Stellen jullie een trainingsschema op ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Maak je gebruik van een trainingsschema?

Ja
21 (36%)
Nee
37 (63%)

Totaal aantal stemmen: 58


Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Stellen jullie een trainingsschema op ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-04 01:48

Naar aanleiding van een gesprek met lageveld en mijn lessen "training" op school, vraag ik mij ineens af hoe bewust we eigenlijk met onze paarden omgaan.
In de endurance en ik neem aan ook in de samengestelde (men)sport wordt er weldegelijk gebruik gemaakt van trainingsschema's.
Maar wie van de bokkers is daar nu ook bewust mee bezig ? En voor welke disciplines ?

Ik vermoed namelijk dat de dressuur en springruiters dit nogal eens verzuimen. Sterker nog...dat veel mensen niet goed weten waarmee ze bezig zijn !

"The world is best viewed through the ears of a trotter"


Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 07:48

Ik weet wel waar ik mee bezig ben, maar ik heb geen trainingsschema. Kan het me goed voorstellen dat mensen dat fijn vinden, maar ik hoef het zelf niet, en het gaat prima. Lachen

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 08:12

Ja, daar ontkom je in de dravertraining niet aan Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 08:55

Ik denk meestal een week vooruit welke dag ik wat ga doen, maar ik rij ook geen wedstrijden. Misschien komt t er ooit nog van (als me paard ver genoeg is) maar voorlopig train ik recreatief Knipoog

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 09:19

nee, ik heb geen trainingsschema.. ik bedenk vaak wel tijdens het opzadelen wat ik wil gaan doen.. maar vaak komt het daar niet van.. omdat het tijdens er naar toe werken andere kleine probleempjes tegenkom.. daar gaan we dan aanwerken.. Tong uitsteken

euhm.. Scheve mond

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 09:22

ik heb een beetje een schema... minimaal een keer in de week dressuur.... en een keer longeren met de pessoateugel. verder buitenrijden. een keer staptraining en verder een rustige rit en altijd een dag vrij in de week. als ik alleen ga buitenrijden rijd ik in zgn wedstrijdtempo... rijd ik met iemand anders dat tuffen we wat.

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 09:43

Ik heb niet echt een schema (maar ik ben ook maar een recreatieruiter). Toch zit er wel enorme regelmaat in wat ik doe.
Maandag altijd les en op woensdag ben ik al om 2 uur vrij van school, dus dan maak ik een lekker lange rit. Vrijdag heb ik altijd haast, dus dat is dan een kort rondje van een half uurtje naar buiten.

Ik denk eigenlijk dat iedereen toch wel zo'n soort ritme heeft. Meer omdat het gewoon praktisch is (ene dag meer tijd dan de andere). Maar echt een bewust schema?

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 10:07

ik heb geen trainings schema, wel streef ik erna om twee keer per week te longeren, en vier dagen te rijden, waarvan minimaal 1 dag buiten... en een rustdagje Lachen
maar als het weer niet mee werkt dan wil ik ook wel eens een dagje extra longeren of heeft ie een extra rustdagje..

Dag lieve mama...

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 10:14

Het schema zit wel in mijn hoofd. Ik werk in het rijden wel echt naar wedstrijden toe. Na een periode van wedstrijden plan ik er bewust een tijdje niet wat en rijd ik weer veel minder met de kop erop en veel basis. Springen hou ik gewoon bij met veel basiswerk 1x per week.

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 10:52

Nee, ik heb geen echt trainingschema, maar ik plan wel altijd in mijn hoofd wat ik wil doen. Altijd 1 rustdag, en verder is rijden ongeveer het zelfde. Ik heb een doel, daar werk ik naar toe en pas als het berijkt is een stapje verder, ik bekijk ongeveer per week wat ik moet doen.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 11:50

Ik heb geen vast trainingsprogramma.
Ik heb wel eisen zoals minimaal 4 tot 5 keer per week zolang rijden, 1 dagje lekker vrij met de anderen in de bak rennen, 1 dagje per week longeren, de ene keer los, de andere keer met bijzets en verleden keer met pessoa.

Mijn schema is eigenlijk afwisseling Haha!

Het gebeurt weleens dat ik 6 dagen in de week rij, maar ook weleens 4 en dat we verder lekker met andere dingen bezig zijn.

Ik ben zelf niet zo'n type voor een vast schema, voel me er een beetje gedwongen door, en dan zit ik er niet meer met veel plezier op.

Wel zijn er dingen die ik in een week gedaan wil hebben, maar dat verschilt ook per week.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Kelsey
Berichten: 355
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: hoerendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 11:53

ik heb geen schema, ik rijd recreatief (wel oook in de rijbak trainen hoor)
maar ik wil m wel ongeveer 4x in de week rijden!
3x ik zelf 1x mijn zusje Knipoog
en zon schema is leuk maar of ik me der aan zou kunnen houden

Be My Hero Paul

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 11:59

Ik heb (minimaal 2 x les per week) vrijdag springen en maandag dressuur.
Mijn nichtje die rijdt haar op dinsdag en dan geef ik haar ook aanwijzingen enz.
Meestal woensdag los of longeren, heel soms rijden.
Donderdag meestal dressuur.
Vrijdag springen, Zaterdag buitenrijden of soms ook dressuur.
Op zondag moet ik meestal werken dus dan gaat ze in de stapmolen of wordt ze gelongeerd en soms gereden door iemand anders.

Ze heeft meestal 2 rustdagen, onder rust versta ik ook buitenrijden, wat meestal niet zo'n lange staprit is.

En als ik tijd over heb gaat ze nog even in de wei of in de bak na het rijden.


Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:06

Yeps ik heb een vrij vast trainingsprogramma, dicipline: springen.

Daar ben ik bewust mee bezig.

Onderdelen vdn training:

* duur/galoptraining
* controle werk op balkjes/ lage hindernissen
* longeerwerk
* buitenrijden/ ontspanning
* molenwerk
* dressuur
* hogere springwerk

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:09

Niet op papier. Ik rijd nooit meer dan 2 dagen intensief (dus wel bijv een derde dag t bos in), eigenlijk longeer ik bijna om de dag - als ik mag longeren. Nu we alleen maar aan het revalideren zijn bouw ik de training héél voorzichtig op en tel ik letterlijk de minuten dat hij bijvoorbeeld draaft. Ik bouw alles dus heel erg stapsgewijs op. Maar dat zit in m'n hoofd, niet op papier.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:11

Zal een voorbeeld geven van een vd paarden die ik rijdt.

Zondag: concours of springtraining
Maandag: rijden, controle oefening op lage sprongen en balkjes
Dinsdag: longeren
Woensdag: springen, les, wat hogere werk
Donderdag: "rustdag", houdt in aan de molen stappen, los, en/of buitenritje.
Vrijdag: Duurtraining in het veld, of gewoon rijden
Zaterdag: zondag concours dan longeren, zoniet rijden, dan vooral nadruk op het gymnastiseren.

En daarbij nog iedere dag zo'n uur aan de molen.
Laatst bijgewerkt door Miss_Petit op 05-04-04 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:12

Ik ben wel bewust bezig met het trainen van mijn paard, ik zorg iig voor voldoende afwisseling, maar heb het niet op papier. Ik zorg dat ik niet meer dan 2 dagen achter elkaar hezelfde doe en bovendien bouw ik iedere week 1 rustdag in (soms 2).

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:19

ik heb ik zovere een trainings schema naar de wedstrijden toe gericht, ik heb me nu op langer termijn gericht op de brabantse kampioenschappen in augustus, ik werk dus in deze periode aan de ontwikkeling van mijn paard, in het niveau dat ik op dit moment rij, maar probeer hem ook verder te ontwikkelen op de oefeningen voor de hogere klasses.
op korter termijn train ik voor de selectie wedstrijden die eigenlijk aankoment weekend is, maar helaas is mijn paard op dit moment kreupel en loopt dit dus in de war, waarschijnlijk rijdt ik deze wedstrijd dus niet mee (tenzij als ik weer begin met trainen goed loopt in zovere dat ik de wedstrij zou kunnen rijden maar dat hangt er dus vanaf wanneer ik weer kan beginnen met trainen.)

over het algemeen was ik na een rust pauze van een paar weken geleden mijn training weer aan het opbouwen ik was nu weer wat wedstrijd gerichter aan het trainen.

ik bouw mijn trainig dadelijk weer op als ik weer kan beginnen met trainen met een halfuurtje basis werk, daar onder versta ik vooral ontspanning en het aan de hulpen zijn, ik maak tijdens deze training veel gebruik van overgangen en tempowisselingen, verder rijd ik alleen oefeningen als schouderbinnenwaarts en wijken. ik bouw mijn training in de loop naar de wedstrijd toe op, naar een uur tot 1 1/2 uur dan maak ik nog veel gebruik van de overgangen en tempowisselingen maar gebruik ze ook vooral in verschillende oefeningen.

daarnaast longeer ik ook regelmatig om hem te verbeteren dit doe ik minstens 1 keer in de week, daanraast stap ik ook bijna iedere dag een stukje met hem aan de hand en zorg dat hij genoeg afwisseling krijgt.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:22

Ben nu wel aan het trainen met mijn knollie, een aantal dingen waar ik wel rekening mee houd dat ik er wel afwisseling in houd voor haar.

*ik ben er nu vooral mee bezig om haar goed aan het been te houden en te krijgen.
*Goed stellings oefeningen op de lange zijden en de volte.
*Het goed verlengen van de de hals.
*Tempo wisselingen in de stap draf en galop.
ECT

Verdere maak ik aan het eind altijd effe een aar sprongetjes voor haar ontspanning.

Verder heb ik een keer per week les, en ze heeft elke zondag zolang ik nog geen concour rijd een rust dag Haha!
Verder probeer ik een keer in de week te longeren en de rest mijn trainigen te vervolgen en ook om haar conditie weer een stuk op te bouwen Haha!

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:29

Met de dravers doe je het inderdaad wel. Als ze op rust staan krijgen ze nog steeds een bepaalde hoeveelheid werk en voor de rest werk je naar de koersen toe.
Ik ben met Ofir nu aan het trainen voor endurance en ben ook mn eigen schema aan het opzetten. Hoeveel kilometers, draven of stappen, hoeveel tijd, enz.

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:45

Ja, voor mijn paard bespreken we op zondag hoe we het deze week in gaan roosteren. Dit heeft ook te maken met het feit dat die van mij door 2 mensen gereden wordt. Zo weten we per dag waar we aan toe zijn en gaat hij in weekend op wedstrijd met een goede voorbereiding.
Daar ligt het dan iig niet aan, dus dat excuus als het niet gaat valt wel af *LOL*

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

fiek

Berichten: 575
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Wormer-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:58

ik rijd meer voor de lol dan dat ik wat wil bereiken. Ik heb dus geen trainingsschema. Het is overigens wel zo dat ik rekening houd met wat er de volgende dag met hem is gebeurt.

Ikke ---> Lovers <--- Robin

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 13:07

ik rijd geen wedstrijden,behalve dan af en toe een onderling clubwedstrijdje.Een échte voorbereiding heb ik dan ook niet nodig,maar ik heb wel zo ongeveer een vaste weekindeling wat ik welke week doe.

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 14:19

ja ik heb een trainigsschema voor Murphy en voor Lucky Lady.
Rij vooral SGW's met ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 14:31

nee
ik ben heel vaak ziek, dus dan komt dat schema toch steeds in de war.
ik weet wel waar ik steeds naar toe wil werken.
en zonder schema lukt me dat ook aardig.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 bezoekers