Gelovigen respecteren, en andersom dan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:41

marina schreef:
Nee homo's tolereren ze niet, een vrouw mag niet werken als ze getrouwd is (ja die zijn er echt!), maar ondertussen vreten ze wel bioindustrie dieren, terwijl er ook in de bijbel staat dat je goed voor de schepping moet zorgen


Mmmm jij bent God niet, dus jij hebt daarover ook niet te oordelen! Ik geloof niet dat homo's naar de hel gaan! Zelfs moordenaars gaan naar de hemel (lees de kruisiging)!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:41

flair schreef:
Dat is precies wat ik net zeg, ze geloven maar klakkeloos wat in de bijbel staat, maar dat er ook hele tegenstrijdige dingen in staan weten ze niet te verklaren... geloof niet in het onverklaarbare...


De bijbel is een best heel waardevol document, maar ik denk dat het verkeerd is om het letterlijk te nemen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:42

als ze maar geloven?

Annsel

Berichten: 122
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:42

Tja, ik geloof dan wel, en geloven draait als het goed is om respect, liefde... En wat dta meisje dus zei tegen je vind ik echt belachelijk want het is juist duidelijk dat mensen echt niet bepalen wie er naar de hel gaat en wie niet... Verder tja, vind ik eht als gelovige altijd heel erg tof als mensen die neit geloven toch respect voor me willen hebben en verder tja, als je niet gelooft, doe je dat niet en vind ik dat gewoon jou keuze, daar ga ik niemand om oordelen!

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:43

Weet je, ik denk niet zo zeer dat de gelovigen de niet-gelovigen niet willen respecteren maar dat ze het niet kúnnen.
Voor hun, in hun wereldje ís er niks anders dan hun eigen geloof, dát is wat die mensen geloven. Die zien gewoon niet dat er ook nog meer kan zijn dan alleen hun geloof. Hun wereldje is gebasseerd op hun geloof en de grenzen liggen om dat geloof heen, naar mijn idee weten ze (soms) gewoon niet beter. (Dat is hun wereldje en iets anders kan er naar hun idee gewoon niet zijn)
Mensen die niet ergens in geloven hebben naar mijn idee een bredere horizon en zij kunnen mensen makkelijker accepteren omdat ze nergens zo sterk in geloven dat ze zich niet afsluiten voor al het andere, zeg maar.. snappen jullie het nog?
Laatst bijgewerkt door Faline op 04-04-04 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:43

LuvdaTossa"]
[quote="marina schreef:
Nee homo's tolereren ze niet, een vrouw mag niet werken als ze getrouwd is (ja die zijn er echt!), maar ondertussen vreten ze wel bioindustrie dieren, terwijl er ook in de bijbel staat dat je goed voor de schepping moet zorgen


Mmmm jij bent God niet, dus jij hebt daarover ook niet te oordelen! Ik geloof niet dat homo's naar de hel gaan! Zelfs moordenaars gaan naar de hemel (lees de kruisiging)!
[/quote]
Als hun beweren dat hun zo bijbel vast zijn, en trachten alles zo goed mogelijk na te leven, moeten ze dat ook wel daadwerkelijk doen, dus niet alleen de dingen die in hun straatje passen.
Volgens mij oordeel ik ook nergens over hoor, je hoort mij niet zeggen dat ze het niet mogen eten Verward

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-04 20:44

Ja, maar kan iedereen die gelooft ook verklaren waar ze dan precies in geloven en waarom? Ik ben er nog geeneen tegengekomen.
Ik denk dat het vooral een opvoedingskwestie is, ben je gelovig opgevoed dan heb je je ouders als voorbeeld en volg je dat al snel.
Laatst bijgewerkt door XJuul op 04-04-04 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:44

tuurlijk volcano, elke handeling in het leven wordt gewogen aan het evangelie en niet alleen die van hunzelf maar ook die van de ongelovigen.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:45

Vulcano, volgens mij sla jij de spijker op zijn kop!
Hoewel ik ook zat gelovigen ken die er zo tegen aan kijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:47

Sommige gebruiken de bijbel wanneer het hun uitkomt hoor.

Maar buiten dat.

Als mensen willen geloven is dat hun goed recht! Ik zal ze daarop nooit aanspreken. Ik geloof niet en hoop dat dat ook gerespecteerd wordt.
Ik heb een hele eigen mening wat het geloof betreft, een mening die gelovige niet op prijs stellen vaak. Dus hou ik hem in het bijzijn van hun ook netjes voor me. Maar andersom is dat niet vaak zo. Dat vind ik heel jammer...

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:48

SuperPepeijn schreef:
tuurlijk volcano, elke handeling in het leven wordt gewogen aan het evangelie en niet alleen die van hunzelf maar ook die van de ongelovigen.


Dat wil niet zeggen dat ík dat vind, maar ik denk dat zíj zo denken.. snap je?
Laatst bijgewerkt door Faline op 04-04-04 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:48

ik ben bevrind met een gelovige mevrouw.......... en ik vind het een geweldig mens. Zij laat mij in mn waarde en ik haar, werkt perfect Haha! Haha! .

ik moet wel zeggen dat ik mn taalgebruik probeer aan te passen als ze om me heen is........ ik wil er nog wel eens een gdvtje uitgooien en als wij bij elkaar is dan kan ik m redelijk vaak nog net inslikken Haha! Haha! maar als ie er toch uitfloept dan geloof ik niet dat ze het echt erg vind. tja zolang je elkaar in de waarde laat gaat het altijd wel goed. Ik ben zelf niet gelovig, ik heb wel een hele lange tijd voor de Ned Hervormde Kerk gewerkt en daar werken gewoon mensen en net zoals bij alle andere groeperingen heb je daar ook je onaangename mensen tussen zitten

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-04 20:52

Ik wil ook zeker niet alle gelovigen over een kam scheren, ik ken echt wel gelovige mensen die niet-gelovigen wel respecteren.

Maar wanneer iemand niet kan vertellen en beargumenteren waarom en in wat hij/zij gelooft kan ik niet begrijpen dat ze uberhaupt geloven.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:54

flair schreef:
Maar wanneer iemand niet kan vertellen en beargumenteren waarom en in wat hij/zij gelooft kan ik niet begrijpen dat ze uberhaupt geloven.


Ja daar ligt ook ongeveer mijn struikelblok wat betreft respect voor gelovigen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:55

precies, zoals ik vandaag al eerder zei, als je gelooft met heel je hart, moet het toch in een discussie te verdedigen zijn?

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:55

Maar als je dat als argument gaat gebruiken dat je als je niet geloofd in de hel komt.
Dan geloof je toch alleen maar omdat je dan in de hemel komt, en geloof je dan wel echt?

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:56

Kayla"]
[quote="flair schreef:
Dat is precies wat ik net zeg, ze geloven maar klakkeloos wat in de bijbel staat, maar dat er ook hele tegenstrijdige dingen in staan weten ze niet te verklaren... geloof niet in het onverklaarbare...


De bijbel is een best heel waardevol document, maar ik denk dat het verkeerd is om het letterlijk te nemen.
[/quote]


Ben ik het mee eens, er staan zeer zeker goede levenslessen in de bijbel die voor een ieder belangerijk kunnen zijn ongeacht geloof of afkomst.

Alleen tis maar net of je er je voordeel mee wilt doen door mensen dingen op te leggen met de bijbel in je hand van hier staat het.
Want veel dingen die beweert worden staan niet in de bijbel, of dingen die echt belangerijk zijn die erin staan worden achterwege gelaten.
Een ieder leest de bijbel weer met andere ogen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:56

wow avanti ik ben even verbijsterd Haha! wat een goeie vraag!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:57

Avanti schreef:
Maar als je dat als argument gaat gebruiken dat je als je niet geloofd in de hel komt.
Dan geloof je toch alleen maar omdat je dan in de hemel komt, en geloof je dan wel echt?


Als je van die d in geloofd een t maakt is het idd een goede vraag .

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-04 20:58

En een verwarrende vraag Haha!

Dat bedoel ik dus met mijn stukje helemaal bovenin, dat ik zei dat ik geloofde dat gelovige mensen naar de hel gaan en niet gelovige naar de hemel. Als ik daarin zou geloven kan ik dat ook niet beargumenteren maar dan geloof ik dat alleen maar om dat ik niet-gelovig ben en naar de hemel ga Haha! snap je?

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 21:00

Ik denk dat dat van sommigen best het motief kan zijn, maar niet die van Luvdatossa etc als ik haar een beetje goed in schat.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 21:02

Geloven omdat je beter het zekere voor het onzekere wil nemen. Liever geloven als het risico lopen om naar de hel te gaan.
Zouden de gelovigen echt zo denken? Ik neem aan van niet
(wat een leuke discussie trouwens voor de zondag avond Knipoog)

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 21:05

de hel is als argument opgepakt door de RK-kerk om te geloven in god. zo bar veel komt het niet in de bijbel voor. in het nieuwe testament heeft het eigenlijk ook meer een politieke grondslag. de christenen werden opgejaagd door de romeinen en het gaf hun natuurlijk enigzins voldoening te weten dat zij naar de hel zouden gaan.

Elsjuhh

Berichten: 603
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 21:22

*volcano* schreef:
Weet je, ik denk niet zo zeer dat de gelovigen de niet-gelovigen niet willen respecteren maar dat ze het niet kúnnen.
Voor hun, in hun wereldje ís er niks anders dan hun eigen geloof, dát is wat die mensen geloven. Die zien gewoon niet dat er ook nog meer kan zijn dan alleen hun geloof. Hun wereldje is gebasseerd op hun geloof en de grenzen liggen om dat geloof heen, naar mijn idee weten ze (soms) gewoon niet beter. (Dat is hun wereldje en iets anders kan er naar hun idee gewoon niet zijn)


Om er nog even op terug te keren volcano, zo denk ik nou ook dat het zo zit. Ik kom zelf uit het "christelijke" wereldje. Iedere zondag naar de kerk, vader die dominee is... In de pubertijd mezelf er stevig vanaf gezet.. Ouders die hopeloze pogingen doen om je terug te krijgen bij het geloof, gemeenteleden die je voor zondaar aanzien en allemaal proberen je te "bekeren". Krijg nog de kriebels als iemand dat woord gebruikt Misselijk Nou, bij mij werkte het dus echt averechts en kreeg echt een hekel aan deze mensen, hoe meer zij probeerden, hoe meer verzet er kwam van mijn kant.
Ja later ben ik wel bijgedraaid en kan ik het nu ook wel begrijpen... Zoals je zei, sommige zien God alleen maar voor ogen en willen niks anders dan meer gelovigen dat ze vergeten dat ze grenzen overgaan en het respect er niet meer is.

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 22:06

In de bijbel staat (voor de duidelijkheid) ongeveer dit:

Geen enkel mens is echt goed. Niemand zal daardoor zonder Gods hulp in de hemel komen. Al denk je dat je nog zo goed leefd, God is de enige die ervoor zorgt dat jouw eeuwige leven fijn zal zijn. Accepteer je God en Zijn hulp niet, dan zal Hij je niet de hemel toelaten. Anderzijds is niemand zo slecht om NIET in de hemel te komen. Met Zijn hulp en een beetje spijt ziet zelfs een moordenaar zijn goede toekomst verzekerd.

Anders gezegd: Een gelovige moordenaar komt wel in de hemel, een ongelovige die vele levens heeft gered niet.

Wat vinden jullie trouwens van voorbeschikking?