met een halster, bitloos of 'gewoon' inrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

halster, bitloos of met bit?

met een halster, want...
5 (13%)
bitloos, want...
4 (11%)
met een hoofdstel, want..
27 (75%)

Totaal aantal stemmen: 36


boeflover

Berichten: 6042
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

met een halster, bitloos of 'gewoon' inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-04 14:03

wat is jullie voorkeur, en argumentatie waarom (niet)?

met gewoon bedoel ik met bit


Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 14:59

Ik ga voor gewoon inrijden. Maar dat komt omdat ik niet anders gewend ben... Haha!

Uiteraard BEGIN je wel met een halster (longeren enzo), maar wat betreft echt inrijden ga ik voor 'gewoon'.

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 15:12

Ik zou ook voor gewoon inrijden gaan. Bitloos en met halster komen later wel. Daarvoor moet de basis goed zijn!!!!

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

boeflover

Berichten: 6042
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-04 15:24

Dennis schreef:
Ik zou ook voor gewoon inrijden gaan. Bitloos en met halster komen later wel. Daarvoor moet de basis goed zijn!!!!

steeds vaker rijden mensen in met een halster, vandaar deze stelling.. (dus met de basis moet goed zijn voor een halster denk ik niet dat iedereen het eens is, ik heb nog geen mening kunnen krijgen, wil graag weten waarom mensen hiervoor/tegen zijn..)

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 15:25

Gewoon met bit! Moeten ze toch aan wennen, ik rijd paarden in die verder gaan in de dressuur en springen, dus ze moeten op den duur wel! Dus waarom dan gelijk niet bij inrijden? Ik gebruik of een lage neusriem of een gecombineerde zonder sperriempje!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 15:28

Met bit gewoon.
Eens moeten ze toch wennen, dus dan maar direct.

tamary

Berichten: 29148
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 15:32

boeflover"]
[quote="Dennis schreef:
Ik zou ook voor gewoon inrijden gaan. Bitloos en met halster komen later wel. Daarvoor moet de basis goed zijn!!!!

steeds vaker rijden mensen in met een halster, vandaar deze stelling.. (dus met de basis moet goed zijn voor een halster denk ik niet dat iedereen het eens is, ik heb nog geen mening kunnen krijgen, wil graag weten waarom mensen hiervoor/tegen zijn..)
[/quote]

Paarden begrijpen de zijwaardse druk van het halster beter dan de druk van een bit. Ook gebruikt men vaak een halster zodat de mond niet verpest wordt tijdens onverwachte acties bij het inrijden. Op die manier heb je dus een paard wat de teugelhulpen snapt als je er een bit inhangt en die dan op het bit veel lichter is.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 15:51

gewoon met een normaal hoofdstel met bitje, wel een simpel trensje natuurlijk. dat is toch waarmee ze het moeten leren, als je ze eerst bijv op een halster gaat rijden en laten accepteren ze geen bit meer, sja dan zit je daar..

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 16:43

Tja ik heb mijne met een gewoon bitje ingereden. nu volg ik NHS les en heb er eigenlijk spijt van had liever nooit dat ijzer in haar mond gehangen. onze 3 jarige zijn we nu net mee begonnen met nhs en het lijkt me veel fijner als je nooit een bit moet gebruiken.

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 18:15

Ik zou het met een halster doen. Ik leer toch alles aan met een one-rein-stop, dus dat gaat handiger met halster.
Pas als ik in alle gangen overgangen kan maken en kan sturen zonder teugels, waarbij het paard ontspannen is, een normaal tempo aanhoudt en niet meer schrikt, dan doe ik een bit in en gebruik dat voor communicatie. Ik zou niet weten waarom ik eerder een bit in zou moeten doen.

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 19:04

Hangt er vanaf wat je met het paard wil gaan doen.
Is je doel NH rijden en bitloos, dan rij je het paard bitloos is.
Wil je op de 'gewone'manier gaan rijden gebruik je een bit.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 19:07

gewoon inrijden

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 19:09

ik zou altijd eerst "gewoon" inrijden en daarna kijken wat ik precies wil en daarmee verder gaan.....
maar iedereen heeft daar z'n eigen meningen over: GELUKKIG!
Voordat ik met bit (lees: en teugels) ga rijden, moet het paard eerst 100% aan de longe lopen met gewicht erop en helemaal aan het bit gewend zijn (wij longeren jonge paarden met halster)

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 19:20

Ik ga met sanne83 mee, eerst grondwerk (met touwhalster) dan erop (nog steeds halster), totdat je fastoenlijk kan sturen, het paard tempo kan houden en je hulpen kan geven op je zit. Als je de teugels eigenlijk niet meer nodig hebt dan overgaan op bit voor de betere communicatie.

Ik vind niet dat je dit doet omdat het doel is zonder zadel en hoofdstel rijden is, maar juist om de communicatie zo goed mogelijk te laten verlopen, van babypraat (touwhalster) naar de basisschool/midelbare (enkel gebroken bit) naar de universiteit (stang).

NH heeft niet tot doel om bitloos te rijden, je zou gewoon je paard moeten kunnen sturen en van tempo kunnen laten wisselen, zonder hoofdstel. Zodat je zeker wet dat als je het bit in zijn mond hangt je het echt gebruikt om te communiceren met je paard en niet (of heel weinig) om correcties uit te voeren.

Sorry als het verhaal een beetje wazig is geworden, kan het niet zo goed uitleggen...

Natural Horsemanshipdag Arnhem 8 en 9 September 2007!!
http://www.nharnhem.nl

capopjekop

Berichten: 30642
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 19:23

ik rijd met een bit, gewoon omdat ik het zo gewent ben. ik vind het mooi als mensen bitloos rijden en ik zou het zelf ook graag kunnen. maar aangezien ik een nette houding heb en rustig ben met mijn handen, moet dat nog even wachten. ik rijd ook weleens voors=zichtig met halster en dat gaat ook heel goed alleen durf ik dit nog niet aan met andere paarden erbij omdat ze soms een onwijze bitch is Haha!


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 19:25

Met halster inrijden. Mochten ze dan onverwachts gaan stuiteren kun je ze niet per ongeluk in de mond rukken en ze pijn doen.

Je suis Charlie.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 19:25

Quinzy schreef:
Tja ik heb mijne met een gewoon bitje ingereden. nu volg ik NHS les en heb er eigenlijk spijt van had liever nooit dat ijzer in haar mond gehangen. onze 3 jarige zijn we nu net mee begonnen met nhs en het lijkt me veel fijner als je nooit een bit moet gebruiken.

Dit vind ik zo'n onzin! Parelli zelf rijd ook gewoon met bit hoor. Het hele NH gebeuren draait niet om het wel of niet met bit rijden! (enja ik rijd zelf altijd bitloos Lachen )
Ik zou er zelf voor kiezen om bitloos in te rijden, om de redenen die Memory ook al noemde.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 19:26

Cassidy schreef:
Met halster inrijden. Mochten ze dan onverwachts gaan stuiteren kun je ze niet per ongeluk in de mond rukken en ze pijn doen.


ik gebruik dan gewoon een bokriem Haha! Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 bezoekers