jong paard inrijden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura1982

Berichten: 4070
Geregistreerd: 23-01-04

jong paard inrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-04 18:51

een vraagje ik ben nu poosje bezig met mijn paardje hij is 5 jaar bijna maar nog niet ingereden nu wil ik graag wete wanneer ik er het best een zadel voor het eerst op kan leggen hij loop nu drie weken aan de longeerlijn OK dan! met hoofdstelletje in en longeersingel maar een vriendin van mij zei je moet wachten toe hij beter snapt wat stap draf en galop is maar is dit nu wel zo want hij wordt sterker en sterker en straks kan ik hem niet meer houden Verward wie ohhhh wie heeft goede tips alles is welkom ook om beetje afwisseling te brengen in het werk met hem want nu wordt het erg saai en gaat hij klieren Knipoog

alvast bedankt voor jullie tips

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 20:28

Gewoon eens proberen, dan merk je meteen of ie er klaar voor is of niet. dat paard interesseerd het waarschijnlijk niet eens of ie een singel of een zadel opheeft.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 20:29

je kunt het beste niet alleen aan de gang gaan en hulp vragen aan iemand die verstand heeft van paarden zadelmak maken (of heb je die hulp al?)
je kunt best al een zadel erop leggen en erop gaan zitten, zo leert hij direct alles, zonder dat hij eerst zelf veel sterker kan worden. (tenzij hij bang is, dan kun je misschien beter wat extra tijd nemen!) kortom, het ligt een beetje aan het paard!

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 20:35

leg er eens rustig een zadel op en doe de singel heel los vastjes... Doe een elastische singel om de beugels dan klapperen ze niet en kan ze rustig wennen. je moet het toch een keer doen... Na 3 weken aan de longe mag je nu wel wat meer doen.
Eigenlijk moet je hem een beetje overbluffen dan zijn ze er sneller doorheen en gaat het makkelijker.
Net wat jezelf zegt als je door blijft trainen krijgt die steeds meer conditie en spieren... Op den duur barst hij er van en is er niks mee te beginnen....
succes ermee en doe het met meerdere mensen... Meer handen en oogen helpen elkaar Knipoog

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 20:37

Ik heb het zadel bij mijn paarde er al op gelegd voordat ze klaar was om gelongeerd te worden. Geen probleem om er nu een zadel op te leggen.
Eerst even kijken hoe ze reageert op een dekje op haar rug, vervolgens oefenen met zadel en daarna met het aansingelen. Doe alles niet te snel, laat haar er eerst wel aan wennen. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 21:52

iemand vragen die ervaring met zadelmak maken heeft.
want dit is je eerste vraag en zonder ervaren hulp volgen er nog velen Lachen
Vraag iemand met ervaring erbij en je krijgt een leuk paard, ipv een bange omdat er dingen mis gingen.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 22:34

hmm de manier waarop de ponys op onze stal mak worden gemaakt is niet echt een officieele manier maar hij werkt goed:

paar keer longeren zadel erop...
als het goed gaat eraan hangen
volgende dag weer als ze toe laat erop zitten en paar rondjes stappen de dag erna aan de longe en na een weekje als ze het goed te pakken hebben los... en proberen een beetje te sturen Haha!

het werkt prima Haha! maar ik denk dat er (heel) veel zijn die het niet op deze manier zullen doen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 22:36

ja hoor, zo doe ik het in grove lijnen ook.
En dat gaat meestal ook goed.
Op een enkeling na en daar heb je dan die ervaren hulp op de grond ineens hard nodig.
en het is zo l*llig als die er dan niet is.
want als het echt goed fout gaat, vergeet je paard dat nooit meer, mooi begin..

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 23:28

Alhoewel het belangrijk is dat hij weet wat stap, draf en galop is, is het toch het belangrijkste dat hij vertrouwen heeft in het hoofdstel enzo, dat hij niet bang meer is. Als hij dat is zou ik nu wel beginnen met het zadel, dan kan je als je er voor het eerst op gaat beginnen te leren om naar beenhulpen te luisteren.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 12:50

Bollee schreef:
Alhoewel het belangrijk is dat hij weet wat stap, draf en galop is, is het toch het belangrijkste dat hij vertrouwen heeft in het hoofdstel enzo, dat hij niet bang meer is. Als hij dat is zou ik nu wel beginnen met het zadel, dan kan je als je er voor het eerst op gaat beginnen te leren om naar beenhulpen te luisteren.

als het paard het hoofdstel en zadel niet gewoon is zeg maar moet je er natuurlijk wel mee oefenen het hangt er echt vanaf hoe snel het paard leert

Laura1982

Berichten: 4070
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-04 18:23

hij is heel braaf met hoofdstel doet zo zijn mond open als of hij het al jaren draagt inplaats van een paard weken ik heb wel hulp maar niet iedere dag en inderdaad aan gezien hij al 5 jaar is en steeds sterker wordt zie ik het niet zitten om drie maanden te longeren en dan zon super sterk paard te hebbe dat ik er nog niet op kan Haha! verder is hij heel braaf in omgang hangt zelf een beetje aan mij hij vertrouwt me echt super das wel weer heel fijn

alvast bedankt voor jullie reacties ga is kijke of hij er klaar voor is!!! OK dan! *LOL*

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 18:57

je kan hem laten vrijspringen,
als afwisseling,
heb ik ook gedaan met die van mij

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:43

ik denk eerst dat je de stemhulpen goed moet oefenen met hem,, des te makkelijker heb je het als je dr op zit ( kan je het leren aan been en teugel ondersteunen met je stemhulpen,..) zo kan hij langzamerwijs begrijpen wat er word bedoelt met drijven en sturen.. indd vrijspringen is een gode optie (doe het wel veilig en probeer ook eerst een beetje balkjes te lopen,,(gewoon aan halster,,, erg vermoeiend voor jezelf Tong uitsteken) heel veel succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 20:44

Wat heeft vrijspringen nu met zadelmak maken te maken Verward

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 21:21

runningkawa schreef:
Wat heeft vrijspringen nu met zadelmak maken te maken Verward


Het meisje of jongen ik weet niet. Vroeg of ze nog iets anders kon doen dan enkel longeren, als afwisseling kan ze hem toch eens laten vrijspringen? dan is het niet steeds hetzelfde en leerd hij ook iets bij, toch? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 21:27

ow op die manier Lachen
Maar voor zadelmak maken maakt het iig niks uit.

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 21:28

runningkawa schreef:
ow op die manier Lachen
Maar voor zadelmak maken maakt het iig niks uit.


Ja, daar ben ik wel helemaal mee eens dat het niks uitmaakt om zadelmak te maken
OK dan!

ikkebenmar

Berichten: 876
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: een heel klein dorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 20:40

Gewoon eerst een paar keer aan de longeerlijn stap en draf. Dan met zadel en losse beulgels zodat ze wennen aan iets tegen hun buik. en dan als iemand hem vast houd er op gaan zitten en meteen heel veel belonen en praten. Dan eerst aan de hand stappen en draven, dan aan de longeerlijn en dan los. Het is heel belangrijk om heel veel te praten en gerust te stellen want dan krijgen ze vertrouwen. Je moet wel consequent zijn en meteen laten weten wie de baas is en wat er niet mag.
Verder gewoon overdreven belonen als ze het goed doen.
Later als de stap en draf goed gaat kun je een keer proberen te galoperen.
Succes ermee!! OK dan! want het is niet altijd makkelijk!