En nou begin ik dus wel bang te worden voor smiles

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

En nou begin ik dus wel bang te worden voor smiles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-01 20:08

Ver wijdert om nieuwe reacties te voorkomen is namelijk al heel oud bericht
Laatst bijgewerkt door Lieke op 29-05-02 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt


Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 20:17

Weet je zeker dat ie helemaal gezond is? Misschien is er iets aan de hand en wil ie dat duidelijk maken

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-01 20:21

Ja hij is zeker helemaal gezond. Hij doet het dan ook alleen als we samen op pad zijn. Dus niet als er een ander paard erbij is of iemand op de fiets oid. Het is echt alleen maar vervelend zijn dat weet ik wel zeker

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 20:31

Ik denk dat hij zich niet op zijn gemak voelt als hij in zijn eentje is. Maar wat je er aan kan doen, weet ik niet.. Scheve mond
Laatst bijgewerkt door Nathalie op 21-12-01 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

vervelend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 20:38

Waarom noem je het 'vervelend' ?

Paarden zijn kuddedieren, dus het is best logisch dat hij rustig is als er iemand bij is en onrustig als hij alleen moet, dus zonder zijn kudde.
Als hij iets ziet wat naar zijn mening gevaar kan opleveren, en dat kan iets zijn waar jij absoluut geen gevaar in ziet, maar je moet het vanuit zijn standpunt bekijken, is het logisch dat hij daar liever niet nog dichter in de buurt wil komen.

Op zon punt gekomen moet je hem dus niet NOG banger maken, maar hem vertrouwen geven, zodra hij jou vertrouwt en jou de leiding geeft WIL hij graag doen wat jij vraagt want jij (= leider) weet wat veilig is.

Het lijkt vervelen, maar is alleen maar eigenbelang; wat kan hij anders doen om te laten merken dat hij niet voorbij dat 'gevaar' wil??

Mijn ervaring is dat je beter rustig kan vragen om door te lopen, bij geen reactie gewoon w8en. Hij mag niet omdraaien, wegrennen of achteruit lopen...maar alleen voorwaarts of stilstaan. Het ligt aan zijn karakter hoe lang jullie daar zullen staan...maar je lost het zonder stress op, en dat is wat je wilt...niet extra stress creeeren toch? De eerste periode moet je er natuurlijk wel lekker de tijd voor uittrekken, maargoed 'take the time it takes' zegt Parelli...

Voorwaarts= belonen, halthouden = negeren, iets anders = correctie, maar wel een eerlijke, en slaan werkt niet, maar dat heb je inmiddels wel door dacht ik zow...

Succes en groetjes Elise

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 20:40

doet hij ook zo in de bak? nee toch? hoe is hij daar dan in?
ik bedoel, stel dat hij het in de bak ook doet lijkt het mij makkelijker en veiliger om eerst daar te 'oefenen'.

mijn tip voor buiten: (veronderstelt":je weet dus zeker dat het lichamelijk niks is) het klinkt hard, maar het hem voor eens en altijd afleren. zoals hij zich nu gedraagt is gewoon gevaarlijk! Boos! je kan erop wachten tot er wat gebeurt of zelfs jij er niet meer op durft..
doe sporen om (of is hij daar niet of juist teveel aan gewend??) en neem je zweep mee. zodra hij bgint zet je je sporen erin, misschien reageert hij daar beter op dan de zweep. anders ook nog tik. ik weet dat je dat ook al deed de laatste keer, en dat je uiteindelijk won (heel goed!!) , maar misschien toch nog net iets strenger? hij mag dat gewoon niet doen!
desnoods kan je ook een slof omdoen, dan kunnen paarden toch moeilijker steigeren? (of klappen ze dan juist om? sorry ik heb niet veel ervaring met hulpteugels..) je hebt in ieder geval met een slof meer te vertellen! (als hij bv op hol slaat)

nou, sterkte en heel veel succes *LOL* !!

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 20:44

Ik vind jou manier van aanpakken niet echt geschikt.
Sporen erin porren, daar zie ik het nu eigenlijk niet van in. Tik met de zweep, oke. Dat kan wél.
En met slof rijden.. hmm.
Idd, eigenlijk lijkt het wel of Smiles zonder een ander paard bang is.
Jij voelt je ook eerder niet op je gemak als je alleen bent dan wanneer je met een paar bent.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 20:46

Mijn pony doet dat in mindere mate, staken! Als het langs de weg gebeurt word ik er ook bang van (hij stapt/springt zo voor een auto, fietser, wat er maar langs rijd) ik ga dus liever niet alleen naar buiten langs de weg, en heeft hij zo'n bui dan wacht ik niet te lang en loop er eerst een stuk naast om iet verderop er weer op te klimmen. Zou ik doordrijven dan ontstaan gevaarlijke situaties. Geduldig wachten is bij hem geen succes omdat hij zelf dan erg ongeduldig wordt en dus ook enorm gaat klieren... Het is eigenlijk ontstaan doordat ik steeds vaker met anderen ging rijden. Vroeger reed ik namelijk altijd alleen buiten zonder dit gestaak...

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 21:18

natalie, je moet nou niet gaan denken dat ik een een of andere dierenbeul ben! Bloos
het kan inderdaad best zijn dat smiles bang is zonder andere paarden, maar zoals hij nu doet (voor zover ik hem zo kan beoordelen) is het gewoon gevaarlijk. en ik neem toch aan dat ze al wel geprobeert hebben hem op een geruststellende manier voorwaards te rijden, maar als hij dan echt niet wil Verward een paard is echt niet gek, die heeft zo door dat als hij ergens van schrikt en gewoon niet doorloopt, sneller naar huis mag!
en hij moet ook leren zonder zn vriendjes buiten te komen.

die slof is alleen maar een voorbeeld van hoe je en paard iets makkelijker kan houden. vind je het dan wel een goed idee als hij in volle vaart de weg op stormt ofzo? ik heb een tijdje een haflinger buiten gereden waar ook niemand op durfte omdat die er als een gek vandoor ging. het werd dan net een tank, er was geen houden meer aan.
veel mensen zeiden toen dat ik haar een scherper bit in moest doen, (en ook niet een klein beetje scherper..)maar ik had zoiets van als ik daar aan ga trekken gaat haar mond misschien stuk. ik heb er toen op aanraden van mijn instructrice een slof om gedaan, en dat ging heel goed.
eigenlijk was alleen het idee dat er een slof om zat al heel werkzaam.

en 'met sporen gaan porren' vind ik ook wel wat hard uitgedrukt. veel paarden gaan juist bokken naar de zweep, en worden er boos van. even je spoortje erin kan dan beter helpen dan tien tikken, en dat vind ik diervriendelijker!!

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 21:32

ik ben het trouwens ook erg eens met elise, misschien helpt het om gewoon rustig te wachten. dat werkt alleen helaas niet bij elk paard

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 21:33

Oke, wat je nu zegt is wel weer waar. Dat vorige kwam een beetje anders over.
Ikzelf ben wel helemaal tegen de slof omdat je daar een pony zo ontiegelijk mee kan verpesten. Als je echt precies weet hoe het werkt e.d. dan gaat het meestal wel beter.
Maar Lieke, misschien moet je idd maar eerst even in de bak blijven rijden.
Rioon doet het zelfde, ze gaat stil staan bij een buitenrit, en bokken en achteruit lopen. Maar met een ander paard gaat het gewoon goed. Totdat we ergens komen waar ze bang voor is.


grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 21:37

ja das wel waar, ik heb de eerste nog een keer doorgelezen en hij komt niet bepaalt diervriendelijk over (schaam schaam schaam Bloos Bloos Bloos )
maar zo bedoel ik het echt niet hoor!!
voor iedereen: lees alleen mijn 2e berichtje! *LOL*

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 21:43

Het lijkt erop dat Smiles weinig vertrouwen heeft in degene op zijn rug,
hij schijnt naar het lijkt in het verhaal erg te hangen aan mensen naast hem op de fiets, andere paarden etc.

Misschien is dit een rare aanpak maar ga eens drie dgn achtereen na het rijden met hem aan de hand op weg buiten.
Neem een pad 10 minuten heen en terug of korter als hij aan de hand ook raar doet, bereid je wel goed voor als hij raar kan doen dmv handschoenen en eventueel een hoofdstel/hengstenketting....dit omdat je natuurlijk niet wilt dat hij zich losrukt en zich bezeerd.
Doe dit een keer of 3 of net zo lang tot hij dit paadje een beetje kent en normaal en rustig met je mee loopt.
Laat hem hierbij bij voorkeur niet grazen maar pas voordat je terug loopt.

Probeer het hierna nog een keer op zijn rug.
Als hij nu gaat klieren op datzelfde paadje weet je dat hij aan de hand wel braaf is en het 'kent'...
En ja, dan ga ik denk ik wel met Grassie mee...slof erom.
Als hij achteroverklapt ben je niet gelukkig.
Zodra je merkt dat hij wil steigeren (dus niet midden in de lucht al) breng hem dan iets uit balans door overdreven stelling naar 1 kant aan te nemen. Hij zal op 4 benen willen staan om evenwicht terug te krijgen.

Succes ermee, wat zegt je instructeur/instructrice ervan??

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 10:27

Ik denk dat het beste is een stapje terug gaan. Gewoon heel veel met een ander paard meerijden tot het helemaal probleemloos gaat. Dan eens even een klein stukje alleen en zo langzaam afbouwen maar zeer regelmatig nog iemand meevragen.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 17:51

Het gaat allemaal om de rangorde tussen mens en paard,
het paard moet jou zien als je meerdere, pas dan zal hij jou gaan vertrouwen! En daar moet je niet mee beginnen met rijden, nee ga er maar eens gewoon naast staan, probeer zijn 'taal' te verstaan en maak hem met spelletjes die hij leuk vind oid duidelijk dat jij zijn leider bent.
Heb je een paard dat in de kudde hoog in de rangorde staat dan heb je het moeilijker dan wanneer je een paard hebt wat in de kudde de laagste is in rangorde. Om een paard duidelijk te maken wie jij bent en dat je zijn leider bent kan dus heel moeilijk zijn, maar neem de tijd!
Heb jij het voorelkaar dat je zijn leider bent, bv te zien door als je met hem aleen in de bak/weiland bent en hij loopt je alles achterna (zonder dat jij brokjes oid hebt, dan kun je samen met je pony de wereld aan! dan doen ze echt alles! voor je, maar pas op hij moet niet bang voor je worden!!!! Leider zijn betekend in zekere zin ook iets als maatjes zijn en dat krijg je alleen op een eerlijke manier voorelkaar!
Vraag zeker hulp van iemand die er verstand van heeft.... want op deze manier is je paard niet alleen een gevaar voor jou maar ook voor andere mensen en zichzelf natuurlijk!
Veel succes ermee!

snoocky

Berichten: 987
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: leiden

ik help je

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-02 10:05

hoi lieke ga wel een keer met je naar buiten als je wilt.
en dan haal ik je wel op .
maar dat spreken we bij les wel af.
ik wil er ook wel naast lopen of als ik met snoocky ben wil ik ook wel
ruillen als je wild (bang bent) ik zie je vanavond bij les *LOL* Party!!
Hoefjes van Snoocky
en Groetjes van Sanne.

«·´`·.(*·.¸(`·.¸ ¸.·´)«·´¨*·.¸.(Snoocky).¸.·*¨`·»(¸.·* *·.¸)`·.¸).·´`·»

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-02 21:18

dit ding is al hartstikke oud.. dat weet ik nog, hier reageerde ik op toen ik nét op bokt kwam. is ook wel aan mijn stil te merken van toen Tong uitsteken

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 00:32

o o replika van mijn knollie buiten
we hebben de boer er met een bulder stem achterlaten lopen
nu loopt ze heerlijk door, geen gezeik meer
begint ze met zeiken aanpakken ze weet het wel!
het werkt echt
ze gaat met sprongen vooruit! Lovers
suc6!

Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 22:25

misschien is ze ooit ergens heel erg van geschrokken,dat kan iets zijn wat jij heel erg onbelangrijk vond.ik heb nl. hetzelfde probleem met mijn paard.ik raad je aan om profesionele hulp in te schakelen,want ze is duidelijk haar vertrouwen in jou verloren.dat moet via veel geduld en consequent worden terug gewonnen.gr.chantal

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-02 13:54

Dit is een OUD bericht, dat stond zelfs al in mijn berichtje, dus NIET meer reageren
dankjewel


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 bezoekers