. Dat lijkt me het meest voor de hand liggende. Wel slimme pony!

Cowgirl

Berichten: 23742
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:19

Misschien toch een na laten kijken door een DA.

Vergeet ook niet je zadel, heel veel problemen komen door een slechtpassend zadel.

Is het paard lichamelijk in orde dan zal het toch een rijtechnisch probleem zijn.
Probeer hem dan eens aan de dubbele lijnen te gooien.
Werkt vaak erg goed.

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:26

Misschien een keertje bij een andere instructie rijden.
Niet omdat de jouwe slecht is hoor maar omdat die gene misschien net iets ziet wat jouwe niet ziet.
Altijd het proberen waard toch!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:32

Je bent pas anderhalf jaar aan het rijden! Wat nou lang?

Vergelijk het met een 4,5 jarige. Die loopt ook niet opgericht!

Trouwens, oprichting komt niet vanuit de voorkant... maar vanuit de achterkant. Jouw pony is achter nog gewoon slap, zodat-ie zich nog niet kan dragen en dus logischerwijs niet aan de voorkant omhoog kan komen.

Je kunt z'n kop omhoog trekken en denken dat dat oprichting is, maar wat je dan doet is alleen maar de rug hol trekken.

paultje3181
Berichten: 51
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:53

Allereerst laat inderdaad de dierenarts eens naar je paard kijken. en controleer of het zadel ook echt goed past.

Ook denk ik inderdaad dat de achterhand nog erg mee moet komen. Probeer veel overgangen te rijden en veel te schakelen in de gangen. Ook cavaletti's willen helpen om de achterhand van je pony sterker te maken.

Als ze echt zo vast blijft houden, misschien je paard eens laten masseren, ik heb al meerdere verhalen gehoort dat paarden zich door massages beter los willen/kunnen laten.

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 18:01

misschien is het een beetje te zwaar voor hem?
klinkt stom, maar kan best.... Hij heeft voor jou veel bos gelopen, en nou doet hij(zoals ik las) veel wedstrijden(want je rijdt in de L).
Misschien vindt hij het een beetje zwaar worden?
Ja, i know ik ben stom!!
maarja je weet maar nooit Vriendjes zijn?

*als ik weer dom bezig ben PB me dan ff*

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 18:02

Idd eerst even DA laten kijken, zadel na laten kijken en alles dus even medisch controleren.

Alles ok, bedenk dan dat:

Jouw paard nooit zo gereden is dus even vergelijkbaar met een fris jong, net beginnend paard.
Mijn paard is nu 8 maanden onder het zadel, er is zeker wel vooruitgang, achterhand eronder, steeds meer nageefelijk en alles wordt steeds makkelijker.
Maar ze heeft er nog moeilijke dingen bij zitten, galop is moeilijk, 1 kant meer dan de andere, overgangen en daarbij netjes de achterhand er bij en dan ook ngo eens nageefelijk is moeilijk.

Vergelijk je paardje gewoon met een jong paard, je bent nu 6 maanden echt bezig, ik 8 maanden.

Je komt er wel, zoals hierboven gezegt vergelijk het met een 3 en een half/4 jarige.

Een andere instructrice proberen is wel ene optie, kan je altijd proberen, misschien dat die het wat makkelijker voor het paard kan maken.
Maar dan zal ik die vooral zoeken omdat je instructrice blijkbaar niet door heeft dat het dier er moeite mee heeft, wat ook heel logisch is want als je rondkijkt zie je genoeg dressuurgereden paarden die heel netjes lopen, maar ook die hebben nog steeds hun probleempjes en moeilijke dingen...logisch, die hebben we allemaal.