overbouwd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

overbouwd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 13:16

hej bokkers! OK dan!

Een haf hier ind e buurt is nu 3,5 jaar oud, en heeft opeens de kont heel iets hoger staan dan zijn schoft.(ik neem aan dat dit door de groei komt)
Nu is mijn vraag: Is het verstandig om het paard niet te rijden? of kun je er gewoon nog mee dressuren/springen(70 cm op z'n hoogst)

Groetjes! Irene

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 13:21

Meestal gaat het wel over als hij verder groeit, maar ik ken ook een paard van 16 die overbouwd is(en dus 100% zeker niet meer groeit Haha! ).
Maar die is niet zo heel erg overbouwd als je soms bij die jonge dieren ziet.

Je kunt er gewoon op rijden lijkt mij(tenzij het echt heel erg is). Alleen zou ik zoizo niet 70 cm springen met een 3.5 jarige maar ok...

Paarden die overbouwd zijn hebben wel moeite met achterhand gebruik, ze lopen snel op de voorhand.

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 13:23

dank je wel:)) Dat springen doen we heel af en toen, maar eht paard heeft een goede rug, en eheft er heel erg veel plzeier aan, in mei word hij 4. ( we houden het in de gaten Knipoog )

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 13:23

sorry voor mijn spellingfouten Boos!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 13:26

3,5 .... dan zal ie niet al te veel meer groeien
helaas zijn veel paarden nou eenmaal overbouwd, ze hebben er in principe geen last van , alleen met rijden , zowel dressuur als springen, is net iets moeilijker, het gewicht op de achterhand brengen is nou eenmaal moeilijker, en dat is logisch, omdat het evenwicht veel meer op de voorhand licht bij zo'n paard.
een 3,5 jarige kan goed een sprongetje maken van die hoogte hoor, mits het niet vaker is als eens in de 2 weken . en mits ie dat makkelijk aankan
70 stelt niets voor als het beestje voldoende kwaliteiten heeft.
dressuren is geen probleem
probeer wel het evenwicht goed te verdelen, een paard jarenlang op de voorhand laten lopen geeft meer kans op slijtage in de voorbenen
ik cross met een overbouwd paard, en dat merk ik behoorlijk goed, als ze moe word, dan boort ze bijna de grond in ( voor mijn gevoel)
maar met veel galoptraining en een hele goede dressuurbasis, word het steeds beter en kan ze veel langer op de achterhand blijven lopen tijdens de cross.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 13:28

Voor een haf van 3.5 vind ik 70 cm best veel maar ok, das nogal offtopic.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 13:33

mijn Noriker is dik 4 jaar en voor meet ie 1.54 en op z'n kont 1.60. Zo af en toe gaat ie met de achterbenen gestrekt staan en dan is ie recht.
Norikers kunnen doorgroeien tothun 8ste, dus er is nog hoop...

Ik rijd niet meer dan 3 x per week, recreatief. Hij loopt erg op de voorhand, maar dat kan bijna niet anders dus

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 14:46

De afstamming van de haf is bekend( Windspiel) en het komt in die stam vrijwel niet voor dat ponys overbouwd zijn, dus er zit dan toch een goede kans in dat eht wel weer goed groeit?

Melody21

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 15:00

Hai Irene,

Paarden groeien maximaal tot ze acht zijn . Officieel moeten ze daarom ook voor startkaart e.d. gemeten worden tot hun achtste levensjaar. Maar dat terzijde. Groetjess

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:54

Mijn paard is 9 en ook overbouwd. Paarden van Zangersheide staan daar zelfs best om bekend... Helaas.

Je kunt er gewoon mee rijden en springen. Je moet er wel opletten dat je de rug goed traint. Deze paarden hebben het iets moeilijker met de achterhand onder de massa brengen, maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Als je pony nog zo jong is zou ik hem wel rustig aan rijden, dus nog niet te hoog of te zwaar. Maar dat zou ik bij iedere 3/4 jarige doen... overbouwd of niet.