Gelovigen respecteren, en andersom dan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Gelovigen respecteren, en andersom dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-04 20:04

Nav een discussie op school. Ik zat met 2 jongens een een meisje die alledrie gelovig zijn.

1 van de meisjes kwam ermee dat god terug kwam enz. ik vroeg daarop hoe zij zich dat voorstelde, hoe zij hem dan zou herkennen waarop zij antwoordde dat ze dat gewoon zou weten. Scheve mond Ehm ja, ik als niet gelovige heb dan zoiets van yeah right, maar ik laat haar in haar waarde.

Toen kwam ze met dat ze erin geloofde dat god dan alle gelovige mensen meeneemt (waarnaar toe mag Joost weten) en alle niet gelovigen zouden dan een enkeltje hel krijgen. Ik als niet gelovige zei daar sarcastisch op terug dat ik erin geloofde dat alle gelovige mensen naar de hel gaan en alle niet gelovige naar de hemel (om te kijken hoe zij daarop zou reageren) waarop zij vreselijk beledigt was.

Waarom mag zij wel zeggen dat ik naar de hel ga en ik niet dat zij erheen gaat? Met andere woorden, ik moet respect hebben voor wat zij gelooft maar zij hoeft het niet te hebben voor wat ik geloof? Clown

Ook ben ik eenmalig in een kerk geweest (bruiloft) waar door een meneer op een podium (hoe heet zo iemand?) gezegd werd dat niet gelovigen slecht terecht komen, dat er niks van terecht zal komen enz...

Ben benieuwt wat jullie ervaringen hiermee zijn.

28-09-2007
Nothing compares too you...


marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:09

Dominee heet zon man op het podium Haha!
Ik heb een collega die zeer zwaar gelovig is. Hij respecteerd mijn mening ook niet, maar ik moet wel met van alles rekening houden met zijn geloof.
Gewoon niet mee in discussie gaan is het slimste advies wat ik jouw kan geven

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:09

Och jemig de pemig, hier kan ik zowat een boek over schrijven Haha!

Mijn vriend komt uit het vreselijk gelovige Genemuiden, dit ligt bij Staphorst, Rouveen, Hasselt etc.

Ik heb dus ervaringen genoeg met "gelovige" mensen Knipoog

Ik vind overigens dat je groot gelijk hebt OK dan! !!!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:10

ja de mensen die niet in hem geloven gaan lekker bakken in de hel. lekker goed argument om mensen te laten geloven. voorwaardelijke liefde heet dat.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 04-04-04 20:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:10

In deze maatschappij willen gelovige graag gerespecteerd worden. Maar zodra je op straat wordt aangesproken door iemand die het geloof probeert "aan te smeren" en daarop beleeft bedankt. Dan ben je een slecht mens en kom je niet in de hemel.

Het respect is redelijk eenzijds helaas. Niet alle gelovige mensen zijn zo maar een hoop helaas wel... Daar zal ook nooit verandering in komen...

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:14

Hmmm ben ik dan zo'n uitzondering? Ik geloof en respecteer..... ben niet van de bekeringsbrigade lid. En iedereen maakt zijn eigen keus!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-04 20:14

SuperPepeijn schreef:
ja de mensen die niet in hem geloven gaan lekker bakken in de hel. lekker goed argument om mensen te laten geloven. voorwaardelijke liefde heet dat.



Ik zeg altijd maar, lekker warm toch? (aangezien ik het altijd koud heb)

28-09-2007
Nothing compares too you...

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:15

tossa, branden volgens jou dan de ongelovigen in de hel?

Amor Vincit Omnia

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:17

flair"]
[quote="SuperPepeijn schreef:
ja de mensen die niet in hem geloven gaan lekker bakken in de hel. lekker goed argument om mensen te laten geloven. voorwaardelijke liefde heet dat.



Ik zeg altijd maar, lekker warm toch? (aangezien ik het altijd koud heb)
[/quote]
Het gaat wel om wederzijds respect he. Kan me wel voorstellen dat zoiets niet echt goed land bij hun


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:17

LuvdaTossa schreef:
Hmmm ben ik dan zo'n uitzondering? Ik geloof en respecteer..... ben niet van de bekeringsbrigade lid. En iedereen maakt zijn eigen keus!

OK dan! dan ben je inderdaad een van de weinige (die ik meegemaakt heb).

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-04 20:20

marina"]
[quote="flair"][quote="SuperPepeijn schreef:
ja de mensen die niet in hem geloven gaan lekker bakken in de hel. lekker goed argument om mensen te laten geloven. voorwaardelijke liefde heet dat.



Ik zeg altijd maar, lekker warm toch? (aangezien ik het altijd koud heb)
[/quote]
Het gaat wel om wederzijds respect he. Kan me wel voorstellen dat zoiets niet echt goed land bij hun
[/quote]

Dat wat niet goed landt? Dat ik zeg dat het lekker warm is? Dat zeg ik omdat ik vind dat zij niet mogen zeggen dat ik naar de hel ga, dat vind ik namelijk een belediging en omdat ik niet wil happen reageer ik er zo op terug.

28-09-2007
Nothing compares too you...

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:22

Vind het toch een flinke hap hoor!
Ookal respecteren ze jouw niet, jij kan hun nog wel respecteren

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-04 20:25

Dat doe ik normaalgesproken ook, maar als ze over mijn grenzen gaan ga ik over hun grenzen. Ik laat me niet gek maken wanneer ze zoiets tegen mij zeggen, zij laten zich wel gek maken als ik zoiets tegen hun zeg.

Ik laat me niet vertellen dat ik een slecht mens ben omdat hun daarin geloven, zulk soort dingen mag je wel denken, maar niet uitspreken. (vind ik)

28-09-2007
Nothing compares too you...

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:30

nee ben ik het niet mee eens marina. Je zei zelf al dat het gaat om wederzijds respect. In dit geval gaat dat al niet op, omdat het meisje duidelijk geen respect heeft voor de niet gelovigen. Zo'n opmerking vid ik idd ook niet kunnen, maar zou dat dan gewoon moeten slikken, omdat we hier over 'wederzijds respect' praten?
Ze mogen van mij geloven wat ze willen en ik wil ze best in hun waarde laten, maar niet als dat over de rug van niet gelovigen (zoals ikzelf) moet gaan. Dan is er wat mij betreft geen respect en al zéker geen wederzijds respect

Onderschriftloos :Y)

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:31

Het rare vind ik dat het geloof toch juist om respect draait?
Liefde voor je medemens en respect?

Vertellen dat je een slecht mens bent omdat je niet gelooft in wat de ander gelooft vind ik niet echt getuige van liefde of respect voor je medemens.

Laat mensen in hun waarde, uiteindelijk vind een ieder zijn eigen weg wel, dat is aan ieder een eigen keuze en die dient gerespecteerd te worden.

(Overigens ik ben semi-gelovig, geloof in alles of niets, iig zoek daarin mijn eigen weg, maar ben vooral voor het geloof in jezelf)

Pennymeisje van 36 jaar, jaja echt waar! En als bonus een serieuze amazone van 7 jaar :')

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:34

Dus omdat een ander jouw niet respecteerd moet je hatelijke opmerkingen terug gaan maken. Ik zou gewoon weglopen er er om lachen, laat ze toch lekker. je veranderd ze toch niet.
Wees de verstandigste Lachen

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-04 20:35

Oh ja, nog iets, een klasgenoot is zo streng gelovig dat ze homo's niet tolereert. Wanneer ik daar een discussie met haar over voer heb ik haar zo stil door haar eigen argumenten te gebruiken. Bijv. dat in de bijbel staat dat je niet mag discrimineren en iedereen moet respecteren. Waar gaat dat dan heen, als je niet eens kan verklaren waarom je homo's niet tolereert?

28-09-2007
Nothing compares too you...

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:36

Ben het met je eens dat het nogal krom is, waarom moeten wij wel respect hebben voor wat zij geloven maar hebben zij geen respect voor waar anderen in geloven? Prima dat je iets wil geloven en dat je denkt dat je als gelovige naar de hemel gaat en de rest naar de hel, maar accepteer dan ook dat er ook mensen zijn die daar niet in geloven... Respect moet van 2 kanten komen vind ik, ik laat als niet-gelovige gelovigen in hun waarden ook al ben ik het met veel dingen niet eens, dan verwacht ik dat ook andersom. Maar blijkbaar is dat nogal moeilijk... Verward

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-04 20:36

marina schreef:
Dus omdat een ander jouw niet respecteerd moet je hatelijke opmerkingen terug gaan maken. Ik zou gewoon weglopen er er om lachen, laat ze toch lekker. je veranderd ze toch niet.
Wees de verstandigste Lachen


Dat is mijn manier van erom lachen, een sarcastische opmerking maken, ik laat hun belediging niet het laatste zijn dat er gezegd is.

28-09-2007
Nothing compares too you...

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:37

Llewella schreef:
Het rare vind ik dat het geloof toch juist om respect draait?
Liefde voor je medemens en respect?

Vertellen dat je een slecht mens bent omdat je niet gelooft in wat de ander gelooft vind ik niet echt getuige van liefde of respect voor je medemens.

Laat mensen in hun waarde, uiteindelijk vind een ieder zijn eigen weg wel, dat is aan ieder een eigen keuze en die dient gerespecteerd te worden.

(Overigens ik ben semi-gelovig, geloof in alles of niets, iig zoek daarin mijn eigen weg, maar ben vooral voor het geloof in jezelf)

Ja en als iedereen er nou zo overdacht, dan was de wereld een stuk minder haatdragend geweest. Ik vind overigns dat je helemaal gelijk hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:37

Ik kwam vaak in Nunspeet, daar zijn ze vreselijk gelovig. Ik heb daar ook vaak discussies gehad met gelovigen. De echt vervelende gelovige. Dus mensen die vinden dat als je niet geloofd dat je een slecht mens bent.
Deze mensen heb je in no-time stil door hun eigen uitspraken te gebruiken.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:37

Zoals Paul Cliteur eens zei: "Respecteer uw naaste, maar onderwerp al zijn opvattingen aan een gruwelijke en niets-ontziende kritiek."

Daar kan ik me goed in vinden.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:38

SuperPepeijn schreef:
tossa, branden volgens jou dan de ongelovigen in de hel?


Daar hoef ik gelukkig niet over te oordelen en ik hoop zeer zeker van niet!

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:39

Nee homo's tolereren ze niet, een vrouw mag niet werken als ze getrouwd is (ja die zijn er echt!), maar ondertussen vreten ze wel bioindustrie dieren, terwijl er ook in de bijbel staat dat je goed voor de schepping moet zorgen

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-04 20:39

Sorane schreef:
Ik kwam vaak in Nunspeet, daar zijn ze vreselijk gelovig. Ik heb daar ook vaak discussies gehad met gelovigen. De echt vervelende gelovige. Dus mensen die vinden dat als je niet geloofd dat je een slecht mens bent.
Deze mensen heb je in no-time stil door hun eigen uitspraken te gebruiken.


Dat is precies wat ik net zeg, ze geloven maar klakkeloos wat in de bijbel staat, maar dat er ook hele tegenstrijdige dingen in staan weten ze niet te verklaren... geloof niet in het onverklaarbare...

28-09-2007
Nothing compares too you...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 92Michelle, _JTM, AngeliqueB, ChanelR, Charlies, Eva1975, friezenfan2, Gitana, GoogleAdsense, Kayleigh__, laura22, LonnekeXXX, Pieneappel, robbie88, Roosch, spruitje12, xSannee en 110 bezoekers