waar kopen jullie het liefst een paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

waar een paard kopen?

particulier
43 (100%)

Totaal aantal stemmen: 43


Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

waar kopen jullie het liefst een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-01 21:28

omdat ik dus al een tijd opzoek ben naar een nieuw paard vroeg ik me af waar jullie het liefst een paard kopen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 21:34

Maar dan wel een met een goede naam, mijn eerste paardje heb ik by mistake bij een k*thandelaar gekocht. Na een paar weken kwam ik erachter dat hij haar dus helemaal platgespoten had, en toen dat uitgewerkt was, heb ik het geweten....GRRRRR!!!
Gauw weer (particulier) verkocht aan iemand die wel wat zag in een verknipte knol en snel naar een goede handelaar bij ons in de buurt. Ik ben daar wel 5x geweest om naar Imker te kijken en hem te rijden. Na veel wikken en wegen (ik vond hem niet zo heel knap) gekeurd, gekocht en besloten dat ik voor karakter ging en niet voor een showboy. (imker is volbloed x arabisch x holstein, dus hij is een beetje langwerpig gebouwd),
maar da's off topic.

Ga naar een handelaar en kom daar gewoon eens zonder op te bellen van tevoren, dan zie je meteen of het een goede is of niet.....

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 21:37

wij hebben al onze paarden bij een handelaar weg maar daar hebben wij het ook mee getroffen want het is een vroegere vriend van m'n vader, die vertrouwen wij ook 100% hij heeft nog nooit een verkeerd paard aan ons geleverd duz!

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 21:41

Ik zou het liefst bij een particulier kopen, een handelaar..... tsja.... zijn soms onbetrouwbaar (niet altijd!) en fokkers, te duur voor mij Haha!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 21:54

ik had de voorkeur particulier, dan weet je waar je hem haalt, kun je meer vragen...
Ik heb Toscar bij een kennis van een kennis gekocht... hij is gewoon particulier en verkocht al zijn ponies omdat hij er mee stopte! Mocht het zo zijn dat ik Toscar kwijt wil (WIL IK NIET!) dan kan ik hem zo bellen...
Mijn voorkeur gaat dus naar particulier...

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 22:24

Mocht je een leuk paardje tegen het lijf lopen, en denk dat ie wel bij je past, laat je hem keuren... meestal. Of je dit nu doet bij een handelaar of een particulier... tja.. ik denk dat het niet zo uitmaakt.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 22:32

Ik ga ook het liefst bij particulier.
Je hebt ook prima betrouwbare handelaars maar dan moet je ze wel kennen!! Want als ze je zomaar wat aansmeren heb je daar niet zo veel aan natuurlijk!
en zo is het ook met fokkers, dat verschilt ook maar net bij wie je komt.
Als ik bij een fokker/handelaar zou gaan, zou ik eerst helemaal op de hoogte willen zijn van zijn/haar kwaliteiten als fokker/handelaar.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 22:38

Het geldt bij alle 3 als er een verborgen gebrek is gevonden binnen 6 maanden na aankoop, dan is de verkoper wettelijk verplicht het paard terug nemen en het geld terug geven.
Laat in ieder geval het paard laten keuren. Is het paard afgekeurd, dan zijn de keuringskosten voor de verkoper, is het paard goed gekeurd dan zijn de kosten van de koper.
Ik heb paarden van partikulieren gekocht en van handelaren. Bij 1 zeer bekende handelaar heb ik een miskoop gedaan. Het paard was helaas de dupe en is te lang in leven gebleven. Het paard was goedgekeurd. Dit was een vuil spelletje tussen handelaar, DA en iemand die meeging om te kijken.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 23:31

PhiaBink schreef:
Het geldt bij alle 3 als er een verborgen gebrek is gevonden binnen 6 maanden na aankoop, dan is de verkoper wettelijk verplicht het paard terug nemen en het geld terug geven.


UHm, volgens mij stopt dit na 2 weken..... Verward

Maarre, hij is dus wel verplciht hem dan terug te nemen.

En dat spelletje tussen DA en handelaar, komt heel vaak voor, vet banketstaaf ig

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 23:40

Ja 6 maanden is denk ik fout, denk dat het 6 weken is. Paardenwet is trouwens niet meer in leven.

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 02:13

Mijn dierenarts heeft dat uitgezocht, toen ik een paard kocht van een particulier dat binnen twee maanden (en nauwelijks wat gedaan) begon te kreupelen door hoefkatrolontsteking. Voor de meeste aandoeningen is de termijn voor nietigverklaring 6 weken, maar voor sommige loopt het op tot 3 maanden.

Ik zou nu niet meer snel een paard bij een particulier kopen. Als er wat mee is, kan je het niet meer terugbrengen. Een goede handelaar of fokker zal dat eerder doen, omdat ze niet een slechte naam willen krijgen. Alhoewel je daar natuurlijk ook kl**tzakken tussen hebt zitten.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 09:43

Bij een fokker vandaan!
Heb daar nu 2 paarden vandaan en 1 van een particulier. bij dat laaste koop je vaak de problemen over van een ander.
(kunnen niet met het paard overweg etc,)hoeft natuurlijk niet maar vaak wel en in mijn geval was dat ook zo. en daarbij wist ik amper wat er in de eerste 3 jaar van haar leven was gebeurd.

De paarden die ik nu heb ken ik vanaf dag 1 oud al.
De 1 heb ik pas na 2.5 jaar van de fokker gekocht de ander al met 2 maanden.
Voordeel is dat je vaak zowel vader/ moeder irl kunt zien bij de fokkers of iig de moeder/broers/zusjes.
je hebt vaak paarden in alle leefdtijden.
Je weet alle bijzonderheden van veulen af aan en de manier van inrijden etc.

Voordelen van een handelaar is vaak dat je veeeeeeeeeeel meer keuzes hebt omdat de meeste zoveel paarden hebben die aan jouw keuze voldoen.
Vaak heb je hier ook erg goed doorgereden paarden tussen.
Bij een fokker wordt het paardenbestand vaak al weer jong verkocht.

Mocht je een groninger zoeken moet je even pb-en *LOL*

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 09:45

Ik heb zelf mijn paard bij een handelsstal vandaan en dat is me prima bevallen.
Een particulier vertelt ook alleen maar wat hij kwijt wil, uiteindelijk gaat het toch om de verkoop van het paard.

Bij een handelsstal hebben ze als groot voordeel ook vaak meerdere paarden dus je hoeft niet voor 1 paard een heel stuk te rijden.
Ook kun je bij handelsstalllen het paard eerder terug brengen als hij niet bevalt.
Bij een particulier kun je dat wel vergeten.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 10:11

Voor mij is het verschil tussen een handelaar dat een handelaar paarden aankoopt en verkoopt voor zijn beroep en dus eigenlijk om geld te verdienen. Hierbij kan hij zonder dat je het weet wel eens een paar verkoopstrukken gebruiken. Als hij dat nooit doet en altijd precies zegt wat hij ervan denkt, is de kans soms groot dat hij gewoon niet aan de kost komt (waarom bedriegen veel handelaars anders?). Er zullen natuurlijk wel handelaars zijn die eerlijk zijn (ik hoor jullie nu al afkomen Knipoog ), maar onderscheidt de een eens van de andere?

Een particulier verkoopt zijn paarden niet echt voor zijn beroep. Hij kent het paard dat hij verkoop meestal door en door (je moet er natuurlijk de juiste uitkiezen, dus niet iemand die zijn paard na twee weken 'ineens' verkoopt). Zijn belangrijkste doel is dat het paard ergens goed terecht komt. Dus als je even zoekt, vind je iemand die zijn paard maar al te graag komt opzoeken en die het beste voor het dier wilt. Hij zal dus sneller zeggen als hij denkt dat het paard echt niet bij je gaat (om het doorverkoopcircuit het paard te besparen) en je kan soms ook het paard op proef nemen.

Zo heb ik mijn paard 2 weken op proef genomen, maar als ik na een maand zou gezegd hebben dat het echt niet klikte en dat zowel het paard als ik er van ongelukkig worden, dan zouden ze hier een uur en half later met de trailer staan, zeker weten (het is namelijk een uur en half rijden Knipoog )

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 10:22

Misschien is het in Belgie anders, maar juist bij particulieren is de kans dat je een paard op proef kan krijgen nihil.
En zulke particulieren die jij nu opnoemt Visje, die ben ik tijdens mijn zoektocht echt niet tegengekomen.

Bij die handelsstal waar ik het over had, kon ik Fitz maar liefst 3 maanden op proef krijgen, dat kun je bij een particulier wel uit je hoofd zetten.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 10:47

Ik mis een antwoord... Bij een bekende! Maakt me niet uit of het een particulier, fokker of handelaar is, als ik diegene maar ken, dus er regelmatig contact mee heb en weet hoe hij met de paarden en mensen omgaat... Dan heb je ook minder kans om belazerd te worden. Er zijn zat goede handelaren, maar die moet je wel tegenkomen (ervaringen van andere klanten zijn belangrijk) en er zijn ook veel particulieren die niet helemaal eerlijk zijn over het paard dat ze verkopen! Die verzwijgen ook liever negatieve dingen en ervaringen, die ok niet altijd snel zichtbaar worden (of bij een keuring)... Een koliekgevoelig paard bijvoorbeeld! Of 1 die op een bepaald niveau vastloopt, of die in de winter gek als een deur is (als hij in de zomer verkocht wordt) ga zo maar door!
Tja, en fokkers heb je ook in alle soorten en maten.
Ik koop ook liever een paard dat ik al wat langer ken en daardoor weet wat ik kan verwachten!
Maar ja, ik ben dan ook niet zo avontuurlijk, heb mijn eigen verzorgpony twee jaar terug overgekocht. Helaas nu chronische bronchitus. Daar nooit echt last van gehad omdat hij een buitenbox had en hele dag in paddock stond... Bij mij dus ontstaan na verhuizen naar andere stal Verdrietig

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 10:55

Juist, ik koop mijn paarden dan ook altijd van een particulier die ik ken via-via. Namelijk via mijn tante die het paard dan ook 100% kent. *LOL* Ik moet geen paard hebben dat ik niet op proef kan nemen, dan laat ik er misschien een hoop gewoon gaan, maar degene die je op proef neemt, daar weet je ten minste van wat je eraan hebt *LOL* .

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 10:57

Oja, en voor de rest heb ik principeel iets tegen 'handelen'.

Ik ben net als tegen de vrouwenhandel tegen de paardenhandel *LOL*

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 12:24

bij iemand die je erop kunt vertouwen dat hij je niet belazerd.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 22:32

greetje schreef:
Ja 6 maanden is denk ik fout, denk dat het 6 weken is. Paardenwet is trouwens niet meer in leven.


Ik heb dit gelezen in de Paardenkrant en in Bit van dit jaar. Daar stond in dat als een verborgen gebrek ontdekt wordt binnen 6 maanden, dat de verkoper het paard terug moet nemen en geld terug moet geven. Dit waren geschreven artikelen van een advocaten kantoor en het was ook een uitspraak van een rechter. Dit staat beschreven volgens hun in een wet.

mesa57

Berichten: 49
Geregistreerd: 22-12-01
Woonplaats: Utrecht (prov)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 22:48

Zijn nu bezig met een paardje van een manege die er mee stopt.
Die keuze stond er niet bij.
Voordeel vind ik dat zo'n paardje gewend is aan meerdere ruiters.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 20:24

Ik denk dat je bij alle drie de genoemde mogelijkheden goede paarden kunt kopen en ook miskopen kan doen. Dat is van vele factoren afhankelijk.

Toen ik opzoek was naar een paard had ik aan zoveel mogelijk mensen die ik ken en die iets met paarden hebben verteld dat ik opzoek was naar een paard. Op zo een manier kom je aan veel adressen. Ik had wat handelaren opgebeld, maar de meeste hadden niet echt iets staan waar ik naar opzoek was.

Daarna was ik via-via aan een adres van iemand gekomen die op kleine schaal in paarden handeld. Ik was 3 keer naar het paard wezen kijken, mocht alles vragen, mocht als ik wilde vaker komen kijken en ik mocht het paard 2 weken op proef. Voordat dat paard de stal van de verkoper zou verlaten, liet ze hem eerst nog klinisch keuren door de DA om er voor zo zeker mogelijk van te zijn dat ze een gezond paard verkocht. Helaas was dat paard het uiteindelijk niet geworden.

Sydney heb ik bij een kennis van me gekocht. Zij had haar de week ervoor bij de fokker gekocht. Zo had ik er een aardig beeld over wat er met Sydney was gebeurd. (erg weinig dus, maar dat vond ik alleen maar een voordeel)

Dus zet je oren en ogen goed open en gewoon overal vragen en informeren.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-01 21:18

of bij de handelaar op de manege, of particulier dat heb ik gedaan. voor dat ik ze koop laat ik ze altijd keuren. en ik :lol: bepaal door wie en waar.