sporen.. hoe hoog draag je ze nou??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

sporen.. hoe hoog draag je ze nou??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-04 16:12

Ikzelf rij niet zo heel vaak met sporen, maar zo af en toe wil ik ze nog wel eens gebruiken bij bepaalde oefeningen of hem watmeer aan het been te krijgen..

Nu heb je bij rubberen laarzen zo'n uitsteekseltje bij de hiel zitten...
Is het nou de bedoeling dat je dan de sporen daaronder doet of juist erboven...???

Voor mijn gevoel zeg ik eronder omdat ze dan horizontaal zitten...
Alleen lijkt het me logischer dat je ze er boven doet omdat daar een vlak stukje zit...

Beetje ingewikkelde vraag en ik hoop dat jullie hem snappen maar hoe zit dat nou???

L1 + 5 :)

Ons wondertje Collin is geboren :)


YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 16:16

Je moet de spoor bovenop dat uitstekeltje doen (dat doe ik tenminste) En als je de bandjes langer maakt is de spoor nog steeds horizontaal hoor! Dat ligt dus aan het feit hoe lang jij je bandjes hebt Lachen
Ook loopt je 'spoorpunt' niet geheel recht, maar loopt krom. Je moet dan zorgen dat hij naar beneden wijst, ipv naar boven
(zo heb ik het geleerd althans)

Succes OK dan!
Laatst bijgewerkt door YvonneAa op 04-04-04 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 16:16

Er boven, dat dingetje zit er om te voorkopen dat ze afzakken. Als het goed is zitten ze dan toch echt horizontaal hoor. Je kan anders de riempjes wat verlengen aan de onderkant

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 16:18

ik heb ze bij annebel juist heel laag om, terwijl mijn benen bijna onder haar uit komen. Maar dat is meer omdat ze anders zo heftig kan reageren. (ik heb daarom ook bijna nooit geen sporen om). Maar volgend mij is de goede hoogte als je ze erboven hebt, had ik eerder tenminste wel altijd.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 16:20

Ik heb ze altijd onder het 'uisteekseltje' zitten (ik heb leren rijlaarzen, daar zit helemaal geen uisteekseltje op.. maar goed) ik vind ze te hoog zitten als ze boven het uitsteekseltje zitten.

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-04 16:25

ja dat is mijn probleem nu ook....
Heb dan ook het gevoel dat ze dan echt te hoog zitten...

Maar op zich lijkt het me wel logischer als ze op die plek zitten...

L1 + 5 :)

Ons wondertje Collin is geboren :)

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 16:25

ze horen volgens mij boven het 'uitsteekseltje' maar dat vind ik wel erg hoog.

linielin

Berichten: 858
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 16:37

ik heb ze er ook onder zitten. erboven is wel erg hoog bij mijn rubberen rijlaarzen. op onze manege draagt volgens mij ongeveer iedereen ze er onder. pas had iemand ze er boven zitten en toen moest ze die er onder doen van de instructriese

Don't dream your live but life your dreams!

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 16:48

ik heb ze der altijd boven zitten.. en als je naast je paard loopt.. springt telkens. mijn hak.. er tegen aan .. wat erg zeer doet

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 17:14

ik vind dat ze eronder horen. je kan wel zeggen dat ze anders naar beneden zakken.. maar als je de bandjes strak genoeg aantrekt gaan ze helemaal niet naar onderen.
wat je veel vaker ziet is dat als je ze boven dat uitsteekseltje doet, ze dan juist naar boven gaan wijzen en dus heel gemeen steeds in de buik blijven prikken.

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

Zazoutje

Berichten: 4797
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 17:16

Ze horen volgens mij boven "het uitsteekseltje". Maar ik heb ze eronder. Vind het een beetje hoog. Maar ze zakken gelukkig niet af.

Sallie en Zaz mis jullie! Vriendjes zijn?
Lovers Porthos & Zonique Lovers

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 17:17

Ik heb leren laarzen, geen uitsteekseltje dus, maar ik heb ze altijd onder die knobbels van m'n enkel zitten. Als je snapt wat ik bedoel Haha! Anders vind ik het niet fijn zitten. Mijn sporen zakken nooit af.

Nulla tenaci invia est via

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 17:19

Margreet schreef:
Ik heb leren laarzen, geen uitsteekseltje dus, maar ik heb ze altijd onder die knobbels van m'n enkel zitten. Als je snapt wat ik bedoel Haha! Anders vind ik het niet fijn zitten. Mijn sporen zakken nooit af.



Je bedoelt die knobbels aan de zijkanten toch? Hoe heten die eigenlijk? Maar iig, daar zitten mijn sporen ook. Ik draag ze ook ongeveer horizontaal.

Toos paardloos

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 17:23

Ja die bedoel ik. Geen idee hoe die heten Haha!
Daar draag ik ze dus net onder, zodat ik ze niet voel met lopen. En dan de lengte van de riempjes zo afstellen dat ze netjes horizontaal zitten. Ik heb overigens sporen met van die schuine sleuven voor de riempjes (Balkenhol heet dat geloof ik?) en ik gebruik rubberen laarsbeschermers, dus dat blijft prima zitten.

Nulla tenaci invia est via

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 17:25

ik heb bij mijn leren laarzen ook geen uisteekseltjes meer. Maar door die rubberen bandjes blijven ze ook heel goed op hun plaats.

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 17:30

die knobbels van je enkel is toch gewoon het enkelgewricht?

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

horse_girl

Berichten: 1272
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 17:30

Citaat:
ik vind dat ze eronder horen. je kan wel zeggen dat ze anders naar beneden zakken.. maar als je de bandjes strak genoeg aantrekt gaan ze helemaal niet naar onderen.
wat je veel vaker ziet is dat als je ze boven dat uitsteekseltje doet, ze dan juist naar boven gaan wijzen en dus heel gemeen steeds in de buik blijven prikken.


Ik draag ze er altijd boven, en als het goed is krommen je sporen naar beneden, dus dan kan je ze toch nooit gemeen in zn buik porren? Tenminste zo zitten die van mij, maar ik let niet zo op hoe anderen ze dragen...

Marsie

Berichten: 956
Geregistreerd: 30-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 17:31

Ik heb ze ook onder dat uitsteekseltje zitten anders vind ik ze ook te hoog, en als je de riempjes goed aantrekt zakt het heus niet af heb ik zelf nooit last van iig.....


Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 17:34

LiSSy schreef:
die knobbels van je enkel is toch gewoon het enkelgewricht?


Ja duh Knipoog
Maar hoe dat onderdeel van het gewricht heet....
Straks eens even in m'n anatomieboek spieken!

Nulla tenaci invia est via

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 17:45

Ik rijdt niet veel met sporen, doe ik het wel dan draag ik ze zo laag mogelijk. IK wil niet constant m'n pony in z'n zij prikken tijdens het rijden en dat gebeurt wel wanneer ik ze hoger heb zitten.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 17:52

Margreet schreef:
Ja die bedoel ik. Geen idee hoe die heten Haha!
Daar draag ik ze dus net onder, zodat ik ze niet voel met lopen. En dan de lengte van de riempjes zo afstellen dat ze netjes horizontaal zitten. Ik heb overigens sporen met van die schuine sleuven voor de riempjes (Balkenhol heet dat geloof ik?) en ik gebruik rubberen laarsbeschermers, dus dat blijft prima zitten.


En wederom een overeenkomst.... Ik heb ook Balkenholsporen mét laarzenbeschermers. Die zitten veel beter om je enkel heen en gaan niet schuiven. Je hebt toch wel leren bandjes he? Haha!

Toos paardloos

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-04 18:31

ik had in het begin van die katoenen?? bandjes... maar heb nu leren bandjes gekocht waardoor ik dus ze weer opnieuw moest instellen...

vandaar dat deze vraag ook ter sprake kwam....

Denk dat ik ze toch maar onder die uitsparing doe...Denk dat ze anders toch echt teh oog komen...

L1 + 5 :)

Ons wondertje Collin is geboren :)

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 18:39

imker schreef:
Je hebt toch wel leren bandjes he? Haha!


Tuuuuuuurlijk! Wat anders?! Haha!

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 18:43

Ik heb zowel leren als kunstof bandjes, allen zonder beschermers, niks zakt af Lachen

Bij mijn mountainhorse laarzen zit ook zo'n uitsteeksel, maar ik heb mijn sporen eronder, hou niet van zo hoog.
Bij gewone leren had ik ze op dezelfde hoogte Lachen

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 19:09

ik doe ze boven dat leren uitsteekseltje, anders glijden ze bij mij weg.
en of ik ze nou strakker doe of niet, dat maakt niet uit.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fee1976, Joanne_, Kyno en 37 bezoekers