Elcaro, welk karakter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Elcaro, welk karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-04 20:37

Ik heb op stage verschillende Elcaro's gereden, jong en oud.
Nooit moeite mee gehad, waren altijd snel verkocht.

Nu heb ik pas een week voor iemand een 8 jarige Elcaro ruin gereden.
Dier is 8, al sinds zijn 3e onder het zadel, maar zitten nog weinig knoppen op. Dier heeft wel potentie, vind ik, maar niet fijn en conseqent doorgereden. De bedoeling is dat ik hem een maandje ga doorrijden.

Nu hoorde ik gelijk van alle kanten, dat Elcaro's stakers zijn. En 9 vd 10 keer een minder fijn en werkwillig karakter bezitten.

Wat is hiervan waar, welke ervaringen hebben jullie?


LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 20:43

Ik houd er niet zo van dat nakomelingen van een hengst bestempeld worden met een vervelend karakter. Naar mijn mening zijn het de mensen die met de paarden omgaan die het karakter van een paard maken. Juist als je niet weet dat het paard een vervelend karkater heeft ga je er psychisch al heel ander mee om dan dat je aan komt lopen en denkt: ai die vervelende ..... weer. Ik heb ook paarden te rijden waarvan de meeste een naar karakter horen te hebben.... maar ik heb nog geen verkeerde gezien! Het zijn juist super paarden, die karakterpaarden!

Maar ik heb verder geen informatie over Elcaro's, aangezien ik er nog nooit eentje gereden heb Haha!

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-04 20:46

Ik wist weinig van elcaro's aangezien de paarden op mijn stage's uit zeer verschillende merries kwamen. Ook nooit moeite mee gehad.

Ik vind dit diertje iets angstig, slim, leuke gangen, en als je consqent bent ook nog eens aanhankelijk en werkwillig.

Ik was dus benieuwd waar Elcaro's nu om bekend staan.

Overgens een erg mooi dier om te zien Pling

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 21:36

ik ken er maar 1 en dat is een zeikerd
maar van iedere hengst zijn er wel een paar zeikerds
zoals er van iedere hengst ook makkelijke paarden zijn

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 22:23

Onze fokmerrie is een Elcaro. Ze is idd erg lastig met rijden. Maar of dat door haar afstamming komt? Ik weet het niet. Het is en een merrie en ze is vroeger recreatief gereden. Ik denk dat het probleem meer in het laatste zit.

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 22:31

Er zijn wel lastige Elcaro's, dat hoor je wel vaker. Zo uit mijn hoofd weet ik er 3 die ik goed ken. 1 is werkelijk een eersteklas draak, tot op het bot verwend en nooit geen regels geleerd. Als 4-jarige had ie al wel praatjes, maar hij heeft nooit echt opvoeding gehad omdat in goede banen te leiden, resultaat: etterletter. Nummer 2 is merrie en kan soms echt een beetje truttig doen, maar in werkelijkheid is ze 100% betrouwbaar en helemaal niet gemeen. Dit paard moet je af en toe wel verrassen, anders gaat zij met jou spelen. Maar het is een lief en betrouwbaar paard, alleen wat doenig in het hoofd. Nummer 3 is een eersteklas watje, lief, gezellig, attent, braaf, dapper en ga zo maar door. Hij is bijna saai.

janna

Berichten: 4535
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 08:27

IK heb er een en ben die nu zadelmak aan het maken. Hij is zadelmak geboren denk ik, want hij pakt het echt meer dan goed aan. Super braaf en werkwillig dier.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 13:09

bij mij op het werkt staat ook een elcaro een echte teef tegen andere paarden. absoluut niet werkwillig, als iets nieuw is doet ze het 2 keer goed en vind er dan niks aan.en voor de rest super lief in de omgang. is nu fokmerrie

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 13:26

Miss_Petit schreef:

Ik vind dit diertje iets angstig, slim, leuke gangen, en als je consqent bent ook nog eens aanhankelijk en werkwillig.


Dit is de omschrijving die past bij de Elcaro die een vriendin van mij had op een aantal zaken na; de angstigheid was er eigenlijk niet, wel wat ril. Ze had echt erg mooie gangen, een geweldige uitstraling en erg lief. Wel met karakter en ja daar moet je consequent mee zijn.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 14:30

Wij hebben meerdere Elcaro afstammelingen gehad. De meesten ervan heb ik gereden, sommigen waren al eerder verkocht. Nooit problemen mee gehad, vond ze juist érg werkwillig. Soms wel wat angstig en aanstellerig buiten, maar dat was meer onwennigheid. Vond de paarden ook zeer slim en erg lief in de omgang. Ben altijd erg te spreken geweest over de Elcaro's...

*edit: rare typfout*

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 14:34

ik heb n hoop verschillende elcaro's gezien, varieerend van echte staker tot n paard wat stiekum net niet doet wat je wil.

de ene elcaro liet overduidelijk merken dat ie het er niet mee eens was, en de ander probeerde op een andere manier onder het werk vandaan te komen.
hele mooie dieren, maar zich nooit helemaal voor je willen geven ( stonden er niet voor niets op een gegeven moment 3 van op de handelsstal waar ik werkte...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 14:54

Karakters beoordelen is vrij moeilijk als je niet weet uit wat voor moeders ze komen. Mijn mening is dat de moeder een grote bijdrage levert aan het karakter dan de vader.

En ik merk dat mensen op bokt hengsten al vrij snel lastig vinden.

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 15:56

Ik heb een tijdje een elcaro voor iemand gereden, die was absoluut niet werkwillig, je kon er bij wijze van spreken 6 zwepen op stuk slaan, het deed hem allemaal niets. In de omgang was ie braaf, maar wel overal in bijten en happen.

Maar of dat nou aan het bloed lag, sja, ik heb ook wel vaak het idee dat het aan de opvoeding van de ruiter ligt....

Roodvos

Berichten: 6615
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 16:02

De Elcaro's die ik ken, zijn over het algemeen luxe dieren, met goeie gangen, maar wel bloedkikkers. Dit type paard is vaak wat sneller beledigd, en daar moet je mee om kunnen gaan. Maar of je dat lastig moet noemen?
Kijk wel naar moederskant, of daar een beetje prestatie in zit.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-04 16:28

Pipo daar heb ik ook opgelet, op mijn stage waren al elcaro's van erg verschillende moeders. Er waren er geen 2 die echt grote gelijkenis vertoonde.

Ik moet zeggen dat ik zelf geen moeite heb gehad, met de Elvaro's die ik hem gereden.

Dit paard wat ik nu rijdt kwam het ineens bij veel mensen ter sprake.
Vele waarschuwde mij voor o.a het stakerige gedrag.

Ik heb hem nu meerdere malen gereden en moet zeggen dat hij goed opknapt. Gewoon conseqent zijn, hij pakt het goed op, en is slim.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 16:38

Miss_Petit schreef:
Pipo daar heb ik ook opgelet, op mijn stage waren al elcaro's van erg verschillende moeders. Er waren er geen 2 die echt grote gelijkenis vertoonde.

Ik moet zeggen dat ik zelf geen moeite heb gehad, met de Elvaro's die ik hem gereden.

Dit paard wat ik nu rijdt kwam het ineens bij veel mensen ter sprake.
Vele waarschuwde mij voor o.a het stakerige gedrag.

Ik heb hem nu meerdere malen gereden en moet zeggen dat hij goed opknapt. Gewoon conseqent zijn, hij pakt het goed op, en is slim.


Zoals gewoonlijk Miss Petit, zegt het meer over de mensen die de paarden hebben opgevoed ( meestal niet) dan over het paard.

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 19:06

ik ken 2 nakomelingen van elcaros.. de ene is vrij makkelijk te rijden maar veranderd in een weerzinwekkend monster als de hoefsmid of veearts er is..zeg maar staatgevaarlijk
de ander is in de omgan vrij braaf..aanhankelijk en lief..maar is eker niet makkelijk te rijden.. pittige tante en watervlug

ik hoor van alle kanten dat elcaros vaak lastpakken zijn..en ik geloof het ook wel een beetje

If blood will flow when flesh and steel are one. Drying in the colour of the evening sun
Tomorrow's rain will wash the stains away. But something in our minds will always stay

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 19:41

Ik ken er eentje, een merrie. Ze is moeilijk te rijden, loopt wel supergoed maar heeft een moeilijk karakter. Op stal is ze een beetje zuur. Ik ken haar niet zo heel goed aangezien ik haar niet rijd, maar dit is wat ik hoor en zie.

:D

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 21:10

Een vriendin van mij heeft ook een Elcaro.
Die schijnt heel fijn te rijden. Ze heeft haar vrij snel z-dressuur en sgw en m-springen gereden. Ze heeft wel pit, maar verder niet een moeilijk karakter.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-04 21:13

Pipo schreef:
Zoals gewoonlijk Miss Petit, zegt het meer over de mensen die de paarden hebben opgevoed ( meestal niet) dan over het paard.


Ben ik met je eens.

Maar toch zegt de vader en\of moeder vaak wat over het paard.
Bijvoorbeeld over de bouw.

Karakter zegt mij minder, aangezien ik vind, dat karakter is beinvloedbaar en heeft te maken met o.a opvoeding

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 07:37

Onze merrie stamt van Elcaro af, tenminste dat is haar opa, direct stamt ze van Jacardo (=haar vader), de zoon van Elcaro, af.
Van haar moederskant stamt ze van Duc de Normandie af!

Ze is nog niet zo lang onder het zadel (ruim 3 maanden), maar ik kan wel zeggen dat ze heel slim is, werkwillig en nu al erg mooie gangen heeft!
Onze dochter van 12 jaar rijdt op haar, dus dat zegt toch ook wel iets van het karakter van de merrie!
Het is inderdaad wel een paard dat je consequent moet behandelen, want ze heeft alles zo door (ze is echt superslim!!) en probeert daar dan wel eens onderuit te komen, maar uiteindelijk luistert ze wel! (kan ze echt zo Schijnheilig doen, van goh...dat wist ik niet... Bloos )
En dan kijkt ze je met die mooie ogen je aan....maar wanneer je dan op je strepen blijft staan, doet ze het toch voor je OK dan!
Tot nu toe hebben we geen vervelende dingen met haar meegemaakt, en het is, zo als verschillende hier zeggen, vaak voor een groot deel de aanpak van de ruiter!
Afbeelding

De meest rechtse van de donkere koppies....
Afbeelding

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:27

Citaat:
Dit type paard is vaak wat sneller beledigd, en daar moet je mee om kunnen gaan. Maar of je dat lastig moet noemen?

Zo was mijn Elcaro-merrie dus ook. Veel mensen noemen het lastig, ik vond het wel leuk. Het past bij je of niet.

~Turbohoof Solutions ~

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:33

ja t klopt zeker dat ze snel beledigd zijn

helaas heb ik alleen verpeste elcaro's gezien, misschien was dat het probleem??
maar dan nog, allen wilden gewoon net niet alles geven, ze deden wel alsof, maar je merkte gewoon dat ze stiekum aan het donderjagen waren .
het waren wel; allemaal typische paarden , leken ook op elkaar, droge hoofden (veel bot ) lang in het lijf, donkerbruin of pikzwart. goed bewegen, en de meesten ook goed springen ( los)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:53

LuvdaTossa schreef:
Ik houd er niet zo van dat nakomelingen van een hengst bestempeld worden met een vervelend karakter. Naar mijn mening zijn het de mensen die met de paarden omgaan die het karakter van een paard maken. Juist als je niet weet dat het paard een vervelend karkater heeft ga je er psychisch al heel ander mee om dan dat je aan komt lopen en denkt: ai die vervelende ..... weer. Ik heb ook paarden te rijden waarvan de meeste een naar karakter horen te hebben.... maar ik heb nog geen verkeerde gezien! Het zijn juist super paarden, die karakterpaarden!

Maar ik heb verder geen informatie over Elcaro's, aangezien ik er nog nooit eentje gereden heb Haha!

Ik ben het niet geheel met je eens. Natuurlijk zijn het altijd dezelfde mensen die de gemakkelijke paarden hebben en dezelfden die moeilijke gevallen hebben. Maar jij stelt het een beetje cru: het doet een beetje voorkomen alsof paarden computers zijn die met de juiste deskundigheid op de goede manier ingesteld kunnen worden.

Maar paarden zijn geen computers, het zijn levende wezens met een eigen wil. De een heeft dat nog sterker dan de ander.

ER zijn dus wel degelijk moeilijke paarden. En ja,vaak is het zo dat karakterpaarden moeilijk zijn. En de beste ruiters kunnen met die paarden omgaan, omdat ze gewoon heel goed zijn. Maar dat zijn er maar een paar op de zoveel ruiters. Want het gros kan het niet. En dat kun je misschien onvermogen noemen, maar je moet er vanuit gaan dat mensen in de regel toch heel erg hun best doen om hun paard te begrijpen. Dus kun je ook wel stellen dat paarden moeilijk kunnen zijn.

De hond is de betere mens

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-04 14:52

crossmonster schreef:
het waren wel; allemaal typische paarden , leken ook op elkaar, droge hoofden (veel bot ), donkerbruin of pikzwart. goed bewegen, en de meesten ook goed springen ( los)


dat is deze dus ook.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, GrapeshotBot, MyWishMax, Ubermetrics en 7 bezoekers