Laten keuren of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Laten keuren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-01 17:56

Ik ga zondag bij een pony kijken, maar hij is nog maar 1,5 jaar. Heeft het dan al zin om hem te laten keuren of niet?
Ik hoor namelijk zo vaak 'maar er kan nog zoveel gebeuren, dus eigenlijk heeft het geen zin'
Graag jullie meningen dus...

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 18:18

Wel laten keuren denk ik?
DA kan dan zien hoe de gezondheid is, en de leeftijd indien hij geen papieren heeft (belangrijk!).
Verder de stand van de hoeven en de stand van de benen.
Dat ziet er bij een jong paardje altijd anders uit, maar sommige verkopers hebben van die opmerkingen als: "Dat had haar vader ook en het is helemaal goed gegroeid voordat hij drie was", of "Dat hoort zo op die leeftijd, want ze groeien nog".
Ook heeft de DA meer kijk op hoe een veulen er op die leeftijd uit zou moeten zien, de bouw, en kan hij eventueel bloed prikken of zo...
Verder ziet de DA eerder of het paardje iets vertoond van allergie en dergelijke, enz.
Ik ken een pony die gedeeltelijk blind werd, aan één oog. Dan kan er niet meer mee gesprongen worden. Voor de dressuur kan het nog wel, maar als je dolgraag wil gaan springen...
De DA let ook op dit soort dingen dus.
Succes met kopen!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 18:50

bij 1.5 jaar wel dan is hij al een eindje ontwikkeld.
Bij veulens heeft het idd nog vrij weinig zin omdat je zelfs aan de beenstand met goed bekappen etc. nog zoveel kunt doen

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 18:56

Dorine schreef:

Ik ken een pony die gedeeltelijk blind werd, aan één oog. Dan kan er niet meer mee gesprongen worden. Voor de dressuur kan het nog wel, maar als je dolgraag wil gaan springen...
De DA let ook op dit soort dingen dus.
Succes met kopen!


Dat is dus niet persé waar want ik weet bij god niet meer de precieze naam van het paard waar ik op doel maar enfin, een engelse militaryruiter reed een paard genaamd King nogiets (william oid) en die mistte een oog. Op internationaal niveau overigens, en dan heb ik het over pak 'm beet een jaar of 8 geleden ofzo...

zita

Berichten: 754
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 10:52

ik zou hem wel laten keuren, er kan iets mis zijn..

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 10:54

idd aan de benen kan je werken, oa dmv bekapping, maar wat denk je van de binnenkant???? Hart en longen kunnen best een erfelijke afwijking hebben die je niet merkt aan de buitenkant.....
Laten keuren dus!

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-01 20:23

Oke mocht ik hem kopen dan laten ik hem iig klinisch keuren, bedankt voor de adviezen!! Lachen

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 20:26

ik keur de pony's en paarden onder de 2000,- nooit en onder de 4000,- alleen klinisch, daar boven ook rontgelogisch en dan verzeker is ze ook uitgebreid.