Gelovigen respecteren, en andersom dan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 22:07

Citaat:
door de RK-kerk


hey, ik heb een kerk, gaaf !!!

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 22:09

Ik geloof niet een 1 boek, 1 heilige of 1 gedachte.
Ik snap niet hoe men kracht kunt putten uit het aanbidden van een heilige. Dit bedoel ik niet aanvallend, maar ik snap het gewoon niet. Er is zoveel ellende op deze wereld en daarnaast is het gros van de oorlogen begonnen door twee partijen die elkaars geloof niet respecteren. Er zijn mensen wiens kinderen doodziek zijn, die enkel bidden voor genezing. En uiteindelijk sterft het kind. Als het kind ingeent zou zijn, dan zou het in de eerste plaats niet ziek geworden zijn. Waar zijn die wonderen die heiligen kunnen verrichten? Kan iemand me een voorbeeld geven, want ik zie ze gewoon niet. Nogmaals, ik val hiermee niemand aan.

Annsel

Berichten: 122
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 22:20

Geloven is een kwestie van liefde, en dat God er is in je leven, en tja, ik geloof en ik kan ook wel met argumenten komen waarom wel, maar er zijn net zoveel argumenten waarom niet, en daarom heet het ook geloven, en tis gewoon super waardevol Lachen En ja, mensen die niet geloven kunnen het van verschillende kanten bekijken en met vragen komen die ik ook niet altijd weet te beantwoorden, maar dan vraag ikd at gewoon es aan een dominee ofzo, totdat ik er een antwoord op gevonden heb, en soms is hetd an ook moeilijk om aan je geloof vast te houden... Maar ik doe het toch, en dan heb ik daar graag respect voor, en hoe andere mensen zijn doen wel of niet geloven, is aan hun en ik zal nooit iemand dwingen om te gaan geloven of met dreigementen gaan gooien ofzo, want dta heeft gewoon nooit zin. Tis dus maar heo je erin staat dnek ik.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 22:58

Lekker generaliserend, zeg!

A) Niet iedereen op 'zo`n podium', de voorganger dus, heet dominee. Er zijn ook preeklezers, pastoors, pastoraal werkers, e.d.
B) Niet iedere gelovige is even doemdenkend over niet-gelovigen. Denk je nu echt dat iedere christen (want daar refereer je geloof ik aan, hoewel 'gelovige' ook kan verwijzen naar iemand van de scientology church, Boeddhisten, Hindoeïsten, Joden, Mohameddanen, etc) denkt dat jij regelrecht naar de hel gaat? Inderdaad, in gemeenschappen als Genemuiden zijn de stromingen zwaar op de hand, maar dit zijn echt uitzonderingen. Tussen de zwarte kous en het reformatise zit bijv. een levensgroot verschil.
C) Andersom moet je klasgenoot jou idd respecteren. (Naasten)liefde is zelfs het belangrijkste element van de christelijke geloofsleer, kun je nagaan! Maar of je hen nu respecteert door de vraag reversibel te stellen en te zeggen dat zij naar de hel gaan, dat is toch juist moddergooien? Lijkt me van jouw kant niet van respect getuigen, althans.
D) Voorbeeldje van disrespect: Mijn ex-huisgenootje is lesbisch. Ze baalde ervan dat dit zo weinig gerespecteerd werd. Ik respecteer haar wel, maar zij blastfemiseert vervolgens wel alle christenen: is dat eerlijk?

Ik denk dat je vaak niet genoeg weet hebt van je eigen disrespect naar anderen, totdat je erop gewezen wordt.

juval

Berichten: 13213
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 23:07

Uums schreef:
C) Andersom moet je klasgenoot jou idd respecteren. (Naasten)liefde is zelfs het belangrijkste element van de christelijke geloofsleer, kun je nagaan! Maar of je hen nu respecteert door de vraag reversibel te stellen en te zeggen dat zij naar de hel gaan, dat is toch juist moddergooien? Lijkt me van jouw kant niet van respect getuigen, althans.

Ik denk dat je vaak niet genoeg weet hebt van je eigen disrespect naar anderen, totdat je erop gewezen wordt.



Van die naastenliefde is trouwens weinig te merken als je het nieuws volgt en hoort hoeveel mensen er in naam van god schijnen te moeten worden afgeslacht..... katholieken tegen protestanten, moslims tegen joden, etc etc...... naastenliefde ?????

ik ben blij dat ik niet bij enig geloof hoor.

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 23:42

Ik ben niet gelovig, maar woon wel in een buurt waar het geloof erg belangrijk is (tussen Zwolle en Staphorst). Wij als niet gelovigen worden niet buitengesloten of met een scheef oog aangekeken. Wij houden rekening met de buren en zij met ons. Wij gaan niet op zondag de was buiten hangen of gras maaien o.i.d. aan de andere kant begrijpen de buren dat de paarden wel verzorgd/gereden moeten worden.
Wat mij alleen wel opvalt is dat het eigenlijk wel fijn is als je zou kunnen geloven in een god. Alles is zoveel makkelijker te accepteren. Vorige week is een van onze buurmannen overleden en begraven. Tuurlijk is iedereen verdrietig, maar aan de anderen kan zijn ze er van overtuigd dat het niet het einde is. Ze gaan immers naar de hemel. Ook de woorden die op de begravenis werden gesproken gingen hierover. Ik als ongelovige had er wel moeite mee. Alles kwam er op neer dat het eigenlijk heel mooi is om dood te gaan omdat je daarna in de hemel komt.
Tenminste, zo vatte ik het op, lees het zelf:

"En niet alleen zij, maar ook wij zelf, wij, die de geest als eerste gave ontvangen hebben, zuchten bij onszelf in de verwachting van het zoonschap: de velossing van ons lichaam. Want in die hoop zijn wij behouden."

Het volgende zit wel logica in:
"Maar hoop, die gezien wordt, is geen hoop, want hoe zal men hopen op hetgeen men ziet? Indien wij echter hopen op hetgeen wij niet zien, verwachten wij het met volharding."

Verder denk ik niet dat een god (als hij bestaat) het toe zou staan dat verschillende mensen, gelovig en ongelovig zo tegen elkaar uitgespeeld worden. De meeste oorlogen draaien immers om het geloof.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 23:57

marina schreef:
Dominee heet zon man op het podium Haha!


Hoeft geen dominee te zijn. Kan ook een priester of pastoor zijn als je naar de RK kerk gaat.

Ik zelf respecteer elk geloof zolang het goed onderbouwd is, dus niet van die geloven zoals Al-Qaeda voert oid. "Moord alle Westerlingen uit". Daar krijg ik echt de kriebels bij.

Maar ik vind idd af en toe dat niet gelovingen ook meer gerespecteerd moeten worden in de samenleving. Tenslotte is er nog helemaal niets bewezen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 00:30

wat is de waarde van godsdienst
wanneer wij elkaar verachten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 01:07

marina schreef:
Geloven omdat je beter het zekere voor het onzekere wil nemen. Liever geloven als het risico lopen om naar de hel te gaan.
Zouden de gelovigen echt zo denken? Ik neem aan van niet
(wat een leuke discussie trouwens voor de zondag avond Knipoog)


Volgens mij werkt dat voor een gedeelte wel echt zo. Uit onzekerheid of twijfel kiezen mensen toch vaak voor het meest gunstige aanbod en ik denk dat de hemel dan aantrekkelijker is.

Het zit wel echt in mensen, kijk maar in het Farbenfroh topic, waar heel veel mensen "voor de zekerheid"en "je weet maar nooit, straks is het wel echt" zich toch inschreven voor een testsetje. Dan gaat het over iets onbelangrijks, een gewoon gebruiksvoorwerp dat je gewoon kunt kopen wanneer je wilt (nou ja, geen verkleurende). Heel begrijpelijk, maar toch niet helemaal reëel.

Het is maar een voorbeeld, maar het verschijnsel doet zich regelmatig voor, denk aan hamsteren (voor de zekerheid) terwijl er geen absolute aanleiding voor is. Denk aan verkooplieden die dingen weten te verkopen die een klant helemaal nog niet nodig heeft, maar wat lukt omdat de klant er net niet genoeg verstand van heeft (bijv. nieuwe banden terwijl de oude nog wel even mee kunnen).

De overtuigingskracht van de verkoper is doorslaggevend en ik denk dat daar wel een parallel ligt met de manier waarop mensen zich zo binden aan een geloof, religie, levensovertuiging. Dat is ook de reden waarom geloof (enzo) op straat en aan de deur verkocht wordt, omdat die methode dus werkt. Mond-op-mond reclame werkt ook bijzonder goed en voor de rest is het geloof min of meer aangeboren, met de paplepel ingegoten omdat het er van huis uit gewoon is.

Respect moet er wel zijn, maar dan wel voor iedereen. Niemand kan mij op mijn geloof respecteren, want ik geloof niet; men moet dus wat anders bedenken om mij te respecteren, begin maar bij het simpelste, dat doe ik namelijk ook Lachen.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 11:31

Uums schreef:
Lekker generaliserend, zeg!

A) Niet iedereen op 'zo`n podium', de voorganger dus, heet dominee. Er zijn ook preeklezers, pastoors, pastoraal werkers, e.d.

Dat zijn mijn woorden ook niet...

B) Niet iedere gelovige is even doemdenkend over niet-gelovigen. Denk je nu echt dat iedere christen (want daar refereer je geloof ik aan, hoewel 'gelovige' ook kan verwijzen naar iemand van de scientology church, Boeddhisten, Hindoeïsten, Joden, Mohameddanen, etc) denkt dat jij regelrecht naar de hel gaat? Inderdaad, in gemeenschappen als Genemuiden zijn de stromingen zwaar op de hand, maar dit zijn echt uitzonderingen. Tussen de zwarte kous en het reformatise zit bijv. een levensgroot verschil.

Heb ik het over iedere gelovige dan? Volgens mij heb ik juist gezegd dat ik niet elke gelovige over 1 kam scheer.

C) Andersom moet je klasgenoot jou idd respecteren. (Naasten)liefde is zelfs het belangrijkste element van de christelijke geloofsleer, kun je nagaan! Maar of je hen nu respecteert door de vraag reversibel te stellen en te zeggen dat zij naar de hel gaan, dat is toch juist moddergooien? Lijkt me van jouw kant niet van respect getuigen, althans.
D) Voorbeeldje van disrespect: Mijn ex-huisgenootje is lesbisch. Ze baalde ervan dat dit zo weinig gerespecteerd werd. Ik respecteer haar wel, maar zij blastfemiseert vervolgens wel alle christenen: is dat eerlijk?

Ik denk dat je vaak niet genoeg weet hebt van je eigen disrespect naar anderen, totdat je erop gewezen wordt.

Daar ben ik me juist heel goed van bewust, ik keer het om, om haar te laten voelen wat ze bij mij doet. Zodat zij zich bewust wordt van wat zij doet. Ik heb nergens gezegd dat het respectvol van mij is hoe ik terugreageer, maar sommige mensen hebben dat nodig om de plaat voor hun gezicht weg te krijgen. Ik denk wel dat jij de volgende keer iets beter moet lezen voor je conclusies trekt.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 11:39

Iedereen vind imo respect, ongelovigen en gelovigen.
Maar zodra iemand mij niet respecteerd zal ik diegene niet meer kunnen respecteren en mijn rug toedraaien. Dat zij zoiets zegt, zegt meer over haar persoonlijkheid dan over het geloof.
Het beste is voor zulke mensen om ze alleen te laten met hun rare gedachten en om te gaan met mensen die jouw respect wel verdienen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 11:42

Aangezien gelovigen nog meer veroordelen dan niet-gelovingen, zie ik eerder hen in de hel terecht komen dan de niet-gelovigen. Oorlogen komen meestal ook niet voort uit niet-gelovigen.

SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 11:58

Uums schreef:
Lekker generaliserend, zeg!

A) Niet iedereen op 'zo`n podium', de voorganger dus, heet dominee. Er zijn ook preeklezers, pastoors, pastoraal werkers, e.d.

precies

B) Niet iedere gelovige is even doemdenkend over niet-gelovigen. Denk je nu echt dat iedere christen (want daar refereer je geloof ik aan, hoewel 'gelovige' ook kan verwijzen naar iemand van de scientology church, Boeddhisten, Hindoeïsten, Joden, Mohameddanen, etc) denkt dat jij regelrecht naar de hel gaat? Inderdaad, in gemeenschappen als Genemuiden zijn de stromingen zwaar op de hand, maar dit zijn echt uitzonderingen. Tussen de zwarte kous en het reformatise zit bijv. een levensgroot verschil.

Ik ben ook gelovig en respecteer niet-gelovigen echt wel, mijn vriendinnen geloven niet, en mijn vriendje gelooft niet eens, maar we respecteren elkaar wel en ik zal nooit tegen iemand zeggen: Je zult branden in de hel als je niet gelooft... Daar ben ik niet voor om dat te oordelen. En iedereen veroordeeld en beoordeeld elkaar, zowel gelovigen onder elkaar, als ongelovigen onder elkaar en gelovigen tegen ongelovigen en andersom ook

C) Andersom moet je klasgenoot jou idd respecteren. (Naasten)liefde is zelfs het belangrijkste element van de christelijke geloofsleer, kun je nagaan! Maar of je hen nu respecteert door de vraag reversibel te stellen en te zeggen dat zij naar de hel gaan, dat is toch juist moddergooien? Lijkt me van jouw kant niet van respect getuigen, althans.

En al die gelovigen die elkaar vervolgen... sja men heeft een eigen wil gekregen en die wordt veelvoudig gebruikt... En in sommige gelovigen moet het van ene Allah, want dan schijn je een beter 2e leven te krijgen... best zielig dat die mensen dat geloven...

Ik denk dat je vaak niet genoeg weet hebt van je eigen disrespect naar anderen, totdat je erop gewezen wordt.

[/b]

SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:00

Desiree schreef:
Aangezien gelovigen nog meer veroordelen dan niet-gelovingen, zie ik eerder hen in de hel terecht komen dan de niet-gelovigen. Oorlogen komen meestal ook niet voort uit niet-gelovigen.


Nu oordeel jij toch ook...?

Laat ieder gewoon in zijn waarde, en als een ander mij veroordeeld omdat ik gelovig ben... so what, ik ga hem dan niet weer daarvoor veroordelen, iedereen roept toch zo hard: only God can judge me (harde waarheid Lachen ) maar leeft daar dan ook voor, vooral voor je zelf, en ga niet doen: Als jij me veroordeeld, veroordeel ik jou...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:05

SweetTinka"]
[quote="Desiree schreef:
Aangezien gelovigen nog meer veroordelen dan niet-gelovingen, zie ik eerder hen in de hel terecht komen dan de niet-gelovigen. Oorlogen komen meestal ook niet voort uit niet-gelovigen.


Nu oordeel jij toch ook...?

Laat ieder gewoon in zijn waarde, en als een ander mij veroordeeld omdat ik gelovig ben... so what, ik ga hem dan niet weer daarvoor veroordelen, iedereen roept toch zo hard: only God can judge me (harde waarheid Lachen ) maar leeft daar dan ook voor, vooral voor je zelf, en ga niet doen: Als jij me veroordeeld, veroordeel ik jou...
[/quote]
Ik oordeel niet. Ik weergeef wat gelovigen beweren. Of ze nu moslims zijn of fundamentalistsche christenen: homo's schijnen niet te deugen, en niet gelovigen ook niet. Wie oordeelt er nu over wie?

En wat ligt er 9 van de 10 x ten grondslag aan oorlog? Het geloof toch? Dat is geen oordeel, dat is een feit!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:06

Desiree schreef:
En wat ligt er 9 van de 10 x ten grondslag aan oorlog? Het geloof toch? Dat is geen oordeel, dat is een feit!


Ik denk dat het geloof meer een middel is, macht is de oorzaak.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:09

ik ben christelijk opgevoed (hervormd) maar ben wars van dat geloof omdat ik vind dat wat er door anderen gezegd wordt, niet klopt. Ik vat de bijbel op mijn eigen manier op, en niet hoe andere betweters het mij voorleggen.

ik geloof ik reincarnatie, dat mensen een leven leiden om een iets te leren, dat slechte mensen onderaan de trap staa zeg maar, er in elk leven iets bijleren tot het op het laatst wijze en respecterende mensen zijn, en dan na zoveel levens bovenaan de trap komen en in de hemel komen.
ik geloof ook in het hiernamaals, dat mensen geliefden uit hun afgelopen leven steunen als gids, en opwachten als ze overlijden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:16

Ik hoop niet dat reincarnatie bestaat. Ik wil namelijk helemaal niet terugkomen. Maar als het dan perse moet, dan wil ik terugkomen als vogel. als roofvogel of als pelikaan of zo. Ze wiegen zo stil op de wind, kunnen duikvluchten maken... het leven is dan 1 grote achtbaan. Dat was wel iets voor mij.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:17

Ik kan me wel wat in MissNynke haar verhalen vinden.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:17

haha nee ik hoop dat je alleen als mens reincarneert

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:18

Ik ben ook christelijk opgevoed, maar vind mezelf niet gelovig. Ik probeer gewoon zo goed mogelijk te leven, de regels daarvoor die in de bijbel staan zijn alleen maar logisch (gij zult niet doden, gij zult niet vreemdgaan enz).
Ik kan mij er ook zo aan ergeren dat gelovigen, van die hyperchristenen, zo overtuigd zijn van zichzelf! Bijvoorbeeld zo'n ichthus visje op de achterkant van de auto; als zo iemand dan asociaal rijdt dan denk ik van ja moet jij nodig zo'n vis op je auto plakken.
Vroeger op school heeft eens zo'n jongen tegen mij gezegd dat Satan in mij zat, omdat ik toen vaak zwarte kleding droeg, nou jaaa zeg! Hoezo bevooroordeeld?! Eerst eens bij jezelf kijken en dan naar de ander.
Of je nu gelooft of niet!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:20

missnynke schreef:
haha nee ik hoop dat je alleen als mens reincarneert

Maar wat als je geboren wordt in het verkeerde land? Als vrouw in Irak of Afghanistan, waar aan jouw rechten als mens getoornd wordt?
Of in Pakistan en India? Of ergens waar niets te eten is en geen ontwikkeling?

Of je komt terug in deze maatschappij waar we nu in zitten. De maatschappij die steeds harder en harder wordt, steeds onmenselijker? Nee, daar heb ik echt geen zin in.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:22

maar daar leer je juist van in een leven en zo kom je weer weer hoger op die trap.....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:24

missnynke schreef:
maar daar leer je juist van in een leven en zo kom je weer weer hoger op die trap.....

Ik hoef niet zo te leren als het op die manier moet.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:26

Desiree"]
[quote="missnynke schreef:
maar daar leer je juist van in een leven en zo kom je weer weer hoger op die trap.....

Ik hoef niet zo te leren als het op die manier moet.
[/quote]

Je hebt geen keus Tong uitsteken .