Ik weet het niet meer........

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Ik weet het niet meer........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-04 17:48

Zoals jullie misschien bij wedstrijden hebben gelezen had ik vandaag weer eens cioncours, maar ik loop steeds tegen hetzelfde probleem aan: het tempo

Jaike loopt met inrijden vaak super en dan is ze ook heel ontspannen, ik stap vaak dus het ligt er ook niet aan dat ze moe is, wanneer ik de baan inga en begin met de proef is ze spontaan zo traag als dikke boter, ze sluit zich op de één of andere manier af en reageert totaal niet meer op de hulpen, niet op spoor en niet op zweep

Hoe kan ik dit oplossen, ik ben al thuis bezig gegaan en dan heeft ze ook de neiging om tijdens het proefje oefenen heel traag te worden, ik probeer haar er dan doorheen te rijden en dat gaat nu redelijk, maar op concours is dit bagger Boos!
Vandaag heb ik haar behoorlijk flink (zeg maar redelijk grof) aangepakt, maar zo wil ik mijn proefjes niet rijden, er komt teveel spanning op de ketel en alles gaat een stuk slordiger dan normaal.
Zelf heb ik ook niet het idee dat het spanning van mij is aangezien ze thuis ook zo wordt, herkent iemand dit en heeft iemand tips, want zo wordt concours rijden er niet leuker op Boos!

Wat is jullie mening Verward Schijnheilig

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 17:58

probeer het volgende eens, rij je paard los, zet hem weer terug op de trailer/wagen en zadel m even later weer op en ga dan meteen de ring in.
dat wil nog wel eens werken

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 18:00

En als je nou eens zelf op meerdere vreemde tereinen gaat rijden. Misschien kan je daar duidelijk maken dat je paard waar dan ook fatsoenlijk moet lopen. en je hoeft dan niet het gevecht aan te gaan in de wedstrijdring

groetjes joyce

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 18:00

In welke klasse rijd je?

de L1 + 6 uit je onderschrift?

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-04 19:13

Ja, ik ben L1 met Jaike........
En ik ben bang dat straks niet verder met haar kom, door het "brave" Verward

In de lagere klasses krijg je je winstpunten nog wel door foutloze proeven neer te zetten, maar steeds krijg ik het commentaar, te weinig impuls, weinig reactie op hulpen etc. etc. (en natuurlijk het bekende meer verruimen, maar ja dan moet ik geen fries gaan starten Bloos )

Volgens mij is het ook geen angst, maar meer koppigheid, tijdens het inrijden is ze juist vaak heel fris en op neen ander terrein ook........

Wij hebben een buitenbak bij de stal, een clubbak in de buurt, een bak van een meisje van de club en ik ga weleens naar Vora van hier op bokt, dus terreinen genoeg en dan is ze super, maar het lijkt wel dat ze reageerd op het voorlezen ofzo Verward

Als ik een proefje uit m'n hoofd doe (tijdens trainingen thuis) gaat ze wel stug door, maar op concours vind ik dat zo riskant, maar zal het daar aan kunnen liggen denken jullie Verward Scheve mond

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 19:15

Kan het aan je eigen spanningen liggen? Dat het paard dat voelt en daar op reageert?

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 19:35

Stop je zelf met rijden als je de ring in gaat?
Dat kan namelijk ook nog Knipoog

En is het meestal tijdens buitenwedstrijden of juist tijdens binnenwedstrijden?
Wanneer Laiser een dikke wintervacht heeft valt hij binnen stil door de hitte onder die dikke bontjas als ik buiten heb losgereden.

Is je pony thuis wel echt goed aan je been? Dan moet je dat ook op wedstrijden eisen van je pony. Dus ook in de ring.

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 19:40

Jaike schreef:
Als ik een proefje uit m'n hoofd doe (tijdens trainingen thuis) gaat ze wel stug door, maar op concours vind ik dat zo riskant, maar zal het daar aan kunnen liggen denken jullie Verward Scheve mond



zou je hier niet meer mee kunnen oefenen ... als jij denkt dat het aan het voorlezen ligt dan ga je gewoon zelf alle figuren en dingen hard op zeggen ook tijdens gewone trainingen ....
het kan wel irritant worden voor mensen die bij je in de bak rijden maar misschien "went" ze er zo wat meer aan ....
Want als ze het alleen doet als er iemand voorleest dan zal dat best een kunnen dat ze daarop reageert ...

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-04 19:52

LuvdaTossa schreef:
Kan het aan je eigen spanningen liggen? Dat het paard dat voelt en daar op reageert?


Hier heb ik ook al aan gedacht, maar thuis tijdens het proefje rijden doet ze het ook Verward

Thuis is ze verder wel goed aan m'n been, en tijdens het inrijden ook, maar zodra ik de baan inga klapt ze dicht

Vandaag heb ik haar tijdens de tweede proef flink aangepakt (dat wil zeggen aantal keren flink de sporen erin) dit levert heel veel spanning op maar ze loopt wel beter door, maar dat vind ik zo lomp en grof staan dat ik daar natuurlijk weer commentaar op krijg Bloos (heb ik overigens niet gekregen, ik had juist een wp in die proef Schijnheilig )
Is het mischien een kwestie van "er doorheen" rijden Verward
En hoe kan ik dit het beste doen, want op deze manier een proefje rijden is niet echt prettig, ik ben blij dat we weer buiten gaan starten, maar qua traagheid maakt het niet veel uit Knipoog

Ik had voor een poosje geleden wel een lekkere voorwaartse proef gereden (tijdens concours) en toen dacht ik juist van: hé hé ze is erdoor
OK dan! niet dus
(toen had ik wel direct 165pnt ipv (bijv.) 156pnt)

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 22:04

ik kan maar aan 1 ding denken; het ligt aan jezelf.
Net wat Mickey zegt, jij stopt met rijden wanneer je de ring in gaat. Probeer je verstand op 0 te zetten en gaan met die banaan. Je gaat teveel nadenken...

moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 23:29

het is niet erg om een keertje een riskante proef te rijden.
ik had met mijn pony, ik reed z2, en hij wist precies wanneer ik de zweep weg had. en ik ging zelf ook iets anders rijden in de proef.

dit alles zorgde er wel voor dat hij met losrijden FAN-TAS-TIES liep OK dan!
maar in de ring was het over, niks geen flitsende proef meer, maar gewoon braaf de figuurtjes, maar meer als kunstjes dan als oefeningen.

Ik heb geen tijd meer gehad dit op te lossen,want ik werd te groot, maar ik heb hem een keer tijdens een proef op zijn nummer gezet, echt een keer ahcter zijn kladden gezeten zeg maar, nou hij wist niet wat hem overkwam! en de rest van de proef liep die SUPER! en ik bedoel, dan meot je een keerjte niet voor de punten gaan, maar aan de volgende proef denken.

Dus je hoeft haar niet af te ranselen, maar haar eens eventjes flink achter de broek aan zitten kan geen kwaad, als je voor aan de teugels maar niet gaat tegenhouden of gaat trekken...Lachen maar ik neem aan dat je dat begrijpt

ik hoop dat je hier wat aan hebt succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 00:44

Herkenbaar probleem. Als ik de ring in ga lijkt mijn paard ineens half overleden te zijn. Ondanks alles haal ik gelukkig nog wel wp in de B, maar lekker rijden is het zeker niet.

Ik weet ook wel wat het probleem is. In een proef durf ik nog niet echt te rijden. Thuis is hij nu al veel beter voorwaarts, maar in de proef . Eigenlijk moet ik hem in de proef dus net zo rijden als thuis.

Het niet meer voorwaarts zijn, begint al zodra ik de ring in ga. Misschien moet ik hem de volgende keer maar direct even goed naar voren rijden terwijl ik de ring nog aan het verkennen ben. Zolang IK hier niets aan doe, gaat mijn paard echt niet spontaan lopen. Zal dus zelf actie moeten gaan ondernemen.

Misschien is het nu ik nog in de B zit, juist wel een heel goed moment hiervoor. Hoe verder je komt, hoe lastiger dit wordt natuurlijk. 1 keer heb ik hem goed voorwaarts gehad en toen had ik op 1 punt na geen 2 wp. Als ik nu maar net een wp haal, ben ik eigenlijk teleurgesteld. Dan denk ik: 'trut, je had gewoon moeten rijden en niet mee moeten liften, anders wordt het zo een gebed zonder einde'.

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 14:17

kimmy schreef:
ik kan maar aan 1 ding denken; het ligt aan jezelf.
Net wat Mickey zegt, jij stopt met rijden wanneer je de ring in gaat. Probeer je verstand op 0 te zetten en gaan met die banaan. Je gaat teveel nadenken...


Ik weet niet of het dat wel is, ik ben juist de hele proef aan het drijven, maar er komt gewoon geen reactie, ik denk eerder dat het ongehoorzaamheid is doordat ze weet dat je nu niet even flink wil inkomen Bloos , maar ik denk toch dat ik dat eens moet doen, dan maar een proefje flink verknallen, maar dat dacht ik gister ook van de 2e proef, terwijl ik toen juist meer punten had *LOL*

In ieder geval hartstikke bedankt voor jullie tips OK dan! Haha!