Je zit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Je zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-01 11:21

Ik heb enige problemen met mijn zit. Ik hang te ver naar achteren, waardoor mijn bekken verkeerd staan. Als oefening heb ik mee gekregen, om als het ware mijn rug hol te maken, maar na mijn idee is dat verkeerd. Je bekken wijzen dan naar voren. Wat is de juiste stand van de bekken op het paard?


visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 11:36

Je moet je bekken kunnen los laten. Eigenlijk is ene beetje naar voren (dus je navel wijst naar voren zeg maar) geod. Als je 'je kont naar achteren steekt' zeg maar, dan kan je onmogelijk goed met de bewegingen mee. :lol:

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 13:04

je moet je bekken kantelen en daarvoor hoef je eigenlijk alleen maar je buikspieren aan te spannen, meer niet, want anders doe je al te veel. Daarnaast moet je je borstbeen vooruit drukken, dan vallen je schouders mooi op hun plaats en zit je keurig rechtop.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 13:10

Als je op het paard zit, en je gaat op alles letten, schouders, benen, voeten, heupen, buik, rug, noem maar op, dan rijd je veel te gespannen.
Probeer het eens zoals Desiree zegt. klinkt simpel, maar je moet het dan wel volhouden.. of er moete iemand bij komen staan die dan ook tegen je zegt wanneer je weer gaat verzitten... oefening baart kunst.Ik zou idd niet met een hole rug gaan zitten, want dan krijg je zo`n stijf beeld van je bovenlijf en je armen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 13:18

inderdaad, mijn instructrice heeft iedere les in het begin me 100x gewezen op mijn zit, voordat ik het eindelijk uit mezelf goed ging doen.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 14:31

Sando schreef:
Als je op het paard zit, en je gaat op alles letten, schouders, benen, voeten, heupen, buik, rug, noem maar op, dan rijd je veel te gespannen.


Ja, dat is waar, als je op alles heel de tijd gewezen wordt, krijg je een het idee dat je er echt wel niets van kan en twee je zit absoluut niet meer confortabel. Maar als je na zo'n les helemaal bekaf zit en je maakt het je voor jezelf ietsje gemakkelijker/confortabeler, zit je vaak vanzelf goed/beter. *LOL* Pling

EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 14:51

Ik heb exact hetzelfde probleem...

Bij mij helpt het goed om niet zo op mijn bekken te letten maar om op mijn bovenbenen te letten. Als ik tever naar achteren 'hang' gaan mijn benen namelijk automatische naar voren (stoelzit).
Probeer eens het volgende:
-til je been van je paard af
-reik ermee zover mogelijk naar achteren
-laat je been langs het zadel weer naar voren 'glijden'

Je voelt dan dat de platte binnenkant van je bovenbeen meer tegen het zadel ligt (i.p.v. de ronde achterkant). Je bekken neemt nu automatisch de juiste positie in. Het probleem is zo te blijven zitten als je paard zich weer in beweging zet!!! Haha!

Ik snap overigens niet hoe de 'techniek' van het buikspieren aanspannen kan werken? Als ik mijn buikspieren aanspan, trek ik mijn rug bol en de onderkant van mijn bekken naar voren. En dus ga ik nog verder naar achteren hangen...
Trekken jullie je buikspieren anders aan? En hoe dan???


joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 19:30

Als je bol zit, dat begrijp ik tenminste, dan trek je dus wel je bekken (en warschijnlijk buikspieren aan, maar zak je in elkaar. Jij zou je voor moeten stellen dat iemand een touwtje aan je hoofd haakt, en je recht naar boven trekt, je moet jezelf, en je ruggegraat langer maken, alsof je jezelf oprekt/optilt. Dan hang je niet meer achterover, maar wordt je mooi rechtop-lang, daarbij je bovenbenen mooi naar benedenaf laten hangen, desnoods iets verder terugleggen en je borst omhoog uitduwen (groter maken) Daardoor wordt je ook rechter. Als je recht bent en achterover hangt, dan kun je volgens mij nooit blijven zitten, dan val je gewoon naar achteren, zeker met lichtrijden, omdat je zwaartepunt dan te ver naar achteren ligt...
Lekker aan de longeer lijn is makkelijker oefenen omdat je dan niet hoeft te drijven en te sturen, is maar een tip... Een kwartiertje per keer is echt al heel wat!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 20:57

Als je goeie tips en aanwijzingen zoekt om goed te zitten, dan kan ik je het boek Rijden met gevoel van Mary Wanless aanraden. Het is wel een taai boek, weinig plaatjes (haha), maar er staan hele nuttige dingen in. Ik heb er zelf iig veel aan gehad.
Wat die buikspieren betreft: die moet je niet heel hard aanspannen/intrekken, maar ze moeten wel 'krachtig' zijn. Zep omschreef het in 1 of ander topic eens heel treffend als: 'aan' je buikspieren zitten. Je buikspieren houden je stevig en veerkrachtig overeind, waardoor je bekken in de goeie positie komt en je je rugspieren los kan laten (iets wat heel veel ruiters niet of te weinig doen, en wat een absolute voorwaarde is voor een ontspannen, onafhankeijke zit). Laat je je buikspieren helemaal los, dan krijg ofwel een te holle, ofwel een te bolle rug rug, en schiet je bekken in de verkeerde positie (probeer maar eens uit terwijl je op een kruk oid zit).

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Ton
Berichten: 126
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Je zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-01 21:19

kimmy schreef:
Ik heb enige problemen met mijn zit. Ik hang te ver naar achteren, waardoor mijn bekken verkeerd staan. Als oefening heb ik mee gekregen, om als het ware mijn rug hol te maken, maar na mijn idee is dat verkeerd. Je bekken wijzen dan naar voren. Wat is de juiste stand van de bekken op het paard?


als je te ver naar achteren hangt. stel je dan voor dat er een ballonnetje aan je borstbeen vastzit. dat ballonnetje trekt je dan als het ware iets naar voren.. trek je kin iets in ( alsof je een onderkin aan het kweken bent ) maar niet te overdreven. wat je ook kan doen is ogen dicht en concentreren om je zitbotten te vinden. en over je zitbotten je gewicht te verdelen.

veel succes. groetjes joyce


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers