Hoe los ik dit nou op??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Roos_
Berichten: 456
Geregistreerd: 19-12-03

Hoe los ik dit nou op??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-04 18:51

Ik heb een vraag,
Als ik Geert zijn achterbenen wil poetsen gaat hij trappen,en als ik zijn voorbenen wil poetsen rukt hij die gelijk vet snel omhoog, en gaat flippen
Hij is door de vorige lease wuffie nooit goed gepoest alleen effe een borstel er over heel en hopla gaan met die banaan dus nooit zijn zijn benen gepoetst eigenlijk.
En ik zie ook niks aan ze benen en ik voel niks.
Dus hij zou gewoon van niet gewend kunnen zijn.
Hebben jullie tips hoe ik het hem kan leren dat hij niet meer trapt?

Gr. Rozet

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 19:05

Rustig aan er in trainen, anders kun je misschien de dierenarts er naar laten kijken, misschien heeft hij pijn in zijn benen waardoor hij het niet fijn vind als jij er aan zit. Of is hij bang ervoor.
En anders rustig aan opbouwen eerst alleen met je handen erover en goed belonen als hij niets doet. En na een poos ook zachtjes met een borstel...

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 19:06

ik denk dat je heel veel geduld moet hebben. eerst van zijn benen afblijven, dan met een zachte borstel poetsen, dat een paar dagen/weken blijven doen tot hij er helemaal aan is gewend, en dan je hand op zijn hoef leggen, en steeds een stapje verder. dan bijv. een stukje optillen, vervolgens wat hoger en dan wat langer vasthouden. en dan een stukje krabben, en op het laatst gaat het goed hoop ik!
je moet iig veel geduld hebben en niet boos worden als het niet lukt, het is voor je pony misschien ook niet fijn, en hij moet er langzaam maar zeker aan wennen.

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 19:46

Je zou inderdaad eerst gewoon met je handen kunnen proberen. eerst alleen de bovenkant van zijn been en dan steeds lager. als dat kan dan ook met een borstel. Maar wees ook streng tegen je pony, hij mag NIET naar je trappen. En als je gewoon als hij wiebelt even EH tegen hem zegt (dus stem ietsje verheffen, streng zijn) dan is ook duidelijk dat wat hij doet. Niet stil staan, niet mag.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:32

misschien iemand naar laten kijken.
zoals jij zegt dat de vorige eigenaar hemniet goed gepoetst heeft, zijn benennooit gedaan, kan zijn omdat hij dit al had. en die eigenaar heeft misschien gedacht ja dag, laat maar hangen, ik poets je benen niet.
jij wilt er moeite in steken. misschien heeftie ooit wat met de benen meegemaakt waardoor hij het niet fijn vind.. ik heb geenidee...
ik denk dat je beter even het medische uit kan sluiten.. als hijpijnof iets heeft, hoeft dat niet aan de buitenkant tevoelen of te zien zijn..
dalijk ga je hem afstraffen op getrap of iets dergelijks als hij daadwerkelijk pijn had.. zou ook niet goed zijn voor het vertrouwen van jebeesie

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:34

zoewiezo erg rustig en voorzichtig doen ,
benen met de allerzachtste borstel borstelen die je hebt
verder zijn er veel paarden die het gewoon niet prettig vinden als je aan de benen zit.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:39

gekke_koei schreef:
zoals jij zegt dat de vorige eigenaar hem niet goed gepoetst heeft, zijn benen nooit gedaan, kan zijn omdat hij dit al had. en die eigenaar heeft misschien gedacht ja dag, laat maar hangen, ik poets je benen niet.

daar dacht ik ook meteen aan.Met rijden heb je verder nergens last van?ik zou er toch een keer naar laten kijken,een paard kan neit zeggen als hij pijn heeft,maar wel op een andere manier laten blijken.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:42

Probeer hem eerst eens gewoon met je handen te aaien op z'n benen, als dat je al lukt, ben je al een stuk verder. Ik denk dat je gewoon heel veel geduld moet hebben.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:46

ja idd en elke dag ff oefenen, eerst bijv. alleen op de hals en waar het goed gaat en dan langzaamaan verder. ondertussen veel praten en aaien, misschien eerst alleen met de zachte borstel. (misschien poets je ergens waar opgedroogd mest/ klitten haar zitten, dat voelt niet zo prettig)

Mariska_28

Berichten: 10499
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 13:32

De waterstaal erop zetten. Op die manier kun jij veilig uit de buurt blijven en hij gewend raken aan aanraking van zijn benen. Als hij zijn been optild ga je gauw over naar het andere been en dat hou jij echt langer vol dan hij. Werkt perfect!!

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 14:03

Mariska_28 schreef:
De waterstaal erop zetten. Op die manier kun jij veilig uit de buurt blijven en hij gewend raken aan aanraking van zijn benen. Als hij zijn been optild ga je gauw over naar het andere been en dat hou jij echt langer vol dan hij. Werkt perfect!!


Als dit paard bang is om aangeraakt te worden aan zijn benen, lijkt het mij dit nou niet echt een mehode waarmee je die angst eruit krijgt. Ik denk dat het paard dan alleen maar banger wordt en omdat hij niet wegkan uiteindelijk ook boos, waardoor het gevaar op een trap alleen maar groter wordt.

Als ik jou was zou ik eerst het vertrouwen winnen van je pony (durft hij met jou bijvoorbeeld ook langs enge dingen?) en dan rustig met je handen overal aanraken. zijn benen kun je dan meenemen, eerst alleen bovenaan totdat hij er niks meer aanvind en zo steeds een stapje verder.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 14:08

Hoe reageert je paard bij de smid? Is dat daar ook zo'n gevecht?

Als je paard naar je trapt als je aan zijn benen komt, kun je proberen met een zacht halstertouw zijn benen aan te raken, of anders een handdoek. Als jij voorovergebogen staat en je paard gaat meppen heb je kans op brokken.
Gebruik een lang zacht halstertouw zonder gesp (moet je maar even een halstertouw voor slopen) ga naast zijn schouder staan en probeer dit zo hoog mogelijk bij zijn elleboog om zijn bovenbeen te slaan, maar heel losjes. Daarna voorzichtig het halstertouw langs zijn been laten zakken en weer omhoog halen...hij mag niet gaan meppen. Na verloop van tijd kun je ook proberen met het halstertouw de benen op te tillen. Voordeel is dat je dan niet met je hoofd bij zijn hoeven hoeft te komen, maar gewoon rechtop kunt blijven staan.

Kijk ook even hoe hij normaal bij de smid reageert. Als dat al een knokpartij is, dan kun jij oefenen wat je wilt maar de smid kan alles weer stukmaken als hij meteen met grof geschut aan de gang gaat.

En waarom moet je een zacht katoenen halstertouw nemen zonder gesp? Opdat je niet jezelf of het paard per ongeluk bezeert als je paard na een onverwachte beweging het touw uit je handen rukt.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 14:10

Lease jij Geert zelf ook? Is hij van een manege of van iemand particulier? En weet je op dat vorige lease mens na nog meer van zijn verleden?

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 14:13

wij hebben zo'n manegepony, die gewoon niet gewend is om aan zijn benen gezeten te worden. Met heel veel rust, een zachte borstel, en heel rustig aan wat langer op de beentjes te borstelen, gaat het paard het vanzelf gewoon vinden.

Pas idd goed op met de smid... Neem een rustige smid, die alle tijd heeft. Want er hoef maar iets te gebeuren, of het is mis, en je kan van voor af aan beginnen.

_Roos_
Berichten: 456
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 21:33

teriema schreef:
Lease jij Geert zelf ook? Is hij van een manege of van iemand particulier? En weet je op dat vorige lease mens na nog meer van zijn verleden?


Nou hij is van een man die is DA geweest hij heb nog meer paarden en meer lease meisjes.
Maar hij heeft die weg gestuurd omdat ze niet goed voor hem zorgde...jammer
en zijn verleden ja is ook niet waarvan je zecht wooow OK dan!
Hij is als veulen bij die man geweest.
Onder de wormen zat hij...
nou helemaal opgeknapt daar van echt super.
Mjaa toen kwam er iemand die hem ging leasen die heeft hem NIET goed ingereden poetste wel goed.
Dat inrijden was naar de ene kant van de bak stappen terug naar het begin galoperen.
Teon kwam het meisje voor mij die eerste heb hem 3 jaar geleast die andere 1 jaar...
bij die andere was het zoals ik al zij soms effe peosen soms NIET en hopla gaan rijden...

Voor iemand die het vroeg bij de smit.
Hij doet daar wel braaf en doet niet spastich..
Eigenlijk gaat dat gewoon goed niks mis mee

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 22:34

Staat hij nu bij jou thuis of bij die meneer die Da is geweest? Die moet dan toch wel kunnen zien of er medisch iets met hem is? Als hij bij de smid verder braaf is, zou ik denk ik vragen of iemand de tegen gestelde hoef wil oppakken (zoals je hem pakt als je een hoef uit gaat krabben) en dat jij dan met een zachte borste het been aan de andere zachtjes poetst. Misschien kan je het onder leiding van die meneer doen waar hij van is?

_Roos_
Berichten: 456
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-04 18:37

Ja ik ben vandaag bezig geweest...
Ik had een SUUUUUUUUUPEEER zachte borster gekocht Haha!
En daar gaat het wat beter mee.
Ik blijf gewoon tegen hem praten en dan als hij hem niet optilt goedzoooooo

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 19:37

ja goed gedaan en wees niet te onzeker in je handelen en met je stem, dat voelen ze meteen en daar maken ze misbruik van, dus constant tegen hem praten en niet alleen van goedzoooo braaaaf als je zn benen borstelt.daar niet teveel aandacht aan schenken maar juist brommen als ie wel trapt. (mijn hafruin probeert het af en toe ook hoor, typisch hafkwaaltje)