kapotgereden paard gekocht, wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

kapotgereden paard gekocht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-04 00:39

Ik plaats dit bericht voor een vriendin van me, ze heeft helaas geen internet.

Mijn vriendin heeft ongeveer 2 maanden geleden een paardje gekocht bij een particulier. De eerste 2 weken ging het super met het paardje.
Die weken daarna ging het steeds slechter, het paard kon zijn evenwicht niet meer vinden, werd steeds 'strakker' in de rug, dweilde alle kanten op en had op een gegeven moment geen tactmatige beweging meer en liep zelfs teugelkreupel.
Ze heeft toen de dierenarts enz erbij gehaald en die vertelde haar dat het paardje compleet verreden was, er was zelfs met een kraker etc niks meer aan te doen.

Mijn vriendin heeft de verkoper toen gebeld en het verhaal uitgelegd, die vond het sneu maar nam het paard niet terug want ze hadden al een ander paard terug gekocht.

Wat kan mijn vriendin nou voor stappen ondernemen ?

Wonende aan het eind van de wereld in een hutje midden in het veld...


Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 00:41

Een poosje het land in en daarna terug naar de basis? Alles overnieuw, dus vanaf longeren?

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 00:43

Wat en klote streek van die oude eigenaar zeg!
Wisten ze er vanaf dat het paard 'stuk' was?

Kan je er niet verder mee helpen Mar, maar wens je vriendin veel sterkte.


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 00:43

Volgens mij zijn er algemene handelsbepalingen die indien er verborgen gebreken zijn terugname verplicht maken binnen 3 maanden.
Dat diegene een ander paard heeft gekocht is geen argument.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 00:43

Binnen 6 weken MOET de verkoper het paardje bij dit soort gebreken terugnemen. Na die 6 weken weet ik het eigenlijk niet, maar dacht niet dat ze dan verplicht waren hem terug te nemen...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 00:45

Ik vind 'kapot gereden' een relatief 'vrij'begrip...Ligt er helemaal aan in wat voor opzicht het paard is kapot gereden...Echt helemaal lichamelijk kapot gereden met als gevolg slijtage aan banden en gewrichten,verschoven wervels,ontstoken slijmbeurzen etc..Dus eigenlijk onherstelbare schade..Of herstelbare schade (op langer termijn) of rijtechnisch gezien kapot gereden....

[edit]

Lijkt mij iig weldat dit onder de verborgen gebreken zal vallen dus ze heeft het recht het dier terug te brengen...En dat zou ik dus doen ook.
Laatst bijgewerkt door KellyenXena op 04-04-04 00:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 00:49

sarabande schreef:
Volgens mij zijn er algemene handelsbepalingen die indien er verborgen gebreken zijn terugname verplicht maken binnen 3 maanden.
Dat diegene een ander paard heeft gekocht is geen argument.

Sarabande, denk je dat er afdoende sprake is "verborgen gebreken" als het paard niet gebruikt kan worden voor het doel waar het voor gekocht EN als de veearts dat dus ook op die manier verklaart??

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 00:56

Er zal wel een jurist bij moeten komen, maar wanneer de DA en desnoods een neutrale andere DA of kliniek bevestigen dat het paard ten tijde van verkoop niet geschikt was voor het gebruik waarvoor het aangeschaft is en door de verkoper wel als geschikt verkocht is dan kan de koop nietig verklaart worden.
Het beste neem je kontakt op met de vereniging van paardenhandelaren, die hebben de regels op papier staan.
Voorheen was Egbert Schep uit Bergambacht het aanspreekpunt, maar ik meen dat die wat taken heeft afgestoten.
Hij of Jan Greve te Haaksbergen zal je iig naar de juiste persoon en instantie kunnen verwijzen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 01:05

Ik heb net een pb bericht gestuurd naar Kojack met een stukje uit de bit,waarin de voorwaarde staan,en hoe je een koop ongedaan kan maken!
Kojack zal het hier plaatsen!
Kojack wens je vrienddin heel veel sterkte van mij,als ik ergens mee kan helpen hoor ik het graag!
Liefs Lundi

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 01:05

Maar is pas toch een nieuwe regel van een half jaar?

Die geldt toch voor alle dieren? Van goudvis tot olifant? Of is dat alleen als het paard overlijdt binnen die 6 maanden?

Pony die vroeger bij ons op stal stond heeft spat. Eigenaren wisten dat, maar hebben haar verkocht zonder dat erbij te vertellen. Ik geloof dat de nieuwe eigenaren er na een maand of 4/5 achter kwamen. Mensen weigerden het paard terug te nemen. Er kwam een rechtzaak en de oude eigenaren werden verplicht om het dier terug te nemen.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 01:08

Er is wel verschil in de regeltjes omtrent een consumentenkoop of een particuliere koop.
Bij een consumentenkoop (waarbij de verkoper een handelaar is en de koper particulier) is de koper op allerlei manier beschermd.

@Lov wanneer het paard niet voldoet aan het doel waarvoor het gekocht is en dit binnen bepaalde tijd wordt vastgesteld dan geldt dit bij een consumentenkoop wel als koopontbindende factor.
Verborgen gebreken zijn een ander verhaal.

Maar hoe dit precies zit bij een particuliere koop weet ik niet.

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-04 01:22

Ik heb het stukje van Lundi in 2e moeten knippen anders kreeg ik het er niet op.
Hier het stukje uit de bit :
Afbeelding
Afbeelding

Ik hoop dat het een beetje leesbaar is Haha!
Ik heb het verkleind met de verklein functie van bokt.


Lundi, heel erg bedankt !

Wonende aan het eind van de wereld in een hutje midden in het veld...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 01:32

Heb je trouwens bewijzen dat het onderhavige paard werd aangeboden voor datgene waar het voor gekocht is.
Of meer, ik bedoel dat men een leuk gewoon dressuur paard bijvoorbeeld aanbiedt als een paard met alle mogelijkheden voor het grotere werk??
Zijn daar advertenties of zo van geweest, want dat zou de zaak wel kunnen ondersteunen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 01:36

Uit het tekstje wat Kojack plaatste, maak ik op dat de verkoper in dit geval dus moet bewijzen dat het dier geschikt was voor het doel. Nou, als dat diertje in een paar weken tijd al niet meer wil lopen, lijkt mij dat de verkoper weinig bewijs meer over heeft.

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 01:37

Stukje uit de Bit!
Indien een koper na de koop "mankementen" aan het paard constateerd,dan dient de koper dit binnen twee maanden na de ontdekking aan de verkoper te melden.
Lundi
Doet de koper dit niet,dan verliest hij zijn recht de koopovereenkomst op grond van non-conformiteit te ontbinden
Indien sprake is van een consumentenverkoop (een koopovereenkomstwaarbij de koper een particulier is en de verkoper een profesional) dan kan de koper binnen een termijn van 6 maanden nadat het paard is geleverd de koopovereenkomst ontbinden en eisen dat de verkoper het paard terug neemt.
Overigens geldt wel dat de koper een gebrek moet melden binnen twee maanden.
Een belangrijk verschil tussen consumentenkoop en een gewone koopovereenkomst is,dat de bewijslast bij de consumentenkoop bij de verkoper ligt
De verkoper dient aan te tonen dat er geen sprake was van een gebrek ten tijde van het sluiten van de koopovereenkomst
Bij een gewone koopovereenkomst dient de koper aan te tonen dat wel sprake van een gebrekdat ten tijde van de koopovereenkomst aanwezig moet zijn geweest.

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 07:08

Wat ik me dus wel afvraag is hoe het kan dat het paard de eerste 2 weken wel super aan voelde. Als ie echt zo verreden is zou dat niet het geval zijn. Zat hij onder de dope of zo of heeft ze geen bloed laten afnemen bij de keuring?

Het lijkt mij persoonlijk vrij lastig te bewijzen dat ten tijde van de koop het paard ook al verreden was.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 09:15

sarabande schreef:
Er zal wel een jurist bij moeten komen, maar wanneer de DA en desnoods een neutrale andere DA of kliniek bevestigen dat het paard ten tijde van verkoop niet geschikt was voor het gebruik waarvoor het aangeschaft is en door de verkoper wel als geschikt verkocht is dan kan de koop nietig verklaart worden.
Het beste neem je kontakt op met de vereniging van paardenhandelaren, die hebben de regels op papier staan.
Voorheen was Egbert Schep uit Bergambacht het aanspreekpunt, maar ik meen dat die wat taken heeft afgestoten.
Hij of Jan Greve te Haaksbergen zal je iig naar de juiste persoon en instantie kunnen verwijzen.


Zo eenvoudig ligt het natuurlijk niet, want buiten dat je een bewijsprobleem hebt, had je zelf bij de aanschaf ook een onderzoeksplicht. Hoever die onderzoeksplicht gaat, hangt helemaal af van het geval (en de beoordeling van de rechter). Niet alleen de verkoper heeft mededelingsplicht.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 09:18

Als de vorige eigenaar dingen heeft achtergehouden, MOET deze het paard terugnemen.

-

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 09:37

Tja, maar dan moet je nog maar zien dat je idd je geld krijgt. Ik heb ook een geval op stal staan die beslist niet geschikt is voor het doel waarvoor ik hem heb gekocht. Nu kan ik er alleeen nog mee gaan rechten, aangezien die mensen hem absoluut niet terugkopen. Ik heb geen rechtsbijstandverzekering, en heb dus ook geen zin om daar maandenlang mee aan de gang te gaan. De theorie is leuk, dat een verkoper moet terugnemen, maar de praktijk is anders.

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 09:42

Breng dat paard maar, ik geloof niet in kapotgereden paarden die in eerste instantie goed lopen en na twee maanden niks meer kunnen.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 09:43

janna schreef:
Tja, maar dan moet je nog maar zien dat je idd je geld krijgt. Ik heb ook een geval op stal staan die beslist niet geschikt is voor het doel waarvoor ik hem heb gekocht. Nu kan ik er alleeen nog mee gaan rechten, aangezien die mensen hem absoluut niet terugkopen. Ik heb geen rechtsbijstandverzekering, en heb dus ook geen zin om daar maandenlang mee aan de gang te gaan. De theorie is leuk, dat een verkoper moet terugnemen, maar de praktijk is anders.


En zo is het maar net. Als je het af moet gaan dwingen via de rechter, heb je altijd de kans dat je het verliest. Als je dan kosten voor een advocaat plus proceskosten hebt gemaakt, ben je dat ook nog kwijt. Zo simpel ligt het allemaal niet en het is ook maar helemaal afhankelijk van hoe een rechter het ziet (en dat kan per rechtbank enorm verschillen!!).
Het ligt er natuurlijk wel een beetje aan voor wat voor bedrag het paard gekocht is. Het zou kunnen dat het een kantonprocedure wordt en dan hoef je je niet door een advocaat te laten bijstaan. Of dat verstandig is, is natuurlijk de vraag.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 09:53

Wanneer in advertenties expleciet gestaan heeft dat dit paard geschikt is een bepaald doel en het zal daar door al aanwezige verborgen gebreken nooit aan voldoen, heb je een zaak die alle kans op succes heeft.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

germie

Berichten: 25917
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 09:56

Wat is er kapot gereden? Een paard dat eerst 2 weken goed loopt en daarna opeens teugelkreupel en weet ik veel wat is, is wel vreemd. Als het paard 2 weken goed is, en daarna niet meer, dan kan het ook aan iets anders liggen.

Heeft het paard slijtage? of is het gewoon verreden in die zin van verkeerd gereden, stug, hard, sloom, enz.? Er zijn mensen die een soepel paard in een paar weken helemaal vast rijden. Dus dan zou het paard wel goed geleverd zijn, maar doro de nieuwe eigenaar verreden zijn.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 09:58

Misschien zijn er mensen die het paard gekend heben voor het verkocht is???

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 10:01

sarabande schreef:
Wanneer in advertenties expleciet gestaan heeft dat dit paard geschikt is een bepaald doel en het zal daar door al aanwezige verborgen gebreken nooit aan voldoen, heb je een zaak die alle kans op succes heeft.


Wat je zegt: kans....je heb ook de kans dat het niks wordt.

Heb je veel ervaring met dit soort zaken?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers