Longeren - touwtjes of bijzetteugels (en hoe)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mssX
Berichten: 254
Geregistreerd: 18-12-01
Woonplaats: Dordrecht

Longeren - touwtjes of bijzetteugels (en hoe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-01 15:59

Hai,

Ik heb even een vraagje. Op het moment rij ik een Friese merrie van 4 jaar. Ik rij haar nu een paar keer in de week. Ze begint al af n toe als ze ontspannen is netjes na te geven, maar komt wel weer gauw omhoog. Ik heb in het begin geprobeerd niets te forceren en me gewoon op n goed `mond-contact` te concentreren. Nu ze zich meer ontspant en meer op mn benen reageer begint het allemaal `te lopen`. Nu wil ik haar eigenlijk ook af en toe gaan longeren. Het probleem is dat ze nog veel te leren heeft en ik niets wil forceren. Maar ik zou haar wel graag bij willen zetten. Nu kan je een paard ook met zadel en hoofdstel op longeren en dan evt. bijzetteugels of touwtjes gebruiken. Hoe kan ik dat het beste vastzetten (vooral bij touwtjes) en raden jullie een van die twee aan? Want ik vind het zonde om haar met rijden (omdat ze nog jong is o.a.) helemaal vast te gaan knopen met hulpteugels. Daar begin ik voorlopig niet aan. Hebben jullie advies?

Groetjes,
Marieke


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 16:01

Ik pleit voor de gogue of voor de slof. Maar dan moet je wel weten hoe het paard moet lopen, niet gewoon in de krul, maar dat de hals echt daalt vanuit de schoft. En de hals moet lengte behouden. Op het moment dat het paard zich opkrult, zal hij buigen in het middenstuk van de hals, en zal hij kort worden in de hals. Je zult zien dat hij dan nog niet fijn door het lijf beweegt.

mssX
Berichten: 254
Geregistreerd: 18-12-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-01 18:47

Hoe longeren jullie je paarden/pony`s dan eigenlijk???

Groetjes,
Marieke

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 20:24

als ik mn paard longeer doe ik dat zonder iets... Ik longeer niet om hem rond te krijgen ofzo, maar meer voor de ontspanning of om de overtollige energie kwijt te raken... Ik denk dat dit beter is... De tijd nemen om haar rustig nageeflijk te krijgen lijkt me beter dan met touwtjes, slof of bijzetteugels beginnen..

kus,
Frederike

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 20:26

Ik sluit me bij Desiree aan,
vooral op het punt van het opkrullen, vooral Friezen zullen snel die neiging hebben.

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 21:13

ik longeer met de dubbele lijn van lammert haanstra. daarbij gebruik in een longeersingel waar ik de lijn dus door de riempjes heen doe eentje achter de billen langs en de andere gewoon. zo verkrijg je het idee van de pessoateugel. ik vind het heel fijn longeren en niet dwingend. alleen als ie echt gaat verzettenkrijgt ie druk. en je stimuleert hem tevens om de achterhand en rug goed te gebruiken. ik ben zeer tevreden over deze methode. heb een longeercursus gehad waar ze ook op ongeveer de zelfde manier longeren. wel wennen voor het paard zon lijn acher zijn billen maar na 1 keer is ie gewent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 21:22

Ik longeer graag met een elastieken halsverlenger, die druk achter de oren geeft als het paard omhoog komt.
Dit doe ik omdat wij met onze paarden een horizontale halshouding nastreven (western).

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 13:04

lonneke schreef:
ik longeer met de dubbele lijn van lammert haanstra. daarbij gebruik in een longeersingel waar ik de lijn dus door de riempjes heen doe eentje achter de billen langs en de andere gewoon. zo verkrijg je het idee van de pessoateugel. ik vind het heel fijn longeren en niet dwingend. alleen als ie echt gaat verzettenkrijgt ie druk. en je stimuleert hem tevens om de achterhand en rug goed te gebruiken. ik ben zeer tevreden over deze methode. heb een longeercursus gehad waar ze ook op ongeveer de zelfde manier longeren. wel wennen voor het paard zon lijn acher zijn billen maar na 1 keer is ie gewent.


Maar jij gebruikt alleen die twee lijnen? of gebruik je ook nog een Gogue o.i.d.?

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

mssX
Berichten: 254
Geregistreerd: 18-12-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-01 09:53

Wat is een Gogue dan precies en hoe werkt ie (in)?
Maar stel ik zou haar toch met bijzetteugels of touwtjes willen longeren, hoe maak ik deze het beste vast?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 23:32

Als je bijzets gebruikt dan maak je die aan weerszijden vast aan de longeersingel of zadel, niet te hoog maar ongeveer onder je zweetblad.
Bijzets niet te strak vastmaken, als je paard stilstaat moeten ze niet te strak staan, zodra hij gaat lopen zoekt ie ze wel op. Om paniek te voorkomen liever te los beginnen en gaaneweg steeds een gaatje korter.

De touwtjes, waar jij het over hebt is eigenlijk 1 touwtje. Het midden ligt in het midden van zijn rug, dan loopt het door de bovenste ringen van je longeersingel naar het bit en dan van binnen naar buiten naar de zijkant van de singel, ongeveer even hoog als bij bijzets. Touwtje ook niet te strak.

Voor meer uitleg, zie: 'longeren met Lammert Haanstra'.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 11:53

Zelf heb ik een bijzet-elastiek gekocht. Die kun je vrijwel bij alle ruitersportwinkels kopen. Je legt het middelpunt van het stiek achter z'n oren. De uiteinden haal je door de bitringen heen en maak je tussen de benen aan de singel vast. Maar er zijn natuurlijk ook heel veel andere verschillende manieren van bijzetten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers