rechts zo vast als een plank

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
serenta

Berichten: 2275
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Amsterdam

rechts zo vast als een plank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-04 14:36

Sinds een week of 8 rij ik met een dravertje. Alleen in stap en draf. Hij is echt super mar ik probeer toch steeds een stapje verder nu is hij lekker nagevelijk in stap op bijde handen maar in draf alleen op links. Als ik dan op rechts gaat dan valt hij met elke lichte buiging naar binnen. Hij reageerd niet op mijn binnenbeen. Maar aangezien hij best een gevoelig pardje is wil ik het wel oplossen maar niet te "hard" zeg maar. Heeft een van jullie een idee hoe ik dit kan oplossen?

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 16:45

Longeren is altijd een goede optie om paarden op beide kanten even los te maken, omdat het paard dan geen rekening hoeft te houden emt de ruiter. Misschien zit jij zelf naar 1 kant en blokkeer je hem daarom een beetje op de andere kant, of hang je meer aan de teugels op rechts, dat weet ik niet. Maar grondoeveningen, veel voltes, stelling&buiging en longeren moet je toch op weg helpen!

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 18:43

mijn tip is idd owk...longeren

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 19:36

Zo te horen heeft je paard totaal geen reactie op je rechter been. Probeer kleine stapjes te wijken voor het rechter been. En je zal zien al geef je je hulp voor het wijken voor het rechter been zal die naar rechts vallen... Dan valt die door je rechterbeen. Dan mag je wel een keer een por geven en even wakker maken. Je zegt dat je paard gevoelig is dus een por hoeft niet hard te zijn, maar je mag hem wel even aanpakken.
Rij veel slangevoltes en stel overdreven in en zet hem soms een pasje opzij. Rij een S rij een 8 dat soort figuren...
Zodra je denkt dat hij in stapt reageerd op je binnen been kan je een keer aan draven zodra hij naar binnen valt pasje opzij. Let op dat je hem niet vast pakt op je buiten teugel.
Longeren helpt idd ook. Succes ermee.

serenta

Berichten: 2275
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-04 21:52

Bedankt voor de tips ik ga er morgen meteen mee aan de slag

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 12:01

Ik ken het probleem.
Jij hebt een draver, ik een ex-renpaard en hoe lopen die op de baan???
Linksom.....dus hoe worden ze hoofdzakelijk getraind, juist, linksom.
Hierdoor zijn ze op die hand sterk ontwikkelt maar is de rechterhand achtergebleven waardoor ze vast komen te zitten.
Het is mijn theorie, maar het valt me op dat paarden van de baan dit euvel veel hebben.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 18:23


serenta

Berichten: 2275
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-04 18:28

ja dat kan kloppen ja dat het daaro zo is, angezien hij bij ons op stal nog niet in ingespannen (waarschijnlijk deze week voor het eerst) maar wat me wel opvalt is dat ze bij ons ook op de andere hand rijden en de meeste ook onder het zadel (lekker in het bos gestapt worden)

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 19:53

veel voltes enz.
en probeer je niet te laten misleiden door zijn "gevoeligheid".
soms nemen paarden je daar echt mee in de maling, en als hij op gewone hulpen niet reageerd, mag je gewoon strenger zijn.
als je even doorzet, is het voor hem straks ook veel fijner!